Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide - Svenskt tangentbord till 1.1.3 / 1.1.4

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lysande, ska installeras så fort som möjligt!

Perfekt mackeswissman att du fått lite fart på detta, då kanske nån kommer på hur man fixar de sista små problemen.
Tror du är bättre på rubrikskrivning/marknadsföring än vad jag är. Min tråd var det ju inte alls lika bra drag i som den här
Ju fler som testar och använder desto större chans är att vi kanske kan få en svensk installer som gör allt lite enklare.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-03-05 10:42

Yo swissman

Sluta ta cred för mina idéer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 11:33

@ MacBro
Tack för en fin idé!

@ mackeswissman
Tack för vidareutvecklingen, det här åker in i min iPhone direkt! Gillar den sista versionen bäst med komma bredvid space. Det blev för övrigt bäst när du breddade mitten raden och la in frågetecken på en egen knapp. Nu ska man bara få in utropstecken någonstans också, kanske geom att göra .?123 smalare? Går det t.ex. att plocka bort . och ? ur bilden så blir den naturligt smalare?

Ursprungligen av odelsteken:

@ MacBro
Tack för en fin idé!

@ mackeswissman
Tack för vidareutvecklingen, det här åker in i min iPhone direkt! Gillar den sista versionen bäst med komma bredvid space. Det blev för övrigt bäst när du breddade mitten raden och la in frågetecken på en egen knapp. Nu ska man bara få in utropstecken någonstans också, kanske geom att göra .?123 smalare? Går det t.ex. att plocka bort . och ? ur bilden så blir den naturligt smalare?

! har du med shift + ? . Grafiskt bugg gör att man inte ser ! men det finns där

Shit vad coolt. Det ser ju riktigt bra ut! Men det här måste på nåt sätt integreras med SwePhone? Adrian? Det borde väl inte va så knepigt att göra ett paket till Installer eller Cydia?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-05 14:31

Det där med att ta bort punkt och ersätta med komma är inge bra för oss som stängt av auto correction. För utan auto correction funkar inte double tap på space för att få punkt.

@Swissman
Tycker du kan lägga upp de olika varianterna så får folk välja helt enkelt vad som passar dom bäst och inte ändra layouten för att en eller två personer vill och bara ha det som alternativ.
Personligen föredrar jag den layouten du visade i ditt 19:22 inlägg igår.

Ursprungligen av Ridell:

Det där med att ta bort punkt och ersätta med komma är inge bra för oss som stängt av auto correction. För utan auto correction funkar inte double tap på space för att få punkt.

@Swissman
Tycker du kan lägga upp de olika varianterna så får folk välja helt enkelt vad som passar dom bäst och inte ändra layouten för att en eller två personer vill och bara ha det som alternativ.
Personligen föredrar jag den layouten du visade i ditt 19:22 inlägg igår.

Tänkte inte på att jag ersatte gamla länken

Här är den med punkt iaf.

Vilken ordlista är det du lagt in? Är det kias eller SwePhones?

Någon som kan göra en liten beskrivning på detta, och hur man gör när man installerar det...

//Everlast

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-03-05 19:07
Ursprungligen av everlast:

Någon som kan göra en liten beskrivning på detta, och hur man gör när man installerar det...

//Everlast

Kanske ska testa att kolla första posten!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-03-05 19:39
Ursprungligen av everlast:

Någon som kan göra en liten beskrivning på detta, och hur man gör när man installerar det...

//Everlast

HAHA, har du kollat längst upp i guiden kanske, TS har ju lagt upp en skitbra guide på hur man fixar tangentbordet och även ett antal olika tangentbordsvariationer...

"God gave you eyes to see with"

Av ngn anledning såg jag ej det när jag kollade första gången....:">

//Everlast

Ursprungligen av everlast:

Någon som kan göra en liten beskrivning på detta, och hur man gör när man installerar det...

//Everlast

Ja, har du läst inlägg nr 1 i den här tråden?
Det är ju en GUIDE för att göra detta.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-03-09 12:00

Snyggt...

.... jobbat. Är onekligen enklare med särskilda tangenter än att förlita sig på att iPhonen skall fatta vad jag skriver. Tack eller kanske Spassiba

  • Medlem
  • Boden
  • 2008-03-09 16:05

Tack mycket bättre såhär än när man måste hålla inne knappen..

Knapparna blir dock lite för små tycker jag. På min 1.0.2a hade jag ÅÄÖ på "tecken sidan" (123). Det va mycket smidigt! Går det att få på 1.1.3/4?

Problem , hjälp

När jag är inne i Cyyberduck och vill ansluta mig får jag upp

I/O Fel Anslutningen misslyckades
sftp:// rott @ telefonensipnummer:22
There was a probleme while connecting to telefonensipnummer:22

Är det någon som vet vad jag kan ha gjort för fel?

felskrivning

Givetvis har jag skrivit root

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-05 17:25
Ursprungligen av gittannor:

När jag är inne i Cyyberduck och vill ansluta mig får jag upp

I/O Fel Anslutningen misslyckades
sftp:// rott @ telefonensipnummer:22
There was a probleme while connecting to telefonensipnummer:22

Är det någon som vet vad jag kan ha gjort för fel?

Har du installerat OpenSSH i iPhone? Har du det påslaget (t ex via BossPrefs)? Har du angivit lösenord (alpine)? Har du använt det IPnumret till någon annan anslutning tidigare (prova med Terminalen om du kör Mac)?

iPod Touch

Varför funkar inte detta på iPod Touch 1.1.4? jag har följt instruktionerna, men hittar inte mapparna i Cyberduck... skumt...

Ett sånt här tangentbord är verkligen något man vill ha. Men om jag förstår saken rätt så måste man ha ett och samma trådlösa internet till både (stationär) dator och iphone. Eller har jag läst fel? Har inte tillgång till WiFi hemma så vet inte vad jag ska ta mig till

Ursprungligen av Stabil:

Ett sånt här tangentbord är verkligen något man vill ha. Men om jag förstår saken rätt så måste man ha ett och samma trådlösa internet till både (stationär) dator och iphone. Eller har jag läst fel? Har inte tillgång till WiFi hemma så vet inte vad jag ska ta mig till

Du har missförstått. Man behöver inte ha tillgång till nåt. När du väl installerat så finns tangentbordet där hela tiden. Funkar perfekt!

/S

Ursprungligen av svantet:
Citat:

Ett sånt här tangentbord är verkligen något man vill ha. Men om jag förstår saken rätt så måste man ha ett och samma trådlösa internet till både (stationär) dator och iphone. Eller har jag läst fel? Har inte tillgång till WiFi hemma så vet inte vad jag ska ta mig till

Du har missförstått. Man behöver inte ha tillgång till nåt. När du väl installerat så finns tangentbordet där hela tiden. Funkar perfekt!

/S

Nej jag tror inte han har missförstått. För att kunna installera måste man ha tillgång till ett wifi-nät. Om man då inte har en bärbar dator och inte har ett wifi-nät hemma så blir det ju svårt.

Kan du kanske gå hem till en kompis som har ett wifi-nät (och en dator)? Måste inte vara mac. Det du måste ha tillgång till är alltså en dator ansluten till internet* och ett wifi-nät anslutet till internet.

*eller en mac med wifi-kort, t ex alla bärbara. Då kan du skapa ett wifi-nät med datorn som du ansluter till med iphonen

Senast redigerat 2008-03-06 10:41
  • Medlem
  • 2008-03-05 22:58

en fråga hur ställer man in så man slipper byta tangentbord varje gång man ska skriva ett nytt sms? som jag förstår det måste man ju ha både norskt, svenskt och ryskt tangentbord aktiverat?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-05 23:22
Ursprungligen av jberg:

en fråga hur ställer man in så man slipper byta tangentbord varje gång man ska skriva ett nytt sms? som jag förstår det måste man ju ha både norskt, svenskt och ryskt tangentbord aktiverat?

Jag har bara ryskt aktiverat nu. Testa med att ha engelskt och ryskt aktivt. Gå in i ett sms och skifta till ryskt. Gå sen in och avaktivera engelskt.
Så gjorde jag och då funkar det för mig att bara ha ryskt aktiverat och man slipper "Change keyboard" knappen.

  • Medlem
  • 2008-03-05 23:25

Jag fick ett tangentbord som har jätte jätte små bokstäver, men ett frågetecken till höger om Met, påminner om swephones första version, vad har jag gjort fel?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-05 23:53
Ursprungligen av JGG:

Jag fick ett tangentbord som har jätte jätte små bokstäver, men ett frågetecken till höger om Met, påminner om swephones första version, vad har jag gjort fel?

Huh?? Ser det inte ut som detta då?

  • Medlem
  • 2008-03-06 16:07
Ursprungligen av Ridell:

Huh?? Ser det inte ut som detta då?

Exakt så ser det ut ut för mig, tycker det är lite trångt, men man väljer väll sig

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-06 11:13

Stort tack för detta! Jag får dock inte upp det nya tangentbordet i Mail. Någon som vet hur man kan lösa detta? Tack.

Edit: Eh, sorry... det blev rätt när man skulle skriva själva innehållet i mailet ju. Så var det löst!

Jag fick svenskt Å men norskt Ä och Ö, hur fixar man det här?

Gjorde om proceduren och fick det att funka

Senast redigerat 2008-03-06 12:32
Bevaka tråden