Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide - Svenskt tangentbord till 1.1.3 / 1.1.4

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Okkido:

Kan kanske ska göra en repository av det så vem som helst kan installera utan att SSH:a och allt annat meck? Finns det intresse?

Ja!

.......

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-13 15:29

Ja, det finns det.

  • Medlem
  • 2008-04-13 16:06

Absolut!

Tycker jag absolut att du skall göra !

//Everlast

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-13 18:58

... JA, hade varit guld!

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-04-14 02:07

Jag ska bara kräka klart sen ska jag se vad jag kan göra. Jag har ingen koll på hur man sätter upp ny men jag ska prata med iFun.se-grabbarna (även om de verkar ha en del emot detta sättet) och även snacka med ifon.no-gänget.

I'll keep you posted.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 07:52
Ursprungligen av Okkido:

Jag ska bara kräka klart sen ska jag se vad jag kan göra. Jag har ingen koll på hur man sätter upp ny men jag ska prata med iFun.se-grabbarna (även om de verkar ha en del emot detta sättet) och även snacka med ifon.no-gänget.

I'll keep you posted.

Jaha! Visst! Men går det att fixa så att Dollar och Euro tecknen ligger på rätt plats och inte som nu över varandra?? Och för mig funkar det inte att dubbleklicka på space/mellanslag för att få punkt när jag måste köra det ryska!? Därför behövs ju punkten på tangentbordet eller??

ps. såg att dollar och euro tycks vara fixade redan sorry me.... ds.

Ursprungligen av matz:

Jaha! Visst! Men går det att fixa så att Dollar och Euro tecknen ligger på rätt plats och inte som nu över varandra?? Och för mig funkar det inte att dubbleklicka på space/mellanslag för att få punkt när jag måste köra det ryska!? Därför behövs ju punkten på tangentbordet eller??

ps. såg att dollar och euro tycks vara fixade redan sorry me.... ds.

dubbelspace för punkt fungerar enbart om du har på autokorrektion.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-04-14 19:56

ja! Då kanske vi dödliga även kan få uppleva det!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-14 23:23

i 2.0 borde väl svenskt tangentbord komma, nu när det blir ett stött språk!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 23:40

Okkido, hur går det? Menar inte att stressa på, jag är tacksam bara för att du försöker. Men jag är nyfiken

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-18 11:40

Tja...bara jag igen.
Har märkt i vissa program tex ny Fring och jag tror oxå MxTube. Det är i varje fall fler än Fring, där Skicka knappen blir ett "Enter", alltså ny rad. Får skifta till eng tangentbord för att kunna skicka. Är det nåt man kan fixa lätt själv eller är det ofixbart?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 17:55

Har flera krasher med tangentbordet, både i safari o sms samt andra program. Gillar verklinhen denna layouten o lösning, m alla krasher börjar bli ohållkbart. Finns det någon lösning på detta än?

Någon som har samma problem?

Del 2 -- lättare med iBrickr

Omvägen via sftp / wifi tycks omständig, när det finns iBrickr (http://ibrickr.com), som kan föra över filer till en USB-kopplad iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 11:51

bluePeter, om man lyckas med iBrickr förstås. För mig så pajar den allt och jag måste återställa telefonen för att få igång det igen. Vet inte vad det är som orsakar det, det blir så även om jag inte har något annat program installerat än Installer (jailbreak och unlock med ziPhone).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 12:48

Jag får det inte att fungera

Jag vill börja med att skriva att det här är en jättebra guide. Jag följde den till punkt och pricka för några veckor sedan och då fungerade allt perfekt. Jag fick mitt svenska tangentbord och livet lekte.

Men sen uppgraderade jag från 1.1.3 till 1.1.4 och då tappade jag mina inställningar. Nu kan jag inte få tillbaka mitt svenska tangentbord.

Jag kan se i installer/uninstall att jag har Mobile Enhancer 2.0 installerad. Om jag sedan installerar "Norsk Tastatur" (v 1.3) och startar om telefonen kan jag inte välja det ryska tangentbordet i settings->general->international->keyboards (där står bara english, english (uk), french, german och italian).

Om jag ssh:ar eller sftp:ar till telefonen kan jag se att jag inte har någon katalog /Library/MobileEnhancer. Det torde ju tyda på att Mobile Enhancer inte är installerad, men det står ju som sagt i installer->uninstall att den är det och om jag försöker avinstallera den (efter det att jag avinstallerat norsk tastatur vilket man först måste göra) står det "Main script execution failed!". Jag gissar att det beror på att avinstallationsscriptet för Mobile Enhancer inte längre finns på min telefon (jag har ju ingen katalog /Library/MobileEnhancer).

Jag kan inte heller installera MobileEnhancer (via installer->install) eftersom det "redan är installerat".

Inte världens smartaste grej. Vad ska jag göra?

Jag har testat att göra en "reset all settings" (settings -> general -> reset -> reset all settings) och en "erase all content and settings" (på samma ställe) men det löste inte problemet -- det står fortfarande att MobileEnhancer är installerad.

Senast redigerat 2008-05-06 14:18
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-05-06 14:42
Ursprungligen av s113:

Jag vill börja med att skriva att det här är en jättebra guide. Jag följde den till punkt och pricka för några veckor sedan och då fungerade allt perfekt. Jag fick mitt svenska tangentbord och livet lekte.

Men sen uppgraderade jag från 1.1.3 till 1.1.4 och då tappade jag mina inställningar. Nu kan jag inte få tillbaka mitt svenska tangentbord.

Jag kan se i installer/uninstall att jag har Mobile Enhancer 2.0 installerad. Om jag sedan installerar "Norsk Tastatur" (v 1.3) och startar om telefonen kan jag inte välja det ryska tangentbordet i settings->general->international->keyboards (där står bara english, english (uk), french, german och italian).

Om jag ssh:ar eller sftp:ar till telefonen kan jag se att jag inte har någon katalog /Library/MobileEnhancer. Det torde ju tyda på att Mobile Enhancer inte är installerad, men det står ju som sagt i installer->uninstall att den är det och om jag försöker avinstallera den (efter det att jag avinstallerat norsk tastatur vilket man först måste göra) står det "Main script execution failed!". Jag gissar att det beror på att avinstallationsscriptet för Mobile Enhancer inte längre finns på min telefon (jag har ju ingen katalog /Library/MobileEnhancer).

Jag kan inte heller installera MobileEnhancer (via installer->install) eftersom det "redan är installerat".

Inte världens smartaste grej. Vad ska jag göra?

Jag har testat att göra en "reset all settings" (settings -> general -> reset -> reset all settings) och en "erase all content and settings" (på samma ställe) men det löste inte problemet -- det står fortfarande att MobileEnhancer är installerad.

Blåsa om den till 1.1.4 och jailbreaka den igen.

Ursprungligen av s113:

Jag vill börja med att skriva att det här är en jättebra guide. Jag följde den till punkt och pricka för några veckor sedan och då fungerade allt perfekt. Jag fick mitt svenska tangentbord och livet lekte.

Men sen uppgraderade jag från 1.1.3 till 1.1.4 och då tappade jag mina inställningar. Nu kan jag inte få tillbaka mitt svenska tangentbord.

Jag kan se i installer/uninstall att jag har Mobile Enhancer 2.0 installerad. Om jag sedan installerar "Norsk Tastatur" (v 1.3) och startar om telefonen kan jag inte välja det ryska tangentbordet i settings->general->international->keyboards (där står bara english, english (uk), french, german och italian).

Om jag ssh:ar eller sftp:ar till telefonen kan jag se att jag inte har någon katalog /Library/MobileEnhancer. Det torde ju tyda på att Mobile Enhancer inte är installerad, men det står ju som sagt i installer->uninstall att den är det och om jag försöker avinstallera den (efter det att jag avinstallerat norsk tastatur vilket man först måste göra) står det "Main script execution failed!". Jag gissar att det beror på att avinstallationsscriptet för Mobile Enhancer inte längre finns på min telefon (jag har ju ingen katalog /Library/MobileEnhancer).

Jag kan inte heller installera MobileEnhancer (via installer->install) eftersom det "redan är installerat".

Inte världens smartaste grej. Vad ska jag göra?

Jag har testat att göra en "reset all settings" (settings -> general -> reset -> reset all settings) och en "erase all content and settings" (på samma ställe) men det löste inte problemet -- det står fortfarande att MobileEnhancer är installerad.

Tanke hem filerna manuellt (finns säkert att hämta någonstans) och blås in de manuellt....

Ursprungligen av PeeMaN:

Tanke hem filerna manuellt (finns säkert att hämta någonstans) och blås in de manuellt....

problemet är att det är rätt många filer som ska in på väldigt många olika ställen men om du letar fram Installers .plist och har mobileenhancer där så ser du var alla filerna hamnar vid en installation.

Ursprungligen av mackeswissman:

problemet är att det är rätt många filer som ska in på väldigt många olika ställen men om du letar fram Installers .plist och har mobileenhancer där så ser du var alla filerna hamnar vid en installation.

Jotack, jag vet. Men så installerade jag något program (minns inte vilket).. Visst är det lite pilligt, men om inget annat fungerar är det ju helt klart det enda alternativet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 15:02

Vad menar du med "blåsa om den till 1.1.4"? Den kör alltså 1.1.4 nu. Det var när jag uppgraderade (via iTunes) från 1.1.3 till 1.1.4 och sedan jailbreakade den (med ZiPhone) som problemen började.

Föreslår du att jag ska testa att jailbreaka den igen (trots att den redan är jailbreakad)?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-05-06 17:11
Ursprungligen av s113:

Vad menar du med "blåsa om den till 1.1.4"? Den kör alltså 1.1.4 nu. Det var när jag uppgraderade (via iTunes) från 1.1.3 till 1.1.4 och sedan jailbreakade den (med ZiPhone) som problemen började.

Föreslår du att jag ska testa att jailbreaka den igen (trots att den redan är jailbreakad)?

Nja....
Återställ den till original med itunes, och sedan jailbreaka den igen. Då blir den "ren" och alla ev felaktigheter i filerna försvinner.

Till de som använder sig av pwnage så slängde jag ihop en bundle med mobileenhancer + tangentbordet.

Här har ni den.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-08 08:02
Ursprungligen av mackeswissman:

Till de som använder sig av pwnage så slängde jag ihop en bundle med mobileenhancer + tangentbordet.

Här har ni den.

Opps!
Är detta möjligt via Pwnage för Windows bara eller??
Hur göra om man kör Mac??
Lägga in det alltså??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-07 17:09

Jag gjorde en restore via iTunes och då kunde jag installera om MobileEnhancer och Norsk tastatur (och sedan välja det ryska tangentbordet). Super!

Men nu kan jag inte ssh:a till telefonen. Jag hade samma problem tidigare och då löste jag det genom att installera BSD Subsystem och openSSH. Nu var de programmen redan installerade på min iPhone. Jag avinstallerade openSSH men BSD Subsystem går tydligen inte att avinstallera, jag kan bara välja "reinstall" och när jag väljer det får jag meddelandet "Package download failed!". Jag får samma meddelande när jag försöker installera om openSSH (source för det är "Ste Packaging").

Ursprungligen av s113:

Jag gjorde en restore via iTunes och då kunde jag installera om MobileEnhancer och Norsk tastatur (och sedan välja det ryska tangentbordet). Super!

Men nu kan jag inte ssh:a till telefonen. Jag hade samma problem tidigare och då löste jag det genom att installera BSD Subsystem och openSSH. Nu var de programmen redan installerade på min iPhone. Jag avinstallerade openSSH men BSD Subsystem går tydligen inte att avinstallera, jag kan bara välja "reinstall" och när jag väljer det får jag meddelandet "Package download failed!". Jag får samma meddelande när jag försöker installera om openSSH (source för det är "Ste Packaging").

rensa din kö/queue i installern och försök igen. Tänk på att det tar rätt lång tid ibland för att ansluta första gången. Jag får rätt många felmeddelanden från cyberduck före en anslutning lyckas skapas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 08:08
Ursprungligen av mackeswissman:

rensa din kö/queue i installern och försök igen. Tänk på att det tar rätt lång tid ibland för att ansluta första gången. Jag får rätt många felmeddelanden från cyberduck före en anslutning lyckas skapas.

Åh, najs! Det löste problemet. Super! Nu kan jag SMS:a om mina räksmörgåsar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-05-08 08:42
Ursprungligen av mackeswissman:

rensa din kö/queue i installern och försök igen. Tänk på att det tar rätt lång tid ibland för att ansluta första gången. Jag får rätt många felmeddelanden från cyberduck före en anslutning lyckas skapas.

Anslut första gången med Terminalen (ssh -l root IPnummer) och svara yes, sedan exit, så kommer Cyberduck att funka direkt efteråt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-12 07:33

Kan det här vara något för herrskapet??

Senast redigerat 2008-05-12 13:11
Ursprungligen av matz:

Kan det här vara något för herrskapet??

Det kan det verkligen vara... Ge mig, Ge mig, Ge mig!

Bevaka tråden