Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammel-orglar sökes!

Tråden skapades och har fått 152 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av saddox:

Oj oj.. extremt häftigt lagringssätt för en så gammal pryl. Hmmm.. varför hittar man aldrig sådana på loppisar?

blezz: Gratis?

Det importerades 200 Optiganer i Amsterdam 1974 medans i U.S.A finns det 10 000 tals...Problemet är bara att om man har hittat en som fungerar där så är det mycket möjligt att den inte funkar när man fraktat hem den för 4 - 5000. Den är ingen vidare kvalité...dom byggdes ju trots allt av våra vänner på Mattel...

Sedan är problemet att skivorna som ljuden ligger på har börjat bli makalöst dyra upp till 500 - 2000 spänn styck.

• Medlem
  • 2006-11-06 10:32

mjaa jag såg en annons på en likadan för runt 5000 nyligen så jag undrar vad jag kan få för den, bud? (så kräsen så jag ska ha 5000 är jag inte).. några hundringar vore ju trevligt iaf

• Medlem
  • 2006-11-06 16:56

nån kanske vill hämta upp den för en femhundring?

Jag köpte min för 500...Jag tycker att det är hemskt billigt för den orgeln...Den låter coolt och eget...

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-11-08 18:50

Jag hämtade precis den här: http://www.blocket.se/vi/9979370.htm?ca=23_10_s
Orglar är kul.

Gratis är gott!
Vad är det för någon orgel då?

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-11-08 19:48

Det har jag fanemej glömt redan.. (Den hamnade på jobbet)
Trummlådan i den var iallafall ascool.

För de som söker vissa orglar kan jag tipsa om denna sidan:http://www.marktplaats.nl/
Har nog tipsat om den förut. Sen att det inte är på engelska må vara hänt..
Alla annonsörer kanske inte kan engelska, men jag skulle tro att de flesta kan lite engelska iaf. Sen kanske de inte vill tala med utlänningar. Holländare är annars trevliga så det skadar ju inte att försöka. Viktigt är iaf att vara tydlig med betalning och upphämtning. (När man väl fått kontakt) Ett tips är väl att vara några som delar på frakten. En varning dock: anlitar man en fraktfirma kan man få betala rätt mycket i frakt, mer än man tror. Fördelen är väl att man får hem den direkt, även om det kanske tar någon dag. (Väntetiden kan dock vara ett par veckor då de kanske inte kör i regionen så ofta) Viktigt där är iaf att man betalat varan innan de hämtar.. (Har själv haft problem där, vilket resulterade i att det inte blev nån frakt..) Kort sagt: planera köpet noga! (Kan tyckas självklart, men ibland tänker man inte alltid rationellt.. )

Fan! Hade en orgel på gång, men så hade säljaren plockat isär den och tagit upp den på övervåningen... sån otur man ska ha då...

EDIT: Undrens tid är inte förbi! Mec lyckades på nåt förunderligt sätt att övertala säljaren att ändå sälja den till mig! Sen var det tydligen nåt missförstånd mellan säljaren och den som jag haft kontakt med.. detaljer kommer senare.... *puh*

Tror mec får ta detaljerna.. hehe
Jag lyckades iaf få punktering på släpet på vägen hem från honom, men med lite tur och hjälp av farsan så gick det bra..

Förresten: en orgel som kanske kan vara intressant: http://www.tradera.com/auction/Musikinstrument/aid_36082404

Men...den står i ett stall!? :hmmm:

Just ja.. den har varit ute förut va? Kom att tänka på det nu när du sa stall..
Kollade inte så noga på bilden..

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-11-24 09:45
Citat:

Tror mec får ta detaljerna.. hehe

Jo.. det var rena tivolit nere i Holland. Måånga mil blev det, men det var det värt.
Jag hade inga problem med min affär, men
synthmickes säljare ville inte längre sälja när jag kom dit.. :eek:
Orgeln hade han monterat ner!!, burit upp för en smal trappa och satt ihop igen.:confused:
Den var helt enkelt inte till salu längre sa han..

Efter en kopp kaffe och lite lirkande så blev det affär ändå..
Kändes lite knasigt att sitta och skruva ihop en orgel i hallen hemma hos en holländare kan ni tro..
Allting löste sig ju, och vi fick varsin Eminent 310U till slut!

Ursprungligen av mec:

Jo.. det var rena tivolit nere i Holland. Måånga mil blev det, men det var det värt.
Jag hade inga problem med min affär, men
synthmickes säljare ville inte längre sälja när jag kom dit.. :eek:
Orgeln hade han monterat ner!!, burit upp för en smal trappa och satt ihop igen.:confused:
Den var helt enkelt inte till salu längre sa han..

Efter en kopp kaffe och lite lirkande så blev det affär ändå..
Kändes lite knasigt att sitta och skruva ihop en orgel i hallen hemma hos en holländare kan ni tro..
Allting löste sig ju, och vi fick varsin Eminent 310U till slut!

Helnice! Stort grattis till er båda! Vilket äventyr!

INSERT SOUNDEXAMPLES HERE:

Ursprungligen av charliecrash:

INSERT SOUNDEXAMPLES HERE:

Sätt igång Jarres Oxygene...

75% - Eminent 310 U
10% - RMI Harmonic Synthesizer
10% - ARP2600
2% - Mellotron
1% - EMS AKS/EMS VCS3
1% - Farfisa
1% - Korg Minipops 7

Ursprungligen av Airwolf:

Sätt igång Jarres Oxygene...

75% - Eminent 310 U
10% - RMI Harmonic Synthesizer
10% - ARP2600
2% - Mellotron
1% - EMS AKS/EMS VCS3
1% - Farfisa
1% - Korg Minipops 7

Jamen jag vill ju höra allt annat från den. Trumboxen och dom småputtriga kompljuden och orgleltuten - lägg upp nåt vettja - jag är orgelbög, framgår inte det tydligt nog?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-27 07:17

http://www.tradera.com/auction/aid_35916045

Den ser ju cool ut. Men den verkar vara trasig..

Vet inte vad som redan skrivits men vill bara konstatera att orglar är billiga och i överflöd. En D-85 (coolaste yamahan näst GX-1) finns på eniroköpåsälj. Det är en lätt sak att dra ut linjesingnaler. Bara lokalisera signalen med hjälp av en ohm-mätare och löda på. Jag har tex. en B-35n där jag dragit separata utgångar för trummaskinen och för arpeggiatorn. Väldigt roligt att leka med, och så ren signal att man blir rädd. Mycket mindre brus än orgelns samlade orginalutgång.

Spelat in en kort snutt nu när jag fixat så det går:
http://hem.bredband.net/b301284/310test1.mp3
Spelar inte så bra, men det låter rätt okej..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-21 10:35
Ursprungligen av synthmicke:

Spelat in en kort snutt nu när jag fixat så det går:
http://hem.bredband.net/b301284/310test1.mp3
Spelar inte så bra, men det låter rätt okej..

Haha...tänk vad man kan hitta appropå:
http://youtube.com/watch?v=uCrVF6FzBtI

Någon som har en gammal KAWAI orgel hemma? Dom brukar ha radvis med fula kantiga färglada knappar.

Jag var mest nyfiken på hur dom låter med trummor o komp o allt, om man kunde få höra en snutt.

Det vore också kul att få höra en Hohner eller en Hammond (Hemorgel) kompa loss på 70talsvis

Hehe Charlie.. har du oxo sett den;)... Jag laddade hem en manual på den å den verkar rätt fet... men har tyvärr ingen aning om hur den låter..

Men... jag har köpförbud

//freddp

Ursprungligen av charliecrash:

Någon som har en gammal KAWAI orgel hemma? Dom brukar ha radvis med fula kantiga färglada knappar.

Jag var mest nyfiken på hur dom låter med trummor o komp o allt, om man kunde få höra en snutt.

Det vore också kul att få höra en Hohner eller en Hammond (Hemorgel) kompa loss på 70talsvis

Kawai dyker upp ganska ofta mellan dom andra 249 Yamaha BK-4'orna, men jag har aldrig hört en. Den i kristianstad är på tok för dyr. Han kan få en hundring av mig för aset

Dyra f___ing instrument!

Hittade en rätt kul lapp i en låda med bruksanvisningar.
Man hade ca 8-9 lax före skatt/mån 1984... Detta är riktpriser i danska kronor.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-24 21:20

MP1.. den verkar skumme..

Yamaha PC-100, MP-1

Men visst.. Pan sonic körde väl med en matrisskrivare som instrument ett tag?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-24 22:02

Står två fina orglar på tippen i Skurup, dyker upp titt som tätt. Men de satans vakterna vägrar låta en ta dem.Rena orgelkyrkogården.

Bevaka tråden