Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 1160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-20 17:41

hade den svarta inte varit blank - utan matt - så hade det varit fulländat. Jag förstår inte varför dom gör den blanksvart...blanksvart är 80-tal och billiga kinesiska leksaker. Ives måste vara i obalans.

Ursprungligen av mjg:

hade den svarta inte varit blank - utan matt - så hade det varit fulländat. Jag förstår inte varför dom gör den blanksvart...blanksvart är 80-tal och billiga kinesiska leksaker. Ives måste vara i obalans.

Hade den varit i metal OCH mattsvart hade den varit perfekt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-20 18:41

Jepp - solklart. Men man valde nog plast p.g.a. radiotekniska skäl (mottagning, sändning, interferens, etc). En kompromiss som t.o.m. jag - psykostisk estetiker - kan acceptera.

Ursprungligen av mackeswissman:

Hade den varit i metal OCH mattsvart hade den varit perfekt.

Jag tycker den är väldigt snygg i blanksvart. Blank framsida och blank baksida, i samma färger. Och ett fint gränssnitt med fina ikoner som sticker fram på den "perfekta" ytan.

Jag gillar den faktiskt. Jag tycker att mattsvart ser billigt ut på sådana saker, det känns som fjärrkontroller till TV-apparater och annat.
Smaksak ju, glad jag gillar den

Senast redigerat 2008-06-20 18:27

Svart borstad aluminium hade varit svinsnyggt. Som den här detaljen tagen från en gitarr: http://www.fretsonthenet.com/brushedplasticcavcov.JPG

Fast det hade också varit kul att se de nya MacBookarna i svart och vit, borstad aluminium framöver

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är roligt att den nya Iphone:
- Går på 3G som förväntat
- Har inbyggd GPS (om man nu gillar det)
- Att den kommer till Sverige (och 70 länder totalt)
- Att den kommer inom de närmsta månaderna
- Att vi nu vet vem som vunnit gissnings-tävlingen
- Att den kommer kosta 200 dollies i 8GB utförande
- Att en 16Giggare kommer för 300dollies och kommer även finnas i vitt

Det är tråkigt att den nya Iphonen:
- Är fulare än den gamla GSM-telefonen
- Att Telia kommer få hit den

Tur att jag har den gammla modelen då:D:)

Turbo 3G hastighet

Vet inte om jag har missat nåt men vet man vilken teoretisk hastighet IPhone 3G får?
Är de 3.6 eller rent av 7.2? Hoppas de sistnämnda..

Ursprungligen av westerlu77:

Vet inte om jag har missat nåt men vet man vilken teoretisk hastighet IPhone 3G får?
Är de 3.6 eller rent av 7.2? Hoppas de sistnämnda..

Du syftar på 3g-hastigheterna, misstänker jag? Jag har också funderat på det och hur mycket den klarar. Sen vet man ju inte hur Telia agerar heller - de kanske tänker att man kan nöja sig med låg 3G-hastighet med tanke på att man ofta har tillgång till wlan?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-03 01:53
Ursprungligen av henkebarn:

Du syftar på 3g-hastigheterna, misstänker jag? Jag har också funderat på det och hur mycket den klarar. Sen vet man ju inte hur Telia agerar heller - de kanske tänker att man kan nöja sig med låg 3G-hastighet med tanke på att man ofta har tillgång till wlan?

Satt och kollade lite på kartan för Telias Homerun (antar att det är den du menar), men hemma i kära Lund är det ganska glest mellan spotsen. Något hotell ute i utkanterna och Telias butik, det var allt. Så för min del får de gärna ha en högre hastighet på 3G. Använder man wlan så är väl det antingen hemma, på jobb eller i skolan.

Om man har iphone 2g nu!
kan man uppgradering sen när den kommer till svergie?

Ursprungligen av Morelius:

Om man har iphone 2g nu!
kan man uppgradering sen när den kommer till svergie?

Vad menar du?

Ja, du får den nya programvaran som vanligt i iTunes. Men du måste hacka den igen.
Men du får inte 3g och gps.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-06-22 16:08

är det nån som vet än hur gpsen kommer att funka på iphone 3g? kommer man att behöva vara uppkopplad till wifi eller 3g för att det ska gå och använda den eller kommer den att fungera som vilken annan gps som hellst?

Ursprungligen av torva:

är det nån som vet än hur gpsen kommer att funka på iphone 3g? kommer man att behöva vara uppkopplad till wifi eller 3g för att det ska gå och använda den eller kommer den att fungera som vilken annan gps som hellst?

Den inbyggda gpsen är ingen "riktig" gps som jag förstår det.... Utan går på 3G... Men jag är inte säkert!

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-06-22 16:29

eee, jo klart den e riktigt. Är en A-GPS och som jag förstår det hjälper 3g och wifi till för att förbättra positionen? För den kommer väl använda satelliter med eller nån som vet bättre?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-22 16:36

Så här skriver Nokia om A-GPS:
Nokia Sverige - Nokia Maps - Assisted GPS

  • Medlem
  • Vaxholm
  • 2008-06-22 19:35

Angående GPS: Det som är inbyggt är väl själva hårdvaran GPS-mottagaren (ev med A-GPS enligt ovan). Den ger alltså ifrån själva koordinaterna på jordklotet.

Men vad jag inte fått klart för mig är hur det är med kartor och navigeringsprogram...

Ingår nåt sådant? Är det möjligen online kartstöd via t.ex. maps.google eller hitta.se ? Men kanske inte nåt navigeringsprogram, utan det får man köpa separat?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-22 20:19

hnn det finns en tråd om GPS:en i iPhone som kanske är av intresse:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/245051-resonemang-kring-gps-i-iphone-3g.html

Hur bra fungerar iPhonen i regn?
både med droppar på skärmen och vattenpölar till fingrar...
hur känslig är den för "kalla" styrobjekt, ex penna (eller nerkylt finger i det plaskiga scenariot)?

hur mycke vatten/väder tål den öht?
jo, jag vet att få mobiler sedan Ericsson-hajfenan officiellt tål vatten, men jag skulle aldrig tveka att dra upp min w710 och ringa bara för att det regnar eller snöar - kan man räkna med samma tålighet från iPhone?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-06-23 19:05

Ganska fel tråd att ställa dessa frågor i eftersom den handlar om en iPhone som inte finns att köpa ännu, om än den kommer va nästan identisk med nuvarande modell...
Men penna kan du glömma enda som funkar är fingrar (även tunga går bra har jag kommit fram till av egen efterforskning...:)) Kalla fingrar funkar bra de gånger jag testat men är de djupfrusna kan det kanske bli problem, isf rekommenderas tungan som komplement!

Jag har använt min i regn och rusk, inte så den blivit dyblöt men stänksäker kan man nog räkna den som.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-24 16:44
Ursprungligen av Pascoe:

Ganska fel tråd att ställa dessa frågor i eftersom den handlar om en iPhone som inte finns att köpa ännu, om än den kommer va nästan identisk med nuvarande modell...
Men penna kan du glömma enda som funkar är fingrar (även tunga går bra har jag kommit fram till av egen efterforskning...:)) Kalla fingrar funkar bra de gånger jag testat men är de djupfrusna kan det kanske bli problem, isf rekommenderas tungan som komplement!.

Även frukt fungerar - har testat banan och (passande nog) äpple.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-06-24 18:24
Ursprungligen av Pascoe:

Ganska fel tråd att ställa dessa frågor i eftersom den handlar om en iPhone som inte finns att köpa ännu, om än den kommer va nästan identisk med nuvarande modell...
Men penna kan du glömma enda som funkar är fingrar (även tunga går bra har jag kommit fram till av egen efterforskning...:)) Kalla fingrar funkar bra de gånger jag testat men är de djupfrusna kan det kanske bli problem, isf rekommenderas tungan som komplement!

Jag har använt min i regn och rusk, inte så den blivit dyblöt men stänksäker kan man nog räkna den som.

Nu kan jag inte bekräfta detta eftersom jag inte äger en iPhone, men kolla in denna.

About the Pogo Stylus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-24 09:28

Frågar man rent tekniskt så finns det inte många lurar som är ens stänktåliga, kommer det en vattendroppe på fel ställe så kan telefonen senare vara död. Däremot skall man ha väldig otur för att det skall ske då dessa platser oftast sitter undertill (därav att de flesta lurar har sin multiport på undersidan).
Så vill du ha ett svar som du kan luta dig tillbaka mot så nej, den tål inte regn. Men kommer den dö av att du samtalar med den när det regnar... förmodligen inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-24 21:51

Upplåsning av denna nya lur är det ju självklart ingen som kan svara på om det är möjligt eller ej då den inte är släppt än...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 09:11

Personligen har jag svårt att se att Telia skulle helt plötsligt börja med abonnemang där man specar antalet minuter som ingår... ligger inte riktigt i linje med deras portfölj.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 09:24
Ursprungligen av Trineo:

Personligen har jag svårt att se att Telia skulle helt plötsligt börja med abonnemang där man specar antalet minuter som ingår... ligger inte riktigt i linje med deras portfölj.

Håller med dig på den punkten. Varför skulle de helt plötsligt börja med specade samtalsminuter, bara för att det är så operatörer brukar göra utomlands? Det vore ju fruktansvärt fantasilöst av dem isf.

Redan idag så får man 5000 sms per månad för 99kr.
Redan idag finns Telia till Vänner, som du ringer gratis inom Telia med, för 69kr.
Redan idag finns fastpris på mobilt obegränsad 3G-användning, för max 9kr per dygn.

Det enda frågetecknet som jag ser är det här med "utlandstrafik". Av någon anledning så kostar det avsevärt mer att surfa till utlandet än inom Sverige. Hur det kommer sig vet jag inte alls, förstår inte riktigt varför det skulle kosta mer än att använda Telia som vanlig internetoperatör.

Ursprungligen av Trineo:

Personligen har jag svårt att se att Telia skulle helt plötsligt börja med abonnemang där man specar antalet minuter som ingår... ligger inte riktigt i linje med deras portfölj.

Ursprungligen av Jogin:

Håller med dig på den punkten. Varför skulle de helt plötsligt börja med specade samtalsminuter, bara för att det är så operatörer brukar göra utomlands? Det vore ju fruktansvärt fantasilöst av dem isf.

Så deras "Fast pris" som täcker 3000 min är inte jämförbart med detta?
Jag anser att det är precis samma sak och något de kört med i ett bra tag(ett par år?).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 10:01
Ursprungligen av theplague:

Så deras "Fast pris" som täcker 3000 min är inte jämförbart med detta?
Jag anser att det är precis samma sak och något de kört med i ett bra tag(ett par år?).

Mja, det är inte riktigt jämförbart. De har en bortre gräns för hur mycket som ingår, precis som i "fast pris" för SMS. Men det innebär ju inte per automatik att de kommer att börja marknadsföra paket med olika mycket samtalsminuter som de ofta gör i andra länder.

Ursprungligen av Jogin:

Mja, det är inte riktigt jämförbart. De har en bortre gräns för hur mycket som ingår, precis som i "fast pris" för SMS. Men det innebär ju inte per automatik att de kommer att börja marknadsföra paket med olika mycket samtalsminuter som de ofta gör i andra länder.

Men, det var inte det jag vände mig mot.
Du skrev "Varför skulle de helt plötsligt börja med specade samtalsminuter" och jag påpekade att detta inte är något de helt plötsligt börjar med.
Och man måste förstå skillnaden här, de vill inte ha några snålabbonnemang där de riskerar att inte få in pengar för telefonen. Om man har den typen av abonnemang som man tidigare har och folk som knappt ringer något utanför Telia kommer de så kalrt inte få in några pengar och de kommer gå back på iPhonen(det finns uppgifter om att tex AT&T betala mer till Apple för luren än vad konsumenten kommer betala för den i handeln, detta måste så klart täckas upp), det tänker de väl inte riskera?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 11:16
Ursprungligen av theplague:

Så du har inga vänner som inte har Telia? Vad kostar dessa samtal?

Jo det har jag väl, men de jag pratar mest med har Telia. Min mobilräkning ligger totalt på ca 200-250kr i månaden.

Ursprungligen av theplague:

Men, det var inte det jag vände mig mot.
Du skrev "Varför skulle de helt plötsligt börja med specade samtalsminuter" och jag påpekade att detta inte är något de helt plötsligt börjar med.

Hursomhelst så har de inte nu eller tidigare delat upp sina tjänstepaket på antalet samtalsminuter, och jag ser inget skäl varför iPhone skulle ändra på detta.

Ursprungligen av theplague:

Och man måste förstå skillnaden här, de vill inte ha några snålabbonnemang där de riskerar att inte få in pengar för telefonen. Om man har den typen av abonnemang som man tidigare har och folk som knappt ringer något utanför Telia kommer de så kalrt inte få in några pengar och de kommer gå back på iPhonen(det finns uppgifter om att tex AT&T betala mer till Apple för luren än vad konsumenten kommer betala för den i handeln, detta måste så klart täckas upp), det tänker de väl inte riskera?

Vi vet ju inte vilka marginaler på iPhone som Telia har, så det känns ju obefogat att spekulera i hur de ska hantera dem. Hursomhelst så tror jag inte att en plötslig indelning av paket per antal samtalsminuter kommer att vara en lösning.

Spontant så känns det som att de har en del marginaler på sina SurfPort-paket, och iPhone-användare använder ju sådant mer än några andra telefon-användare. Så där kommer de nog tjäna en del.

Ursprungligen av Jogin:

Det enda frågetecknet som jag ser är det här med "utlandstrafik". Av någon anledning så kostar det avsevärt mer att surfa till utlandet än inom Sverige. Hur det kommer sig vet jag inte alls, förstår inte riktigt varför det skulle kosta mer än att använda Telia som vanlig internetoperatör.

Va?
Kostar det mer att surfa till utländska hemsidor?
Källa?

Bevaka tråden