Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide - Svenskt tangentbord till 1.1.3 / 1.1.4

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-12 13:22

...och så denna förstås!!

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-05-12 17:52

Fult. För mycket Vista

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-12 17:57
Ursprungligen av MacBro:

Fult. För mycket Vista

Vista?? Vad är Vista??

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-05-12 19:47

hm.. svenska tangentbordet funkar utmärkt. Lite synd bara att man inte kan få fram tex andra "E:n" genom att hålla inne E. Nu kan man ju inte få ett "É" tex :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-14 19:11

Jag kan inte ersätta det befintliga tangentbordet i med det nedladdade i Cyberduck. Får upp en ruta där det står:
"SSH Fel: Kan inte döpa om fil
/sk-cyrillic-keyboard.png
An error occured, but no specific error code exists to describe the failure."

Hur fixar jag detta?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-14 19:58

funkar:D m,en hitta inte ordlistor så sket i dom

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-14 22:25

kan inte hitta ordlistor:S kan någon hjälpa mig kör med WINSCP

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 08:59

Som jag förstår det gör Mobile Enhancer att telefonen kraschar ibland, samt att man då och då får någon notifikation på ryska.

Därför undrar jag om ni har provat att använda ordlistan från iPhoneDict.com istället? Den gör ju så att å, ä och ö knapparna blir överflödiga. Skriv "ikvall" och få "ikväll" som förslag. Min uppskattning är att rätt förslag dyker upp i 95% av fallen. Då och då får man gå tillbaks och hålla in å, ä och ö knappen. Men det är inte ofta.

Själv tycker jag därför att iPhoneDict är det bästa alternativet av dem två (men jag är partisk).

Observera också att ordlistan, sedan i april, fungerar mycket mycket bra - så om du inte provat den sedan dess så prova igen. repository: http://iphonedict.com/rep

Så, nu till min fråga: Det verkar dock vara så många som använder det svenska tangentbordet enligt guiden i denna tråd - så undrar jag om jag har missat något. Varför välja det svenska tangentbordet framför ordlistan?

  • Medlem
  • City
  • 2008-05-16 09:44

För att det är meckigt att sudda när det väl blir fel och det blir det ofta. Dessutom använder man slang och korta ord vilket gör att det blir ett problem kanske
Det som stör mest är att när man byter mellan språk på tangentbordet så krashar det 9 av 10 gånger i sms-applicationen etc och det är otroligt störande. Skylten om det ryska tangetbordet är också en av djävulens påhitt. Kanske har ordlistorna blivit så bra att man ska prova?

Ursprungligen av kraspor:

För att det är meckigt att sudda när det väl blir fel och det blir det ofta. Dessutom använder man slang och korta ord vilket gör att det blir ett problem kanske
Det som stör mest är att när man byter mellan språk på tangentbordet så krashar det 9 av 10 gånger i sms-applicationen etc och det är otroligt störande. Skylten om det ryska tangetbordet är också en av djävulens påhitt. Kanske har ordlistorna blivit så bra att man ska prova?

Mitt keyboard i sms programet har då aldrig krashat när jag byter mellan det ryska och engelska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 10:31

Slangord är någonting som ordlistan inte är så bra på. Men den lär sig nya ord när du skriver - så det är någonting som blir bättre och bättre desto mer du använder den...

OBS! Du kan prova ordlistan utan att avinstallera det ryska hacket. Det enda du behöver göra är att lägga till iphonedict.com/rep som repository och installera svenska.

  • Medlem
  • City
  • 2008-05-21 10:01

Vad glad jag är för din skull
Kommer det någon repository eller var det bara en teaser?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-30 00:52

Skönt med ÅÄÖ men jag är sjukt besviken på hur ordlistan agerar numera. Tror att jag vill skriva "ätt" i stället för "att" och andra liknande, i mina ögon, uppenbara ord. Finns det fix för detta? Kan jag redigera sådant själv? Kan man inte "lära" tangentbordet detta heller - att om man allt för ofta säger åt den att man menar "att", så ska den sluta föreslå/autokorrigera?

Och vad hände med funktionen där man kan hålla inne en bokstav och så föreslår den fler? Detta är endast kvar bland specialtecknena och jag saknar det starkt.

Ursprungligen av lither:

Skönt med ÅÄÖ men jag är sjukt besviken på hur ordlistan agerar numera. Tror att jag vill skriva "ätt" i stället för "att" och andra liknande, i mina ögon, uppenbara ord. Finns det fix för detta? Kan jag redigera sådant själv? Kan man inte "lära" tangentbordet detta heller - att om man allt för ofta säger åt den att man menar "att", så ska den sluta föreslå/autokorrigera?

Och vad hände med funktionen där man kan hålla inne en bokstav och så föreslår den fler? Detta är endast kvar bland specialtecknena och jag saknar det starkt.

Anledningen till att man skaffar å,ä och ö är ju att slippa ordliste-skiten. Vad ska man med den till när man har hela alfabetet?

Dina "extrabokstäver" är (antar jag, jag kan ha fel) en del av Swephone. Det här tangentbordet är inte Swephone, utan en halvsjysst lösning... (ett moddat ryskt om jag inte minns fel).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 07:05
Ursprungligen av lither:

Skönt med ÅÄÖ men jag är sjukt besviken på hur ordlistan agerar numera. Tror att jag vill skriva "ätt" i stället för "att" och andra liknande, i mina ögon, uppenbara ord. Finns det fix för detta? Kan jag redigera sådant själv? Kan man inte "lära" tangentbordet detta heller - att om man allt för ofta säger åt den att man menar "att", så ska den sluta föreslå/autokorrigera?

Och vad hände med funktionen där man kan hålla inne en bokstav och så föreslår den fler? Detta är endast kvar bland specialtecknena och jag saknar det starkt.

Jag vet inte hur du har installerat din ordlista. Jag använder iPhoneDict.com. Den senaste versionen (som släpptes för drygt en månad sedan) föreslår inte "ätt" när man skriver "att". Och givetvis finns funktionen där man håller innen en bokstav för att få fler förslag kvar.

Fördelen med ordlistan är annars att det går mycket snabbare att skriva. Stavfel rättas automatiskt. Du behöver inte pricka rätt med fingret. Även bokstäver runt omkring den bokstav du trycker på fungerar - iPhone listar ut vilket ord du menar.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-06-01 09:47

Underbart fungerar hur bra som helst
blev väldigt less på att hålla in A & O hela tiden.

Tackar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-01 15:21

Nej, jag har följt instruktionerna från första inlägget i denna tråd. Ska pröva med Swephone när jag kommer hem. Men visst är det som kia2 säger, att man fortfarande skriver fel ibland, även med hela alfabetet och då är det härligt med en rättstavare åt en.

Tack för svaren!

  • Medlem
  • City
  • 2008-06-01 18:54

Efter WinPwn lirar inga ordlistor för min del, det har dykt upp några gånger här och var (max 10 ggr totalt) med rapparkalja och jag har testat med allt som kan testas.
Får blir ryskterror igen om ingen har tips på hur man får igång rättstavning även att allt ser bra ut i inställningar och installern har gjort sitt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 07:15

kraspor och lither: när det gäller den svenska ordlistan så kontrollera en extra gång att ni installerat svenska från iPhoneDict.com samt att ni valt "English (UK)" som tangentbord.

  • Medlem
  • City
  • 2008-06-11 20:38
Ursprungligen av kia2:

kraspor och lither: när det gäller den svenska ordlistan så kontrollera en extra gång att ni installerat svenska från iPhoneDict.com samt att ni valt "English (UK)" som tangentbord.

Jag får bara förslag på "I", "se" osv inte ett enda förslag på åäö ord, eller ord ´över huvud taget egentligen, vad kan vara fel.. Jag har kollat alla inställningar och gjort om allting.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-16 21:10

Funkar Inte

hjälp........

nu har jag testat guiden hur många gånger som helst.... och jag får det inte att funka.......
Har gjort som det står i guiden men det funkar inte med åäö, förmodligen gör jag något fel man kan inte fatta vad.
Om jag vill ha åäö-tgb vilka filer skall ligga i /Library/MobileEnhancer/cyrillic-keyboard.men???Nu verkar det som att det är en enda röra......

Någon som kan hjälpa.?
tack på förhand

/Pontus

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-06-02 15:15

kia2: Finns det ingen möjlighet att få den ordlistan med ett tangentbord som har å,ä och ö?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 15:24

Både ja och nej.

För att få knapparna å, ä och ö krävs det (buggiga) ryska hacket. Det hacket kräver att man använder sig av det ryska tangentbordet. Om du plockar ordlistefilerna (senaste versionen finns exempelvis att ladda ner här) och döper om dem till ru_RU istället för sv_SE så kommer du att få den senaste ordlistan och det ryska hacket samtidigt.

MEN - vill du ha all funktionalitet bör du installera ordlistan som "English (UK)" tangentbord. Dvs det som iPhoneDict.com gör automatiskt. Det är endast då du kan få ordlistan att föreslå ord som innehåller å, ä och ö.

Installerar du ordlistan som ryskt eller som svenskt tangentbord kommer alltså inte dessa förslag upp. Vilket förmodligen beror på att dessa språk ej stödjs av iPhone än.

Så, vilket alternativ man väljer beror på vad man tycker är viktigast. Knapparna å, ä och ö eller förslag på ord med å, ä och ö. Själv föredrar jag det senare.

Ursprungligen av kia2:

Både ja och nej.

För att få knapparna å, ä och ö krävs det (buggiga) ryska hacket. Det hacket kräver att man använder sig av det ryska tangentbordet. Om du plockar ordlistefilerna (senaste versionen finns exempelvis att ladda ner här) och döper om dem till ru_RU istället för sv_SE så kommer du att få den senaste ordlistan och det ryska hacket samtidigt.

MEN - vill du ha all funktionalitet bör du installera ordlistan som "English (UK)" tangentbord. Dvs det som iPhoneDict.com gör automatiskt. Det är endast då du kan få ordlistan att föreslå ord som innehåller å, ä och ö.

Installerar du ordlistan som ryskt eller som svenskt tangentbord kommer alltså inte dessa förslag upp. Vilket förmodligen beror på att dessa språk ej stödjs av iPhone än.

Så, vilket alternativ man väljer beror på vad man tycker är viktigast. Knapparna å, ä och ö eller förslag på ord med å, ä och ö. Själv föredrar jag det senare.

Förslag på åäö fungerar för mig iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 10:11

Det jag menar med förslag på åäö är alltså att du kan skriva in ord utan att använda åäö och få ordet föreslaget. Exempelvis "garna" ger förslaget "gärna". Menar du att du får ett sådant förslag när du använder annat tangentbord än "english (UK)"?

Ursprungligen av kia2:

Det jag menar med förslag på åäö är alltså att du kan skriva in ord utan att använda åäö och få ordet föreslaget. Exempelvis "garna" ger förslaget "gärna". Menar du att du får ett sådant förslag när du använder annat tangentbord än "english (UK)"?

ja, det fungerar utmärkt för mig om jag använder alla bokstäver utom just åäö. Jag kan alltså skriva "ar" och få förslaget "är" t.ex. Jag laddade ner dina senaste ordlistor och ersatte de ryska ordlistorna med det och det fungerar utmärkt.

Hur kontrollerar dina ordlistor vad som ges förslag på? Det borde väl gå att lägga till förslag på åäö-knapparna med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 12:52

Det är möjligt att det ges förslag på åäö, precis som du säger, på ord med två bokstäver. Men jag tror inte att det fungerar på längre ord, som exempelvis "garna".

Jag har faktiskt aldrig provat det ryska hacket så jag vet inte riktigt hur det fungerar.

Ursprungligen av kia2:

Det är möjligt att det ges förslag på åäö, precis som du säger, på ord med två bokstäver. Men jag tror inte att det fungerar på längre ord, som exempelvis "garna".

Jag har faktiskt aldrig provat det ryska hacket så jag vet inte riktigt hur det fungerar.

Jodå, det fungerar med långa ord också Iofs blir "garna" "varna".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 13:21

Jaha - men det var ju väldigt bra. Då kan man alltså använda det ryska hacket tillsammans med mina ordlistor och få bra förslag. Av någon anledning fungerar det inte lika bra om man väljer svenska som tangentbord (dvs installerar via SwePhone).

Uppdatera gärna ditt paket i första posten

ps. "garna" ger förslaget "gärna" på min iPhone. Så det verkar ändå vara någon skillnad.

Är det bara jag som på vissa ställen får upp det ryska tangentbordet? Eller ja....allt är inte på ryska. Space och Return står på ryska...och så är ÅÄÖ borta. Får det bla när jag plockar fram tangentbordet i installern. I sms och anteckningar funkar det svenska klockrent!

Bevaka tråden