Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tidningarna testar iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 23:52
Ursprungligen av bolle:

För de mer avancerade manövrerna har man så klart två pekpinnar, som man håller ungefär som ätpinnar

Haha, precis!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 23:51
Ursprungligen av pesc:

multi-touch eller en nyp-manöver på ett foto med en pekpinne?

Inget som inte en gummisnodd och en extra pekpinne och en jävla massa övande kan fixa.

Nä men är det inte roligt att Apple med sin första telefon har en mobil som jämnförs med det bästa som finns på marknaden.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-11 09:48
Ursprungligen av acke:

När MMS och bättre kamera kommer (tror inte vi någonsin kommer se utbytbart batteri) så kommer det finnas 5 nya saker att klaga på. Gnällspikarna kommer aldrig att sluta. Då kommer gnäll att mailprogrammet inte är Outlook, mediaspelaren inte stödjer Windows-format, det inte finns något fast tangentbord osv. Progressivt värre... En högljud liten klick som inte förstår sig på Apples produkter. Samma folk som säger att iPod är en värdelös mp3-spelare.

Jag håller 100% med dig. Det spelar ingen roll om allt kommer att fixas som gnällspikarna klagar på dom kommer att hitta fler saker att klaga på. Men dom största kritik punkterna var faktiskt riktiga och Apple fixade dom också. Nu gäller det att fixa MMS (kommer säkert med någon uppdate) och kameran kan förbättras med en software patch.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 10:47
Ursprungligen av Robo-X:

Jag håller 100% med dig. Det spelar ingen roll om allt kommer att fixas som gnällspikarna klagar på dom kommer att hitta fler saker att klaga på. Men dom största kritik punkterna var faktiskt riktiga och Apple fixade dom också. Nu gäller det att fixa MMS (kommer säkert med någon uppdate) och kameran kan förbättras med en software patch.

//Rob

Ja man tycker ju att de kan fixa MMS. OM inte för funktionen så för att få bort en stor gnällpunkt.
"Ingen MMS, det klarar min 4 år gamla telefon. Ipånen är ett skämt" Uttalanden som detta visar på att folk varken ser eller vill se den större bilden. Skit i MMS för en sekund och kolla på vad som faktiskt skiljer iPhonen från de andra telefonerna. De funktionerna är bra mycket större än MMS.
Va, kameran förbättras genom software patch? Hur menar du då?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-11 13:42
Ursprungligen av acke:

Va, kameran förbättras genom software patch? Hur menar du då?

Apple kan ändra programmet som styr kameran och förbättra lite hur färgbalansen är. Autofokus kommer kameran inte att få.

//Rob

Ursprungligen av acke:

När MMS och bättre kamera kommer (tror inte vi någonsin kommer se utbytbart batteri) så kommer det finnas 5 nya saker att klaga på. Gnällspikarna kommer aldrig att sluta. Då kommer gnäll att mailprogrammet inte är Outlook, mediaspelaren inte stödjer Windows-format, det inte finns något fast tangentbord osv. Progressivt värre... En högljud liten klick som inte förstår sig på Apples produkter. Samma folk som säger att iPod är en värdelös mp3-spelare.

Det brukar kallas "moving the goal-post" (flytta fram mållinjen).
Känd argumentationsteknisk fint.

Jasså, ähum, ja, ....men, det här då! Varför (nytt påstående).

Det är mkt jobbigt att "överbevisa" ngn som sysslar med det här...

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-10 22:48

Har vi fått nån klarhet om ÅÄÖ på tangentbordet?

  • Medlem
  • Lerum
  • 2008-07-11 01:41
Ursprungligen av ledin:

Har vi fått nån klarhet om ÅÄÖ på tangentbordet?

Var inne på Telias chatt och fick följande svar:

"Vill du skriva ett Ä på knappsatsen så håller du in A så kommer valet automatiskt upp. Detsamma gäller för övriga å ä ö."

Sen vill jag bara tillägga att det stora "problemet" med kameran är ju inte att det är för få megapixlar utan det är ju att den saknar autofokus. Det är inte konstigt att bilderna inte blir skarpa om skärpan inte går att ställa in, vilket de flesta som kan lite fysik känner till. Men precis som de flesta andra använder jag i princip aldrig mobilkameran så det är inget större problem för mig iaf.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-11 11:12
Ursprungligen av onaz:

Var inne på Telias chatt och fick följande svar:

"Vill du skriva ett Ä på knappsatsen så håller du in A så kommer valet automatiskt upp. Detsamma gäller för övriga å ä ö."

Okej...det låt ju inte helt smidigt men. Det kan ju komma att ändras framöver med uppdateringar?

Nån som hittat SAR-värdet än? Har kollat igenom testerna men har inte sett det...missade det säkert.

  • Medlem
  • 2008-07-11 11:26

På amerikansk maner så har man givetvis tagit med varenda tänkbar siffra beträffande strålning från mobilen. Följande står i "Produktguide - Viktig information" som följde med telefonen.
GSM 900 - 0,235
GSM 1800 - 0,780
UMTS I 2100 - 0,878
Wi-Fi - 0,371

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-11 11:27
Ursprungligen av Siiri:

På amerikansk maner så har man givetvis tagit med varenda tänkbar siffra beträffande strålning från mobilen. Följande står i "Produktguide - Viktig information" som följde med telefonen.
GSM 900 - 0,235
GSM 1800 - 0,780
UMTS I 2100 - 0,878
Wi-Fi - 0,371

Ok!

Bristen på MMS funktion tycker jag inte är gnäll från recensenterna, inte heller kamerans eventuella brister. De flesta har inte alls "känt till" dessa brister tidigare eftersom folk i allmänhet inte följer varje rykte kring telefonen och detta är standard hos mobiltelefoner.

Problemet är ju att 9/10 inte har iphone så om man ska skicka bilder till en annan mobiltelefon måste det vara MMS. (i normalfallet)

Jag kommer dock köpa telefonen, tycker den verkar sjukt najs.

Ursprungligen av onaz:

Sen vill jag bara tillägga att det stora "problemet" med kameran är ju inte att det är för få megapixlar utan det är ju att den saknar autofokus. Det är inte konstigt att bilderna inte blir skarpa om skärpan inte går att ställa in, vilket de flesta som kan lite fysik känner till. Men precis som de flesta andra använder jag i princip aldrig mobilkameran så det är inget större problem för mig iaf.

Inte för att jag vill racka ner på dina optikkunskaper, men borde väl inte någon som kan lite fysik för länge sedan ha insett att ett objektiv på sådär en 5 mm ger ett hyperfokalavstånd på mindre än en halvmeter?

Autofokus på mobilkameror är fullständigt bortkastat på allt utom riktiga närbilder, och de flesta gör bäst i att stänga av eländet eftersom det bara ger fördröjningar till ingen nytta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 04:14

Min nuvarande W880i har liknande kamera (2Mpixlar, ingen auto-fokus) och efter ett tag vet man ungefär var man ska ta bilderna för att de ska se bra ut. Men autofokus hade varit fint..

Om man måste hålla in A/a för att få Å/å/Ä/ä, blir det inte lite långsamt att skriva då? Jämfört med att bara skriva "ata" och sedan få förslaget "äta" eller "forvanad"-"förvånad" menar jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-11 09:50
Ursprungligen av doomas:

Min nuvarande W880i har liknande kamera (2Mpixlar, ingen auto-fokus) och efter ett tag vet man ungefär var man ska ta bilderna för att de ska se bra ut. Men autofokus hade varit fint..

Om man måste hålla in A/a för att få Å/å/Ä/ä, blir det inte lite långsamt att skriva då? Jämfört med att bara skriva "ata" och sedan få förslaget "äta" eller "forvanad"-"förvånad" menar jag.

Det är bara att skriva på. ata blir automatiskt äta och forvanad blir förvånad. I några enstaka fall måste man korrigera men för det mesta kommer det att fungera automatiskt.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 11:25

Rolig artikel om vad förståsigpåare sagt för ett år sedan och vad de säger nu.
The iPhone naysayers, one year later | The Industry Standard

Från Daring Fireball.

På tal om iNamnen. Rätta mig om jag har helt fel här, men kom det inte till med betydelsen att produkten var gjord för internet? Första iMacen fick namnet därifrån iallafall. Visst iPhone är ju ett passande namn, men iPod då? Internet Pod?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 14:46

Apple har själva sagt exakt vad "i" officiellt står för:

internet
individual
instruct
inform
inspire

Detta sades bl.a. på Steve Jobs keynote på MWNY 1998 när den första iMacen introducerades.
YouTube - The First iMac Introduction

Bokstaven i representerade från första stund som det presenterades ut mot allmänheten Internet som i internetklara mojänger. Det dök väl upp först med iMac.

Det dök dock förmodligen upp för väldigt väldigt länge sedan internt på Apple. Mycket tidigare än iMac.

När jag gjorde research inför en artikel om Apples 30-års jubileum så dök en annan variant upp och den baserades på att iMac skulle vara ett direkt svar på PC. Där P står för Person (som i persondator) och I står för Jag eller Individual som i (individdator eller jagdator). Alltså att det kanske var så att det var i:et som sas döpte datorn och inte vise versa.

i:et ändrades sedan till att stå för "I" som i "Jag" och senare för att stå för allt möjligt från innovativt till intelligent och mer långsökta ord som interactive och interconnected, men de orden förklarar ju kanske hur iDVD, iTunes och iPhoto passar in bland i-orden.

Hursomhelst så började Apple sedan kalla alla sina program och maskiner för iDitt och iDatt och numera så är det nog bara en varumärkesomfamning till olika produktgrupper hos Apple.

Hur namnet iPod kom till är en intressant historia i sig. På Wikipedia står det förmodligen felaktigt att det var en frilansande copywriter som hittade på namnet, men andra källor visar att det användes inom Apple tidigare än så.

Det är ju lite roligt att iPod och nu iPhone sas tar tillbaka internet i namnet.

Steve var ju även "interrim" Chief Executive Officer iCEO ett tag.. sjukt kul....

  • Medlem
  • 2008-07-13 12:12

"What is it with Steven P. Jobs and batteries?"
(Joe Nocera, New York Times, är skeptisk till iPhone 3G's batteri, fetstil tillagd av mig i citatet nedan)

"The new iPhone, of course, has wireless 3G — indeed, that appears to be the biggest improvement in the new model. And sure enough, it’s a battery-killer; according to The Journal reviewer, Walter S. Mossberg, the new iPhone battery lasts only about four and a half hours before it needs a new charge. Yet Apple still insists on sealing the case, thus preventing customers from using a spare battery when it runs down. For heavy cellphone users—and who isn’t these days?—the battery is going to need a charge by lunchtime. Good luck with that. Unless Apple does something about its battery problem, the iPhone will always be more a toy than a tool.

Eftersom jag knappt inte pratar i telefon så räcker batteriet för mig från kl. 08:00 till 24:00. Det laddas över natten på nattduksbordet där iPhone'n även är min väckarklocka.
Jag har alltid med mig USB/iPod-kontakten - till nöds kan jag då ladda med närmaste USB-uttag (på jobbet t.ex.). USB-lösningen är suverän tycker jag.

Jag tror nog Apple har klämt in ett batteri som är the state of the art idag år 2008. Men...en sådan här manick kräver mera om man ska hårdköra hela dagar i sträck. Alternativet var att klämma i ett större batteri och göra luren fetare och tyngre...det var nog ett alternativ som Jobs och Ives inte kunde leva med.
Skribenten har fått en sak om bakfotet - och hans artikel borde sluta med: "Unless Apple does something about its battery problem, the iPhone will always be more a tool than a toy. If you play around with it for fun - and play games and watch YouTube movies - the battery runs out fast."

Ursprungligen av avart:

"What is it with Steven P. Jobs and batteries?"
(Joe Nocera, New York Times, är skeptisk till iPhone 3G's batteri, fetstil tillagd av mig i citatet nedan)

"The new iPhone, of course, has wireless 3G — indeed, that appears to be the biggest improvement in the new model. And sure enough, it’s a battery-killer; according to The Journal reviewer, Walter S. Mossberg, the new iPhone battery lasts only about four and a half hours before it needs a new charge. Yet Apple still insists on sealing the case, thus preventing customers from using a spare battery when it runs down. For heavy cellphone users—and who isn’t these days?—the battery is going to need a charge by lunchtime. Good luck with that. Unless Apple does something about its battery problem, the iPhone will always be more a toy than a tool.

Jag trodde att i stod för "jag", alltså inte själva översättningen, utan själva benämningen. Typ "min telefon".

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-14 20:25

tycker recenssionerna är pinsamma.. FFS skaffa en mac om ni ska recenssera en appleprodukt. inte tar vi ett linuxsystem o försöker installera en windowsprodukt... det blir inte bra..

jag har kört min iphone emot pcn innan jag gick över till mac, och oj vilken skillnad.

Läste tidningen Mobil´s test av iPhone, i samma tidning recenserar dom även HTC Diamond och Samsungs gamla svar på iPhone.

Nu får visserligen iPhone bättre slutresultat än de övriga men vissa saker tycker jag är märkliga faktafel såsom t.ex. att iPhone saknar multitasking. Detta kan visserligen vara sant ut användarsynpunkt rent praktiskt men det är definitivt teoretiskt ett faktafel.

iPhone har detta men Apple har valt att strypa denna möjlighet. Detta kan man tycka borde sägas om man anser sig vara en tidning med "koll". De hänvisar även till detta när de poängterar iPhones "seghet" mellan menyerna - vilket inte har "något" med detta att göra.

Däremot har jag många åsikter kring att Apple valt att inte möjliggöra detta men det hör till en egen tråd.

Det är också intressant att de klagar på iPhones kamera och säger att de genom att se på iPhones bak där kameran sitter att man kan där se hur dålig linsen ser ut - Kameran i iPhonen må vara medioker men kom inte o säg att de kan se det där.

Däremot tycker de att batteriet är bra - vilket är lustigt med tanke på ovanstående kommentarer.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-05 17:58
Ursprungligen av draags:

Nu får visserligen iPhone bättre slutresultat än de övriga men vissa saker tycker jag är märkliga faktafel såsom t.ex. att iPhone saknar multitasking. Detta kan visserligen vara sant ut användarsynpunkt rent praktiskt men det är definitivt teoretiskt ett faktafel.

iPhone har detta men Apple har valt att strypa denna möjlighet. Detta kan man tycka borde sägas om man anser sig vara en tidning med "koll". De hänvisar även till detta när de poängterar iPhones "seghet" mellan menyerna - vilket inte har "något" med detta att göra.

iPhone har inte stöd för bakgrundsfunktioner - oavsett hur den spärren kommit dit. Jag kan inte se att en tidning, i en recension nödvändigtvis ska behöva ge sig in i en längre utläggning om hur detta ter sig rent tekniskt. Du som användare kan inte surfa och ha igång ditt IM-program (exempelvis) samtidigt och det är inget faktafel att påtala det. iPhone kan inte, klarar inte det i en jämförelse med andra telefoner.

Jodå, jag vet att en Push Notification Service kommer inom kort - men det är fortfarande inte stöd för bakgrundsfunktioner/multitasking (om uttrycket tillåtes).

Ursprungligen av Northwiz:

iPhone har inte stöd för bakgrundsfunktioner - oavsett hur den spärren kommit dit. Jag kan inte se att en tidning, i en recension nödvändigtvis ska behöva ge sig in i en längre utläggning om hur detta ter sig rent tekniskt. Du som användare kan inte surfa och ha igång ditt IM-program (exempelvis) samtidigt och det är inget faktafel att påtala det. iPhone kan inte, klarar inte det i en jämförelse med andra telefoner.

Jodå, jag vet att en Push Notification Service kommer inom kort - men det är fortfarande inte stöd för bakgrundsfunktioner/multitasking (om uttrycket tillåtes).

Ok men vad är då det som sker när du lyssnar på musik och ett samtal kommer, musiken tystnar/ tonas ner och du tar ditt samtal, när samtalet är klart - ja då tonas musiken upp igen.

Vad kallas det när du pratar i telefon och samtidigt tex kollar mail eller kollar nätet osv osv.

Detta är gammalt men om inte detta är multitasking så undrar jag vad du kallar det:

YouTube - Apple iPhone Video Demo

The iPhone Does Multitasking | Operation Gadget

Is OS X the Key Component of the Apple iPhone? | Operation Gadget

Att då som tidning skriva detta tycker jag är felaktigt.

Minus:
Dålig GPS
Saknar mms
Ingen multitasking
Kan inte användas som modem
Dålig kamera

"En begränsning i telefonen gör att de program som finns i den bara kan köras ett åt gången och inget program kan vara aktivt utan att fylla upp hela skärmen. Den saknar alltså så kallad multitasking och på den punkten skiljer sig Iphone från de flesta andra mobiler. Begränsningen ska enligt Apple vara ett sätt att undvika att batteri- och processorkraft konsumeras i onödan, men innebär en del problem. Ett chatprogram går till exempel inte riktigt att utnyttja eftersom det gör sig bäst när det visar att du är online även om du inte har programmet aktivt. Skulle du till exempel vilja kolla e-posten loggas du obönhörligt ut från chaten."

Även om detta stämmer så är ordvalet att iPhone inte har multitasking helt felaktigt. Om man har den minsta stoltheten som teknikjournalist borde man veta att iPhone bygger på OSX. Och OSX har multitasking.

Det Apple har gjort är att inte tillåta 3:e partsutvecklare att köra trådar eller processer i bakgrunden - detta är en väsentlig skillnad mot att skriva att iPhone inte har multitasking.

Måste samtidigt säga att jag egentligen skiter i vilket men var bara tvungen att kommentera det någonstans.

Senast redigerat 2008-08-05 19:33
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-09 10:07
Ursprungligen av draags:

Ok men vad är då det som sker när du lyssnar på musik och ett samtal kommer, musiken tystnar/ tonas ner och du tar ditt samtal, när samtalet är klart - ja då tonas musiken upp igen.

Vad kallas det när du pratar i telefon och samtidigt tex kollar mail eller kollar nätet osv osv.

Det betyder bara att Apple förbehållit sig multitasking - och spärrat det för tredjepartsprogram. Det är naturligtvis det recensenten avser men vill du leta fel och kräver att vartenda ord ska vara korrekt in i minsta detalj så är det upptill dig.

Ursprungligen av Northwiz:

Det betyder bara att Apple förbehållit sig multitasking - och spärrat det för tredjepartsprogram. Det är naturligtvis det recensenten avser men vill du leta fel och kräver att vartenda ord ska vara korrekt in i minsta detalj så är det upptill dig.

antingen är det du som skrivit recensionen eller så känner du personen eftersom du med all säkerhet vet vad han menar med det han skriver.

Men jag tänker inte fortfölja diskussionen kring det eftersom jag inte tycker det är meningsfullt eftersom jag ändå tycker det är en väldigt medioker journalistisk tidning.

Jag håller dessutom med om att det är beklagligt att Apple stängt möjligheten för utvecklare, jag vet också att det finns många applikationer som aldrig kommer se dagens ljus pga detta. Men det skulle ändå vara intressant att veta vilken typ av applikation ni gör som blir omöjligt att göra på iPhone där inte apples nödlösning räcker.

Senast redigerat 2008-08-10 03:13
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-10 09:51
Ursprungligen av draags:

antingen är det du som skrivit recensionen eller så känner du personen eftersom du med all säkerhet vet vad han menar med det han skriver.

Men jag tänker inte fortfölja diskussionen kring det eftersom jag inte tycker det är meningsfullt eftersom jag ändå tycker det är en väldigt medioker journalistisk tidning.

Jag håller dessutom med om att det är beklagligt att Apple stängt möjligheten för utvecklare, jag vet också att det finns många applikationer som aldrig kommer se dagens ljus pga detta. Men det skulle ändå vara intressant att veta vilken typ av applikation ni gör som blir omöjligt att göra på iPhone där inte apples nödlösning räcker.

Nej, jag har inte skrivit recensionen och jag känner inte den som skrivit den heller men jag kan läsa innantill och jag har gjort min tolkning av texten. Allt kan inte tolkas ordagrant, speciellt inte en recension.

Din åsikt att det är en medioker journalistisk tidning är din och den respekterar jag.

Den applikation vi hade tänkt att utveckla för Apples iPhone är en mjukvara för positionsbestämning, viss beräkning och det ska göras fortlöpande vilket inte går utan att en process, i bakgrunden, övervakar och tar emot inkommande data. En rätt vanlig funktion, inte alls särskilt komplicerad men den går inte att bygga med Apples telefon.

Bevaka tråden