Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pwnage Tool 2.1 (Uppdaterad) Guide för iPhone 2G

Tråden skapades och har fått 245 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-20 18:12

Eftersom det är rätt många som inte vet hur man ska använda Pwnage Tool 2.0 så tänkte jag förklara hur det fungerar. Det här är den enkla versionen där man själv inte kan bestämma vad som installeras. För expert versionen läs den här guiden.

Förutsättningar:

Förberedelse
Ladda ner alla filer i en mapp och packa upp bootloader filerna (bilden som kommer med bootloadern kan man slänga bort). Se till att iPhone1,1_2.1_5F136_Restore.ipsw heter just så och är inte uppackat. Använd helst Firefox för att ladda ner den eller stäng av open safe files i Safaris inställningar.

[update] Den här delen behövs inte med nya Pwnage Tool 2.0.1.
Innan vi börjar se till att Device Support mappen finns i din biblioteks iTunes mapp. Annars fungerar Pwnage Tool programmet inte riktigt. Du kan också skapa mappen genom att skriva detta kommando i Terminalen.

mkdir ~/Library/iTunes/"Device Support"

Viktigt!
Koppla in iPhonen till din dator och låt den synkronisera. Se till att du har backup på allt som t ex dina adresser och musik. Kan vara bra att ha om något inte skulle fungera och man måste ställa in den som en ny iPhone!

Skapa Firmware

Starta Pwnage Tool. Den kollar automatiskt om du har den senaste versionen installerat har du fortfarande Pwnage Tool 2.0.1 se till att uppgradera till den senaste versionen.

Har du nu senaste verionen starta Pwnage Tool och klicka på iPhonen till vänster och sen på höger pilen nere till höger.

Pwnage letar efter det riktiga firmwaren och om den hittar den så är det bara att klicka på den. Annars får du visa pwnage programmet var du har sparat firmwaret. Se till att det är det riktiga firmware.

När du klickar på höger pilen kommer den här rutan. Svara med Yes.

Då kommer en till ruta och frågar om du är riktig användare utav iPhone. Svara med No. Det här är viktigt annars låser den inte upp basebandet och du kan inte använda telefonen!

När du har valt no börjar den skapa den egna återställnings filen. Det kan hända att den kommer att fråga efter bootloader filerna svara då no om den vill leta på nätet efter filerna och välj själv ut filen genom att trycka på browse.

Efter någon minut kommer den att fråga efter lösenord. Skriv in ditt lösenord. Efter ytterligare 2-3 minuter är firmwaret klart och den frågar om du har pwnad till iPhone förut. Jag svarade med nej.

Följ anvisningarna som kommer upp på skärmen hur man startar i DFU mode. Det är väldigt bra förklarat.

När din iPhone är i DFU mode talar pwnage om det för dig och du kan då avsluta pwnage tool.

Installera nya Firmware

iTunes kommer att hitta hitta din iPhone i DFU modus och kommer att fråga om du vill återställa. Håll ner alt (option) knappen och tryck på Restore knappen i iTunes. Välj iPhone1,1_2.1_5F136_Custom_Restore.ipsw filen som ligger på skrivbordet och starta återställningen. Det kommer ta ca 5-6 minuter att göra en restore.

Efter några minuter startar din iPhone om och du ser då hur den börjar uppdatera basebandet. Det är viktigt att man inte göra något under den tiden eftersom om det vill sig riktigt illa kan det hända att iPhonen går sönder! Det kan ta ca 2-3 minuter att uppdatera basebandet så ha tålamod. När basebandet är uppdaterat startar den om och hela uppdateringen är färdigt.

Återställa allt
När allt är klart ska iTunes fråga om man vill göra en restore eller sätta upp en ny iPhone. Jag valde att göra en återställning. Då får man alla sms, notiser, kontakter och alla musik och filmer tillbaka på sin iPhone. Beroende hur mycket musik man har på sin iPhone kan det ta flera minuter. Efter synkningen startar iPhonen om igen.

Om man vill så kan man välja reset all settings på iPhonen. Det gjorde jag bara för att vara säker på att det inte var några gamla inställningar som inte behövs längre. Det kan också hända att Mailet inte fungerar längre efter en återställning. Läs den här guiden för att fixa det.

//Rob

Edit: Laddar upp två pdf:er med detta inlägg om bildlänkarna skulle falla bort. /Baron, admin

Senast redigerat 2008-09-14 01:21
  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-07-20 18:28

Grymt bra skrivet! Tack så mycket!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 18:28

Snyggt Robo!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-20 18:30

Måste man göra stegen för att hamna i DFU-läge när Pwagetool är igång? Jag kommer nämligen aldrig vidare från att custom_restore-filen skapats. Den säger bara "Failed to enter DFU mode"

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-20 18:34
Ursprungligen av ptba:

Måste man göra stegen för att hamna i DFU-läge när Pwagetool är igång? Jag kommer nämligen aldrig vidare från att custom_restore-filen skapats. Den säger bara "Failed to enter DFU mode"

Nej om firmware filen har skapats kan du avsluta pwnage tool programmet och starta din iPhone i DFU mode. Det är med iTunes du installerar det nya firmwaret.

//Rob

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-20 18:37
Ursprungligen av Robo-X:

Nej om firmware filen har skapats kan du avsluta pwnage tool programmet och starta din iPhone i DFU mode.

//Rob

vad skönt, tänkte väl det. Då återstår bara problemet att pwnagetool-programmet inte visar mig hur jag kommer till DFU-mode. Jag vet ju hur man sätter telefonen i recovery mode, men vad jag förstått är inte det samma sak, eller?

och tack för guiden! Alltid uppskattat!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-20 18:43
Ursprungligen av ptba:

vad skönt, tänkte väl det. Då återstår bara problemet att pwnagetool-programmet inte visar mig hur jag kommer till DFU-mode. Jag vet ju hur man sätter telefonen i recovery mode, men vad jag förstått är inte det samma sak, eller?

och tack för guiden! Alltid uppskattat!

Nej det är inte samma sak. Det är bara att följa den här videon.

//Rob

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-20 18:48
Ursprungligen av Robo-X:

Nej det är inte samma sak. Det är bara att följa den här videon.

//Rob

Tack! Jag hittade också den videon, jag har satt min telefon i DFU mode nu, men när jag körde custom-filen så ger den mig ett 1600-fel i iTunes, det verkar dock som jag kan starta telefonen igen och den funkar som den brukar...något tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-20 18:52
Ursprungligen av ptba:

Tack! Jag hittade också den videon, jag har satt min telefon i DFU mode nu, men när jag körde custom-filen så ger den mig ett 1600-fel i iTunes, det verkar dock som jag kan starta telefonen igen och den funkar som den brukar...något tips?

Är du 100% säker på att den är i DFU mode? Skärmen ska vara svar och se till att du har Device Support mappen i din ~/Library/iTunes/ mapp.

//Rob

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-20 18:58
Ursprungligen av Robo-X:

Är du 100% säker på att den är i DFU mode? Skärmen ska vara svart.

//Rob

Började skriva ett svar på ditt inlägg samtidigt som jag började om HELA proceduren, och den här gången kom jag till Pwnagetools guide för hur man gör för att ta sig till DFU mode...avslutade programmet efter det och kör nu återställningen, inget 1600-fel den här gången...jävldigt mysko.

Uppdaterar när jag vet hur det fick.

*Uppdatering*: Allt gick kanon. Nu funkar telefonen precis som den ska. Tror jag. Kör inte med det riktiga simkortet så vet inte om jag har nån täckning.

Senast redigerat 2008-07-20 19:18
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-20 18:41
Ursprungligen av ptba:

Måste man göra stegen för att hamna i DFU-läge när Pwagetool är igång? Jag kommer nämligen aldrig vidare från att custom_restore-filen skapats. Den säger bara "Failed to enter DFU mode"

Jag hade samma problem. Jag hoppade helt enkelt över DFU läget på min 1.1.1 telefon och återställde den direkt i iTunes (med hjälp av att hålla in alt knappen och välja den modifierade filen).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-20 18:31

Och nästa fråga, måste man göra om ipsw-filen varje gång om man får felet jag skrev om ovan?

Tackarns för en superbra guide!

Jag har två frågor:

vad är det för lösenord som talas om i guiden? Är det dottie eller något annat lösenord?

Fungerar detta att göra oavsett vilken mjukvara / hack som varit i telefonen tidigare? Jag kör 1.02 och AnySim 1.1

//K

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-20 18:38
Ursprungligen av kebarb:

Tackarns för en superbra guide!

Jag har två frågor:

vad är det för lösenord som talas om i guiden? Är det dottie eller något annat lösenord?

Fungerar detta att göra oavsett vilken mjukvara / hack som varit i telefonen tidigare? Jag kör 1.02 och AnySim 1.1

//K

Det är din dators lösenord som du ska skriva in.

//Rob

  • Medlem
  • Essunga
  • 2008-07-20 18:43

tack för en fin guide, men hur gör man om man inte har tillgång till en mac ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-20 18:44
Ursprungligen av slammis:

tack för en fin guide, men hur gör man om man inte har tillgång till en mac ?

Då får du leta reda på en Mac eller låta någon med en Mac skapa ipsw filen åt dig.

//Rob

  • Medlem
  • Essunga
  • 2008-07-20 18:48
Ursprungligen av Robo-X:

Då får du leta reda på en Mac eller låta någon med en Mac skapa ipsw filen åt dig.

//Rob

Jag är bara ute efter att jailbreaka min iphone 3g... men det är samma tillvägagångssätt kanske ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-20 18:59
Ursprungligen av slammis:

Jag är bara ute efter att jailbreaka min iphone 3g... men det är samma tillvägagångssätt kanske ?

Ja förutom att 3G har ett annat firmware. Du måste klicka på den högra iPhonen i början och när den frågar om du har en legitim iPhone svarar du Yes.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 20:04
Ursprungligen av Robo-X:

Ja förutom att 3G har ett annat firmware. Du måste klicka på den högra iPhonen i början och när den frågar om du har en legitim iPhone svarar du Yes.
//Rob

Det finns fler skillnader. Kanske bäst att göra en separat guide för 3G? Man måste gå in i avancerade inställningar och välja bort aktivering under "general". Sedan är det många saker i denna guide som inte finns med om man väljer "iPhone 3G" i början.

Edit: jag fick exempelvis aldrig frågan om det är en legitim iPhone.

Är det Ok med denna hack oavsett vilken metod man använt tidigare för att unlocka? Jag har kört AnySim 1.1.

//K

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-20 18:59

Mycket bra guide! Har bara ett par frågor. Får man en ananas istället för cromäpplet vid uppstart om man kör enkla versionen? Har läst att installer är borta och är ersatt av något som heter Cydia, stämmer det?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-20 19:02
Ursprungligen av Fjonk:

Mycket bra guide! Har bara ett par frågor. Får man en ananas istället för cromäpplet vid uppstart om man kör enkla versionen? Har läst att installer är borta och är ersatt av något som heter Cydia, stämmer det?

Ja det här är den enkla versionen. Därför är ananasen som startup bild. Vill man inte ha den så måste man gå in i expert mode och välja bort bilderna.

Installer finns inte för Firmware 2.0 därför kom den inte med. Cydia däremot fungerar och kommer nog att uppdateras rätt snabbt. Alla gamla program i Installern fungerar i alla fall inte längre så det är ingen förlust.

//Rob

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-07-20 19:02

Dum fråga, men finns det något krav på vilket firmware man s.a.s. har i botten?
Sitter med 1.1.1...

  • Medlem
  • 2008-07-20 23:19
Ursprungligen av lasselu:

Dum fråga, men finns det något krav på vilket firmware man s.a.s. har i botten?
Sitter med 1.1.1...

Ursprungligen av pierrewiberg:

EN fråga till, kan man köra denna guide om man sitter på 1.1.3? har inte hittar något som säger att man inte kan eller att man måste sitta på 1.1.4 i telefonen.

RTFM!

Ursprungligen av Robo-X:

Eftersom det är rätt många som inte vet hur man ska använda Pwnage Tool 2.0 så tänkte jag förklara hur det fungerar.

Förutsättningar:

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-07-21 10:09
Ursprungligen av Baron:

RTFM!

Oops...:">

får inte igång Pwnage Tool 2.0 på macen. Min iphone är inkopplad i usbn. Vad är felet?

EN fråga till, kan man köra denna guide om man sitter på 1.1.3? har inte hittar något som säger att man inte kan eller att man måste sitta på 1.1.4 i telefonen.

tacksam för snabbt svar!

Piiz

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-07-20 19:35

Funkade toppen, tack för bra instruktioner!

Man kanske ska tillägga att Pwnage Tool lägger IPSW-filen på skrivbordet och döper den till "custom" om man kör enkla verisonen. Bara så att man inte tar fel firmware, den man laddat ner från Apple, av misstag.

Sjukt (!) fult med Ananasen som startup-bild. Kan man ändra det i efterhand?

Om man har kört PWN tidigare kan man lugnt och sansat trycka "ja" också. Det gjorde jag och det funkar utan problem. Man slipper själva PWN-steget och går direkt på att installera den moddade firmwaren!

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-20 19:55

synkronisering pågår...

Har nu efter 7 sorger och 8 bedrövelser lyckats köra igenom det hela... Hade stora problem med DFU-mode...
Anywho...
Nu har ifånen startat om och jag har min vanliga bakgrund men det står "synkronisering pågår" och det har det gjort i säkert 20min nu. iTunes säger ingenting annat än att "your iphone software is up to date", Vågar jag abryta eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-20 20:08
Ursprungligen av Kiara:

Har nu efter 7 sorger och 8 bedrövelser lyckats köra igenom det hela... Hade stora problem med DFU-mode...
Anywho...
Nu har ifånen startat om och jag har min vanliga bakgrund men det står "synkronisering pågår" och det har det gjort i säkert 20min nu. iTunes säger ingenting annat än att "your iphone software is up to date", Vågar jag abryta eller?

Eftersom det är iTunes som synkroniserar så är det kanske så att den har tappat förbindelsen. Prova att avbryta synkroniseringen genom att ta "slide to unlock" på iphonen. Sen koppla bort den från datorn och koppla in den igen.

//Rob

Bevaka tråden