Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-08-06 16:15
Ursprungligen av CEk:

lybbe; Ja, min bror jobbar där så han har norskt personnummer och norsk adress som krävs. Jag betalade 2290:- för 16 gb vid köpet, sen säger jag upp abonnemanget direkt och åker på en månadsavgift á 399:- samt en avgift för upplåsning och att jag avslutar abonnemanget på 2400:- för iTalk Small, det billigaste abonnemanget. Total kostnad alltså 5089 Nok = 6005 Sek. Att aktivera den genom iTunes i Sverige med ett norskt SIM-kort borde väl inte bli några problem?

Ok, gör du uppsägningen hemifrån, eller direkt i affären?

Vet inte hur det fungerar med aktivering i iTunes. Det hoppas jag någon annan kan svara på, då jag själv är nyfiken på om detta funkar.

CEk: Det skulel vara väldigt intressant att höra lite rapporter från dig angående köp i Norge. Har vänner där som skulle kunna hjälpa mig om det bara fungerar som det ska. En sak jag undrar över är t ex möjligheterna att sätta sin operatörs "APN", dvs adressen som datatrafik går via. Detta fanns under inställningarna i iPhone 2G men inte på den Telia-iPhone-3G jag har. Men visst måste det väl gå att lösa på något sätt...

Runt 6000 kr för en 16 GB tycker jag är klart rimligt att betala för egen del med tanke på att den då är upplåst och vilken fantastik mobil det är.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-08-06 17:08

Tjoho. Tänkte kolla en sak. Jag är en av dom stackarna som har beställt en iphone från pianetashop. Var nyss inne på deras sida och kollade lite men jag hittar ingenstans man kan avbeställa sin order?! Är det någon som kan hjälpa mig med det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-06 17:10

Senaste nytt från Pianetashop, de har uppe en bild på första sidan som enligt min italiensktalande vän innehåller informationen

"Från den elfte till 18 augusti är pianetas speditionskontor stngt. produkter skickas den 19:e bla bla bla."

What to do, what to do... De är dessutom omöjliga att få tag på, via företags-msn, mail och kontaktformulär. Sen har ju tiden de faktiskt reserverade sig för inte gått ut, det är 8 bussiness days sen jag beställde och de sa 8-12.

Ursprungligen av jonasc:

Senaste nytt från Pianetashop, de har uppe en bild på första sidan som enligt min italiensktalande vän innehåller informationen

"Från den elfte till 18 augusti är pianetas speditionskontor stngt. produkter skickas den 19:e bla bla bla."

What to do, what to do... De är dessutom omöjliga att få tag på, via företags-msn, mail och kontaktformulär. Sen har ju tiden de faktiskt reserverade sig för inte gått ut, det är 8 bussiness days sen jag beställde och de sa 8-12.

I kvall gar nastan hela italien pa industrisemester i tva veckor. Kommer att bli enda perioden under aret da man kan hitta en parkeringsplats i Rom

Ska forsoka hitta en iPhone senare till min bror, eftersom jag ska till Sverige om en vecka - kan rapportera vad som kravs i form av dokumentation. For ett kontantkort hos Vodafone vet jag att pass racker, din Codice Fiscale (motsvarigheten till personnummer) skapar de pa rak arm via en webbsida.

/.v

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-08 16:20
Ursprungligen av scooterbabe:

I kvall gar nastan hela italien pa industrisemester i tva veckor. Kommer att bli enda perioden under aret da man kan hitta en parkeringsplats i Rom

Ska forsoka hitta en iPhone senare till min bror, eftersom jag ska till Sverige om en vecka - kan rapportera vad som kravs i form av dokumentation. For ett kontantkort hos Vodafone vet jag att pass racker, din Codice Fiscale (motsvarigheten till personnummer) skapar de pa rak arm via en webbsida.

/.v

Det är enligt flera (svenskar) jag pratat med där nere nemas problemas att köpa en olåst lur i butik. Man legitimerar sig och i god italiensk anda så tittar de lite på passet medan de tänker på middagen och ger dig en lur mot pengar :).

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-08-06 17:17

För mig har det gått 8 arbetsdagar och det har inte hänt ett skit...tyvärr måste jag säga. Det finns ju folk som väntat längre och som fortfarande inte fått sin lur.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-06 17:19

Hittade följande info på Netcom.no;

Endre telefoninnstillinger
iPhone leveres med innstillinger til bruk i NeCom sitt nett. Skal du f.eks. bruke Internett-funksjonaliteten i telefonen hos en annen opertør, må du endre disse. Mer informasjon finner du på Apple Support og riktige innstillinger får du fra mobiloperatøren.

Verkar alltså som det går att ändra inställningarna. Jo, jag håller er uppdaterade angående mitt iPhone-äventyr.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-06 17:20

eXel; Öppna en dispute via Paypal så gör dom en refund inom nån timme (för mig iaf) och sen ska pengarna sättas in ett par dagar senare...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-08-06 17:22

Man behöver alltså inte avbeställa via pianetashop ?!
För jag tänte vänta tills på fredag. Har det fortfarande inte hänt något så lägger jag ner projekt pianetashop.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-06 17:38

Nä, jag använde bara Paypal som sagt...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-06 18:15

Nu ikväll är det precis en vecka sedan jag beställde från Pianetashop och som alla som följt denna tråd har det kommit rejält många flera inlägg om dem sedan dess.

Det är trist att ett företag som hade ett väldigt bra pris och många ville köpa ska sumpa det med att inte leverera eller svara på mail eller inte ens sin egna MSN som dem har reklam om på sin sida, jag har skrivit medelande till dem typ 2 gånger om dagen nu senaste dagarna och inget svar.. men dem blockar mig inte heller så vet inte vad man ska tro.

Jag väntar fram till på fredag och begär pengarna tillbaka då om inget hänt, precis som någon skrev här tidigare.

Men vad gör man då? Väntar ut tills någon hittat en bättre lösning eller ska man skaffa sig ett Telia abonnemang trots allt..

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-08-06 18:42

Sitter just nu och chattar med kundtjänsten på pianetashop. Först sa dom att lurarna ska skickas i slutet på veckan. En stund senare sa dom att de skulle skickas efter den 10 Augusti, pga semester. Börjar bli lite förbannad...

Nej tack, lägg ner pianetashop, dom verkar inte friska.
Speciellt när dom inte ens kan snacka utan försöker få mig att sälja gym-prylar då jag jobbar med de

Det här är det billigaste jag hittar.

eBay.com.hk : New Apple iPhone 3G 16GB Version Unlocked Phone White (item 140255777237 end time Aug-13-08 16:05:02)

Men det är 8539 SEK inkl. frakt. vilket är för mycket.

Någon som har något annat förslag?

Edit: oj blev fel!

Norge ser bäst ut

Ursprungligen av Constance:

Det här är det billigaste jag hittar.

eBay.com.hk : New Apple iPhone 3G 16GB Version Unlocked Phone White (item 140255777237 end time Aug-13-08 16:05:02)

Men det är 8539 SEK inkl. frakt. vilket är för mycket.

Någon som har något annat förslag?

Du kan köpa en iPhone 16GB i Sverige för 4200:- hos Telia med ett abonnemang löpande i 18 månader med en abonnemangsavgift på 99:-/månaden. Totalt 5982:-. Lås upp den och be om en slutfaktura, eller låt (18*99:-) finnas kvar på ditt konto och be om autogiro från Telia. Sen har du en iPhone MED garanti som du bara behöver låsa upp.

EDIT: Fast jag kanske var alldeles för OT nu?

Man kanske ska utnyttja sin möjlighet att gratis och krångelfritt bli Norsk medborgare och köpa på sig några stycken, eller gå via farsan som fortfarande är Norsk medborgare

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-07 10:19

Avbeställt från pianetashop

Beställde 24/7 från Pianetashop. Inga förändringar i min order sedan dess. Försökt få tag på dem ett antal gånger utan att få svar. Följt den här trådens disk. Igår kväll tröttnade jag och begärde tillbaka pengarna via Paypal. Det löste sig fort och pengarna är på väg till mitt konto idag. Jag kollade min order på Pianetashop och fann då första förändringen sedan 24/7. De redovisade arr pengarna var "refounded". Tyder på en viss seriositet dock.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-07 10:57

Det är ändå ganska intressant att Pianetashop måste ju ha pengarna på paypal kontot för att snabbt kunna ordna över pengarna igen vid avbeställning...

och att det går utan problem kan ju tyda på ett par saker:

- Att dem är skojare men vill inte att "bubblan" ska spricka
- Att dem är seriösa och inte hinner med eller rent av inte har några iPhones på lager trots deras lager visning på sidan som ändras var och varannan dag..

Idag står det 14 i lager och igår var det 18 när jag kollade...

Har vi tur är dem seriösa och dem pratar sanning om att dem inte hinner med men fan på 10 arbetsdagar som du (alggo) väntat så borde man ju hunnit med tycker man ju...

Men det kan också vara ett väldigt litet företag med säg 2-3 anställda och då är det nog svårt att hinna med när väldigt många beställer, vi är ju kanske runt 10 pers i detta forum som beställt... tänka alla andra länder osv...

Jag vill inte försvara eller något men jag tycker det är så många som dragit för snabba slutsatser..

Jag kommer antagligen i morgon begära pengarna tillbaka om inget hänt och detta för att jag vill inte vänta till den 19 eller va det var då dem är tillbaka från semester..

Jag hoppas på att det kommer en annan lösning annars blir det nog att betala så mycket som möjligt kontant till Telia och leva med att ha 2 abonnemang, precis som jag egentligen hade bestämt mig för innan jag beställde från Pianetashop

Men det känns så dumt...

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-07 14:41

Unlock får ni samtala om i andra trådar, påminner om att denna handlar om att Köpa iPhone 3G Olåst Utomlands.

/Moderator

Fick idag min Iphone 3G från italien, Funkar KANOOOOOON. och nu när man uppdaterat till 2.0.1 så funkar den ännu bättre.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-07 17:31

Lionhart: hur fick du den? Kompis som var nere eller ?

Jag orkar inte leta igneom hela denna tråd för vad du skrivit tidigare

Köpte från ebay av en snubbe.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-07 18:15

Whole Sale Ltd har jag varit i kontakt med nu med lite mailande, han erbjuder att skicka mig en iPhone 3G 16GB Svart idag om jag går till en Western Union ombud och skickar pengarna till honom.

Han påstår att företaget har 55st iPhones på lager också...

Har sökt lite om detta företag men inte det lättaste att hitta information om dem.. att han dessutom har en hemsida utan priser och väldigt lite information på en grattis webbplats tjänst gör ju att allt verkar som en bluff...

Någon som någonsin hört talas om detta företag?

Jag vart ganska sugen på att ge han ett försök men känns som att detta kan vara mer bluff än Pianetashop

Någon som kan tänka sig att detta INTE är bluff?

Sista mailet skrev jag och frågade hur jag kan bli garanterad att han inte lurar mig... så får se om jag får något svar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 20:40
Ursprungligen av DeadC:

Whole Sale Ltd har jag varit i kontakt med nu med lite mailande, han erbjuder att skicka mig en iPhone 3G 16GB Svart idag om jag går till en Western Union ombud och skickar pengarna till honom.

Han påstår att företaget har 55st iPhones på lager också...

Har sökt lite om detta företag men inte det lättaste att hitta information om dem.. att han dessutom har en hemsida utan priser och väldigt lite information på en grattis webbplats tjänst gör ju att allt verkar som en bluff...

Någon som någonsin hört talas om detta företag?

Jag vart ganska sugen på att ge han ett försök men känns som att detta kan vara mer bluff än Pianetashop

Någon som kan tänka sig att detta INTE är bluff?

Sista mailet skrev jag och frågade hur jag kan bli garanterad att han inte lurar mig... så får se om jag får något svar..

Från prylportalen:
Så undviker du fällorna med e-handeln: - "Gör inga impulsköp på nätet"

Western Union som betalningsalternativ får ju varningslampan att explodera. WU är inte tänkt för kommersiell handel utan snarare för "min dotter har blivit av med sin plånbok på luffen i Rio och behöver pengar, jag skickar pengar via Western Union"

Finns åtskilliga trådar på bl a ebays forum om Western Union-betalningars icke-vara i handel.

Western Union själva avråder konsumenter att använda sig av WU vid e-handel;

eBay Security Center: Instant Cash Transfer
A Message from Western Union®

Western Union cares about consumers...

That's why we don't recommend that you use a money transfer service to pay for online auction purchases. Money transfer services are fast, easy and convenient ways to send funds to people you know. They are not designated to be a payment vehicle when doing business with a stranger.
Be cautious if a seller tells you that he or she will only accept money transfer as a payment method. Most legitimate sellers will accept more than one form of payment. Be suspicious if a seller tells you how to "safeguard" your purchase by putting a money transfer transaction in the name of a friend or loved one, or how to establish a "test question." These actions will not protect you from a fraudulent seller.

  • Medlem
  • 2008-08-07 18:33

Vad förväntar du dig för svar? "Ja, jag tänker lura dig"

Skicka aldrig pengar direkt till säljaren innan du har varan i din hand. Jag röstar för Bluff...

KontantkortsiPhone från AT&T efter nyår!

Tja! Gick in hos Apple Glasscube i NY. Frågade om de hade börja sälja kontantkortsiPhone, icke sa nicke. De berättade för mig att för få tag i en olåst iPhone måste jag vänta tills början av nästa år. Väldigt tråkigt att höra.

Så ni som har tänkt att köpa iPhone i New York, boka om er resa tills efter nyår;)

För mer diskutioner om att Köpa iPhone Olåst Utomlands

Johnie

Flyttade inlägget hit istället för att lägga det i en egen tråd som länkar hit.
/Kainen (Moderator)

Senast redigerat 2008-08-08 08:06

Så vilket alternativ är bäst om man som jag ska flytta till USA i januari och måste ha en iPhone nu. Att teckna ett Felia-abonnemang och säga upp det eller att försöka hitta någon på eBay som verkar vara en omöjlighet under 8000 SEK?

Svaret säger sig självt kanske.

Ursprungligen av Constance:

Så vilket alternativ är bäst om man som jag ska flytta till USA i januari och måste ha en iPhone nu. Att teckna ett Felia-abonnemang och säga upp det eller att försöka hitta någon på eBay som verkar vara en omöjlighet under 8000 SEK?

Svaret säger sig självt kanske.

Då de inte är låsta här i Belgien där jag bor kan jag eventuellt inskaffa flera telefoner.
Jag går på semester efter idag, och är borta i 2 veckor, så jag kollar här om det fortfarande är intressant.
Problemet här är dock att jag inte fått min iPhone ännu, och anmälde mig den 11:e juli...tror inte Belgien är prio # 1 för Apple...
Priser:
8GB: 525 euro
16GB: 615 euro

Kommer inte att ta mycket betalt för telefonerna isåfall, enbart fraktkostnad.
Vet inte hur man gör för att undvika att det fastnar i tullen dock?
Några tips?

Bevaka tråden