Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G-täckningen. Telias eller hårdvarans fel?

Tråden skapades och har fått 565 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 15:10
Ursprungligen av Zimmerman:

Vad är detta? Fattar noll. Vad vill du?
Jag frågar en gång till: Är -100 bättre än -50?
(nog vet du att vi snackar dBm...eller?)

Är det någon som kan ge lite info till en novis? Vad är bra och vad är dåligt? Hur bör det ligga för att vara acceptabelt? Varför ska man mäta om inte för att ställa diagnos? Nej, jag vill inte lära mig teorierna bakom...jag håller just på att lära mig grunderna i kvantmekanik så jag passar på denna mikroelektroniska kunskap tills vidare.
Tack på förhand.

Mäh, jag trodde inte jag var så otydlig, prefix och logaritmer torde ni ju vara bekanta med. Det är ju som phindus sa. Jag bara gav dig förhållandet mellan dBm och milliWatt.

Edit: Är det någon som vet vad det sitter för 3G-chip i iPhone?

Eftersom du inte svarar på min fråga så kan jag inte dra någon annan slutsats än att du inte vet...du har ingen susning. Det är okej - det har inte jag heller. Det är därför jag frågar.
Någon annan som vet om -100 är sämre/bättre än -50?

Ursprungligen av sodemus:

Mäh, jag trodde inte jag var så otydlig, prefix och logaritmer torde ni ju vara bekanta med. Det är ju som phindus sa. Jag bara gav dig förhållandet mellan dBm och milliWatt.

Edit: Är det någon som vet vad det sitter för 3G-chip i iPhone?

Ursprungligen av Zimmerman:

Eftersom du inte svarar på min fråga så kan jag inte dra någon annan slutsats än att du inte vet...du har ingen susning. Det är okej - det har inte jag heller. Det är därför jag frågar.
Någon annan som vet om -100 är sämre/bättre än -50?

Ja, precis som i mitt inlägg under ditt.

Edit: ...och som i joakimos

Ursprungligen av phindus:

Ja, precis som i mitt inlägg under ditt.

Edit: ...och som i joakimos

Tyckte nog att Joakimos var betydligt tydligare och mer det svar jag antar att Zimmerman eftersökte - ditt svar var mer ett uppvisande i tekniska kunskaper än att svara på det någon frågar efter.

men nu vet vi svaret så happy happy

Ursprungligen av draags:

Tyckte nog att Joakimos var betydligt tydligare och mer det svar jag antar att Zimmerman eftersökte - ditt svar var mer ett uppvisande i tekniska kunskaper än att svara på det någon frågar efter.

men nu vet vi svaret så happy happy

Jag har väldigt dåliga kunskaper i frågan och försöker verkligen inte briljera på något vis, men svarade bara kort och koncist vilket som var bäst, precis det som efterfrågades. Sedan tyckte jag bara att det var märkligt att Zimmerman fortsätter att efterfråga svar.... Joakimos svar var helt klart mer uttömmande och sodemus förklaring klockren, så där lärde jag mig också något :).

Men men, det är ju totalt irrelevant för diskussionen nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 17:33
Ursprungligen av phindus:

Jag har väldigt dåliga kunskaper i frågan och försöker verkligen inte briljera på något vis, men svarade bara kort och koncist vilket som var bäst, precis det som efterfrågades. Sedan tyckte jag bara att det var märkligt att Zimmerman fortsätter att efterfråga svar.... Joakimos svar var helt klart mer uttömmande och sodemus förklaring klockren, så där lärde jag mig också något :).

Men men, det är ju totalt irrelevant för diskussionen nu.

Tack för det. Någon som uppskattar mina försök i alla fall.

Jag hade Zimmermans tidigare inlägg i åtanke och tänkte att en tekniskt/matematiskt lite mer utförlig förklaring kunde intressera honom. Jag utelämnade dock att högre mottagen effekt innebär bättre mottagning men det såg jag som underförstått.

Zimmerman: Jag menade aldrig att vara respektlös på något sätt. Jag var osäker på om -100, 51 osv var angivet i dBm, dvs om programmet visar dBm, inte om DU menade dBm. Jag skulle vilja att du visade lite mer ödmjukhet och fråga, om mitt svar var otydligt och det var något i det du inte förstod, istället för att skriva att jag själv inte förstår det. Att fråga och svara är väl bara en del av forumet. Vill du fortsätta diskussionen föreslår jag PM eftersom det här är off topic.

Ursprungligen av phindus:

Jag har väldigt dåliga kunskaper i frågan och försöker verkligen inte briljera på något vis, men svarade bara kort och koncist vilket som var bäst, precis det som efterfrågades. Sedan tyckte jag bara att det var märkligt att Zimmerman fortsätter att efterfråga svar.... Joakimos svar var helt klart mer uttömmande och sodemus förklaring klockren, så där lärde jag mig också något :).

Men men, det är ju totalt irrelevant för diskussionen nu.

Ska inte fortsätta diskussionen men jag skulle egentligen ge mig på Sodemus inlägg och inte ditt, sorry och det är som sagt inte relevant men vill ändå klargöra det.

happy happy även till dig Sodemus

får -89 mitt i ute på prärien...

Anses detta som bra för iPhone?

  • Medlem
  • Mora
  • 2008-08-20 14:31

-95 på två staplar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-20 15:18

Jag hittade dessa siffror som någon skrivit på macworld forumet. Fanns inga riktiga källor till dem så ta dem med en nypa salt kanske.

"-50 to -88 is excellent to good signal strength, i.e. you shouldn't have any problem to make/receive calls.

-89 to -100 is poor signal, meaning that you may have bad voice quality, or sometimes dropped calls

o -101 and lower: it is likely that your calls will drop, or that your phone may lose 3g signal. "

När jag har 3G påslaget ligger det ofta mellan -95 och -110 i lägenheten.

Aha...hann inte se detta. Tusen tack! Detta var vad jag ville veta - varken mera eller mindre.

Ursprungligen av joakimo:

Jag hittade dessa siffror som någon skrivit på macworld forumet. Fanns inga riktiga källor till dem så ta dem med en nypa salt kanske.

"-50 to -88 is excellent to good signal strength, i.e. you shouldn't have any problem to make/receive calls.

-89 to -100 is poor signal, meaning that you may have bad voice quality, or sometimes dropped calls

o -101 and lower: it is likely that your calls will drop, or that your phone may lose 3g signal. "

När jag har 3G påslaget ligger det ofta mellan -95 och -110 i lägenheten.

Testat lite nu...

Har runt -80 hela tiden.. men går upp i 100 ifall det blir 1 stapel.

Ringde till min iPhone och lade telefon vid en dator med musik och gick in i en "1 stapel zon" med iPhonen..
Hörde knappt musiken...
La på och märkte att den gått från 3G och förbi Edge till en jävla symbol som visar en liten prick bara, antar att det är basic 2G.

Sätter på Safari direkt och vips är 3G igång igen, med 3-4 staplar i föredetta "1 stapel zon"..

Hur är detta möjligt?
Börjar faktiskt tro att telefonen inte är gjord att ringa med.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-20 19:22
Ursprungligen av bazzie:

Testat lite nu...

Har runt -80 hela tiden.. men går upp i 100 ifall det blir 1 stapel.

Ringde till min iPhone och lade telefon vid en dator med musik och gick in i en "1 stapel zon" med iPhonen..
Hörde knappt musiken...
La på och märkte att den gått från 3G och förbi Edge till en jävla symbol som visar en liten prick bara, antar att det är basic 2G.

Sätter på Safari direkt och vips är 3G igång igen, med 3-4 staplar i föredetta "1 stapel zon"..

Hur är detta möjligt?
Börjar faktiskt tro att telefonen inte är gjord att ringa med.

Pricken är GPRS.

  • Medlem
  • 2008-08-20 18:39

Någon som vet något mer om all info man får upp när man slår in den koden? Som vad betyder allt i UMTS RR Info.

3 staplar och -85 - 95 dBm (eller vad det hette).
Nu har dessutom min telefon börjat tappa uppringande samtal (dvs att det låter som att den ringer upp men det ringer inte alltid på andra sidan), kartor har fryst i info-fältet (kan inte komma tillbaks till kartan även efter omstart), mail går slött som jagvetintevad (kan i stort sett inte ta bort mail från servern) osv.
Nu är jag SJUKT trött på det här och ska gå till telia imorrn och kräva en ny.

Sorry att jag OTade lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 10:19

Nu är jag inte så hemma på det här men visst har det tidigare kommit uppdateringar av mjukvaran eller firmware (bärbara datorer eller mobiltelefoner) som syftat till att förbättra batteritiden? Det skulle ju kunna vara så enkelt att en mjukvaruuppdatering kommer som höjer maxeffekten på antennförstärkaren samtidigt som den sparar batteri genom någon slags optimering av strömsparningsfunktionerna.

Ursprungligen av sodemus:

Nu är jag inte så hemma på det här men visst har det tidigare kommit uppdateringar av mjukvaran eller firmware (bärbara datorer eller mobiltelefoner) som syftat till att förbättra batteritiden? Det skulle ju kunna vara så enkelt att en mjukvaruuppdatering kommer som höjer maxeffekten på antennförstärkaren samtidigt som den sparar batteri genom någon slags optimering av strömsparningsfunktionerna.

Dessvärre blev det en klar försämring av batteritiden vid 1.1.3-1.1.4-uppdateringen, vilket vara en batteritid som håller i sig.
Innan hade den mer än dubbel batteritid.
Jag har inget problem med det då jag tycker det är lätt att ladda över varje natt.

Jag har utmärkt batteritid - verkligen imponerande för en best som denna. Jag har dock ca. 37% svagare mottagning än Nokia/Ericssons mobiler. Detta är en bedömning jag gör och den är sannare än alla andras bedömningar - eftersom den bara gäller mitt exemplar.
Så - att dålig batteritid - som en del tydligen har - skulle hänga ihop med dålig nätkontakt är inte helt klockrent.
På jobbet kämpar nallen med inget nät eller en till två staplar. Trots detta har bara ca. 10% av batteriet använts efter 8 timmar.

Har länge trott att jag varit relativt "förskonad" från dessa problem. Men tydligen inte. Här hemma har jag mellan 1-2 pinnar i mottagning, händer mycket sällan att telefonen går över på EDGE, och har aldrig sett telefonen visa "No Service".

Ändå har jag problem med att bara vartannat samtal går fram. De som ringer till mig säger att de varannan gång kommer till telefonsvararen.
Mycket tråkigt, då jag annars är väldigt nöjd! Har nu valt att stänga av 3G på telefonen, och funderar på att säga upp mitt fastpris-surf tills detta är helt utrett.

Tro det eller inte: När man surfar - tunglastar en websida t.ex. - så kommer inte samtal fram utan åker till svararen direkt. Om detta är Telia's eller Apple's fel vet jag inte...det har ingen lyckats utröna ännu. Det finns en hel tråd om detta någonstans i klustret.
Surfa med din iPhone till t.ex. Aftonbladet och ring till den från annan telefon exakt just när sidan laddas. Testa. Det är en bister verklighet och verkligen inte 2000-tal.

Ursprungligen av Marcus_R:

Har länge trott att jag varit relativt "förskonad" från dessa problem. Men tydligen inte. Här hemma har jag mellan 1-2 pinnar i mottagning, händer mycket sällan att telefonen går över på EDGE, och har aldrig sett telefonen visa "No Service".

Ändå har jag problem med att bara vartannat samtal går fram. De som ringer till mig säger att de varannan gång kommer till telefonsvararen.
Mycket tråkigt, då jag annars är väldigt nöjd! Har nu valt att stänga av 3G på telefonen, och funderar på att säga upp mitt fastpris-surf tills detta är helt utrett.

Ursprungligen av Zimmerman:

Tro det eller inte: När man surfar - tunglastar en websida t.ex. - så kommer inte samtal fram utan åker till svararen direkt. Om detta är Telia's eller Apple's fel vet jag inte...det har ingen lyckats utröna ännu. Det finns en hel tråd om detta någonstans i klustret.
Surfa med din iPhone till t.ex. Aftonbladet och ring till den från annan telefon exakt just när sidan laddas. Testa. Det är en bister verklighet och verkligen inte 2000-tal.

Jag testade detta och repeterade 5 gånger (med både EDGE samt 3G). Varje gång kom samtalet fram. Eftersom jag bor i Finland har jag Sonera som operatör, så gissningsvis är felet hos Telia, kanske någon annan här kan upprepa testet?

Nu finns det också påstående om att det inte är möjligt med Edge - att det inte går att surfa och ta emot samtal samtidigt och att detta helt enkelt är standard för Edge. Det ska alltså inte gå med någon telefon - oavsett tillverkare. Enligt dom så har du varit med om ett mirakel.
Förvirringen är total.

(det fanns en tråd i ämnet - har sökt med hittar ej - den syntes igår)

Ursprungligen av air:

Jag testade detta och repeterade 5 gånger (med både EDGE samt 3G). Varje gång kom samtalet fram. Eftersom jag bor i Finland har jag Sonera som operatör, så gissningsvis är felet hos Telia, kanske någon annan här kan upprepa testet?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-22 09:20

Du kan under ett samtal inte starata safari och börja surfa när du kör edge då får du meddelade om att det inte funkar under pågående samtal. Men säg att du sitter och surfar och någon ringer då går samtalet före.

Ursprungligen av Zimmerman:

Nu finns det också påstående om att det inte är möjligt med Edge - att det inte går att surfa och ta emot samtal samtidigt och att detta helt enkelt är standard för Edge. Det ska alltså inte gå med någon telefon - oavsett tillverkare. Enligt dom så har du varit med om ett mirakel.

Helt parallelt kanske det är omöjligt, men jag ser inget problem i att 2G nätverket prioriterar samtal och således avbryter din edge surfning för att sända över ett samtal. (Jag har ingen aning om detta, men gissar friskt )

Eftersom flera i denna tråd bekräftat att det fungerar även med telia så kanske du borde testa en restore av din telefon? Förhoppningsvis hjälper det. Eller testa repetera med en annan telefon för att se om felet ligger i telefonen eller i nätverket.

Ursprungligen av Zimmerman:

Tro det eller inte: När man surfar - tunglastar en websida t.ex. - så kommer inte samtal fram utan åker till svararen direkt. Om detta är Telia's eller Apple's fel vet jag inte...det har ingen lyckats utröna ännu. Det finns en hel tråd om detta någonstans i klustret.
Surfa med din iPhone till t.ex. Aftonbladet och ring till den från annan telefon exakt just när sidan laddas. Testa. Det är en bister verklighet och verkligen inte 2000-tal.

Men mitt problem är inte när jag surfar, utan när problem bara ligger! Det är det som är så märkligt

Ursprungligen av Marcus_R:

Men mitt problem är inte när jag surfar, utan när problem bara ligger! Det är det som är så märkligt

Eh, va?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-22 10:36

Instämmer Eh va?

Ursprungligen av theplague:

Eh, va?

Haha, oj, inte mycket som stämde där, får skylla på att det var det första jag skrev på morgonen !

Mitt problem är inte när jag surfar, utan när telefonen bara är i standby. Då händer det alldeles för ofta att den skickar vidare samtal till röstbrevlådan. Någon som ha en tanke om detta ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-22 09:50
Ursprungligen av Zimmerman:

Tro det eller inte: När man surfar - tunglastar en websida t.ex. - så kommer inte samtal fram utan åker till svararen direkt. Om detta är Telia's eller Apple's fel vet jag inte...det har ingen lyckats utröna ännu. Det finns en hel tråd om detta någonstans i klustret.
Surfa med din iPhone till t.ex. Aftonbladet och ring till den från annan telefon exakt just när sidan laddas. Testa. Det är en bister verklighet och verkligen inte 2000-tal.

Provade att ringa till iphonen samtidigt som den laddade in aftonbladet, var inga problem att komma fram, provade ett par gånger.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-21 18:06

Vistas jag utomhus har jag 4-5 pinnar och -50dB, vilket är utmärkt mottagning. Kommer jag inomhus(även på balkongen) går det snabbt ner till 1 pinne eller att telefonen blir obrukbar och -100dB eller mer.

Senast redigerat 2008-08-21 18:17

Min LG U880, hur gammal kan den vara? 4 år? Hittade den i någon låda och skulle testa lite, den har ju ändå några år på nacken.
3 såld och med 3 abonnemang i.
Full täckning överallt i huset.
Dock kämpar iPhone på i 1-2 staplar, förutom vid datorn :S

Bevaka tråden