Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G-täckningen. Telias eller hårdvarans fel?

Tråden skapades och har fått 565 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När jag lyssnar på musik och surfar 3G hackar musiken och Safari är bra segt... Synd som fan.

Ringde nu telia och sa att det här inte fungerar utan att telefonen verkligen inte jobbar som den ska. Så jag får byta ut den.
tillverkningsvecka är 26.
Ring in om ni tröttnat. Och berätta vad ni läst exempelvis här så ni visar att ni har kött på benen och är pålästa så kan ni också få hjälp med problemet.
Jag nämde exempelvis dBm-mätningarna jag fått, problemet med Maps och lite annat som jag skrev om här ovan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-22 12:54
Ursprungligen av RockyMontana:

Ringde nu telia och sa att det här inte fungerar utan att telefonen verkligen inte jobbar som den ska. Så jag får byta ut den.
tillverkningsvecka är 26.
Ring in om ni tröttnat. Och berätta vad ni läst exempelvis här så ni visar att ni har kött på benen och är pålästa så kan ni också få hjälp med problemet.
Jag nämde exempelvis dBm-mätningarna jag fått, problemet med Maps och lite annat som jag skrev om här ovan.

Kundsupporten sa till mej också att jag skulle få byta ut den. Men i Teliabutiken vägrar de, de har fått stränga order om att alla måste skickas in först....

Ursprungligen av kenjon:

Kundsupporten sa till mej också att jag skulle få byta ut den. Men i Teliabutiken vägrar de, de har fått stränga order om att alla måste skickas in först....

Fan också.
Jag frågade ifall inte han på supporten kunde lösa det åt mig.
Så han ska skicka ett papper som säger att jag ska få den utbytt när nästa leverans kommer.

Ursprungligen av RockyMontana:

Fan också.
Jag frågade ifall inte han på supporten kunde lösa det åt mig.
Så han ska skicka ett papper som säger att jag ska få den utbytt när nästa leverans kommer.

Märkligt, så Telia har börjat ändra sig när det gäller iPhone och dess problem.
Det är väll nu ganska uppenbart att det är fel på vissa enheter. Eftersom den senaste firmware-uppdateringen inte gjorde ett skit ! Och därmed skall man få det utbytt med all rätt utan massa skickande på service hit och dit..

Hör gärna av dig när du fått din nya, så vi vet om den är bättre än din gamla.

//Everlast

Ursprungligen av RockyMontana:

Ringde nu telia och sa att det här inte fungerar utan att telefonen verkligen inte jobbar som den ska. Så jag får byta ut den.
tillverkningsvecka är 26.
Ring in om ni tröttnat. Och berätta vad ni läst exempelvis här så ni visar att ni har kött på benen och är pålästa så kan ni också få hjälp med problemet.
Jag nämde exempelvis dBm-mätningarna jag fått, problemet med Maps och lite annat som jag skrev om här ovan.

Ursprungligen av kenjon:

Kundsupporten sa till mej också att jag skulle få byta ut den. Men i Teliabutiken vägrar de, de har fått stränga order om att alla måste skickas in först....

Nu har jag ringt tillbaks till Telia igen efter att inte ha fått någon lapp sen jag skrev inlägget och frågade vad som händer.
Till svar fick jag att ingenting hade loggats och att det inte gick se någonstans att detta löftet hade lovats och därmed fick han göra en ny felanmälan på min telefon.
Så nu måste jag gå ned till Telia-butiken där jag köpte telefonen och prata med dem.
Därmed lär jag bli tvungen att skicka in min telefon också.
Det är fan förjävligt att man blir lovad saker och ting, ska få papper på det och sen bara skiter de i det.
Nu håller jag på att koka över, så jag väntar nog med att gå till Telia tills kokandet försvunnit.
Jag ska säga att jag inte är nöjd med telefonen och begära att de köper tillbaks den, tror jag. Det har gått 2 månader och det har strulat lika mycket som det fungerat bra (med täckning, program osv).
Synd att jag älskar telefonjäveln och använder den hela tiden, så jag vill ju inte ha någon annan telefon heller, men detta går jag fanimig inte med på.
Jag känner mig fett blåst.
Så antagligen köper jag väl en 2G eller nåt.
*svär*

Ursprungligen av RockyMontana:

Nu har jag ringt tillbaks till Telia igen efter att inte ha fått någon lapp sen jag skrev inlägget och frågade vad som händer.
Till svar fick jag att ingenting hade loggats och att det inte gick se någonstans att detta löftet hade lovats och därmed fick han göra en ny felanmälan på min telefon.
Så nu måste jag gå ned till Telia-butiken där jag köpte telefonen och prata med dem.
Därmed lär jag bli tvungen att skicka in min telefon också.
Det är fan förjävligt att man blir lovad saker och ting, ska få papper på det och sen bara skiter de i det.
Nu håller jag på att koka över, så jag väntar nog med att gå till Telia tills kokandet försvunnit.
Jag ska säga att jag inte är nöjd med telefonen och begära att de köper tillbaks den, tror jag. Det har gått 2 månader och det har strulat lika mycket som det fungerat bra (med täckning, program osv).
Synd att jag älskar telefonjäveln och använder den hela tiden, så jag vill ju inte ha någon annan telefon heller, men detta går jag fanimig inte med på.
Jag känner mig fett blåst.
Så antagligen köper jag väl en 2G eller nåt.
*svär*

Det är oerhört sällan man får höra något positivt om Telia och deras support.. Konstigt att så många tycker att Telia känns som ett oseriöst och okunnigt företag..
Har haft bredband hos dom dum som jag var så jag vet vad jag talar om..

Ursprungligen av draags:

Vad har detta med 3G-täckningen att göra ?

//Everlast

Ursprungligen av everlast:

Vad har detta med 3G-täckningen att göra ?

//Everlast

Postade i all hast och det kanske ligger fel men om du läst tråden finns det kommentarer kring batteritid därav detta inlägg. Om du hoppar på mitt bör du även hoppa på andra inlägg, möjligtvis.

Men peace och om det stör tråden - take it away.

Ursprungligen av draags:

Postade i all hast och det kanske ligger fel men om du läst tråden finns det kommentarer kring batteritid därav detta inlägg. Om du hoppar på mitt bör du även hoppa på andra inlägg, möjligtvis.

Men peace och om det stör tråden - take it away.

Bara undrade om det hade ngt sammanhang...

//everlast

Will do.
Nu har jag ju blivit lovad det och ska få papper på det, så det borde väl kunna bli så.
Har svårt att tänka mig att de nere på butiken kommer kunna säga något om det... eller?

Ja, jag hojtar till.
Nu skulle det ta tills nästa leverans för att få den, vilket skulle vara i slutet av Augusti, så det tar nog någon vecka tills dess.
Men postar när jag vet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-22 21:30
Ursprungligen av RockyMontana:

Will do.
Nu har jag ju blivit lovad det och ska få papper på det, så det borde väl kunna bli så.
Har svårt att tänka mig att de nere på butiken kommer kunna säga något om det... eller?

Ja, jag hojtar till.
Nu skulle det ta tills nästa leverans för att få den, vilket skulle vara i slutet av Augusti, så det tar nog någon vecka tills dess.
Men postar när jag vet.

Skanna in papperen och lägg upp dem på en ftp-site...?

Ursprungligen av RockyMontana:

Will do.
Nu har jag ju blivit lovad det och ska få papper på det, så det borde väl kunna bli så.
Har svårt att tänka mig att de nere på butiken kommer kunna säga något om det... eller?

Ja, jag hojtar till.
Nu skulle det ta tills nästa leverans för att få den, vilket skulle vara i slutet av Augusti, så det tar nog någon vecka tills dess.
Men postar när jag vet.

jag gick också in med min telefon och var tvungen pga apples "strikta regler" att skicka in den, detta var 4 dagar sedan nu och jag hoppas innerligt på att få tillbaka den snart, skulle också viljat fått ett sådant där papper på att jag skulle få den utbytt direkt. men kanske det kommer en ny eller om den kommer tillbaka oförändrad så kommer jag tjata mig till en ny.

Bara jag som upplever sämre täckning när man pratar i telefon?

Har 3G mottagning när det ringer, men när jag pratat klart ser jag att det bara är GPRS?.. Får det rätt ofta, märker dock inget under samtalet som dåligt ljud..
Direkt när jag lagt på så kommer EDGE fram och senare 3G...

Något som också konstigt.

Har telefon liggandes, har 0-1 stapel i 3G. Sätter på Safari/AppStore/Simplify och vips är det uppe i 3-4 staplar och rotar!

Klockren telefon!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-23 00:15

Det kanske nämnts tidigare i tråden, men det finns ett finurligt sätt att få reda på signalstyrkan på nätverket telefonen är kopplad till. Slå in *3001#12345#* som om du skulle ringa detta nummer och tryck på ring. Då kommer du in i ett informationsprogram där du kan läsa en massa information i alla fall jag inte förstår mig på. Längst upp till vänster där signalstaplarna brukar återfinnas finns nu en siffra som jag gissar indikerar hur många dB signalstyrkan är just nu. Kanske kan vara intressant att jämföra?

Jo, det har diskuterats och tipsats om detta högre upp i tråden...problemet är att ingen här vet vad värdena betyder...vad som är bra och vad som är dåligt.

Ursprungligen av Arvid:

Det kanske nämnts tidigare i tråden, men det finns ett finurligt sätt att få reda på signalstyrkan på nätverket telefonen är kopplad till. Slå in *3001#12345#* som om du skulle ringa detta nummer och tryck på ring. Då kommer du in i ett informationsprogram där du kan läsa en massa information i alla fall jag inte förstår mig på. Längst upp till vänster där signalstaplarna brukar återfinnas finns nu en siffra som jag gissar indikerar hur många dB signalstyrkan är just nu. Kanske kan vara intressant att jämföra?

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, det har diskuterats och tipsats om detta högre upp i tråden...problemet är att ingen här vet vad värdena betyder...vad som är bra och vad som är dåligt.

Det är bra att ha lågt. Runt 100 är dåligt..

Och vad är "lågt"? När börjar det bli bra? -70? -60? -50? -40? -30? Och en seriös teknisk källa skulle sitta också

Ursprungligen av bazzie:

Det är bra att ha lågt. Runt 100 är dåligt..

Ursprungligen av Zimmerman:

Och vad är "lågt"? När börjar det bli bra? -70? -60? -50? -40? -30? Och en seriös teknisk källa skulle sitta också

-60 verkar vara normalt för telefoner...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-23 01:38
Ursprungligen av bazzie:

-60 verkar vara normalt för telefoner...

-60 är bra! Runt -70 är OK, över -80 börjar det bli sämre.

Tips: Hur tolka dBm värden !

Ursprungligen av Zimmerman:

Och vad är "lågt"? När börjar det bli bra? -70? -60? -50? -40? -30? Och en seriös teknisk källa skulle sitta också

Seriös teknisk källa: -Kolla bifogad graf Xaxeln är dBm, Y-axeln är felaktiga bitar :
-Det skiljer alltså bara 15-20 dBm mellan perfekt hastighet och ingen nätkontakt !

Snabbsvar ju "mindre" desto bättre för fullgod mottagning (och sändning) bör
du ligga över -85 dBm för 3G. (-100--105 dBm är mycket dåligt förvänta dig inte
bra prestanda, speciellt inte i stadsmiljö). Du kan behöva ligga ca. 5-6 dB
hörgre (=lägre) för Turbo3G speciellt för HSUPA i upplänken (sändning 1.7 Mb/s.
Liger du över -70 dBm så är det maximalt bra, kan inte bli bättre även om
du har tex. får -50 dBm ! OBS: -Det är inte en linjär relation !

PS. Ni förväxlar högre och lägre läs här nedan::confused:

Skriv dBm med -före, annars blir det mer effekt än i en Atombomb !
och då skulle både Du och din Iphone förvandlas till Plasma på momangen.
dBm är inte så konstigt 0dBm är 1:tusendels watt dvs. 1mW sen sjunker
effekten med 10ggr för varje 10 dB steg nedåt så -100 dBm är alltså lika
med en 1mW delat i tio miljarder delar, otroligt lite vad ? Så dom är rätt
duktiga på att fånga upp så svaga signaler ändå mobilerna.

MVH
Simon

ÖVERKURS:

För er som kollar in dBm värden, alltså ligger Du på -105 dBm ligger du rätt nära
gränsen. ETSI European Telecommunications Standards Institute, ligger i
staden Sophia Antipolis på franska rivieran. Där skrivs alla krav som gäller för
mobiltelefoner, bastationer och annan radioutrustning. Det är en organistaion
som inte har som mål att gå med vinst. Där träffas operatörer, tillverkare mm.
från hela Europa för att tillsammans arbeta fram standarder som skall gälla alla.

ETSI hittar du på ETSI.org:

"Using Band I as an example, the 3rd Generation Partnership (3GPP) WCDMA specification defines the handset reference sensitivity at -106.7 dBm/3.84 MHz in terms of the total signal power (Ior) with a bit error rate (BER) not to exceed 0.001. In addition to the total useful spectral signal power, the sensitivity of the individual code channel power responsible for transmitting the actual user data is necessary. The reference sensitivity for a dedicated physical channel (DPCH) is defined as "117 dBm/3.84 MHz before Gp”

Senast redigerat 2008-08-24 14:58

Tck! Så ska det se ut. That's the shit!

Ursprungligen av SimonBolivar:

Seriös teknisk källa: -Kolla bifogad graf Xaxeln är dBm, Y-axeln är felaktiga bitar :
-Det skiljer alltså bara 15-20 dBm mellan perfekt hastighet och ingen nätkontakt !

Snabbsvar ju "mindre" desto bättre för fullgod mottagning (och sändning) bör
du ligga över -85 dBm för 3G. (-100--105 dBm är mycket dåligt förvänta dig inte
bra prestanda, speciellt inte i stadsmiljö). Du kan behöva ligga ca. 5-6 dB
hörgre (=lägre) för Turbo3G speciellt för HSUPA i upplänken (sändning 1.7 Mb/s.
Liger du över -70 dBm så är det maximalt bra, kan inte bli bättre även om
du har tex. får -50 dBm ! OBS: -Det är inte en linjär relation !

PS. Ni förväxlar högre och lägre läs här nedan::confused:

Skriv dBm med -före, annars blir det mer effekt än i en Atombomb !
och då skulle både Du och din Iphone förvandlas till Plasma på momangen.
dBm är inte så konstigt 0dBm är 1:tusendels watt dvs. 1mW sen sjunker
effekten med 10ggr för varje 10 dB steg nedåt så -100 dBm är alltså lika
med en 1mW delat i tio miljarder delar, otroligt lite vad ? Så dom är rätt
duktiga på att fånga upp så svaga signaler ändå mobilerna.

MVH
Simon

ÖVERKURS:

För er som kollar in dBm värden, alltså ligger Du på -105 dBm ligger du rätt nära
gränsen. ETSI European Telecommunications Standards Institute, ligger i
staden Sophia Antipolis på franska rivieran. Där skrivs alla krav som gäller för
mobiltelefoner, bastationer och annan radioutrustning. Det är en organistaion
som inte har som mål att gå med vinst. Där träffas operatörer, tillverkare mm.
från hela Europa för att tillsammans arbeta fram standarder som skall gälla alla.

ETSI hittar du på ETSI.org:

"Using Band I as an example, the 3rd Generation Partnership (3GPP) WCDMA specification defines the handset reference sensitivity at -106.7 dBm/3.84 MHz in terms of the total signal power (Ior) with a bit error rate (BER) not to exceed 0.001. In addition to the total useful spectral signal power, the sensitivity of the individual code channel power responsible for transmitting the actual user data is necessary. The reference sensitivity for a dedicated physical channel (DPCH) is defined as "117 dBm/3.84 MHz before Gp”

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-23 08:05
Ursprungligen av bazzie:

Det är bra att ha lågt. Runt 100 är dåligt..

Eller högt. För jag anser att -50 är högre än -100.

Det bidrar till förvirringen om man påstår att man ska ha så lågt värde som möjligt.

Och jag ligger på -85 vid 3-4 staplar 3G

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-08-23 10:51

Jag ligger runt -80 dB, upplever dock sällan problem. Frugans telefon ger exakt samma värden på samma platser så det känns inte som om det är ett fel utan att det helt enkelt är där en iPhone 3G ligger?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-23 15:52

Det finns en länk till en sida (någonstans här eller på macworld) med den tabell som tidigare postades angående db-värdena. Det var någon slags tysk tillverkar av mätinstrument om jag inte minns fel

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-23 20:24

Verkar som jag bor i en bunker, har oftast bara full edge hemma medans på stan resp. jobbet har jag oftast full 3g. Tur man har wifi hemma.

Förmodligen Riohde&Schwarz i Munchen

Ursprungligen av zappee:

Det finns en länk till en sida (någonstans här eller på macworld) med den tabell som tidigare postades angående db-värdena. Det var någon slags tysk tillverkar av mätinstrument om jag inte minns fel

Rohde&Schwarz länk: (Appication notes om alla Tester), Leta själv
Wireless Communications Testers & Systems (Rohde & Schwarz International - Products & Services - Test & Measurement - Product Categories)

Jättebra men gammal länk om produktionstest av 3G mobiltelefoner:
CommsDesign - Suppressing Errors in W-CDMA Mobile Devices

Om Ni är inne i en stad är et inte så enkelt att mäta, skall försöka hitta länkar
till detta som jag skrivit på MacWorld, återkommer........:) det är massor av
faktorer som påverkar:. Gå bara inte omkring och tro att ni mäter verklig
fältsyrka i operatörens nät !

MVH
Simon

Så här är det för mig, hur är det för dig ?

Ursprungligen av Priest:

Jag ligger runt -80 dB, upplever dock sällan problem. Frugans telefon ger exakt samma värden på samma platser så det känns inte som om det är ett fel utan att det helt enkelt är där en iPhone 3G ligger?

Då förstår jag att det funkar perfekt, -80dBm är ju helt perfekt signalstyrka, -50dBm är
inte ett smack bättre..............

Mycket intressant: -Den IPhone3G jag har just Nu visar 15dB under vad mitt 3G modem
visar, detta gäller åtminstone för värden mellan -85 - till -95 dBm. Mobilen visar alltid rejält
under vad mina kompisars och min familjs 3G mobiler visar i samma område, har inte
provat så mycket i städer där cellerna ligger tätt. Jag har låst min mobil till 3G så den får
inte välja nät själv.

Då är ag i ett områdemed bara en dominant basstation. Min telefon tappar nätkontakt vid ca: -106 till -108 dBm. Dvs Helt normalt ! det onormala är som
sagt att jag på massor av ställen även efter E4 i Norrland inte har täckning där
alla andra har bra täckning.

Hoppas alla Ni som mäter verkligen mäter på 3G alltså 2110-2170 MHz därför att de flesta
Iphones inklusive min ger helt korrekta värden på alla andra band. GSM, DCS, EDGE mfl.
Annars är siffrorna helt oanvändbara för jämförelser !!
Har Ni inte gjort det så Lås Nät.....

Nu är visserligen modemet av diversitetstyp men har vanliga inbyggda antenner, modemet
är av USB typ och något större än en tändsticksask. Dvs bara "diversitet på pappret" men
2 antenner skulle kunna ge ca. 2-3 dB extra signalstyrka på RX ingången.

Antar att Du bara upplever eventuella handoverproblem med din mobil då ?
Jag har helt avsaknad av nätkontakt då modemet fungerar perfekt i både upp
och nerlänk. ca. 380Kb/s och ca. 230-320Kb/s upp vid indikerad -92 dBm.
I område med V99 UMTS 3G (vanligt 3G nät). Har ej testat i HSPA (Turbo 3G)
område än. Då jag kör WLAN hemma i stan.

MVH
Simon

Senast redigerat 2008-08-24 18:06
Bevaka tråden