Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G-täckningen. Telias eller hårdvarans fel?

Tråden skapades och har fått 565 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om GP och Ny Teknik INTE imorgon kommer med uppgifterna som "reportern" sa - då vet vi att han är en lögnhals och att folk har blivit blåsta ige. Igen och igen.
Vi får se. jag hoppas det är sant, men skeptisism - inte naivism - är mitt andranamn.

Menade onaiv sötnos..

Ursprungligen av bazzie:

Menade onaiv sötnos..

Eh, vad är det för ord?

Motsats till naiv!
Det är internet, förvänta dig inte så mycket..
mohaha

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-27 08:36

Mystiken tätnar :). Kul med lite vetenskapliga tester.

  • Medlem
  • 2008-08-27 08:38

Synd att Zimmerman inte lovade att äta upp sin hatt eller nåt

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-27 08:41
Ursprungligen av bbus:

Synd att Zimmerman inte lovade att äta upp sin hatt eller nåt

LOL

Jag hoppas, men min skeptisism kvarstår:

"MEN reportern nämnde ngt väldigt intressant, enligt NyTeknik så har både Apple samt Telia meddelat att om 3G-problemen ej försvinner med en mjukvaru-uppdatering så har man rätt till en helt ny telefon, inga extra kostnader."

Så - är det någon som läst i GT eller Ny teknik att "Apple samt Telia meddelat att om 3G-problemen ej försvinner med en mjukvaru-uppdatering så har man rätt till en helt ny telefon, inga extra kostnader." ???

Var "reportern" en lögnhals?

(Var det verkligen någon som trodde att jag ifrågasatte att ett TEST hade utförts? Och att detta TEST inte skulle publiceras? Vad är det med folk egentligen? Hur illa är det med läsförståelsen? )

bara jag som har problem med täckningen när jag pratar i telefon?

Ursprungligen av bazzie:

bara jag som har problem med täckningen när jag pratar i telefon?

Eh, va?
Det är väl vad hela det här handlar om? Eller vad menar du?

Ursprungligen av bazzie:

bara jag som har problem med täckningen när jag pratar i telefon?

exakt samma för mig:mad:

Ursprungligen av Mongoul:

exakt samma för mig:mad:

Är det så överallt?

För jag har det bara på vissa ställen.. Anovo kommer ju aldrig att testa den flera gånger...

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-28 08:33

Ska lämna in min med för har märkt att min bytar till gprs eller edge ibland inget alls.

((((( Sen har Telia lyckats att totalt förrvirra mina fakturer genom att nån okunnig på kundservice sa åt mig att endast betala ett delbelopp på en faktura som va för hög och nu sitter man i skiten och fått inkassokrav trots man har bevis (kvitto) att alla pengar är inbetalda som man ju fick punga upp pengar till, och telia fullständigt skiter i det. Seriöst ni ska höra kundtjänsten fan inte normala. Försöker ¨nå en chef nu. Nån som vet hur man gör det smidigt kan ju skicka ett PM till mig ))))

Ursprungligen av Pascoe:

Ska lämna in min med för har märkt att min bytar till gprs eller edge ibland inget alls.

((((( Sen har Telia lyckats att totalt förrvirra mina fakturer genom att nån okunnig på kundservice sa åt mig att endast betala ett delbelopp på en faktura som va för hög och nu sitter man i skiten och fått inkassokrav trots man har bevis (kvitto) att alla pengar är inbetalda som man ju fick punga upp pengar till, och telia fullständigt skiter i det. Seriöst ni ska höra kundtjänsten fan inte normala. Försöker ¨nå en chef nu. Nån som vet hur man gör det smidigt kan ju skicka ett PM till mig ))))

Känner igen det där från tiden när man hade bredband hos Telia.. Talade med 3 pers från Telia och dom visste knappt vad bredband var för något.. Dom verkar inte ha några kunskapskrav när dom anställer folk (en polare jobbar på Telia tlf-support och han är ett riktigt stolpskott så det bekräftar min teori)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-28 16:54
Ursprungligen av Pain Reaper:

Känner igen det där från tiden när man hade bredband hos Telia.. Talade med 3 pers från Telia och dom visste knappt vad bredband var för något.. Dom verkar inte ha några kunskapskrav när dom anställer folk (en polare jobbar på Telia tlf-support och han är ett riktigt stolpskott så det bekräftar min teori)

Well så är det på stora företag, man har inte råd att ha superkunniga människor i first line utan där tar folk mest emot samtal och förhoppningsvis skickar det vidare.

Ursprungligen av zappee:

Well så är det på stora företag, man har inte råd att ha superkunniga människor i first line utan där tar folk mest emot samtal och förhoppningsvis skickar det vidare.

Precis! Man skickas vidare till nästa och får vänta i tlf-kö igen, och har man tur så kan nästa man får prata med hjälpa mig.. Tycker åtminstone att de som jobbar med det borde kunna nånting om det dom gör.. Jag skulle iaf skämmas..

Jag har bra täckning... Full 3G men så ringer det, och jag svarar så går den ner till GPRS och t o m GPRS försvinner.. Lägger på och vips har jag full 3G...
Sjukt irriterande..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-27 17:51
Ursprungligen av bazzie:

Jag har bra täckning... Full 3G men så ringer det, och jag svarar så går den ner till GPRS och t o m GPRS försvinner.. Lägger på och vips har jag full 3G...
Sjukt irriterande..

Bryts dina samtal?

nej men man börjar höra dåligt bara.. typ "börjar springa och hitta den täckning som finns"... dvs staplar i GPRS? haha

Jag var just nere hos Telia och lämnade in min iPhone och ska få den utbytt (måste dock göras av deras serviceställe, kan ta upp till en vecka). Telia var riktigt trevliga och tillmötesgående. Alla andra på mitt jobb som har iPhone (5st) har inte upplevt dessa fel som vi stackare här i forumet har så jag gissar att det bara är en fråga om rätt många måndagsexemplar där ute. Hoppas på en frisk nalle in return...

Ursprungligen av daniel1210:

Jag var just nere hos Telia och lämnade in min iPhone och ska få den utbytt (måste dock göras av deras serviceställe, kan ta upp till en vecka). Telia var riktigt trevliga och tillmötesgående. Alla andra på mitt jobb som har iPhone (5st) har inte upplevt dessa fel som vi stackare här i forumet har så jag gissar att det bara är en fråga om rätt många måndagsexemplar där ute. Hoppas på en frisk nalle in return...

Vilken Telia butik ?

okej tack!

Mycket intressant och lärorik läsning! Nu blev många frågetecken besvarade!
Tackar för att du postade länken!!!:D

Om detta stämmer så är det få - i cellerna jag rör mig - som uppdaterat sina iPhones - ty 2.0.2 update gav ingen förbättring för mig. Dessutom så måste alla Nokia och Ericsson-ägare med 3G också klaga hos Telia numera...är det så?

Förklarar detta också att full 3G-signal droppar till en stapel bara jag ställer mig i t.ex. en busskur?

Alltså; om detta stämmer så måste alla 3G-abbonenter hos Telia i Stockholms innerstad ha märkt en total kollaps av nätstyrkan fr.o.m. dagen efter releasen av iPhone 3G (det såldes en j*a massa lurar). Men...många tester har gjorts med en iPhone i ena handen och en Nokia/Ericsson i andra...och Nokia/Ericsson funkar fint. Hur förklara detta?

Eller är det så att det bara är iPhone's som drabbas av att andra iPhone's har gamla firmware? Detta låter ju helt otroligt...hur skulle det gå till?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-29 15:50
Ursprungligen av Zimmerman:

Om detta stämmer så är det få - i cellerna jag rör mig - som uppdaterat sina iPhones - ty 2.0.2 update gav ingen förbättring för mig. Dessutom så måste alla Nokia och Ericsson-ägare med 3G också klaga hos Telia numera...är det så?

Förklarar detta också att full 3G-signal droppar till en stapel bara jag ställer mig i t.ex. en busskur?

Alltså; om detta stämmer så måste alla 3G-abbonenter hos Telia i Stockholms innerstad ha märkt en total kollaps av nätstyrkan fr.o.m. dagen efter releasen av iPhone 3G (det såldes en j*a massa lurar). Men...många tester har gjorts med en iPhone i ena handen och en Nokia/Ericsson i andra...och Nokia/Ericsson funkar fint. Hur förklara detta?

Eller är det så att det bara är iPhone's som drabbas av att andra iPhone's har gamla firmware? Detta låter ju helt otroligt...hur skulle det gå till?

Så kan det väl visst va, kräver iphone hög "sändning" från stationen får den inte det pga av hög belastning från ex andra iphone kanske den visar att här e dålig täckning för jag får inte tillräckligt hög sändning från stationen..
Kan inte lova att det är så men en teori...

Aha...på detta sätt drabbas bara iPhone (och andra märken/modeller med samma fel - nya Blackberry t.ex...och en Nokia har jag läst om). Ja, så kan det ju vara.

Många teorier har frodats i media och på nätet. Den seriösaste - före denna då - var den där mikroradioexperten/forskaren som hade en test om korrelationen mellan antenn och förstärkare i luren. Hans teori var så plausibel att stora delar av världens seriösare media i ämnet köpte den. Nu är det passé. En bastard.
Vi får se om detta är det slutgiltiga förklaringen. Man hoppas ju det - att det hela rör sig om ett mjukvaruproblem - en usel algoritm. Då slipper man giddret att byta telefon.

Det är i.o.f.s. konstigt att dom - i USA - byter ut iPhone's när det inte är ett hårdvaruproblem. Om man har en iPhone med 2.0.2 och usel täckning/brutna samtal - så blir det ju knappast bättre av att få en ny iPhone med 2.0.2 som - eftersom problemet i nätet är oförändrat - också har usel täckning/brutna samtal.

Smaka på den. :-D. Varför byter Apple ut lurar i USA? På löpande band?

Ursprungligen av Pascoe:

Så kan det väl visst va, kräver iphone hög "sändning" från stationen får den inte det pga av hög belastning från ex andra iphone kanske den visar att här e dålig täckning för jag får inte tillräckligt hög sändning från stationen..
Kan inte lova att det är så men en teori...

Senast redigerat 2008-08-29 16:10
  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-29 16:18

Mycke bra fråga, speciellt när vissa tycker nya telefoner är bättre....
Men andra som bytt flera gågner inte märker någon skillnad.

Kan det va så att vissa iPhones verkligen har ett hårdvaruproblem medans andra drabbas av "stations" problemet..

Som jag sagt tidigare får vi nog inte veta om inte Apple uttalar sig om det

Ursprungligen av Zimmerman:

Smaka på den. :-D. Varför byter Apple ut lurar i USA? På löpande band?

För att Sverige är Sverige.. Här gäller det inte att kunden ska vara nöjd, enbart om att som säljare bygga på sin provision och sälja så mkt som möjligt och sen gå vidare till nästa kund och strunta i den man precis lurat..

Samt att Svenska företag vill sälja så mkt som möjligt, vi lever i ett riktigt pengahungrigt land där lukten av att kunna tjäna några kr xtra ger oss orgasm..

(En grov bild av det hela, men enligt mig inte en helt fel uppfattning)

Bevaka tråden