Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G-täckningen. Telias eller hårdvarans fel?

Tråden skapades och har fått 565 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så du säger att Sverige är mera råkapitalistiskt än USA?

Nå - det var inte därför jag undrade varför man byter ut iPhone's i USA...det handlar om en helt annan sak...varför Apple (jo, det är nog dom som rekomenderar operatörerna om läget) och AT&T byter ut lurarna om det är ett mjukvarufel som fixas med en update snart. Think about it. Think hard. Try.

Ursprungligen av Pain Reaper:

För att Sverige är Sverige.. Här gäller det inte att kunden ska vara nöjd, enbart om att som säljare bygga på sin provision och sälja så mkt som möjligt och sen gå vidare till nästa kund och strunta i den man precis lurat..

Samt att Svenska företag vill sälja så mkt som möjligt, vi lever i ett riktigt pengahungrigt land där lukten av att kunna tjäna några kr xtra ger oss orgasm..

(En grov bild av det hela, men enligt mig inte en helt fel uppfattning)

Ursprungligen av Zimmerman:

Så du säger att Sverige är mera råkapitalistiskt än USA?

Nå - det var inte därför jag undrade varför man byter ut iPhone's i USA...det handlar om en helt annan sak...varför Apple (jo, det är nog dom som rekomenderar operatörerna om läget) och AT&T byter ut lurarna om det är ett mjukvarufel som fixas med en update snart. Think about it. Think hard. Try.

Haha jo det har du nog rätt i
Förstår vad du menar
Känns som du säger lite konstigt att USA (AT&T) låter konsumenterna byta ut sina men inte Sverige.. Jag skulle dock inte bli förvånad om det ligger något i att det blir Dyrt för Telia på något vis eller helt enkelt myckeet att göra med alla leveranser fram och tillbaka

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-03 19:46
Ursprungligen av Zimmerman:

Så du säger att Sverige är mera råkapitalistiskt än USA?

Nå - det var inte därför jag undrade varför man byter ut iPhone's i USA...det handlar om en helt annan sak...varför Apple (jo, det är nog dom som rekomenderar operatörerna om läget) och AT&T byter ut lurarna om det är ett mjukvarufel som fixas med en update snart. Think about it. Think hard. Try.

Har du någon källa på att de fortfarande byter ut på löpande band?

Nej, hittar inte tillbaka till dessa trådar/forum i USA. Jag bör dock tillägga att det är vittnesmål på forum och några journalistiska artiklar i amerikansk webbmedia som påstår detta. Omfattningen är givetvis hemlig...kanske inte alls stor. Vad jag förstår är att den rigida hållningen som Telia har om inbyte inte gäller i USA.

Ursprungligen av zappee:

Har du någon källa på att de fortfarande byter ut på löpande band?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-03 19:43

Har befunnit mig i Luleå från i fredags till idag och de senaste två/tre dagarna har det varit helt omöjligt att surfa eller något. Trots både 3G- och edgetäckning. Hade jag bott i Luleå permanent hade jag sagt adjö till min iphone.....

Har någon jämfört 2G och 3G versionerna av iphonen inom samma geografiska områden där samtalen tappas? Går det att forcera 3G telefonen att enbart köra GSM och på så sätt jämföra de båda på samma plats?

Vad har ni för signalstyrka på de områdena där samtalen tappas?

I tråden om tappade samtal för första iPhonen tappar jag samtalen på specifika platser och en gemensam nämnare är att jag har hög signalstyrka på de platserna. Aldrig under -53 och oftast -51dBm.

Inom områden med -59 eller lägre tappar jag inga samtal.
Inom områden med -51 tappar jag dem ovillkorligen.
Oavsett mjukvaran 1.1.4 eller 2.0.2

p.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-04 19:06
Ursprungligen av petterf:

Har någon jämfört 2G och 3G versionerna av iphonen inom samma geografiska områden där samtalen tappas? Går det att forcera 3G telefonen att enbart köra GSM och på så sätt jämföra de båda på samma plats?

Vad har ni för signalstyrka på de områdena där samtalen tappas?

I tråden om tappade samtal för första iPhonen tappar jag samtalen på specifika platser och en gemensam nämnare är att jag har hög signalstyrka på de platserna. Aldrig under -53 och oftast -51dBm.

Inom områden med -59 eller lägre tappar jag inga samtal.
Inom områden med -51 tappar jag dem ovillkorligen.
Oavsett mjukvaran 1.1.4 eller 2.0.2

p.

Vart vill du komma? Denna tråd handlar om 3G-TÄCKNING hur kan då 2G-telefonen vara relevant.

Dina värde verkar dock vara vara lite skumma, har du runt 50 ska du inte tappa samtal.

Ursprungligen av zappee:

Vart vill du komma? Denna tråd handlar om 3G-TÄCKNING hur kan då 2G-telefonen vara relevant.

Dina värde verkar dock vara vara lite skumma, har du runt 50 ska du inte tappa samtal.

Relevansen låg i om 3G-telefonerna när de kör 3G samt 2G/GSM uppvisar samma problem, dvs tappade samtal och låg signalstyrka. Eller om det är 3G delen som har låg känslighet och 2G inte klarar av stark signal.

För ordinarie 2G-telefoner har det spekulerats i om de tappade samtalen beror på att ingångsstegen inte klarar av allt för hög signalstyrka vilket skulle kunna vara anledningen till att telefonerna tappar samtal vid för stark signal, tex vid -51 och inte vid -100.

Lite ironiskt är det i alla fall när ena telefonen inte hanterar stark signal medans den andra inte är känslig nog. :/

Får väl köpa mig en 3G också så jag kan testa lite med båda parallellt.

Ursprungligen av petterf:

Relevansen låg i om 3G-telefonerna när de kör 3G samt 2G/GSM uppvisar samma problem, dvs tappade samtal och låg signalstyrka. Eller om det är 3G delen som har låg känslighet och 2G inte klarar av stark signal.

För ordinarie 2G-telefoner har det spekulerats i om de tappade samtalen beror på att ingångsstegen inte klarar av allt för hög signalstyrka vilket skulle kunna vara anledningen till att telefonerna tappar samtal vid för stark signal, tex vid -51 och inte vid -100.

Lite ironiskt är det i alla fall när ena telefonen inte hanterar stark signal medans den andra inte är känslig nog. :/

Får väl köpa mig en 3G också så jag kan testa lite med båda parallellt.

Har jämfört min 3G med min 2G, båda med Comviq i, och via GSM är det ingen direkt skillnad.. Min 2G har ytterst sällan ett sträck mer i täckning, men annars samma.. Kvalitén på samtalen är oxå densamma.. Detta är ju mellan mina 2 lurar, kan ju inte säga att det är så här för alla, men iaf för mig

Jag har aldrig tappat samtal och anser mig ha schysst 3G-täckning, så jag har svårt att leva mig in i er situation. Kan det verkligen vara så jävligt? I så fall lider jag verkligen med er.

Nu brukar jag befinna mig i Malmö-Lund området och där har jag problem med dålig 3G täckning samt att att jag lyckats få full 3Gtäckning när telefonen ligger på skrivbordet och bara jag rör den dyker täckningen till 1 pinne.
Nu har jag befunnit mig i Stockholm i 3 dagar och bestämde mig redan innan att jag skulle prova att ha 3G påslaget.
Det har fungerat perfekt...hur kan detta vara möjligt...är det mindre/färre/sämre sändare i Malmöområdet? Skumt!!

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-09-04 08:47
Ursprungligen av Christof:

Nu brukar jag befinna mig i Malmö-Lund området och där har jag problem med dålig 3G täckning samt att att jag lyckats få full 3Gtäckning när telefonen ligger på skrivbordet och bara jag rör den dyker täckningen till 1 pinne.
Nu har jag befunnit mig i Stockholm i 3 dagar och bestämde mig redan innan att jag skulle prova att ha 3G påslaget.
Det har fungerat perfekt...hur kan detta vara möjligt...är det mindre/färre/sämre sändare i Malmöområdet? Skumt!!

Jag upplever exakt samma sak som dig. Kan få full täckning när den ligger på bordet sen lyfter man den så dyker det ner till 1-2 pinnar.

Va i GTB i helgen i princip full 3G överallt.,...

Ursprungligen av Pascoe:

Jag upplever exakt samma sak som dig. Kan få full täckning när den ligger på bordet sen lyfter man den så dyker det ner till 1-2 pinnar.

Va i GTB i helgen i princip full 3G överallt.,...

GTB? Vart ligger det?

Eller menar du GöteBorG? Som faktiskt förkortas GBG ?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-09-04 08:59
Ursprungligen av Marcus_R:

GTB? Vart ligger det?

Eller menar du GöteBorG? Som faktiskt förkortas GBG ?

Hehe, ja så klart det är för tidigt på morgonen för min hjärna

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-04 10:47

Jag har en olåst iPhone 3G och kör 3 i den. Inga problem som helst med täckningen, verkar vara lika stabil som den varit på min N95! (R.I.P.)

Fick chocken när jag vaknade idag!

Tänkte dra in och läsa tidningen lite, med full 3G. Dock händer inte ett skit och efter en stund säger safari att det inte gick

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-09-04 10:59

Har också problem med nätet idag allt går superseeeeegt. Verkar va så vissa dagar har nog med telia att göra. (Lund/Kävlinge)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-04 13:36
Ursprungligen av Pascoe:

Har också problem med nätet idag allt går superseeeeegt. Verkar va så vissa dagar har nog med telia att göra. (Lund/Kävlinge)

Har varit omöjligt att surfa i Malmö idag, verkar dock som det blev bättre precis.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-09-04 13:39

Har varit segt i centrala Götet idag också, men skriver detta på iphonen så nu verkar det bättre. Upplever att det är så här lite då och då.

Det är segt och eländigt i Stockholm city också. Har varit så hela veckan nu. Svårt att få uppkoppling och seg överföring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-04 21:20

Fick bekräftat av Telia-butiken på Götgatan (Sth) att Telia har stora driftstörningar på all 3G trafik i stockholmsområdet.
"Felsökning pågår"

Ursprungligen av zelari:

Fick bekräftat av Telia-butiken på Götgatan (Sth) att Telia har stora driftstörningar på all 3G trafik i stockholmsområdet.
"Felsökning pågår"

Hoppas dom byter det till "Problemlösning Pågår" snart då.. Jag har Comvig i min men drabbas ju av Telias 3G-problem eftersom Comviq går på Telias 3G-nät (hatar dock att det står TELIA så fort jag använder 3G-nätet i stället för COMVIQ:p

Ursprungligen av Pain Reaper:

Hoppas dom byter det till "Problemlösning Pågår" snart då.. Jag har Comvig i min men drabbas ju av Telias 3G-problem eftersom Comviq går på Telias 3G-nät (hatar dock att det står TELIA så fort jag använder 3G-nätet i stället för COMVIQ:p

Det där är bara halvt sant eftersom Telia och Tele2 äger 50% var av företaget som har licensen.

Ursprungligen av theplague:

Det där är bara halvt sant eftersom Telia och Tele2 äger 50% var av företaget som har licensen.

Aha, det visste jag inte, tackar för infon

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-04 22:57

Bara att gå in på Mobilt Driftinformation Kundservice - Telia.se så får ni svar på era frågor.

Update på min inlämnade telefon. Efter en gnutta rösthöjning har jag fått telefonen utbytt. Efter en dags användande verkar allt fungera bättre. Inga tappade samtal än. (kanske får själ till en edit inom kort)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-09 15:58

Jag tror inte jag har några problem med min täckning. Inga tappade samtal eller så.

Men många har börjat klaga på att deras samtal inte går fram första (ibland tom andra) gången de ringer. Täckningsproblem eller nåt annat?

När man surfar - ibland - så går ej samtal fram. Ringaren hamnar direkt hos svararen. Det finns en tråd om detta.

Ursprungligen av Kasaen:

Jag tror inte jag har några problem med min täckning. Inga tappade samtal eller så.

Men många har börjat klaga på att deras samtal inte går fram första (ibland tom andra) gången de ringer. Täckningsproblem eller nåt annat?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-09 17:25
Ursprungligen av Zimmerman:

När man surfar - ibland - så går ej samtal fram. Ringaren hamnar direkt hos svararen. Det finns en tråd om detta.

Det vet jag. Men för det första så får de meddelandet att abonnenten inte går att nås och för det andra händer det när luren är oanvänd, så frågan är om det är ett täckningsfel eller ett annat hård/mjukvarufel?

Ja...det låter som ett täckningsproblem. Telia har ju länge nu haft allvarliga problem med 3G-nätet. Kanske är det Telia som är boven denna gång. Själv är jag chockerad av hur usel Telias täckning är här i Sthlm's innerstad - båda vad gäller 3G, Edge och GSM. På jobbet har vi med Telia ingen täckning allas - no service - medans dom med Tele2 t.o.m. kan sitta i källaren 4 våningar under jord och en gigantisk 1800-talskåk i granit ovanför sig....och prata utan problem. Skillnaden är ofattbar. Tele2 fullständigt genomsyrar stenstaden - man har fin kontakt nästan var som helst - medans Telia snarare har zoner där det funkar. Detta hade jag ingen aning om - det blev en chockerande överaskning. Jag trodde ju att dom var ungefär likvärdiga i huvudstaden. Icke.

I Norrland är det dock Telia som gäller. Alla har Telia där. Det måste man om man vill använda mobil telefoni.

Ursprungligen av Kasaen:

Det vet jag. Men för det första så får de meddelandet att abonnenten inte går att nås och för det andra händer det när luren är oanvänd, så frågan är om det är ett täckningsfel eller ett annat hård/mjukvarufel?

Bevaka tråden