Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G-täckningen. Telias eller hårdvarans fel?

Tråden skapades och har fått 565 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Zimmerman:

Ja...det låter som ett täckningsproblem. Telia har ju länge nu haft allvarliga problem med 3G-nätet. Kanske är det Telia som är boven denna gång. Själv är jag chockerad av hur usel Telias täckning är här i Sthlm's innerstad - båda vad gäller 3G, Edge och GSM. På jobbet har vi med Telia ingen täckning allas - no service - medans dom med Tele2 t.o.m. kan sitta i källaren 4 våningar under jord och en gigantisk 1800-talskåk i granit ovanför sig....och prata utan problem. Skillnaden är ofattbar. Tele2 fullständigt genomsyrar stenstaden - man har fin kontakt nästan var som helst - medans Telia snarare har zoner där det funkar. Detta hade jag ingen aning om - det blev en chockerande överaskning. Jag trodde ju att dom var ungefär likvärdiga i huvudstaden. Icke.

I Norrland är det dock Telia som gäller. Alla har Telia där. Det måste man om man vill använda mobil telefoni.

Om du sitter 4 våningar under jord och har täckning så misstänker jag att det finns en specialdedicerad sändare inne i huset någonstans. Så vitt som jag vet så borde inte en normal utomhussändare penetrera så där lång under jord.

Tele2 och Telia delar 3Gnät så deras täckning borde inte skilja sig åt när det gäller 3G.

Men som du skriver, uppe hos oss (Luleå) så är det Telia som gäller och folk tror fortfarande att Telia är samma sak som Televerket och att de måste garantera täckning åt alla:cool:

Nej, någon repeater finns inte i huset (som det gör i tunnelbanan t.ex.). Jag tror istället att det beror på att det gigantiska huset jag jobbar i är en gammal teaterbyggnad - det stora innamätet (scendelen/scenmaskineriet) är som ett gigantiskt rör utan golv. Röret sticker upp 7-8 våningar ovan jord och 4 under jord. Längst upp ett yttertak - längst ner ett golv på urberget. Däremellan i princip fri eter på en area större än en tennisplan. På detta sätt kan man snacka i mobilen längst ner - även i rum en eller två väggar från röret. Men bara om man har Tele2.
Har man Telia ska man helst vara i rum närmast yttervägg - vill man dessutom ha 3G så ska man helst stå bredvid ett fönster...men bara på norra och västra sidan.

Jag ska kolla om det faktiskt är så att antennerna på taket bara är Tele2 GSM. Det förklarar ju saken. Men generellt sätt är det känt att i Sthlm's innerstad så har Tele2 enorm täckning jämfört med Telia när det gäller GSM. Detta beror ju givetvis på att Tele2 inte tar regeringsdirektiv om nationell täckning så hårt (Stenbeckcynism är en dygd i detta företag) - utan satsar fläsket där makten sitter och skiter i landsbygden. Dom har vid flera tillfällen fått skäll av en sängvätande nervös Stat för detta...men Staten/Folket är ett skämt i detta företag. Telia/Televerket har en annan policy av förståeliga och historiska skäl och har spridit ut sina mångmiljardinvesteringar mera nationellt/geografiskt. Dom tog parlamentets direktiv på allvar ("loosers!" skrattar kapitalisterna).

Nå - allt detta spelar ingen roll. Jag är lik förbannat besviken på Telia där JAG bor. Jag betalar också för mitt abbonemang. Jag hoppas att dom bygger till nätet här i Sthlm.

Ursprungligen av BlackSmp:

Om du sitter 4 våningar under jord och har täckning så misstänker jag att det finns en specialdedicerad sändare inne i huset någonstans.

Senast redigerat 2008-09-14 20:51

Fortfarande gemensamt nät

Tele2 och Telia har gemensamt 3G nät som så många redan påpekat.
Vill ni leta sändare så kan ni kolla här:

PTS - E-tjänster

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-09 21:55
Ursprungligen av Zimmerman:

När man surfar - ibland - så går ej samtal fram. Ringaren hamnar direkt hos svararen. Det finns en tråd om detta.

Om man kör EDGE ja.

Att samtal inte kommer fram har jag märkt!
Jag har börjat höra detta från många av mina vänner, dom får oftast ringa två gånger! första gången kommer dom bara till "abonnenten kan inte nås.. bla bla"!!

Och vid dessa tillfällen har jag inte använt telefonen, men jag har 3G avslaget, och kan det nu vara så att telefonen inte tar emot samtal för att den t.ex. kollar (genom edge) om det finns något att hämta i mobileme molnet??

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-10 07:08
Ursprungligen av rosen888:

Att samtal inte kommer fram har jag märkt!
Jag har börjat höra detta från många av mina vänner, dom får oftast ringa två gånger! första gången kommer dom bara till "abonnenten kan inte nås.. bla bla"!!

Och vid dessa tillfällen har jag inte använt telefonen, men jag har 3G avslaget, och kan det nu vara så att telefonen inte tar emot samtal för att den t.ex. kollar (genom edge) om det finns något att hämta i mobileme molnet??

Intressant med en till med (nästan) exakt samma problem. Jag kör med 3G påslaget och befinner mig inom gränserna för 3g-täckning. Så jag borde inte ha problemet med att luren prioriterar data framför samtal.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-10 17:12
Ursprungligen av rosen888:

Att samtal inte kommer fram har jag märkt!
Jag har börjat höra detta från många av mina vänner, dom får oftast ringa två gånger! första gången kommer dom bara till "abonnenten kan inte nås.. bla bla"!!

Och vid dessa tillfällen har jag inte använt telefonen, men jag har 3G avslaget, och kan det nu vara så att telefonen inte tar emot samtal för att den t.ex. kollar (genom edge) om det finns något att hämta i mobileme molnet??

... Jag skrev det precis ovan, datatrafik i EDGE prioriteras före!

Idag fick telefonen tokspel!

Kopplade ur den ur datorn när jag skulle till jobbet, pratade nått/några samtal på tidiga morgonen...
Sen vid lunchtid när jag skulle kolla vad klockan var så svarade den inte när jag tryckte in sleep eller Home-knappen..! Den betedde sig precis som att den var slut på batteri!

Fick inte igång skärmen på något sätt, försökte med att hålla in båda knapparna och försöka starta om den så, det gick inte..
Sen runt kl. 14-15 så börja det ringa, och jag kunde svara, men efter att samtalet lades på, och skärmen stängdes av (som den skall göra efter ett samtal). så gick det fortfarande inte att starta den!

samma sak när jag koppla in till datorn, när jag tryckte på sleep-knappen, så kunde jag inte väcka den igen!

Har nu återställt och allt funkar som det ska igen!
Har någon annan varit med om detta? Är det något som kommer kunna hända igen?

Ursprungligen av rosen888:

Idag fick telefonen tokspel!

Kopplade ur den ur datorn när jag skulle till jobbet, pratade nått/några samtal på tidiga morgonen...
Sen vid lunchtid när jag skulle kolla vad klockan var så svarade den inte när jag tryckte in sleep eller Home-knappen..! Den betedde sig precis som att den var slut på batteri!

Fick inte igång skärmen på något sätt, försökte med att hålla in båda knapparna och försöka starta om den så, det gick inte..
Sen runt kl. 14-15 så börja det ringa, och jag kunde svara, men efter att samtalet lades på, och skärmen stängdes av (som den skall göra efter ett samtal). så gick det fortfarande inte att starta den!

samma sak när jag koppla in till datorn, när jag tryckte på sleep-knappen, så kunde jag inte väcka den igen!

Har nu återställt och allt funkar som det ska igen!
Har någon annan varit med om detta? Är det något som kommer kunna hända igen?

Jag råkar ut för samma sak då och då. Har sett här på 99 att andra också gör det, men minns inte vilken tråd det var i.
Mitt började efter 2.0.2 men jag vet inte om det är det som är orsaken eller inte.
Har inte provat återställa den dock.
Rätt irriterande men jag tror inte det är ett hårdvarufel med tanke på att man fortfarande kan hålla knapparna inne för att starta om, samt att andra råkat ut för samma sak.
Hyfsat irriterande. :/

Efter 2.1 uppdateringen har jag full 3G!! Innan hade jag som högst 1-2 pinnar.. minsta jag har haft sen jag uppdaterade var 4 pinnar!!

Har ju dock bara kört 2.1 i typ en timme.. men vi får se om det håller i sig!

En sensationell update - det kraftfullaste jag varit med om inom data/telefoni. Man kan ju undra vad det var för skit dom stoppade in från början. Jag har gått från Edge/en stapel 3G i lägenheten - till fullt 3G! Jisses.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-12 17:18
Ursprungligen av Zimmerman:

En sensationell update - det kraftfullaste jag varit med om inom data/telefoni. Man kan ju undra vad det var för skit dom stoppade in från början. Jag har gått från Edge/en stapel 3G i lägenheten - till fullt 3G! Jisses.

Och du som inte trodde på en mjukvarufix

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-09-12 17:53

Oj, samma här!
Full 3G stapel och kanonbra hastighet oxå. NICE!
Thank you very much

Jag hade fel. Tur att det inte var Solvalla Nå - det jag mest gapade om var att folk påstod som sanning att en mjukvarufix officiellt hade annonserats. Så var det ju aldrig. Jag reagerade bara på spekuleringar som utgav sig för att inte vara spekuleringar.

Ursprungligen av zappee:

Och du som inte trodde på en mjukvarufix

Det verkar som jag tyvärr får rätt ändå. Dom har bara trixat med staplarna är min aktuella analys. Allt är fejk. 3G-mottagningen är lika usel oavsett vad den grafiska bilden (staplarna) säger. Apple har troligtvis fuckat oss...vi får se...en längre analys krävs...

Shit...

Ursprungligen av zappee:

Och du som inte trodde på en mjukvarufix

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-13 00:08
Ursprungligen av Zimmerman:

Det verkar som jag tyvärr får rätt ändå. Dom har bara trixat med staplarna är min aktuella analys. Allt är fejk. 3G-mottagningen är lika usel oavsett vad den grafiska bilden (staplarna) säger. Apple har troligtvis fuckat oss...vi får se...en längre analys krävs...

Shit...

De har å andra sidan inte påstått något annat i denna release heller.

Jag märker dock ingen skillnad, har lika bra täckning som innan

Jo, dom säger att dom förbättrat visningen av signal - precisionen - staplarna. Detta är bluff. Jag har FULL 3G och direkta hopp till Edge hela tiden - det är ingen sund visning. Före update var det en stapel och hopp till Edge - detta är sanningen.
Precisionen har försämrats. Nu visas 4-5 staplar när mottagningen är på gränsen att ge upp och koppla över till Edge. Apple har fuckat oss/mig ty det ÄR ett hårdvarufel på MIN telefon. Jag kan nu inte dra någon annan slutsats. Det blir Telia på måndag.
Jag önskar jag hade ditt ex.

Ursprungligen av zappee:

De har å andra sidan inte påstått något annat i denna release heller.

Jag märker dock ingen skillnad, har lika bra täckning som innan

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, dom säger att dom förbättrat visningen av signal - precisionen - staplarna. Detta är bluff. Jag har FULL 3G och direkta hopp till Edge hela tiden - det är ingen sund visning. Före update var det en stapel och hopp till Edge - detta är sanningen.
Precisionen har försämrats. Nu visas 4-5 staplar när mottagningen är på gränsen att ge upp och koppla över till Edge. Apple har fuckat oss/mig ty det ÄR ett hårdvarufel på MIN telefon. Jag kan nu inte dra någon annan slutsats. Det blir Telia på måndag.
Jag önskar jag hade ditt ex.

Det är precis det jag skrev tidigare !! Jag har också exakt samma problem som dig och håller med dig till 100 % då detta med staplarna är bara en synvilla eftersom det är fortfarande samma täckning enligt mätningarna och att det hoppar till Edge.

yaay! jag är inte den enda! Alltså erkar det som att dom har fixat 3G'n!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-12 18:00

Apple har nog bara fixat så staplarna står på max hela tiden.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-09-12 18:01

Haha, det får vi inte hoppas!

Ursprungligen av DaPhox:

Apple har nog bara fixat så staplarna står på max hela tiden.

Ursprungligen av DaPhox:

Apple har nog bara fixat så staplarna står på max hela tiden.

Nope, för jag har 1 stapel, och oftast Edge, men det har jag med SE-lurar också här hemma.

Ursprungligen av DaPhox:

Apple har nog bara fixat så staplarna står på max hela tiden.

På min verkar det vara så... Kör jag field test så får jag -109 - -95 och enligt min iPhone full 3G signalstyrka. Den ska vl ligga långt högre upp än det för att få så många staplar?

Den hoppar även över till Edge. Slår man på och av 3G så lägger den sig på en stapel och 3G och sen hoppar upp till full styrka. Någon annan som kan köra field test och pröva där dom hade dålig täckning förut?

/Adam

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-09-12 21:18

Hej. Jag har även märkt en stor skillnad från 1 stapel till full i lögenheten. Sen när jag försökte ringa nere i byn fick jag samtalet misslyckades. När jag senare testde ringa där den visade full 3G hoppade den över till gprs (ej edge, "o" et) på samma ställe under samtal vilket verkar suspekt!?

Kan ju konstatera att Apple gjort något, kräver dock längre tester för att kunna jämföra mot hur den uppförde sig innan....

Ursprungligen av DaPhox:

Apple har nog bara fixat så staplarna står på max hela tiden.

Det är precis det de har gjort !!! Täckningen är fortfarande detsamma när man kör field test får exakt samma resultat som tidigare på flera olika ställen från -87 till -105.
Hastigheten är fortfarande samma när man kör speedtest och surfar.

De har bara fixat precisionen (noggrannheten) för staplarna som det sägs på apples hemsida, alltså de har lurat oss

Jag uppgraderade en pwnage iphone från 2.0.1 -> 2.0.2 -> 2.1, cydia och installer försvann men uppdateringen gick genom felfritt.

Jag hade 1-2 staplar hemma men nu ligger de på max på 3G.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-09-12 22:28

Men vad säger att andra tillverkar e bättre, Apple tycker nog inte om att bli kritiserade för sämre täckning bara för de har färre staplar när andra tillverkare spelar "fult" bara en teori....

Ursprungligen av Unbalanced:

De har bara fixat precisionen (noggrannheten) för staplarna som det sägs på apples hemsida, alltså de har lurat oss

Om dom gjort som dom säger så har dom väl inte lurat någon alls?

Själv har jag haft problem med 3G hemma och nu fungerar det riktigt bra. Om vi bortser från staplarna så är skillnaden att telefonen numera håller sej på 3G nätet och att jag får bra hastighet, inga avbrott eller dylikt. Om ett par dagar lär det väl visa sej om skillnaden faktist är så stor som den verkar eller om det bara är uppgraderingskänslan som gjort det

Ursprungligen av air:

Om dom gjort som dom säger så har dom väl inte lurat någon alls?

Själv har jag haft problem med 3G hemma och nu fungerar det riktigt bra. Om vi bortser från staplarna så är skillnaden att telefonen numera håller sej på 3G nätet och att jag får bra hastighet, inga avbrott eller dylikt. Om ett par dagar lär det väl visa sej om skillnaden faktist är så stor som den verkar eller om det bara är uppgraderingskänslan som gjort det

Nej kanske inte lurat oss, men jag upplever fortfarande samma hastighet och har ej tidigare haft något avbrott eller tappade samtal. Men grejen är att alla här har klagat på täckningen pga av staplarna.
Tänk om detta var inte så från början och att man hade samma fulla stapel som nu efter uppdateringen. Då skulle inte denna tråd funnits och då skulle det innebära att iphone har inget fel på täckningen från början då detta är det bästa som man kan uppnå. Så vad är meningen med att bara fixa nogrannheten av staplarna när det är fortfarande samma täckning ?

Fieldtest ger fortfarande samma resultat som tidigare. Så det räckte med att fixa nogrannheten då blir alla glada och nöjda ?

Ursprungligen av Unbalanced:

Nej kanske inte lurat oss, men jag upplever fortfarande samma hastighet och har ej tidigare haft något avbrott eller tappade samtal. Men grejen är att alla här har klagat på täckningen pga av staplarna.
Tänk om detta var inte så från början och att man hade samma fulla stapel som nu efter uppdateringen. Då skulle inte denna tråd funnits och då skulle det innebära att iphone har inget fel på täckningen från början då detta är det bästa som man kan uppnå. Så vad är meningen med att bara fixa nogrannheten av staplarna när det är fortfarande samma täckning ?

Fieldtest ger fortfarande samma resultat som tidigare. Så det räckte med att fixa nogrannheten då blir alla glada och nöjda ?

Om största delen av dom som klagat inte haft andra problem än att det visat "för lite" staplar så är en justering av visningen exakt vad som behövs.

I mitt fall (som jag skrev ovan) så har det hoppat mellan 3G och Edge vilket det inte verkar göra nu. Håller den sej till 3G så är jag nöjd, oberoende av vad den visar för staplar. Hoppar den fortfarande mellan 3G och Edge så åker den på service.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-12 21:26

Jag märker då ingen skillnad, fortf full EDGE hemma bara.

Bevaka tråden