Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G-täckningen. Telias eller hårdvarans fel?

Tråden skapades och har fått 565 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag börjar tveka...det hoppar vilt tillbala till Edge från full 3G. Ett par gånger i timmen. Är detta bara ett grafiskt trick Apple klämt ur sig (staplarna)? Nä jag testat näthastighet med full 3G så har den varit usel (kring 150-250 kbps). Jag väntar nu på att den ska hoppa tillbaka från Edge till full 3G igen - då ska jag testa det däringa db-testet.

(allt gäller hemma i lgh)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-13 00:15

Tror mest att de har ändrat nivå på staplarna för att ligga på samma nivå som övriga tillverkare.

mitt internet läggs ner lite då och då, både 3g och edge, även fast nätet skall vara uppe!
tror ni att det är fel på min telefon och är det värt att lämmna in den till telia?

Ja, jag tror tyvärr också att det bara är en synvilla. Även mina staplar hoppade upp, från normalt 2-3 hemma, till fullt. Däremot så märkte jag i bilen idag att den lika ofta hoppar över till Edge-nätet, bara det att den går från full 3g-täckning, till Edge, och inte som förut att den alltså gick från 1-2 staplar 3g, till edge.

Har dock känts väldigt snabbt att surfa på den, men det tycker jag varierar från dag till dag egentligen, ibland funkar det inte alls, ibland funkar det, men sakta, ibland riktigt bra och snabbt, så jag vet inte, kan vara en tillfällighet, men man kan ju alltid hoppas att något har förbättrats.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-13 14:45

3G överhuvudtaget är en ganska crappy teknik och du kan absolut inte ta för givet att det är samma hastighet från dag till dag på samma plats.

Nej, surfningshastigheten är en annan sak anser jag...där finns en massa parametrar som inte har ett smack med Apple och iPhone'n att göra - utan antal surfare just då, internet som sådant, dns-servrarnas pigghet, etc. Jisses - kör man 5 nätverkshastighetstest med en sekunds mellanrum så kan man få allt från 250 kbps till 3200 kbps! Allt inom samma 30 sekundersperiod! Man kan få 2000 kbps med -100 db och 148 kbps med perfekta -50 db (FieldTest). Vad säger det om iPhonen? Ingenting.

Om nätet är segt en dag med Macen via bredbandet hemma så är ju inte det första man tänker på om Macen eller bredbandsmodemet fuckar :-D. I 9999 fall av 10000 så är det ju "internet" som fuckar (ISP, atlantkabeln, överbelastning, satelitstörning, trasig superhub i Frankfurt, dåligt väder, DNS-kollaps på KTH, skit i karburatorn i Boston, etc, etc...

Någon annan än jag som inte kan skicka sms när man är ansluten till 3G!?

Har oftast full 3G efter uppdateringen, men när jag försöker skicka sms så stannar "ladd-ikonen" nästan vid slutet, och efter ett tag så får jag "ingen service"...

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-09-14 19:37

Jag har testat hastigheten både via NetShare och med diverse testapps direkt med iPhonen, och efter 2.1 har jag nästan inte varit under 1Mbit/sekund någon gång.
Det är en väldig skillnad mot tidigare uppmätt på samma platser då jag ytterst sällan kom över 0.5Mbit/sekund.

Möjligt att staplarna fixats till, men för mig har de verkligen gjort nytta.
Jag har för det mesta 4-5 staplar, och någon enstaka gång på resa varit nere på 1 stapel som slagit över till edge utan att bryta samtalet

Batteritiden har förbättrats väsentligt, jag behöver inte ladda iphonen varje kväll som tidigare.

BTW, jag har inte haft några problem som i inlägget ovan med sms.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-09-14 21:14

Jag är helt klart benägen att hålla med. -95 till -99 ger 5 streck för 3G. -103 till -107 ger 4 och troligen -109 ger 3 streck. Om man kopplar över till GSM så får man 5 streck vid -77. Något är inte som det borde...

Jepp. Detta stämmer. Jag vidhåller att "Improved accuracy of the 3G signal strength display" är en bluff - Apple har fuckat oss. Den nuvarande "accuracy" är åt helvete fel. Den visade säkert för lågt förr, men nu visar den alldeles för högt. Varför goofar dom på detta sätt? Varför tar dom i så ini h-e? Trodde dom att dom skulle kunna lura oss så lätt? Jag är chockad över deras korkskallighet. "Accuracy"?
Nu visas alla staplar när 3G-mottagningen egentligen är usel på gränsen till kollaps (och växling till Edge).

Ursprungligen av frazze:

Jag är helt klart benägen att hålla med. -95 till -99 ger 5 streck för 3G. -103 till -107 ger 4 och troligen -109 ger 3 streck. Om man kopplar över till GSM så får man 5 streck vid -77. Något är inte som det borde...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-14 21:35
Ursprungligen av Zimmerman:

Jepp. Detta stämmer. Jag vidhåller att "Improved accuracy of the 3G signal strength display" är en bluff - Apple har fuckat oss. Den nuvarande "accuracy" är åt helvete fel. Den visade säkert för lågt förr, men nu visar den alldeles för högt. Varför goofar dom på detta sätt? Varför tar dom i så ini h-e? Trodde dom att dom skulle kunna lura oss så lätt? Jag är chockad över deras korkskallighet. "Accuracy"?
Nu visas alla staplar när 3G-mottagningen egentligen är usel på gränsen till kollaps (och växling till Edge).

Den visar som andra tillverkares nu. Varför lämnar du inte in din telefon om du fortf. har problem?

Vem har sagt det? Vad grundar du detta på? Menar du att Apple har kollat upp vad en Nokia och Ericsson visar och kalibrerat efter detta? Var kommer denna info ifrån?
Nå det gäller inte min i alla fall. Var jag än är så visar iPhonen betydligt starkare än en Nokia och Ericsson (testat med kollegor på ett antal ställen). Och nu pratar jag inte om staplar - vi kollar faktisk db också.
Jag lämnar inte in min - jag ska ha en ny bums eftersom jag vet att det inte är något som Anovi kan "fixa" och veckor av väntan med skitlur under tiden är fullständigt bortkastad tid. Hur jag ska bära mig åt för att pressa Telia till detta vet jag inte ännu - jag jobbar på det.
Oavsett mitt fall så vill jag alltså annonsera min åsikt att Apple försöker fucka många med felaktiga iPhone's. Denna blåsning är snart ett stort debattämne på nätet. Vänta en vecka och se. I stutänden kommer det inte att förvåna mig om en framtida update drar ner den överdrivna stapelvisningen för 3G-mottagning i iPhone. Det är givetvis löjligt att stå bredvid en annan medborgare som har en Nokia med två staplar - och jag har 5...och plötsligt Edge. Han har då fortfarande tre staplar. Urlöjligt.
Har du fälttestat och jämfört med andra märken och 3G?

Ursprungligen av zappee:

Den visar som andra tillverkares nu. Varför lämnar du inte in din telefon om du fortf. har problem?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-15 06:24
Ursprungligen av Zimmerman:

Vem har sagt det? Vad grundar du detta på? Menar du att Apple har kollat upp vad en Nokia och Ericsson visar och kalibrerat efter detta? Var kommer denna info ifrån?
Nå det gäller inte min i alla fall. Var jag än är så visar iPhonen betydligt starkare än en Nokia och Ericsson (testat med kollegor på ett antal ställen). Och nu pratar jag inte om staplar - vi kollar faktisk db också.
Jag lämnar inte in min - jag ska ha en ny bums eftersom jag vet att det inte är något som Anovi kan "fixa" och veckor av väntan med skitlur under tiden är fullständigt bortkastad tid. Hur jag ska bära mig åt för att pressa Telia till detta vet jag inte ännu - jag jobbar på det.
Oavsett mitt fall så vill jag alltså annonsera min åsikt att Apple försöker fucka många med felaktiga iPhone's. Denna blåsning är snart ett stort debattämne på nätet. Vänta en vecka och se. I stutänden kommer det inte att förvåna mig om en framtida update drar ner den överdrivna stapelvisningen för 3G-mottagning i iPhone. Det är givetvis löjligt att stå bredvid en annan medborgare som har en Nokia med två staplar - och jag har 5...och plötsligt Edge. Han har då fortfarande tre staplar. Urlöjligt.
Har du fälttestat och jämfört med andra märken och 3G?

Har du ens pratat med Telia?
De hävdade att denna update skulle fixa allt så nu lär det ju vara fritt fram att byta?
Fucka känns som fel ord bara för att din telefon inte fungerar när det är väldigt många som har blivit bättre.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-09-15 11:18

Testade min iP på jobb efter uppdatering till 2.1. För hade jag ca 2staplar på 3G nu har jag full.

Men efter ett samtal går den ner till det tilla "o"et som jag tror betyder gprs eller endast gsm.

Får inte igång fieldtest (nån som vet hur man gör).

Men det kan ju inte va rätt att 3G ska försvinna under ett samtal!?!

Fler som kan bekräfta att platser som haft dålig 3G men nu har full som försvinner under samtal?

Edit: Testade igen men under samtalet surfa jag runt på lite olika sidor och då bibehöll jag full 3G!?! Prioriterar iP GSM under samtal om 3G inte används som ett sätt att minska tappade samtal om dessa oftast inträffar under 3G täckning kanske......

Har Telia sagt att denna update skulle fixa allt??!! Inte ens Apple har sagt att denna update skulle fixa allt. Apple har absolut inte sagt att denna update skulle fixa 3G-problematiken. Apple har inte erkänt att det FINNS något sådant problem. Apple har sagt att denna update fixar den missvisande stapelvisningen (den visade lågt). Nu påstår jag - och jag är ju inte ensam om det - att den visar alldeles för högt (löjligt för högt) - ja, så högt att man lugnt kan kalla det en fuck. Eftersom du inte riktigt förstått vad det handlar om å gör jag en liknelse:

Volvo har en modell som många (antalet okänt) klagar på - ty den elektroniska reglatorn för tomgångkörning gör att motorn stannar lätt. Varvtalsräknaren visar bara 100 vpm. Volvo skickar ut en update och efter denna update så ligger nu tomgånsvarvtalet på 500 vpm - alla jublar. Men några kunder kollar med annat sätt och konstanterar att det bara är själva mätaren som Volvo fixat - motorn som sådan går fortfarande med 100 vpm vid tomgång.

Är detta en fuck? Självklart. Rykten börjar florera om att Volvo bara ställt in allt som det är på t.ex. SAAB, BMW och Ford. Detta är dock ingenting som Volvo sagt och en jämförelse visar att detta inte stämmer.

Du måste försöka hänga med i svängarna, medborgare.

Ursprungligen av zappee:

Har du ens pratat med Telia?
De hävdade att denna update skulle fixa allt så nu lär det ju vara fritt fram att byta?
Fucka känns som fel ord bara för att din telefon inte fungerar när det är väldigt många som har blivit bättre.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-09-15 11:38

Sa inte Apple att det skulle fixat en hel del tappale samtal? Eller att volvo sa att det skulle fixa en hel del bilar som stannade.....................

Om man tror att tappade samtal och en konstant dålig 3G-täckning hänger ihop - så är ditt inlägg relevant.
Själv har jag usel 3G-täckning, men jag har aldrig haft ett tappat samta. Aldrig.

Som sagt; alla som inte vet vad jag gapar om bör lämna plats åt insatta som kan tillföra något. Please. (no hard feelings)

(nej, jag hatar inte Apple eller iPhone - ingen behöver känna sig personligt förolämpade - jag är bara en nykter konsument som vet när kapitalet fuckar mig och jag använder klarspråk

Ursprungligen av Pascoe:

Sa inte Apple att det skulle fixat en hel del tappale samtal? Eller att volvo sa att det skulle fixa en hel del bilar som stannade.....................

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-09-15 12:09

Så det går segt när du surfar via 3G?

Det beror på vilken sekund jag testar :-D. Jag citerar mig själv längre upp i tråden:

"Nej, surfningshastigheten är en annan sak anser jag...där finns en massa parametrar som inte har ett smack med Apple och iPhone'n att göra - utan antal surfare just då, internet som sådant, dns-servrarnas pigghet, etc. Jisses - kör man 5 nätverkshastighetstest med en sekunds mellanrum så kan man få allt från 250 kbps till 3200 kbps! Allt inom samma 30 sekundersperiod! Man kan få 2000 kbps med -100 db och 148 kbps med perfekta -50 db (FieldTest). Vad säger det om iPhonen? Ingenting.

Om nätet är segt en dag med Macen via bredbandet hemma så är ju inte det första man tänker på om Macen eller bredbandsmodemet fuckar :-D. I 9999 fall av 10000 så är det ju "internet" som fuckar (ISP, atlantkabeln, överbelastning, satelitstörning, trasig superhub i Frankfurt, dåligt väder, DNS-kollaps på KTH, skit i karburatorn i Boston, etc, etc..."

Alltså...än en gång: iPhone ger 5 staplar vid -90/-110 db. Detta är inte seriöst. Detta är fuck. Nokia/Ericsson visar INTE fullt ös vid så usel db. Jag VILL inte att det ska vara så - med det ÄR så.

Ursprungligen av Pascoe:

Så det går segt när du surfar via 3G?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-09-15 12:24

Men vad är problemet i praktiken, du tappar inga samtal du får varierande 3G hastigheter som iaf jag är van vid att ha från andra tillverkare. Har för mig att du klaga på att den visade dåligt innan 2.1 och nu med 2.1 visar den för mycke? Det är alltså antalet staplar iP visar som du hänger upp dig på?

Sedan en ganska lång tid har en mycket het debatt funnits om att iPhone 3G har dålig 3G-mottagning - att något är vajsing på åtminstone en del enheter (ovanligt många måndagsex är min teori). Det går också ett rykte om att 2.1 skulle fixa detta - det är fel. Endast stapelvisningen är fixad - och detta skriver Apple själv.

Problemet är att...tja...smma som förr. Inget har hänt. iPhone's 3G-problem kvarstår oförändrat. Min slutsats är då - som den hela tiden varit - att detta fel INTE är mjukvarurelaterat och kan heller inte fixas med en update av FW. Vi har alltså ett hårdarufel på många iPhone's. Detta hårdvarufel gör att jag inte har 3G medans andra människor med en Nokia eller Ericsson har det gött och fint på exakt samma plats.

Jag trode att alla visste detta vid det här laget.

Det strösta problemet är att Apple förnekar detta problem - vilket gör att Telia skickar lurarna till Anovo - som returnerar dom utan fix eftersom dom inte KAN fixa det. Istället för snabbt byte - som man delvis genomför i USA - så får kunden leva utan sin iPhone i 2-4 veckor - för att sedan sitta på samma potta igen. Efter månader av strul så kanske han/hon får en ny iPhone.

Detta accepterar inte jag. Min plan är nu att vänta och leva med problemet (som inte direkt förstör min livskvalitet, hehehe) - och om några månader till - när min lur börjar bli sliten - fixa ett snabbt inbyte till ny. Exakt hur detta skulle gå till vet jag inte, men jag har tdigare i mitt liv oftast fått min vilja igenom mot kapitalet.

Ursprungligen av Pascoe:

Men vad är problemet i praktiken, du tappar inga samtal du får varierande 3G hastigheter som iaf jag är van vid att ha från andra tillverkare. Har för mig att du klaga på att den visade dåligt innan 2.1 och nu med 2.1 visar den för mycke? Det är alltså antalet staplar iP visar som du hänger upp dig på?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-09-15 14:29

Så du har fortfarande efter 2.1 uppdate problem med dålig eller ingen 3G täckning. För de jag läst om har fått betydligt bättre täckning inklusive mig själv.... Sen om detta är fejkat på nåt sätt vet jag inte.

Men om det skulle visa sig att det fortfarande e problem kommer jag göra precis som du, slita lite på den och sen lämna in och byta till ny som kanske har modifierad hårdvara

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-14 21:37
Ursprungligen av frazze:

Jag är helt klart benägen att hålla med. -95 till -99 ger 5 streck för 3G. -103 till -107 ger 4 och troligen -109 ger 3 streck. Om man kopplar över till GSM så får man 5 streck vid -77. Något är inte som det borde...

Hur går du över till enbart GSM?

Ikväll så har jag upplevt problem med min i övrigt väl fungerande iphone 3g, titt som tätt tappar den kontakten totalt med mobilnäten och visar "no service" jag körde med det vanliga som att starta om den och köra en restore, vilket inte hjälpte, så jag provade att stänga av 3g och då funkar allt igen.
Slår jag på 3g numera så får den kontakt och visar 5 staplar men jag kan inte koppla upp för samtal eller datatrafik, jag är nu lite orolig över att min telefon har pajat eftersom jag i samma veva inte lyckades få telefonen att funka i itunes, så en ominstallation av det krävdes oxå.
Nu funkar den som den ska i itunes men täckningsproblemen kvarstår.

Under kvällen har jag visserligen lyckats att ringa upp mobilsvar med 3g men det är högst intermittent.
Jag bor i johanneshov, sthlm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 13:29

Staplarna bör ju självklart stå i relation till dbm - varken för högt eller för lågt.
Allt annat är ju direkt missvisande.

Om det är som Zimmerman säger att Apple enbart fifflat med staplarna. Ja då ligger Apple risigt till snart. För det kommer inte gå obemärkt förbi medias kritiska ögon.

Apple har inte påstått att dom gjort något annat - dom säger uttryckligen att dom bara trixat med staplarna: "Improved accuracy of the 3G signal strength display".

Det är inte det som jag gapar om.

Ursprungligen av draags:

Om det är som Zimmerman säger att Apple enbart fifflat med staplarna. Ja då ligger Apple risigt till snart. För det kommer inte gå obemärkt förbi medias kritiska ögon.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-09-15 21:37

det e väl bra om de gjort den mer exakt??
Och de har även fixat med tappade samtal säger de ju!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-15 23:11

För satan Zimmerman, du är inte den enda människan på denna jord. Bara för att du fortfarande har problem där det har hjälpt många andra betyder inte att inget har skett.

Du förstår uppenbarligen ingenting om vad jag gapar om. Om du inte orkar läsa inläggen så föreslår jag att du hoppar över ämnet helt.

Ursprungligen av zappee:

För satan Zimmerman, du är inte den enda människan på denna jord. Bara för att du fortfarande har problem där det har hjälpt många andra betyder inte att inget har skett.

Bevaka tråden