Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon EOS 5D mark II

Tråden skapades och har fått 511 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • International user
  • 2008-09-17 13:16
Ursprungligen av Snoopy:

Nej, lägga till video är nog ingenting in i en handvändning. Jag sätter en slant på att det är deras AF strul.

Berätta gärna mer om det där AF strulet som du pratar om hela tiden. Källa? Egen upplevelse?

Ursprungligen av Mattias L:

Berätta gärna mer om det där AF strulet som du pratar om hela tiden. Källa? Egen upplevelse?

[autofocus in] our preproduction EOS-1D Mark III is a mess. It can't hold focus on static subjects very well and it can't track moving subjects very well. While Canon didn't provide any details about the autofocus limitations we would encounter in the preproduction body, we hope this is what they were referring to and this is what engineers have been solving since.
Rob Galbraith DPI: An analysis of EOS-1D Mark III autofocus performance

En jävla soppa, Canon mörkade först, fick backa och har gjort flera ändringar. Det mest pinsamma är dock att alla fototidningar (jag läst) inte har nämnt problemet men det får väl tillskrivas kontot menlösa tester kopiera pressmaterial? Ssen har vi alla kåta amatörer som vill ha det häftigaste dinglande runt halsen och som är för okunniga för att fatta att skiten inte fungerar alt. det suger att tala om att deras dyra inköp inte fungerar som den skall, Därav att du inte läst om det i fototidningar eller på forum.

Hade själv inne min kamera + optik på verkstad i tre omgångar för justeringar. Canon påstod att jag tappat optiken i marken (inte sant) därav fokusproblemen, men av goodwill slapp jag betala något. Tolka det hur du vill!

Lever man på att sälja bilder kan man lätt hålla sig för skratt, särskilt som Canons service de senaste åren var under all kritik.

Problem till trots, jag kör fortfarande Canon.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-17 13:50
Ursprungligen av Chaosstar:

Lägga till video känns inte som en sistaminutengrej.

Ursprungligen av Snoopy:

Nej, lägga till video är nog ingenting in i en handvändning.

När väl Live view finns där, så är det är väl mest en mjukvarugrej + ljud?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-17 13:44

två saker från en som använder både Nikon och Canon dagligen i arbetet, angående AF strulet så har Canon en något sämre AF modul än Nikon vilket visar sig i situationer som exv porträtt i motljus där Canon inte vill låsa sig lika snabbt som Nikon, 1dmk3 har och har haft problem med sin AF vilket Canon har försökt att åtgärda.När scanpix gamla pressens bild utvärderade D3 så blev antalet "keepers" betydligt högre med D3 än med 1d kamerorna vad det gäller snabba sportbilder, scanpix bytte från Canon till Nikon.
Gamla 5d AF är bra men på intet sätt lika bra som Nikons AF modul som sitter i d700 eller d3. Lite oroväckande är att det verkar som Canon inte ens verkar har försett 5dmk2 med Canon 1d serie AF modul utan behållt den gamla som sitter i 5d men med lite upphottning vad det gäller AF punkter.

Jag har beställt både 5d mk2 och 50d och skall hårdtesta båda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-17 16:55

Testbilder finns här, lite hårt belastad server dock:
Canon EOS 5D Mark II

Finns även en torrent på mininova.org med de två testbilderna och två testfilmer...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-17 22:56

det betyder att en 24x36kamera skulle ha 39Mpixel.

Ursprungligen av miri:

det betyder att en 24x36kamera skulle ha 39Mpixel.

Tck gode gud att vi slipper processa 39MP bildfiler

Ursprungligen av Snoopy:

Tck gode gud att vi slipper processa 39MP bildfiler

Det har man väll gjort ett tag nu med p45 bakstycken..

Phase One -

Undrar hur tungt det är att jobba med en fil från p65+ i 16-bitar, och så några lager på det?

Ursprungligen av jurassic579:

Det har man väll gjort ett tag nu med p45 bakstycken..

Phase One -

Undrar hur tungt det är att jobba med en fil från p65+ i 16-bitar, och så några lager på det?

Jo, men det är ju en ganska stor skillnad på hur man jobbar med sådant bakstycke och med en DSLR.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 21:56
Ursprungligen av jurassic579:

Det har man väll gjort ett tag nu med p45 bakstycken..

Phase One -

Undrar hur tungt det är att jobba med en fil från p65+ i 16-bitar, och så några lager på det?

Det är rätt tungt kan jag intyga. Sitter emellanåt med bilder från digitala mellanformatsbakstycken i 16 bitar på ibland uppåt 10.000 px i bredd. Sen med lite lager, justeringslager, smarta lager och masker växer bildstorleken lätt över 2 GB och man måste spara bilden som en .psb (Stort Dokumentformat).

Min G5 Quad börjar kännas lite trött nu kan jag lova...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-17 22:30

Härligt!
Andra kameran som blir ett köp denna veckan, först en ny D-lux4 sedan detta. Känns som att den blivit mycket bättre på alla fronter, hoppas att även omfånget blivit bättre, tycker att 5D varit råkass i motljus och kontrastrika förhållanden, iof så måste man upp några prisklasser för att få dom egenskaperna. Sedan så är HD kamera stödet perfekt iaf för mig, då slipper man hyra in HD kameror för många smågrejer.

Men är inte 5D bättre än 1Ds Mark III nu? Vad händer på den fronten, har det kommit något nytt där med??

/F

"Somewhat surprisingly, Canon has not adopted the 40D/50D's AF system which, on paper, is superior, given that all nine of its AF points are cross-type. Canon USA's Westfall says the reason for that is the "6 Assist AF points plus center point were deemed to provide a higher level of performance for AI Servo AF than the center point-only arrangement of the [40D and] 50D." Given that we've previously found the overall autofocus performance of the 5D to be decent, while the 40D's tracking capability has been erratic at best, Canon has likely chosen the better of the two AF systems for the 5D Mark II."

källa: Robgalbraith

Bland det första han börjar att säga är att den snabb 3,9 b/s.

Ser bra ut. Speciellt med tanke på att det fortfarande är en beta och att bilderna verkar vara fotograferade i JPEG.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 22:50

Ser riktigt bra ut. Jag printade ut några av de tidiga testbilderna på en Epson 4000 i 100% i 300ppi, blir ju ~A3 då. Det ser riktigt fint ut, även på de högre ISO-talen. Samt så tycker jag att det är nåt med dynamiken i bilderna som gör de så trevliga att se på, både på skärm och print.

3.9 fps är lite tattigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-20 11:41

Hade ju tänkt mig en 50D med nya Canon-optiken EF-S 18-200 och komplettera med en Canon EF-S 10-22, rätt komplett med bara två linser med ett totalpris på ca 24.000 kr (exkl kort och filter etc).

Men nu med 5D MkII i matchen börjar jag tvivla lite. Någon som har tips på motsvarande uppsättning för en den? 17-40 kan jag tänka mig är bland det mest prisvärda av vidvinkelzoomarna. Men sen då? Tycker nämligen ca 24.000 kr för enbart Canon EF 28-300 L IS är lite väl saftigt. Totalpriset på uppsättningen blir då 55.000 kr (exkl kort och filter etc), vilket är lite mer än vad jag hade tänkt lägga ut på min första dSLR.

Finns det någon mer prisvärd "superzoom" i ungefär samma brännvidd, av Sigma eller Tamron kanske, men som fortfarande kan utnyttja 5D MkII fullt ut?

Senast redigerat 2008-09-20 12:47
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-20 12:38

superzoom och utnyttja fullt ut är två begrepp som är oförenliga. Superzoomar innebär alltid kompromisser. Dock, inte sagt att de är dåliga. Själv har jag Nikons förebild till Canons nya 18-200 och är väldigt nöjd.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-21 20:28

[QUOTE="Solid;1620362"]Hade ju tänkt mig en 50D med nya Canon-optiken EF-S 18-200 och komplettera med en Canon EF-S 10-22, rätt komplett med bara två linser med ett totalpris på ca 24.000 kr (exkl kort och filter etc).

Det vore att betrakta som kriminellt att köra 50D med 18-200mm. Den ska ha en 17-55. Det andra objektivet är kanon! Sedan 60mm f/2.8 Macro samt 50mm f/1.4. För tele rekommenderar jag 70-300 mm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 08:00
Ursprungligen av bossep:

Det vore att betrakta som kriminellt att köra 50D med 18-200mm. Den ska ha en 17-55. Det andra objektivet är kanon! Sedan 60mm f/2.8 Macro samt 50mm f/1.4. För tele rekommenderar jag 70-300 mm.

Trots att 18-200 lanseras med den kameran?

Ursprungligen av Solid:

Finns det någon mer prisvärd "superzoom" i ungefär samma brännvidd, av Sigma eller Tamron kanske, men som fortfarande kan utnyttja 5D MkII fullt ut?

Det är tveksamt om det över huvud taget finns någon zoom som kan utnyttja 5D II med 21 megapixel fullt ut... Skulle väl vara 70-200/4L IS...

24-105/4L IS och 70-200/4L IS är en mycket bra kombination, jag har visserligen bara använt dem på APS-C kameror men där var jag mycket nöjd. 24-105 ska dock ha ganska mycket vinjettering vid 24 mm på FF.

Med det sagt så verkar rätt många Nikon-användare vara positiva till Tamrons nya 28-300 VC, speciellt i förhållande till priset.

Bevaka tråden