Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon EOS 5D mark II

Tråden skapades och har fått 511 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 08:15
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Det är tveksamt om det över huvud taget finns någon zoom som kan utnyttja 5D II med 21 megapixel fullt ut... Skulle väl vara 70-200/4L IS...

24-105/4L IS och 70-200/4L IS är en mycket bra kombination, jag har visserligen bara använt dem på APS-C kameror men där var jag mycket nöjd. 24-105 ska dock ha ganska mycket vinjettering vid 24 mm på FF.

Med det sagt så verkar rätt många Nikon-användare vara positiva till Tamrons nya 28-300 VC, speciellt i förhållande till priset.

Kanske var "fullt ut" fel uttryck, självklart krävs det en hel del att utnyttja 22 MP på en FF. Men 24-105 L är en bra glugg mao. Sen får man väl bita i det sura äpplet och köra med 17-40 L och ett 70-200...

• Medlem
  • Lund
  • 2008-10-07 00:23
Ursprungligen av Solid:

Kanske var "fullt ut" fel uttryck, självklart krävs det en hel del att utnyttja 22 MP på en FF. Men 24-105 L är en bra glugg mao. Sen får man väl bita i det sura äpplet och köra med 17-40 L och ett 70-200...

senare 24-105 anses av några att vara bättre nu än när objektivet först kom, jag har inte provat ett nytillverkad under detta år men när objektivet kom för några år sedan var den inget vidare bra med kraftigt släpp ut mot kanter och hörn vad det gäller uplösning samt kraftigt ljusavfall/vinjettering med 5d.

17-40 tillsammans med 5d är inte en bra kombination, ej heller 16-35MK2, Canon arbetar febrilt på att ta fram nya vidvinkelgluggar som kan mäta sig med exv Nikons 14-24 som är enastående bra vad det gäller upplösning över hela bildytan.

Canon70-200/4 is är mycket bra objektiv och bättre än 70-200/2,8 is vad det gäller upplösning/kontrast men båda har problem med flare i motljussituationer.

När Lars Kjellberg och jag testade 1dsmk3 för tidningen Proffsfoto och jämförde kameran mot D3 och 5d så insåg vi snabbt att om bästa resultat skall erhållas från Canon 1dsmk3 så måste Canon skärpa till sig vad det gäller vidvinkel objektiven.
Speciellt om man jämför med zeiss och nu även med Nikon 14-24.

Ursprungligen av miri:

så måste Canon skärpa till sig vad det gäller vidvinkel

touché

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-22 08:28

Med det sagt så verkar rätt många Nikon-användare vara positiva till Tamrons nya 28-300 VC, speciellt i förhållande till priset.

Tamrons 28-300 är bara för DX eller APS har jag för mig, och då är det zoomomfånget inte helt optimalt. Man behöver komplettera med något vidvinkligare eftersom 28 närmast är en normal på en DX eller en Canon 1.6x APS.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-22 08:32
Ursprungligen av dala:

Tamrons 28-300 är bara för DX eller APS har jag för mig

Hrmm, jag hade nog fel där...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-20 12:45

Jo, så är ju fallet. Men att byta optik för att helt missa bilden, eller beskära bilden till en åttondel, gör ju resultatet ännu sämre tyvärr... Men det finns ingen bra "superzoom" till Canon 5D för under 24.000 kr alltså?

Vilken annan uppsättning kan ni rekommendera om man vill ha ungefär samma spann? Är det bättre att satsa på 24-105 L tilsammans med kameran och sen komplettera med en 70-200 L kanske? Då kommer man ju ner nästan 15.000 kr i totalpris.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-20 13:42
Ursprungligen av Solid:

Jo, så är ju fallet. Men att byta optik för att helt missa bilden, eller beskära bilden till en åttondel, gör ju resultatet ännu sämre tyvärr... Men det finns ingen bra "superzoom" till Canon 5D för under 24.000 kr alltså?

Vilken annan uppsättning kan ni rekommendera om man vill ha ungefär samma spann? Är det bättre att satsa på 24-105 L tilsammans med kameran och sen komplettera med en 70-200 L kanske? Då kommer man ju ner nästan 15.000 kr i totalpris.

Senast då jag fotade bröllop använde jag förutom min Nikon, en 5D (mark I) + 24-105/4 + Canon 50/1.8. Kitzoomen var förvånansvärt skarp och om du köper en 5D mark II, så är det väldigt prisvärt att lägga till några tusenlappar och få med 24-105/4. Om du aldrig har haft en dSLR förut, så garanterar jag att du kommer bli väldigt, väldigt nöjd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-20 14:39

Aha, då lutar det nästan dit. Hade fått för mig att bilderna jag fotade med kollegans 5D MkI som blev riktigt trevliga var med "kitlinsen" 24-105 (har dom tyvärr inte kvar dom).

Nej, jag har ingen dSLR än. Men jag är heller inte en nybörjare på området, då jag jobbar som bildretuschör och tar emot och behandlar bilder från bl.a. Canon 1D och digitala mellanformatskameror nästan dagligen, så man har blivit lite kräsen med åren tyvärr...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-20 14:42
Ursprungligen av Solid:

Aha, då lutar det nästan dit. Hade fått för mig att bilderna jag fotade med kollegans 5D MkI som blev riktigt trevliga var med "kitlinsen" 24-105 (har dom tyvärr inte kvar dom).

Nej, jag har ingen dSLR än. Men jag är heller inte en nybörjare på området, då jag jobbar som bildretuschör och tar emot och behandlar bilder från bl.a. Canon 1D och digitala mellanformatskameror nästan dagligen, så man har blivit lite kräsen med åren tyvärr...

Jo, det är så sant. Men sen märker man att det ofta är andra saker än kamerautrustningen som är flaskhalsen...

Bilderna vid höga ISO är riktigt imponerande. En sådan här med en 24/1.4L II kanske vore något?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-20 15:24
Ursprungligen av dala:

Jo, det är så sant. Men sen märker man att det ofta är andra saker än kamerautrustningen som är flaskhalsen...

Så sant så...

Bilderna vid höga ISO är riktigt imponerande. En sådan här med en 24/1.4L II kanske vore något?

Ja, satt och förundrades över testbilderna i veckan. Är ju lika bra på 4000 ISO som kamerorna var på 400 ISO för bara några år sen. Galet...

Jag har en Canon 5d mk1 och kommer nog inte att byta förrän om ett år eller mer. Kan den nya ha barnsjukdomar. Så brukar det ju vara med andra produkter... Men i och för sig, dessa kameror brukar vara stabila.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-21 13:09

Testfilm i HD från 5DMkII här, finns att spara ner som original 1920x1080 film nere till höger:
Canon 5D Mark II 52-second sample movie clip by Akihabara News on Vimeo

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-21 13:45
Ursprungligen av Solid:

Testfilm i HD från 5DMkII här, finns att spara ner som original 1920x1080 film nere till höger:

Det var en usel testfilm. Sak man testa får man väl filma något annat.

Ursprungligen av Solid:

Vid ett tillfälle ser det ut som en "vanlig" bild tas samtidigt som det filmas, blinkar till ytterst lite. Vet dock inte om så är fallet.

Hål i huvudet att inte inkludera en blixt för casualanvändning.

Kanske har postats redan? I alla fall rätt gedigen artikel av Rob Gallbraith.
Rob Galbraith DPI: Canon EOS 5D Mark II - 21.03 million image pixels, 1080p video

Jo, den funkar som sagt på fullformat. Tamrons beteckningar är inte de mest logiska, men objektiven som heter DI (Digitally Integrated) fungerar på fullformat medan DI-II bara är för APS.

Videon är uppe nu:
Vincent Laforet’s Blog

Någon nämnde 18-200 glugg. Synd att sätta en sån på en kamera som som kostar 25k+ tycker jag.

• Avstängd
  • International user
  • 2008-09-23 11:43
Ursprungligen av wallraff:

Någon nämnde 18-200 glugg. Synd att sätta en sån på en kamera som som kostar 25k+ tycker jag.

Det är en EF-S glugg så den passar ju inte ens.

Jag nämnde 28-300 som också är en superzoom... Det verkar dock spela mindre roll om man "besudlar" sitt kamerahus med en glugg för 5000 kr eller en för 10000 kr - de flesta objektiven kommer ändå att bli avslöjade med denna upplösning. Finns en del intresssanta bilder tagna med 24-105 L där man ser kraftig CA och andra besvärande problem som inte har synts i filer från kameror med lägre upplösning.

Bevaka tråden