Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-28 21:17

Mjaa.. Känns som om det där med att rita kretskort är lite svårare än vad jag hade tänkt mig..

Men nu är jag lite nöjdare!

Ursprungligen av zthee:

Mjaa.. Känns som om det där med att rita kretskort är lite svårare än vad jag hade tänkt mig..

Men nu är jag lite nöjdare!

Jag tycker version 2 var fin...förutom att den var hålmonterad så klart!
Maila över .sch-filen så gör jag en ytmonterad. Vad ska du ha den till?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 08:56
Ursprungligen av dar303:

Jag tycker version 2 var fin...förutom att den var hålmonterad så klart!
Maila över .sch-filen så gör jag en ytmonterad. Vad ska du ha den till?

Jag skaa ha den i den nya modularen. Har jag tänkt. Insåg att jag behöver en sample&hold. Eller det är ju alltid roligt att ha. Och jag hade 3 hål över

Men imorse insåg jag att jag måste nog peta in en Henry's Morph Lag i burken också. Blir nog dags att flytta på lite saker så att man får plats med den

efter mycker velande fram & tebax så har jag kommit fram till att jag bangar på fs1a;n
(alltså haibles freq.shifter, har pcbn + i princip alla komp) [SÅLD]

Senast redigerat 2008-09-29 17:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 09:08

Ser bra ut. Bra för mitt nästa projekt med då ASM-1 inte har S&H. Kan man inte göra en med kombinerad ringmodulation?

Blev inget löda igår. La in Ubuntu på mammas dator men har inte lyckats få den att ladda. Den står bara och stampar. Men ska göra nytt försök ikväll...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 10:11

Klart du ska ha sample&hold i ASM-1:an!

Men vad tror ni om en morph-lag? http://www.wiseguysynth.com/larry/schematics/Morph-Lag/Morph-Lag.gif CGS har kretskort på den. Borde man iofs också kunna fixa som ytmonterat?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 10:25
Ursprungligen av zthee:

Men vad tror ni om en morph-lag?

Vore kul att höra hur den låter. Kanske ngt att slånga upp på labbplatta och sen göra om den är kul. Såna här små saker kan man ju lätt löda ytmonterat (du ser dar303 snart har du en ytmonterad DIY community).

Ursprungligen av zthee:

Klart du ska ha sample&hold i ASM-1:an!

Men vad tror ni om en morph-lag? http://www.wiseguysynth.com/larry/schematics/Morph-Lag/Morph-Lag.gif CGS har kretskort på den. Borde man iofs också kunna fixa som ytmonterat?

Det är ett enkelt schema så det borde gå.
Jag ska testa att etsa det jag ritat innan jag gör nåt mer.

Och innan det så måste jag laga min etstank,.
Och innan det måste jag tjäna lite pengar så jag kan köpa nya pumpar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 10:31

Den gör nog inte så mycket för ljudet. Men på modulatorer och sånt kan den nog vara spännande..?

Jag inbillar mig att det ser ut så här: Blå är det som kommer in. Röd är det som kommer ut.

Det går ju att ändra den från linjär till expo. Vet inte åt vilket hål expo-kurvan går dock. Nu gissade jag lite vilt..

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-30 00:19
Ursprungligen av zthee:

Jag inbillar mig att det ser ut så här: Blå är det som kommer in. Röd är det som kommer ut.
Det går ju att ändra den från linjär till expo. Vet inte åt vilket hål expo-kurvan går dock. Nu gissade jag lite vilt..

Njaeaeää, vanlig hederlig upp-/urladdningskurva lär det säkert vara. Så som t ex envelopper brukar funka. Dvs snarare log-kurvor än dina exp-korvar.

Det är säkert en schysst modul, minst lika användbar som alla andra glide- och seghetskretsar, men lite mer flexibel och kul. Harry Bissell ger alltid ett excentriskt/galet men seriöst/kunnigt intryck på SDIY-listan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-30 09:49
Ursprungligen av /mr:

Njaeaeää, vanlig hederlig upp-/urladdningskurva lär det säkert vara. Så som t ex envelopper brukar funka. Dvs snarare log-kurvor än dina exp-korvar.

Det är säkert en schysst modul, minst lika användbar som alla andra glide- och seghetskretsar, men lite mer flexibel och kul. Harry Bissell ger alltid ett excentriskt/galet men seriöst/kunnigt intryck på SDIY-listan.

Ah, cwap! Jag hade 50% chans att rita rätt. Så blev det fel

Ja, den verkar ganska ball!

Jag överväger dock att försöka mig på portamentodelen av 218:an istället. Fast jag velar lite. Jag menar - det gör väl i princip samma sak, fast på lite olika sätt. Men att kunna CV-styra gliden är ju ganska roligt - t.ex. så kan man ju då få glide som trackar tangentbordet.. Iofs så misstänker jag att det går att fixa cv-styrning på Bissell modulen också.. Även om det kanske är lite omständigt?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-30 09:52
Ursprungligen av zthee:

Ah, cwap! Jag hade 50% chans att rita rätt. Så blev det fel

tips, spegelvänd bilden så blir det rätt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 13:32

Ska ge mig på morph-laggen sen när jag kommer hem. Så blir det nog ett kort av den också.. Men det blir hålmonterat igen. Kan inte riktigt det där med SMD-komponenter än. När jag försökte mig på YASH-grejen igår så kunde jag inte hitta några BC547:or som SMD - eller vad man skulle ha för ersättare

Vi får skramla till nya pumpar

Vore sjukt kul om vi kunde komma igång och etsa lite egna kort.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 13:51

Ja håller med. Etsa eget är hur grymt som helst. Jag är med på skrammel.

Vad kostar pumparna? Går de att hitta begade? Kan vi stjäla dem?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 14:08

Kjell & Company - tillbehör helt enkelt! (mest trolig)

Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!

<b>Delfing Produkter AB</b>

Svårt att hitta separata pumpar. Verkar inte vara så dyrt...

Ser ut att funka med akvariepumpar... Kan ha i förådet. Eller så kan man bara åka förbi och köpa på vägen på onsdag. Hur många behövs?
Stvattenstillbehr | Akvariepumpar | Cirkulationspumpar
Aquael Aquajet PFN-650 :: Cirkulationspumpar :: Sötvatten :: PWSS

Det behövs två st....

Senast redigerat 2008-09-29 14:58
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 15:34

Skulle det inte vara någon special?

Etsa etsa eeetsa! Klart vi ska etsa. Vore ballt om vi kom igång med det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 16:07
Ursprungligen av zthee:

Skulle det inte vara någon special?

Etsa etsa eeetsa! Klart vi ska etsa. Vore ballt om vi kom igång med det.

Nä, ingen special. Det viktigaste är att de ska ha ungefär samma flöde och vara membranpumpar. Så den på kjell.com funkar ypperligt förmodligen.

Kollade med den store dar303 själv. Så lägger vi 50 kr var så är vi hemma. Kan vi etsa så vi blir blå... Jag kan tillfredställa kemisten i mig också...

Vi kan alla skaffa en backlog från hades....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 16:16

Men 50:- är inga problem.

Vem köper? Så tar alla med stålar på onsdag!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 16:20

Tja, gå förbi kjell.com på hötorget kan ju gå. Kan ev offra mig!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 16:26

Det kan jag också göra.
Men vi kan ju bråka om det på typ onsdag

Men vi måste kanske ha något att täta etstanken med? Så att den där burken sitter fast? Jag har för mig att det var någon burk som var med i sammanhanget också..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 16:41
Ursprungligen av zthee:

Det kan jag också göra.
Men vi kan ju bråka om det på typ onsdag

Men vi måste kanske ha något att täta etstanken med? Så att den där burken sitter fast? Jag har för mig att det var någon burk som var med i sammanhanget också..

Tror den var ok. Men vi kan kolla så kanske vi kan handla det med på kjell.com. Sen kan vi etsa på som elektrolyt kåta kemister...:$

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 19:46

Kort till Harry's lag!

Det är ju roligt det här med att rita kort Fast svårt. Men jag börjar få lite bättre kläm på det. Fast det är ju fortfarande bara hålmonterat..

- Eller är den här roligare om man ska ha en lag/slew? electro-music.com :: View topic - Buchla 218 VC-able Portamento - Works! (Buchla 218)

Det vore ju roligt att ha CV-styrning på hela alltet kanske?
Men jag vet inte om det är direkt nödvändigt egentligen?

Senast redigerat 2008-09-29 19:58

"ny" lev

... av komponenter som MR tipsade om på SAS-listan:
Digi-Key Corporation - Sweden Home Page
Kan vara värt att kolla upp.

Haha, vilken fart det blev på er!
Jag ska kolla om jag hittar några gummigenomföringar på jobbet imorgon för att få igång maskineriet med orginal vakuum-tjofräset, om det inte finns så får ni gärna köpa med två billiga membranpumpar. Cirkulationspumpar för akvarium med lågt flöde funkar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-30 09:53

Makari, Nej, nu ska det få stå kvar, som ett monument över mitt misslyckande!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 10:08

Jag fick precis en jättedum idé.

En minnesmodul. Som sparar alla rattvärden. Sen kan man växla mellan värdet som ratten står på eller det sparade. Tror buchla har en sån i sitt 200e?

Känns som om det kan bli helt sinnessjukt mycket sladdragning och fixning..

Vad tror ni?

Jo, iden har slagit mig också, men undrar om det inte blir ganska komplex som du säger. Jag tror Tangerine Dream i nån fas automatiserade sina modularer enligt denna idé för att snabbt kunna växla mellan presets.

I de fall där ratten ger en styrspänning är det inte så svårt, men lite klurigare om den t.ex. sitter i signalkedjan i ett filter. Fast i de senare fallen kan man väl alltid integrera en spänningsstyrd resistans; en vactrol kanske?

Senast redigerat 2008-10-01 11:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 11:20

Och motordrivna pottar så de ställer sig på rätt position med
Finns en tråd om detta på em...

Mkt jobb om man vill ha det gjort bara...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 11:42

Haha, motordriva pottar blir ju ett jäkla gissel!

Men man får skissa lite och fundera. Det känns som om det kan gå på vissa ställen, men inte på andra.

Men du, detta har ju jag diskuterat tidigare!
Det finns fina motorpotar från ALPS som inte går att sampla och som minimum kvantitet är 210st på. Inte volymkontrollsmodellen utan 1 sek = 270 graders vridning om jag inte minns fel!

Bevaka tråden