Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helt ny design på MacBook/MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 722 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av odis:

alltså, detta är ju värre än dagen före julafton när man var sex år!

Två dagar kan jag köpa, fyller ju år dagen före julafton

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-06 09:04

Nvidia låter i mina öron bara tråkigt eftersom det är förmodligen Nvidia-kretsen i min MBP som gett upp. Någon som vet nåt mer om BluRay i nästa generation MBPs och/eller laptops i allmänhet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-06 09:25

Det enda jag vet är jag jag i princip aldrig använder min DVD-läsare/-skrivare. Iaf inte på resande fot. Så för min del kan de gärna plocka port den helt så kan man ha en extern, precis som MacBook Air.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-06 10:34
Ursprungligen av en David:

Det enda jag vet är jag jag i princip aldrig använder min DVD-läsare/-skrivare. Iaf inte på resande fot. Så för min del kan de gärna plocka port den helt så kan man ha en extern, precis som MacBook Air.

De lär ju knappast ske dock, då MBP är en prestandamaskin där man allt kan komma att behöva DVD/CD läsare! Iaf min tanke!

Hoppas nu bara på 14. Min Ibook G4 håller verkligen på o dö. Igår fick jag plocka ur Airport kortet, RAM minnet, hårddisken o sätta ihop de igen, för att få igång den efter en omsstart, sen så håller skärmen på att gå av me :S Ge mig nya datorer nuuuu!

Ja, om inget annat ska ju MBP kunna anses som "enda datorn" och då bör en optisk enhet ingå. Eller så reducerar man priset och säljer en billig extern... Hmm...

Jag hade nog valt alternativ två. Finns nog många som gjort det trots allt...

Men vad tror vi om blueray? börjar inte det bli allt mer vanligt? DDR3? hur mycket vågar man hoppas på? Och om updaten blir nu 14 oktober. Vad är då chansen för att vi får en uppdatering av mbp i januari? Min polare som har satt sprätt i huvudet på mig. Han påstår att mbp´n kommer få en ny uppdatering som ska släppas i januari i samband med någon mässa/event i las vegas?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-06 17:29

I genomsnitt har det gått drygt 190 dagar mellan uppdateringarna så januari låter inte särskilt troligt. För övrigt så var det 223 dagar sedan MB/MBP uppdaterades så det är verkligen dags!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-06 17:30
Ursprungligen av SoundDesign:

Men vad tror vi om blueray? börjar inte det bli allt mer vanligt? DDR3? hur mycket vågar man hoppas på? Och om updaten blir nu 14 oktober. Vad är då chansen för att vi får en uppdatering av mbp i januari? Min polare som har satt sprätt i huvudet på mig. Han påstår att mbp´n kommer få en ny uppdatering som ska släppas i januari i samband med någon mässa/event i las vegas?

Jag tror att dom kommer uppdatera under hösten. Dessutom tror jag inte dom gör uppdatering på tex Macbook, men inte Macbook Pro nu, utan att dom görs samtidigt!

Blueray är tvecksamt, men man kan alltid hoppas.

Ursprungligen av SoundDesign:

Men vad tror vi om blueray? börjar inte det bli allt mer vanligt? DDR3? hur mycket vågar man hoppas på? Och om updaten blir nu 14 oktober. Vad är då chansen för att vi får en uppdatering av mbp i januari? Min polare som har satt sprätt i huvudet på mig. Han påstår att mbp´n kommer få en ny uppdatering som ska släppas i januari i samband med någon mässa/event i las vegas?

Hoppas verkligen också att det droppar in en blu-ray i den nya MB!
då jag tycker det vore konstigt om dom inte gör det, blu-ray som nästan har blivit en standard på andra notebooks! så varför inte?

Skönt att se att det ramlar in lite nyheter på MB sidan! hoppas det kommer en HDMI utgång också! skulle vara kanon för mig som använder datorn till tv:n!

men vad man kan läsa av Nvidas nya chipset verkar ju det vara en av grejerna det chipet satsar på just Bild/Ljud?

No problemo, jag var nog otydlig. Men det är spännande hursomhelst. Köper nog en Air så snart de kommit ut. Känns bra att inte få rev. 1 av den också. Gillar inte att ha första versionen av någon produkt alls. Barnsjukdomar...

Borde inte inbjudan komma nu i dagarna om det ska bli nåt event på tisdag?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-06 22:49
Ursprungligen av mmmikael:

Borde inte inbjudan komma nu i dagarna om det ska bli nåt event på tisdag?

brukar va en vecka innan, så imorgon om man har tur:D

Ursprungligen av mmmikael:

Borde inte inbjudan komma nu i dagarna om det ska bli nåt event på tisdag?

OM det blir ett event, jo, då borde det komma ut inbjudan rätt snart.

Men jag tror faktiskt Apple kan släppa nya bärbara direkt på webben (med lite dramatisk "Apple Store är nere"-taktik förstås) utan att samla pressen.

Ursprungligen av Adrian B:

OM
Men jag tror faktiskt Apple kan släppa nya bärbara direkt på webben (med lite dramatisk "Apple Store är nere"-taktik förstås) utan att samla pressen.

Om Apple gör så då blir det ingen större uppdatering..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-07 10:55
Ursprungligen av Simon Templar:

Om Apple gör så då blir det ingen större uppdatering..

Tror jag inte heller. Men tror jag inte dom gör. Vore konstigt skulle jag säga:)

Angående "brick"-ryktet så är en del skeptiska till att Apple skulle försöka sig på en sådan grej.

Ursprungligen av Simon Templar:

Om Apple gör så då blir det ingen större uppdatering..

Det beror på vad du räknar som en större uppdatering. Jag tror t.ex. att de nya skalet på MacBook Pro kan komma även utan en pressträff.

Till Simon Templar och andra som hävdar att Apple inte kan lansera en ny design utan att hålla ett event: Det tyder på dåligt minne eller dålig faktakoll.

Det är bara att gå tillbaka till den första lanseringen av MacBook. Det var en stor händelse efter fem år med samma vita iBook-design. Ändå var det bara genom en uppdatering på hemsidan och ett pressmeddelande som den lanserades.

Därmed inte sagt att det måste hända något på tisdag utan ett event, bara att det kan ske, för Apple har gjort så tidigare.

Ursprungligen av Adrian B:

Till Simon Templar och andra som hävdar att Apple inte kan lansera en ny design utan att hålla ett event: Det tyder på dåligt minne eller dålig faktakoll.

Klart att Apple kan lansera utan ett event men det lär inte ske, sen så är det väl du som inte har den bästa kollen, MacBook var ju bara en naturlig fortsättning på iBook, alltså inget revolutionerande eller ens särskilt spännande speciellt inte i jämförelse med MBP som i sin tur egentligen bara var en naturlig fortsättning på Powerbook-linjen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-08 22:09
Ursprungligen av Simon Templar:

Klart att Apple kan lansera utan ett event men det lär inte ske, sen så är det väl du som inte har den bästa kollen, MacBook var ju bara en naturlig fortsättning på iBook, alltså inget revolutionerande eller ens särskilt spännande speciellt inte i jämförelse med MBP som i sin tur egentligen bara var en naturlig fortsättning på Powerbook-linjen.

Men vad är det då som tyder på att den nya MacBook men kommer vara så revolutionerade att dom håller ett event, om inte MacBooken var det när det kom? Nä nu svamlar du.

Ursprungligen av nllub:

Men vad är det då som tyder på att den nya MacBook men kommer vara så revolutionerade att dom håller ett event, om inte MacBooken var det när det kom?

Som sagt MB och MBP var bara en fortsättning på iBook och Powerbook med lite bättre prestanda, det som kommer nu lär vara ett betydligt större steg framåt design och teknikmäsigt, men vi får väl se.

Ursprungligen av Simon Templar:

Klart att Apple kan lansera utan ett event men det lär inte ske

Varför?

Ursprungligen av Simon Templar:

sen så är det väl du som inte har den bästa kollen, MacBook var ju bara en naturlig fortsättning på iBook, alltså inget revolutionerande eller ens särskilt spännande speciellt inte i jämförelse med MBP som i sin tur egentligen bara var en naturlig fortsättning på Powerbook-linjen.

Jag har ganska god koll, tack så mycket.

MacBook var en helt ny modell, nytt namn, ny design och det största som hänt sedan 2001 när den vita iBooken kom. Jag vet inte varför du dillar om "revolutionerande", det är knappast någon som väntar sig revolutioner.

Men stegen mellan iBook G4 och MacBook var ett ett tydligt steg på många sätt och vis och jag tror att du vet det innerst inne. Det är helt i klass med den typen av förändringar som den här tråden handlar om.

MacBook representerade ett enormt steg i prestanda (G4 -> Intel och allt som hör därtill i form av kringkretsar), en ny design (speciellt uppvikt), nytt tangentbord, ny formfaktor (13" wide istället för 12" 4:3) och den representerade också slutet på de mopedstrypningar som hela tiden kännetecknat iBook-serien (som att man bara kunde spegla skärmarna trots att grafikkorten med en enkel inställning egentligen kunde stödja fler skärmar).

Steget mellan dasslock-modellen av iBook och den vita som kom i maj 2001 var större rent utseendemässigt, men totalt sett var MacBook det största som hänt serien sedan den allra första iBooken kom ut.

MacBook var inte ens enbart en fortsättning på iBook, för medan iBook helt klart var en klen, nedbantad och strypt liten bärbar Mac för konsumenterna så representerar MacBook en bärbar Mac som har prestanda och finesser nog att tilltala proffsanvändarna. MacBook lade sig mellan iBook och PowerBook kan man säga.

Ska man gå på din linje så har egentligen inget hänt sedan den första PowerBooken kom ut i så fall. Eller kanske allting är en naturlig fortsättning av Macintosh Portable? Fast den var ju å andra sidan en naturlig fortsättning på den ursprungliga Macen från 1984...

Det handlar inte om att Apples bärbara datorer ska bli runda, genomskinliga, kunna studsa och vara gjorda i plysch eller vad som skulle kunna vara "revolutionerande", det handlar om att Apple gör avsteg från en design som varit nästan identisk under många år. Det är vad den här tråden och dess rykten handlar om. Det hände när MacBook lanserades, helt klart, och det verkar vara pågång nu också, om ryktena stämmer.

Men det handlar fortfarande om en design inom givna ramar, och dessutom rätt konsverativa ramar när det gäller Apple. De bärbara har under långa perioder inte ändrats nämnvärt och därför blir en lite större förändring en stor grej. Men det handlar inte om någon revolution.

Ursprungligen av Adrian B:

MacBook representerade ett enormt steg i prestanda (G4 -> Intel

Faktiskt inte. En iBook G4 sista generationen är i praktiken inte så mycket klenare än en tidig MacBook...

Ursprungligen av Simon Templar:

Faktiskt inte. En iBook G4 sista generationen är i praktiken inte så mycket klenare än en tidig MacBook...

Har du använt en MacBook och en iBook? De är ju som komna av två olika världar.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Har du använt en MacBook och en iBook? De är ju som komna av två olika världar.

Självklart men förklara för det tycker inte jag...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-09 09:15
Ursprungligen av Simon Templar:

Självklart men förklara för det tycker inte jag...

För det första, så känns iBooken omodern. Hela designen, utseende, form, tjocklek, uppbyggnad, material allt känns så fruktansvärt omodernt och plastigt om man jämför med Macbooken. Hur stor är skillnaden mellan en ny Saab 9-5 och en Saab 9-5 från 99? Enorm. Visst dom är lika men den nya är snyggare, fräschare, går förmodligen snabbare och är bränslesnålare. iBook G4 hade max 1,42GHz processor. Första Macbooken hade minst 1,83GHz och då fick den också en betydligt bättre processor än vad iBooken hade, rent arkitekturmässigt.
Nä jag tycker inte ditt resonemang håller, jag tror inte det blir något event och jag tror dom kommer på tisdag. Att dom kommer i höst det vet jag men mer än så kan eller tänker jag inte säga.

Ursprungligen av nllub:

Nä jag tycker inte ditt resonemang håller, jag tror inte det blir något event

HoHoHo...

Ursprungligen av Adrian B:

Varför?

Jag har ganska god koll, tack så mycket.

MacBook var en helt ny modell, nytt namn, ny design och det största som hänt sedan 2001 när den vita iBooken kom. Jag vet inte varför du dillar om "revolutionerande", det är knappast någon som väntar sig revolutioner.

Om Apple lanserar de nya MBP:na i ny design med snabba SSD diskar som standard så är det en bärbar macrevolution speciellt i kombination med Blu-Ray och nya effektivare kretsar/processorer.

Senast redigerat 2008-10-09 01:57
Ursprungligen av Adrian B:

Till Simon Templar och andra som hävdar att Apple inte kan lansera en ny design utan att hålla ett event: Det tyder på dåligt minne eller dålig faktakoll.

Det är bara att gå tillbaka till den första lanseringen av MacBook. Det var en stor händelse efter fem år med samma vita iBook-design. Ändå var det bara genom en uppdatering på hemsidan och ett pressmeddelande som den lanserades.

Därmed inte sagt att det måste hända något på tisdag utan ett event, bara att det kan ske, för Apple har gjort så tidigare.

Om du tittar på de senaste årens media events, tror du att en uppdatering av den bärbara linjen skulle räcka som innehåll? Jag tycker det känns lite för tunt. iMac-uppdateringen fick ett event, men det var i kombination med iLife '08-lanseringen. De iPod-lanseringar som fick ett event kombinerades med mjukvara, iTMS-nyheter, tillbehör, etc. Såvida inte uppdateringen av de bärbara innehåller någon ny funktion som kan motivera en demonstration så har jag svårt att se vad Jobs skulle fylla en presentation med.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-09 10:33
Ursprungligen av Hagelin:

Om du tittar på de senaste årens media events, tror du att en uppdatering av den bärbara linjen skulle räcka som innehåll? Jag tycker det känns lite för tunt. iMac-uppdateringen fick ett event, men det var i kombination med iLife '08-lanseringen. De iPod-lanseringar som fick ett event kombinerades med mjukvara, iTMS-nyheter, tillbehör, etc. Såvida inte uppdateringen av de bärbara innehåller någon ny funktion som kan motivera en demonstration så har jag svårt att se vad Jobs skulle fylla en presentation med.

Hoppas verkligen att du har rätt:) Jag längtar efter o behöver en ny dator nu

Ursprungligen av Hagelin:

Om du tittar på de senaste årens media events, tror du att en uppdatering av den bärbara linjen skulle räcka som innehåll? Jag tycker det känns lite för tunt. iMac-uppdateringen fick ett event, men det var i kombination med iLife '08-lanseringen. De iPod-lanseringar som fick ett event kombinerades med mjukvara, iTMS-nyheter, tillbehör, etc. Såvida inte uppdateringen av de bärbara innehåller någon ny funktion som kan motivera en demonstration så har jag svårt att se vad Jobs skulle fylla en presentation med.

Jag kan bara hålla med. Även om designförändringarna vore oväntat stora och prestandalyftet oväntat stort så är det tveksamt att det är värt en hel pressträff.

Att iPod-nyheterna får ett eget event i september varje år är mera naturligt, även om nyheterna vissa år är mindre än andra år. iPod/iTunes berör så otroligt många fler än Macarna gör, trots allt.

Den vita iBooken presenterades faktiskt med en liten presskonferens den 1 maj 2001 hos Apple i Cupertino. Men då var Apple ett helt annat företag än idag, detta var fortfarande ett halvår innan den första iPoden hade lanserats.

Bevaka tråden