Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helt ny design på MacBook/MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 722 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av hollow:

Alltså grabbar. Hur sannolikt är det att dom nya macbook'sen kommer inom oktober-november ?

Stor sannolikhet. Både rykten och historiska data pekar på en uppdatering i höst. Troligen den 14 oktober som det ser ut just nu.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-23 22:21

Nehalem släpps väl om en evighet? Det kom ju för fasen nya intelprofessorer för en månad sen, de kan väl börja med att uppdatera till dem så blir jag glad. Just nu är det fanimig lite väl segt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-24 21:27

Verkar som det dykt upp sex stycken nya "placeholders" i inventarielistan hos FutureShop (stor elektronikkedja á la Best Buy i Kanada). Tydligen skedde något liknande ca 3 veckor innan senaste uppdateringen av MB/MBP. 14e oktober är nu ungefär tre veckor bort... Kommentarer?

New Mac Part Numbers Found in Future Shop's Inventory? - Mac Rumors

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-24 21:53

Apple verkar ha en tendens till att uppdatera på tisdagar och det stämmer ju också. Skulle kunna satsa en femma på att det blir den 14.

Lutar allt mer åt att det bara blir speedbumps snart..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-24 22:26
Ursprungligen av Simon Templar:

Lutar allt mer åt att det bara blir speedbumps snart..

Varför tror du det? Kan dock hålla med om att det vore konstigt att nyannonsera en helt ny designuppdatering annat än på ett event. Kanske blir i januari med Core i7?? Vad tror ni?

Ursprungligen av zAjben:

Varför tror du det?

Av flera skäl bl.a tekniska, om Apple ska lansera en markant uppdatering så krävs det att deras partners kan leverera nya komponenter i stor upplaga, vilket verkar bli knivigt sen så är det kanske inte läge att lansera något stort nu med tanke på finanskrisen i USA som överskuggar allt annat och för att Apples återförsäljare antagligen ligger på rätt många MB & MBPs av nuvarande modell som lär bli svårsålda om en ny ordentligt uppdaterad version släpps snart nej bättre att sälja slut gamla modeller till jul.
Så jag tror att nya MacBookar kommer i Januari på mässan, men jag har gärna fel...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-25 11:30
Ursprungligen av Simon Templar:

Av flera skäl bl.a tekniska, om Apple ska lansera en markant uppdatering så krävs det att deras partners kan leverera nya komponenter i stor upplaga, vilket verkar bli knivigt sen så är det kanske inte läge att lansera något stort nu med tanke på finanskrisen i USA som överskuggar allt annat och för att Apples återförsäljare antagligen ligger på rätt många MB & MBPs av nuvarande modell som lär bli svårsålda om en ny ordentligt uppdaterad version släpps snart nej bättre att sälja slut gamla modeller till jul.
Så jag tror att nya MacBookar kommer i Januari på mässan, men jag har gärna fel...

Tack för motiveringen Var nyfiken!

Jag har tyvärr också en känsla av att det bara blir speedbumps. Ifall uppdateringen skulle dröja till Januari, tror ni att vi skulle få se Core i7 i dem då?

Ursprungligen av Simon Templar:

Av flera skäl bl.a tekniska, om Apple ska lansera en markant uppdatering så krävs det att deras partners kan leverera nya komponenter i stor upplaga, vilket verkar bli knivigt sen så är det kanske inte läge att lansera något stort nu med tanke på finanskrisen i USA som överskuggar allt annat och för att Apples återförsäljare antagligen ligger på rätt många MB & MBPs av nuvarande modell som lär bli svårsålda om en ny ordentligt uppdaterad version släpps snart nej bättre att sälja slut gamla modeller till jul.
Så jag tror att nya MacBookar kommer i Januari på mässan, men jag har gärna fel...

Jag tror fortfarande att vi får se nya bärbara i höst med vissa designförändringar. Däremot kanske de prestandamässigt bara är "speedbumps". Finanskris eller inte, jag tror Apple kommer att sälja bra i höst ändå. Har du uppgifter på att det finns stora lager av nuvarande modeller som behöver säljas av först?

Ursprungligen av Simon Templar:

Av flera skäl bl.a tekniska, om Apple ska lansera en markant uppdatering så krävs det att deras partners kan leverera nya komponenter i stor upplaga, vilket verkar bli knivigt sen så är det kanske inte läge att lansera något stort nu med tanke på finanskrisen i USA som överskuggar allt annat och för att Apples återförsäljare antagligen ligger på rätt många MB & MBPs av nuvarande modell som lär bli svårsålda om en ny ordentligt uppdaterad version släpps snart nej bättre att sälja slut gamla modeller till jul.
Så jag tror att nya MacBookar kommer i Januari på mässan, men jag har gärna fel...

Jag såg att alla stormarknader har börjat sälja MB/MBA/MBP. Lagret kanske inte är så stort?

Man kan dra parareller till Pioneer som Apple har speciella återförsäljare då man precis innan lansering av nya 9G plasma släpptes alla 8G (G=generationen) på stormarknader som ON/OFF Elgiganten etc.

Fast det är ju bara speckulationer. men hoppet lever

Ursprungligen av Strawhl:

Jag såg att alla stormarknader har börjat sälja MB/MBA/MBP. Lagret kanske inte är så stort?

Man kan dra parareller till Pioneer som Apple har speciella återförsäljare då man precis innan lansering av nya 9G plasma släpptes alla 8G (G=generationen) på stormarknader som ON/OFF Elgiganten etc.

Nja stormarknaderna har ju sålt Appledatorer rätt länge nu, Mediamarkt typ 2 år,PC-City 5 år och Elgiganten något år. OnOff har ju sålt frånotill i 10-15 år...

Kanske kommer det nya MBPa snart men rent ekonomiskt så är det nog ändå smartare av Apple att lansera dom efter jul, tänk om de nya drabbas av leverans/teknikproblem, vore inte så bra för Apple...

Ursprungligen av Simon Templar:

Av flera skäl bl.a tekniska, om Apple ska lansera en markant uppdatering så krävs det att deras partners kan leverera nya komponenter i stor upplaga, vilket verkar bli knivigt sen så är det kanske inte läge att lansera något stort nu med tanke på finanskrisen i USA som överskuggar allt annat och för att Apples återförsäljare antagligen ligger på rätt många MB & MBPs av nuvarande modell som lär bli svårsålda om en ny ordentligt uppdaterad version släpps snart nej bättre att sälja slut gamla modeller till jul.

Jag höll inte med då och nu vet vi att det inte stämde.

Ursprungligen av Simon Templar:

Så jag tror att nya MacBookar kommer i Januari på mässan, men jag har gärna fel...

...och det fick du!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-09-25 12:23

Om man ser till intels planer för nya processorer så kommer 'Clarksfield' dvs den mobila varianten av 'Nehalem' inte att lanseras förän nästa höst.

Däremot verkar det komma en uppdaterad version av T9X00 serien att lanseras nu i höst, med hastigheter på 2.5 (T9400) resp. 2.8 GHz (T9600).
Sett ur det perspektivet är en speedbumb mycket trolig, om den dessutom kombineras med en förändringar i designen återstår att se.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-25 13:12

Vill inte va sån... men inget event, ingen ny design... bara en speedbump.

Är ju en ganska stor sak efter denna tiden med den nuvarande designen så att dom byter utan att göra liv av det vore inte smart, och dom brukar vara smarta :-/

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-09-25 18:41
Ursprungligen av Patbos:

Vill inte va sån... men inget event, ingen ny design... bara en speedbump.

Är ju en ganska stor sak efter denna tiden med den nuvarande designen så att dom byter utan att göra liv av det vore inte smart, och dom brukar vara smarta :-/

Och vem har sagt att de inte kommer göra liva av det senare? De brukar inte snacka som mycket om nya produkter i förväg

Ursprungligen av Patbos:

Vill inte va sån... men inget event, ingen ny design... bara en speedbump.

Jag fick uppfattningen att de nya skalen för MBP där man kan byta hårddisk enkelt var äkta och i så fall tror jag inte det dröjer ända till nästa år, utan den uppdatering som sker nu i höst (14 oktober troligen) kommer att ha med de nya skalen.

Det finns även nya uppgifter som stödjer det:
Aluminum MacBook and MacBook Pros Spotted? - Mac Rumors

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-26 10:21
Ursprungligen av Adrian B:

Jag fick uppfattningen att de nya skalen för MBP där man kan byta hårddisk enkelt var äkta och i så fall tror jag inte det dröjer ända till nästa år, utan den uppdatering som sker nu i höst (14 oktober troligen) kommer att ha med de nya skalen.

Det finns även nya uppgifter som stödjer det:
Aluminum MacBook and MacBook Pros Spotted? - Mac Rumors

Jag hoppas du har rätt och jag har fel
Men just... Skulle de komma den 14'e, på ett event, borde det ju vara nu omkring de utlyser det...

Om man köper en splitter ny MBP idag och det visar sig komma en ny inom kort, vilka regler finns då för att få den nya istället, fast man köpt den gamla? Är det öppetköp-rättigheterna från Apple Store som gäller? (Antar att det inte gäller butiker)

Ursprungligen av Leftrustle:

Många nämner att bilder ser skev ut .. Detta händer mig ofta med min iphone när jag tar ett kort och rör iphonen samtidigt .. perspektiverna blir helt fel ..

Jag tror faktist att detta är äkta ..

Apple har redan tekniken och patenterna ... finns ganska nya patenter från Apple som vissar på just detta koncept ..

Idag finns det ju faktist ingen möjlighet att Spela App Store spel på en Mac .. Så med en sådanhär lösning så kan man ju plötsligt Apple börja sälja iPhone spel till Macen .. utan att man behöver göra om spelen ..

Inte att glömma möjligheterna till att man kan använda den till Logic eller garangeband som controller/fader/mixer osv ... klaviatur ...

Känns klockrent på alla sätt ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-26 16:48

Det enda jag har lite svårt att förstå är att på bilden ser det ju ut som docken ligger i styrplattan och inte på skärmen. Skulle det inte lätt bli så att man av misstag råkar öppna program när man bara vill flytta muspekaren?

Likadant om man skulle lägga till funktioner för program här, som paletter i photoshop och dyligt, skulle inte plattans huvud funktion som mus bli försämrad då?

Ursprungligen av Fred!:

Det enda jag har lite svårt att förstå är att på bilden ser det ju ut som docken ligger i styrplattan och inte på skärmen. Skulle det inte lätt bli så att man av misstag råkar öppna program när man bara vill flytta muspekaren?

Likadant om man skulle lägga till funktioner för program här, som paletter i photoshop och dyligt, skulle inte plattans huvud funktion som mus bli försämrad då?

De tankarna slog mig också. Vi får se om bilden visar sig vara äkta eller ej. Är den äkta och funktionerna faktiskt är som du spekulerar så lär ju Apple ha tänkt på det ett par tusen gånger och det lär ju fungera bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-26 20:01
Ursprungligen av henkebarn:

Är den äkta och funktionerna faktiskt är som du spekulerar så lär ju Apple ha tänkt på det ett par tusen gånger och det lär ju fungera bra.

Jo så är det nog, men jag lutar nog personligen åt att den är fejk ändå. Det känns inte som Apple på något sätt, dom som så länge envisades med enknapps musen. Om den skulle ha touchscreen tror jag att den skulle ha det i hela skärmen i så fall. Dessutom är inte äpplet på killens t-shirt spegel vänt?

Ursprungligen av henkebarn:

De tankarna slog mig också. Vi får se om bilden visar sig vara äkta eller ej. Är den äkta och funktionerna faktiskt är som du spekulerar så lär ju Apple ha tänkt på det ett par tusen gånger och det lär ju fungera bra.

Finns ju många lösningar till det här.
En on-knapp för den delen av touch-skärmen.
Att du tvingas hålla ner fingret två sekunder istället för att bara toucha om du ska åt dock-delen.
Att göra touch-panelen större.
Att placera dockan i övre delen av panelen istället för lägre.
Min personliga favorit: En rörelse med fingrarna som aktiverar dockan tills den har använts en gång.

Jag har läst mycket om MBP men lite om MB
det cirkulerar dåligt med rykten om MB! blir nästan orolig, tror ni det blir en senare realese än MBP?
Har ju trots allt cirkulerat bilder etc på pron. men inget sånt på MB!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-30 18:11
Ursprungligen av Strawhl:

Jag har läst mycket om MBP men lite om MB
det cirkulerar dåligt med rykten om MB! blir nästan orolig, tror ni det blir en senare realese än MBP?
Har ju trots allt cirkulerat bilder etc på pron. men inget sånt på MB!

Håller med, De är lite oroväckande allt...

Ursprungligen av Strawhl:

Jag har läst mycket om MBP men lite om MB
det cirkulerar dåligt med rykten om MB! blir nästan orolig, tror ni det blir en senare realese än MBP?
Har ju trots allt cirkulerat bilder etc på pron. men inget sånt på MB!

Hela "brick"-grejen är ju en MacBook-grej, så nog är MacBook på tapeten alltid. 14 oktober.

Ursprungligen av Fred!:

Det enda jag har lite svårt att förstå är att på bilden ser det ju ut som docken ligger i styrplattan och inte på skärmen. Skulle det inte lätt bli så att man av misstag råkar öppna program när man bara vill flytta muspekaren?

Likadant om man skulle lägga till funktioner för program här, som paletter i photoshop och dyligt, skulle inte plattans huvud funktion som mus bli försämrad då?

Jag är inne på samma spår. Bilden ser bra ut på alla sätt utom just den detaljen. Jag är ingen expert på det här, men det kan inte vara god ergonomi att titta på skärmen och sedan växla till att se ner på styrplattan så fort man ska starta ett program. Det hänger inte ihop. Det ser säkert coolt ut på bild, men jag har svårt att se att det faktiskt är bra i verkligheten.

Det kan naturligtvis vara äkta ändå. Och om det är det är jag säker på att personerna på Apple har hittat på ett helt otroligt smart sätt att få det att fungera som inte framkommer på bilden.

Jag är också misstänksam mot att Apple skulle formge den med så stor likhet till iMac. Jag tror att bilden är falsk, åtminstone än så länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-26 10:29

Fotot ser ju häftigt ut om det nu skulle vara sant, men det kan ju lika gärna vara crap Who knows! Jag antar att vi får veta förr eller senare.

Patbos: Det har du helt rätt i. Det var ju knappast någon större framförhållning på förra eventet med iPodsen, ellerhur?

Shit, vilken lång tråd. Har det sagts något om ev. tillval med SSD-disk? Både vad gäller vanliga booken och pro-booken? Känner att min nästa lappie måste ha SSD...

Bevaka tråden