Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helt ny design på MacBook/MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 722 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 22:50

Jag tror på följande i instegsmodellen:

2,5 GHz Intel Core 2 Duo
2 GB (två SO-DIMM-moduler)
250 GB seriell ATA (5400 varv/minut)

Ser förvisso hellre att de sätter in en 200GB 7200RPM disk istället.
Jag tror dock att de kommer att fokusera på övergången till Nvidia chipset. I MBP kommer det att förbättra såväl batteritiden som grafiken i och med Hybrid SLI, om de väljer att använda det dvs.

Ska bli spännande att se vad det blir... Hur som helst blir det en ny MBP för mig innan veckan är slut!

Ursprungligen av nvidia.com:

Hybrid SLI® Technology
NVIDIA Hybrid SLI technology delivers multi-GPU benefits when an NVIDIA motherboard GPU is combined with an NVIDIA discrete GPU. With GeForce 9600M, the essential benefit of this technology is the ability to extend the life of your battery considerably with HybridPower.

NVIDIA HybridPower™ Technology
HybridPower technology allows you to unleash graphics performance when you need it, or instantly switch gears to a lower power mode from the motherboard GPU for longer battery life and quieter operation. This reduces system power consumption dramatically and extends battery life by up to 25% longer.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-10-13 23:26
Ursprungligen av odelsteken:

Jag tror på följande i instegsmodellen:

2,5 GHz Intel Core 2 Duo
2 GB (två SO-DIMM-moduler)
250 GB seriell ATA (5400 varv/minut)

Ser förvisso hellre att de sätter in en 200GB 7200RPM disk istället.
Jag tror dock att de kommer att fokusera på övergången till Nvidia chipset. I MBP kommer det att förbättra såväl batteritiden som grafiken i och med Hybrid SLI, om de väljer att använda det dvs.

Ska bli spännande att se vad det blir... Hur som helst blir det en ny MBP för mig innan veckan är slut!

När kommer de om de visas i morgon? Jag går också i köptagen.

Ursprungligen av odelsteken:

Jag tror på följande i instegsmodellen:

2,5 GHz Intel Core 2 Duo
2 GB (två SO-DIMM-moduler)
250 GB seriell ATA (5400 varv/minut)

Ser förvisso hellre att de sätter in en 200GB 7200RPM disk istället.
Jag tror dock att de kommer att fokusera på övergången till Nvidia chipset. I MBP kommer det att förbättra såväl batteritiden som grafiken i och med Hybrid SLI, om de väljer att använda det dvs.

Ska bli spännande att se vad det blir... Hur som helst blir det en ny MBP för mig innan veckan är slut!

Hoppas bara inte på snabb leverans!

MacBook Pro

Modell 1:
- 15,4"
- 2,6 ghz C2D
- 2 GB ram
- 250 GB HDD 5400rpm
- Alternativt 80/120GB SSD eller 200 GB HDD 7200rpm.
- Superdrive
- 16.495:-

Modell 2:
- 15,4"
- 2,8 ghz C2D
- 2 GB ram
- 320 GB HDD 5400 RPM
- Alternativt 120/160GB SSD eller 250 GB HDD 7200rpm.
- Superdrive
- 19.995:-

Modell 3:
- 17" high-res
- 3,06 ghz C2D
- 4 GB ram
- 500 GB HDD 5400RPM
- Alternativt 120/160GB SSD eller 250 GB HDD 7200rpm.
- Superdrive
- 23.495:-

Någorlunda realistiska gissningar tycker jag.

Ursprungligen av henkebarn:

Någorlunda realistiska gissningar tycker jag.

Släng in Blue-ray som alternativ på någon av de dyrare modellerna.

Ursprungligen av Adrian B:

Släng in Blue-ray som alternativ på någon av de dyrare modellerna.

Var det i 10.5.6 man hittat spår utav stöd för blue-ray? För i sådana fall håller jag med dig.

Folk som tror på quad-processor är nog ute lite för tidigt. MacWorld i Januari är nog första gången vi ser quad i en bärbar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-14 00:19
Ursprungligen av henkebarn:

Var det i 10.5.6 man hittat spår utav stöd för blue-ray? För i sådana fall håller jag med dig.

Har man gjort de alltså? Låter ju väldigt lovande Jag vill helt klart ha blueray

Ursprungligen av Minto0:

Har man gjort de alltså? Låter ju väldigt lovande Jag vill helt klart ha blueray

Jag har läst någonstans att man sett stöd för Blue-ray i någon kommande version av OS X. Om det var 10.5.6 eller 10.6 är jag dock inte säker på (har någon över huvud taget sett 10.6 utanför Cupertino?). Men jag kan ha fel, om man läser Apple October 2008 Notebook Event Rumor Roundup - Mac Rumors

Ursprungligen av henkebarn:

Var det i 10.5.6 man hittat spår utav stöd för blue-ray?

Det var ett rykte från Kevin Rose i augusti, men jag vet inte om det är någon annan som styrkt det sedan dess.

Kevin Rose har ju uppenbarligen goda källor för vissa fullträffar har han fått in, men han har också fel ibland och just när det gäller blue-ray så har han sagt att det inte alls var lika bra källor för det ryktet.

Jag hade inte sett det där om dåliga källor innan, så nu tror jag inte längre lika mycket på att det stämmer. Man kan ju hoppas, men det ser mer tveksamt ut nu tycker jag, så länge ingen annan styrker hans påstående.

Ursprungligen av henkebarn:

Folk som tror på quad-processor är nog ute lite för tidigt.

Det tror jag också.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag hade inte sett det där om dåliga källor innan, så nu tror jag inte längre lika mycket på att det stämmer. Man kan ju hoppas, men det ser mer tveksamt ut nu tycker jag, så länge ingen annan styrker hans påstående.

Såvida inte blue-ray-läsare/brännare är större än DVD-dito så kan det ju mycket väl komma i en senare revision, kanske till macworld i januari. Om ett dygn vet vi

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 23:24

vem vill ha realistiska gissningar, inte jag i alla fall jag tror:

- 15,4" High resolution
- 2 x 2,8 ghz C2D
- 4 GB ram
- 250 GB HDD 7200 RPM
- alt 120/160GB SSD
- Bluray
- 19.995:-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 23:25
Ursprungligen av Tangen:

vem vill ha realistiska gissningar, inte jag i alla fall jag tror:

- 15,4" High resolution
- 2 x 2,8 ghz C2D
- 4 GB ram
- 250 GB HDD 7200 RPM
- alt 120/160GB SSD
- Bluray
- 19.995:-

jag tar i så fall 2

Ursprungligen av Tangen:

vem vill ha realistiska gissningar, inte jag i alla fall jag tror:

Så du tror på något som du själv tycker är orealistiskt? Ungefär som ******* *******?

EDIT: censurerade mig själv. Uttryckte mig lite dumt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-14 00:16
Ursprungligen av henkebarn:

Så du tror på något som du själv tycker är orealistiskt? Ungefär som Ungefär som ******* *******?

Nu är de här väldigt offtopic, men är de inte väldigt onödigt o klanka ner vissa sådär:O Är sj troende Kristen, o tar illa vid när man säger sådär. respektera folk ist!

Ursprungligen av Minto0:

Nu är de här väldigt offtopic, men är de inte väldigt onödigt o klanka ner vissa sådär:O Är sj troende Kristen, o tar illa vid när man säger sådär. respektera folk ist!

Sorry, det var klumpigt av mig!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-14 00:20
Ursprungligen av henkebarn:

Sorry, det var klumpigt av mig!

Allright! No hard feelings then!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 00:27
Ursprungligen av henkebarn:

Så du tror på något som du själv tycker är orealistiskt? Ungefär som ******* *******?

EDIT: censurerade mig själv. Uttryckte mig lite dumt.

borta 5 minuter, ingenting fattar man

jag skrev för övrigt, vem VILL, inte att jag trodde

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 23:28

19:00 börjar eventet - efter en halv timme typ brukar det som är roligt dyka upp

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-10-13 23:55
Ursprungligen av Tangen:

19:00 börjar eventet - efter en halv timme typ brukar det som är roligt dyka upp

Jag menar snarare när man faktiskt kan klicka sig in på appelstore och köpa sig en maskin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 00:02
Ursprungligen av enkel:

Jag menar snarare när man faktiskt kan klicka sig in på appelstore och köpa sig en maskin.

kl 20:00 ca, kanske kvart över

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 00:03

jag gillar mina speccar bättre

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-14 00:24

Av chassibilderna att döma så har vi inte att vänta några större design innovationer.
Ok det är gjord i ett enda aluminiumstycke, ok den är väl något tunnare. Optiska läsaren sitter på sidan, lite snabbare, multitouch styrplatta, Tangenterna är svarta, -wow, NOT.
Air var WOW, men om man skall tro bilderna känns som en kosmetiskt upphottning av MBP som skulle gjorts för ett år sedan.

Men alright, de kanske är avsevärt billigare och kanske innehåller några features som vi inte ens tänkt på.
Det ser inte jättelovande ut tycker jag. Kan bli antiklimax imorgon kväll.
(Lik förbannat kommer jag ändå beställa en asap)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-14 06:45

Hmm

"They have since updated and say that the MacBook and 17" MacBook Pro will not be refreshed tomorrow"

Verkar skumt. Gillar utseendet på 15" i alla fall

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-10-14 07:39

OffTopic: Inte för att vara besserwisser men det heter Blu-Ray och inte Blue-Ray , mest för om man söker på det så kommer man aldrig att hitta inlägg där det snackas om just Blu-Ray Blu-ray Disc - Wikipedia

OnTopic: Hoppas verkligen inte de tagit bort trackpad knappen, vissa saker är inte lätt att göra med att tappslå på trackpaden.

drömmen om trackpad med display och multi-touch

Jag känner att min vision om att kanske trackpaden ersätts kanske inte är helt långsökt ..

Hoppas, hoppas att det är en display i trakpaden också ... mumma säger jag i så fall ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 08:23
Ursprungligen av gotfredsen:

Jag känner att min vision om att kanske trackpaden ersätts kanske inte är helt långsökt ..

BILD!

Hoppas, hoppas att det är en display i trakpaden också ... mumma säger jag i så fall ..

Det vore något, men jag sätter mina pengar emot det När jag ändå pratar om pengar så måste jag tycker prislistan som AppleInsider säger sig ha fått bekräftelse på ( AppleInsider | ) inte innehåller några prissänkningar på MBP, vilket vore tråkigt så klart. Sedan handlar det om 900kr eller något i slutändan, och jag kommer köpa en i vilket fall, men det hade ändå känts bättre i plånboken!

Å andra sidan låter detta inte helt fel:

Citat:

"Other features described for the new MacBook Pros include speeds up to 2.8GHz, improved wireless connectivity, 7200 RPM hard drives, HD displays, 128GB SSD option, user-serviceable hard drive and an extra long battery."

MacBook Pros with Hybrid SLI, Extra Long Battery? MacBook Announcement? - Mac Rumors

Men ta bort Firewire? WTF? Är det en "Pro" eller en leksak? Får väl hoppas på någon sorts dockningsstation med Firewire då...

Edit: Hm, nu verkar de ha ändrat sig igen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 08:29
Ursprungligen av Leftrustle:

Men ta bort Firewire? WTF? Är det en "Pro" eller en leksak? Får väl hoppas på någon sorts dockningsstation med Firewire då...

Står väl att firewire kommer reserveras för MBP?

Citat:

MacNN also confirms that Firewire will be a feature reserved for MacBook Pros and the MacBooks will not contain Firewire

Ryktena står som spön i backen:

Apple's New $899 Product is an LED Display and Not a MacBook? [Update] - Mac Rumors
MacBook and MacBook Pro Part Numbers and Prices?[Update] - Mac Rumors

Ursprungligen av Leftrustle:

Men ta bort Firewire? WTF? Är det en "Pro" eller en leksak? Får väl hoppas på någon sorts dockningsstation med Firewire då...

Edit: Hm, nu verkar de ha ändrat sig igen...

Det var MacBook det gällde, kolla tillbaka i tråden för massor av diskussion om FW:

Ursprungligen av Jetwash:

OffTopic: Inte för att vara besserwisser men det heter Blu-Ray och inte Blue-Ray , mest för om man söker på det så kommer man aldrig att hitta inlägg där det snackas om just Blu-Ray Blu-ray Disc - Wikipedia

Ah, alltid bra att få fakta korrekt! Man ska aldrig vara rätt för att vara besserwisser om man har fakta att backa upp det med

Bilden bekräftas av AI som äkta. Jag gillar de rundade kanterna skarpt.

Ursprungligen av Amazon:

Hmm

"They have since updated and say that the MacBook and 17" MacBook Pro will not be refreshed tomorrow"

Det känns väldigt konstigt om inte MacBook uppdateras, Apple har ju till och med råkat skriva "MacBook (Late 2008)" på en webbsida så vitt jag minns. MacRumors kommentar är också: While no 17" MacBook Pro would not necessarily be a surprise, it's hard to believe the MacBook will not be updated tomorrow.

Bevaka tråden