Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helt ny design på MacBook/MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 722 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 18:35
Ursprungligen av Amazon:

Sitter det inte en FW 800 port mellan Ethernetporten och USB-portarna?

Snarare innan. Dvs den första porten. Så som jag ser det så är det följande.

Laddare -> ethernet -> usb -> usb -> micro Dvi-> ljud in -> ljud ut.

Nu ser jag dock att jag kolla på fel dator dvs Macbooken.

Ser man dock på Macbook Pro´n Så är det en tydlig bild utav en firewire logga efter nätverksporten.

Så Pro modellen får följande portar.

Laddare -> ethernet -> usb -> usb -> micro Dvi-> ljud in -> ljud ut -> pci-e

Det jag undrar mest om är vad det är för papperslapp i kanten...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-12 23:13
Ursprungligen av atomlab:

Det jag undrar mest om är vad det är för papperslapp i kanten...

Tycker det ser ut som en portplats med en tejpbit över. Möjligtivs HDMI eller eSATA?

Ursprungligen av xergio:

Tycker det ser ut som en portplats med en tejpbit över. Möjligtivs HDMI eller eSATA?

Snälla hoppas att det är HDMI.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-12 15:38

Firewire - eller riktigare IEEE1394 - är inte en "gammal teknik". Vad bygger du det på?

Den utvecklas kontinuerligt. Den är också överlägsen rent tekniskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-12 15:40

"Here is the case with the air's trackpad and keyboard superimposed on."

http://att.macrumors.com/attachment.php?attachmentid=139101&d=1223807544

atomlab - USB kan aldrig, eller åtminstonne bör aldrig, ta över efter Firewire. Verklig prestanda är alldeles för kass och eftersom USB inte har någon egen processor är USB-anslutningen inte är kontinuering på samma sätt som firewire så är det dessutom instabilt. Värsta mardrömmen är ljudkort på USB. Och eftersom USB3 har en högre maxhastighet och potentiellt tyngre för processorn så kanske det t o m kan bli långsammare och ännu mer instabilt än USB2 under verkliga förhållanden. Nej, använd USB till vad det är avsett för, seriella tillbehör (möss, tgb, etc).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 17:28

Droppar de FW så gör de ett stort misstag. Firewire har ett par år på nacken men det har USB också. Skulle FW vara sämre för det, standarden har ju utveckats.

Ursprungligen av acke:

Droppar de FW så gör de ett stort misstag. Firewire har ett par år på nacken men det har USB också. Skulle FW vara sämre för det, standarden har ju utveckats.

HJÄLP! Som filmarbetare är jag totalt beroende av FW, helst 400, för det är vad alla kameror och DV/HDV-däck jobbar mot. Om Apple skippar FW i Macbookarna är det ett tydligt tecken till oss som jobbar med film att vi ska köra MPB istället. Och det tycker jag vore supertrist, för jag älskar 13-tummarna, så smidiga, lagom dyra osv... I sådana fall hoppas jag verkligen det kommer en mindre MBP.

Sen tänkte jag på en annan sak. Är det inte rätt trist design vad man kan se än så länge. Verkar snarare vara en tillbakagång än en utveckling av designen... Lite fegt?

Måste säga att jag kom rätt nära med min bild från inlägg #301.

Det är bra, för det är det jag vill ha!!

Bara ett förtydligande - jag tror att du inte menade att insinuera att jag jämförde alternativen firewire eller cd/dvd. Naturligtvis gällde min synpunkt att jag tycker att en optisk enhet är överflödigt i en laptop. Man kan ju alltid ha en extern.

Argumentet som gjordes tidigare i tråden att Blu-Ray är ett fantastiskt arkivformat vill jag inte invända mot (även om formatet säkert är passé om några år, glöm inte att arkivera en fungerande spelare tillsammans med skivorna..) - men jag brukar inte sitta och arkivera på resande fot. Sånt gör jag hemma, och då gärna på en stationär och överlägsen optisk enhet. Jag vet inte hur det är med er andra, men mina erfarenheter av superdrives i laptops är allt annat än tillfredsställande.

Facit från mina senaste tre laptops:
pb alu G4: Funkade OK i ett år, sen efterhand mer och mer obrukbar som brännare, numera opålitligt även som läsare.
mbp cd 17: Funkade knappt som läsare, brände ok.
mbp c2d 15: Fungerar knappt alls, har i stort sett aldrig gjort det. Bränna? Läsa? Glöm det..

Och av allt att döma är jag inte ensam, tvärtom verkar detta vara väldigt vanligt.

Slipper hellre huvudvärken helt och har en stationär brännare hemma.

Tror du överskattar nyttan med att ha den extern. De flesta har bärbara som enda datorn, då vill man ha alt inbyggt. Och många användare skiter dessutom i batteritiden (som ju rimligen blir bättre utan). Och även, till viss mån, i vikten. Se bara på alla windows-laptops som säljer. De skulle inte säljas om folk brydde sig om batteritid etc.

Min iBook G4 från 2004 nästan på dagen, har en superdrive som bränt hundratals skivor och läst en hel del också. Funkar klockrent än idag.

min önskan

min önskan är att detta

inte är en bild på en hel ny bärbar ny Mac utan en bild på Styrplattan som nu blivit en multi-touch skärm .... och det vi ser runt omkring är
black - aluminum

man kan ju alltid drömma

Mer diskussioner om portarna, bland annat det här med avsaknaden av FireWire på MacBook (men inte MacBook Pro), om FireWire via ethernet-porten mm:

MacBook and MacBook Pro Port Speculation - Mac Rumors

Ursprungligen av gotfredsen:

inte är en bild på en hel ny bärbar ny Mac utan en bild på Styrplattan som nu blivit en multi-touch skärm .... och det vi ser runt omkring är
black - aluminum

man kan ju alltid drömma

Well, det kommer inte att hända imorgon i alla fall, men dröm på du

Finns det någon sida där man kan se eventet live imorgon ?

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2008-10-13 15:56
Ursprungligen av SoundDesign:

Finns det någon sida där man kan se eventet live imorgon ?

Här ska det gå att följa det iaf: Följ tisdagens event minut för minut - MacWorld

Senast redigerat 2008-10-13 16:26

Finns det ingen diskussion om hur lineupen kommer att bli. Är det bara jag som tycker att det blir lite märkligt med två 13 tummare i aluminium? De ska ju vara olika för att locka olika målgrupper. Airen tappar rätt mycket av sin exklusitivitet. Jag vet att den är mycket tunnare men kommer den att överleva med det som sin enda fördel?

Dessutom verkar det bara vara två storlekar på de kommande Mb och MBP (av att dömma från de bilder som verkar vara mest äkta). Vad betyder det? Kan det vara så att Macbooken behåller 13", Airen får 15" och MBP 17".

Ursprungligen av pressplayontape:

Finns det ingen diskussion om hur lineupen kommer att bli. Är det bara jag som tycker att det blir lite märkligt med två 13 tummare i aluminium? De ska ju vara olika för att locka olika målgrupper. Airen tappar rätt mycket av sin exklusitivitet. Jag vet att den är mycket tunnare men kommer den att överleva med det som sin enda fördel?

MBA är fortfarande en så speciell dator, jag ser ingen riktig konflikt där så länge specarna är så pass olika (prestanda, utbyggbarhet, optisk enhet, portar, viktig, design osv). Grejen med MBA är väl knappast att den är i aluminium? Det är ju vikten och designen.

Däremot kan det nog på sikt vara så att MB och MBA antingen smälter ihop till en produkt, alternativt att MBA blir ännu mer extrem i sin genre, dvs ännu lättare och tunnare.

Ursprungligen av pressplayontape:

Dessutom verkar det bara vara två storlekar på de kommande Mb och MBP (av att dömma från de bilder som verkar vara mest äkta). Vad betyder det? Kan det vara så att Macbooken behåller 13", Airen får 15" och MBP 17".

Det vore inte så troligt av flera anledningar. MBA ska ju vara så liten och smidig som möjligt, så den behöver vara 13 tum. MacBook Pro 15" är antagligen Apples viktigaste bärbara dator så den lär vara kvar. Och MacBook ska vara en billigare lillebror till MBP så den lär fortsätta vara 13 också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-13 16:58

Tror knappast att det kommer en ny air med så kort varsel

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-13 17:07

Eller en Air på 15" för då är det inte en smidig dator längre...

om inte mba uppdateras kommer vi nog inte se några 16:9-skärmar alls.

  • Medlem
  • 2008-10-13 18:15

O andra sidan så är ju MBA (vid en nylansering av en rundare o mer mbp-inspirerad macbook) isåfall om möjligt ännu mindre populär än den redan är.
Lyssna gärna på apples glädjesiffror men Airen har långt ifrån ett stadigt grepp om ultraportabel-marknaden.

Själv ser jag gärna en enkel speed/minne/batteri-bump på airen så är den given, men ännu slöare i förhållande till den redan överlägsna macbooken gör den tråkigt nog, isåfall, till en lite för dålig affär för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 18:22

Optisk enhet

Jag har själv inte haft några problem med optiska enheter i mina bärbara och förstår inte riktigt den som finner sig i icke fungerande enheter utan att reklamera!

Visst har det hänt att jag behövt bränna en kopia av något på resande fot, men framförallt så behöver jag enheten för att visa DVD:s. Inte minst föreläsare vill nog slippa släppa på en extra enhet, eller trixa med att lägga över allt material på hårddisken.

Det räcker med MBA utan optisk enhet!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-13 20:38
Ursprungligen av maca:

Jag har själv inte haft några problem med optiska enheter i mina bärbara och förstår inte riktigt den som finner sig i icke fungerande enheter utan att reklamera!

Visst har det hänt att jag behövt bränna en kopia av något på resande fot, men framförallt så behöver jag enheten för att visa DVD:s. Inte minst föreläsare vill nog slippa släppa på en extra enhet, eller trixa med att lägga över allt material på hårddisken.

Det räcker med MBA utan optisk enhet!

Fast föreläsare gör ju sina presentationer på sin dator. Känns ju dumt att bränna det på en skiva.. Ska man ändå använda sin egen dator under föreläsningen för presentationen så är ju en bränd skiva fruktansvärt onödigt och ska man använda en fast dator i salen så är ju ett usb minne mer att föredra än en skiva.
Självklart finns det många bra användningsområden för skivorna, fast så länge det inte är blueray så är ju backup helt meningslöst. Det enda jag använder skivor till privat är film, på jobbet till olika hårdvarutestskivor från apple, inget annat.

Hoppas verkligen inte Firewire försvinner. man vill gärna ha kvar den kompatibiliteten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 21:42

Så imorgon bär det av. Sitter i lite tankar kring processorhastighet, ram-minne och hårddiskstorlekar/hastigheter på nya MBP 15" entry-model i grundutförande. Idag ser det ut så här:

2,4 GHz Intel Core 2 Duo med 3 MB delad L2-cache
2 GB (två SO-DIMM-moduler)
200 GB seriell ATA (5400 varv/minut)

Vad kan man tänka sig är realistiskt?
- Kommer en ökning ske av processorhastigheten? 2.4ghz är ju ganska standard, och till och med mittenmodellen av MB har samma processorhastighet som MBP, vilket är litet tråkigt.
- Får vi (äntligen) se >2gb ram i standardkonfiguration? Minnet är ju kalasbilligt nu för tiden, så 4gb borde inte vara något problem alls. Men detta skulle väl kräva att 17" variant alternativt den dyrare 15" MBPn måste ha >4gb? Det låter väl inte så realistiskt?
- Ökning från 200gb 5400rpm? Kanske en uppgradering av hastigheten till 7200rpm, med SSD som tillval? Hade gärna sett en 250gb hårddisk faktiskt, då både 320 och 500gb 5400rpmare har letat sig in på marknaden till ett lågt pris.

Så, kasta ut lite idéer, särskilt ni som varit med ett par gånger förut. Kanske är det enbart en designförändring av skalet som är att vänta, medan prestandan på MBP kommer att ligga i samma vända?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-13 22:18
Ursprungligen av zAjben:

Så imorgon bär det av. Sitter i lite tankar kring processorhastighet, ram-minne och hårddiskstorlekar/hastigheter på nya MBP 15" entry-model i grundutförande. Idag ser det ut så här:

2,4 GHz Intel Core 2 Duo med 3 MB delad L2-cache
2 GB (två SO-DIMM-moduler)
200 GB seriell ATA (5400 varv/minut)

Vad kan man tänka sig är realistiskt?
- Kommer en ökning ske av processorhastigheten? 2.4ghz är ju ganska standard, och till och med mittenmodellen av MB har samma processorhastighet som MBP, vilket är litet tråkigt.
- Får vi (äntligen) se >2gb ram i standardkonfiguration? Minnet är ju kalasbilligt nu för tiden, så 4gb borde inte vara något problem alls. Men detta skulle väl kräva att 17" variant alternativt den dyrare 15" MBPn måste ha >4gb? Det låter väl inte så realistiskt?
- Ökning från 200gb 5400rpm? Kanske en uppgradering av hastigheten till 7200rpm, med SSD som tillval? Hade gärna sett en 250gb hårddisk faktiskt, då både 320 och 500gb 5400rpmare har letat sig in på marknaden till ett lågt pris.

Så, kasta ut lite idéer, särskilt ni som varit med ett par gånger förut. Kanske är det enbart en designförändring av skalet som är att vänta, medan prestandan på MBP kommer att ligga i samma vända?

Jag skulle vilja ha 7200rpm på hårddisken, o sen skulle jag vilja ha 4kärnig processor. vore lajbans:P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 22:20
Ursprungligen av Minto0:

Jag skulle vilja ha 7200rpm på hårddisken, o sen skulle jag vilja ha 4kärnig processor. vore lajbans:P

Kan tänka mig att de flesta vill ha det. Det jag undrade var mest vad som var realistiskt att faktiskt se imorgon? Är verkligen quadcore det? Känns tveksamt..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-13 22:24
Ursprungligen av zAjben:

Kan tänka mig att de flesta vill ha det. Det jag undrade var mest vad som var realistiskt att faktiskt se imorgon? Är verkligen quadcore det? Känns tveksamt..

Ja quadcore, så var de det hette ja:p fick total blackout o kom inte ihåg de. tror iaf de är realistiskt:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 22:26
Ursprungligen av HNK:

jag hoppas de ökar ram till 4 gig och hårddisken till 320 som grundutförande, men de kanske är för mycket att önska. annars hoppas jag på en prissänkning och ungefär samma prestande som idag, de är ju inte direkt dålig som de är

Det är klart!

Något annat än ramminne på 4gb i en Pro-modell (om det nu kommer att fortsätta vara det.. man vet ju aldrig) känns riktigt malplacerat faktiskt. Så det hoppas jag också starkt på. Hårddisk på åtminstonde 250gb i ingångsmodellen - gärna med 7200rpm. Det känns inte helt orealistiskt i alla fall.

Dock så lär vi få en grafikkortsuppdatering som det ser ut, och det är ju inte fy skam! Oavsett vad för modell vi får lär den ha högre prestanda än dagens. Frågan är bara hur mycket?

Ursprungligen av Minto0:

Ja quadcore, så var de det hette ja:p fick total blackout o kom inte ihåg de. tror iaf de är realistiskt:)

Inte mig emot heller! Det skulle ju definitivt vara ett lyft som motiverade en högre prislapp. Dock så tvivlar jag på det personligen, för att inte hoppas för mycket.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-10-13 22:22

jag hoppas de ökar ram till 4 gig och hårddisken till 320 som grundutförande, men de kanske är för mycket att önska. annars hoppas jag på en prissänkning och ungefär samma prestande som idag, de är ju inte direkt dålig som de är

Bevaka tråden