Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helt ny design på MacBook/MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 722 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-08-11 07:14

Den stora uppdateringen på insidan kommer nog att bli det nya chipset som innehåller grafik med 3D stöd som är värt att nämna för första gången i intels historia, det tillsammans med strömsnålare generation chip kan innebära både bättre prestanda och samtidigt lägre strömförbrukning.

Så nu är det bara att hoppas att min iBook G4 klarar några månader till innan det är dags för en ny.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 09:38
Ursprungligen av Erik_J:

Den stora uppdateringen på insidan kommer nog att bli det nya chipset som innehåller grafik med 3D stöd som är värt att nämna för första gången i intels historia, det tillsammans med strömsnålare generation chip kan innebära både bättre prestanda och samtidigt lägre strömförbrukning.

Så nu är det bara att hoppas att min iBook G4 klarar några månader till innan det är dags för en ny.

Menar du ett inbyggt grafikkort nu, eller missförstår jag dig helt? Vad tror ni att batteritid kan komma att hamna på för nästa generations macbooks/MBP? 7-8? Är det att hoppas för mycket?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-11 10:34
Ursprungligen av zAjben:

Menar du ett inbyggt grafikkort nu, eller missförstår jag dig helt? Vad tror ni att batteritid kan komma att hamna på för nästa generations macbooks/MBP? 7-8? Är det att hoppas för mycket?

Jag vet varken om de är rimligt eller inte, eller om de är något som kommer ske eller inte. Men Apple har oftast haft helt okey batterietid i sina maskiner. Jag måste faktiskt säga att jag är grymt imponerad över att min Ibook G4 har batterietid på nära 4 timmar aktivt surfande o musiklyssnande:) Inte många datorer som slår de inte:D

Hoppas de bara fortsätter så:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 12:31
Ursprungligen av Minto0:

Jag vet varken om de är rimligt eller inte, eller om de är något som kommer ske eller inte. Men Apple har oftast haft helt okey batterietid i sina maskiner. Jag måste faktiskt säga att jag är grymt imponerad över att min Ibook G4 har batterietid på nära 4 timmar aktivt surfande o musiklyssnande:) Inte många datorer som slår de inte:D

Hoppas de bara fortsätter så:D

Håller med om att batteritid är en av Apple's starkare sidor. Samtidigt tycker jag att det är konstigt att det inte har utvecklats mer sedan iBook G4's tid. 4 timmar är mycket bra, men så här ett par år senare så borde inte det dubbla vara omöjligt? Givetvis så drar ny teknik mer energi i många fall, men ändå.

Vi kan ju hoppas

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-11 12:49
Ursprungligen av zAjben:

Håller med om att batteritid är en av Apple's starkare sidor. Samtidigt tycker jag att det är konstigt att det inte har utvecklats mer sedan iBook G4's tid. 4 timmar är mycket bra, men så här ett par år senare så borde inte det dubbla vara omöjligt? Givetvis så drar ny teknik mer energi i många fall, men ändå.

Vi kan ju hoppas

Jag har ju inte användt någon annan efter min Ibook G4 så jag kan inte utala mig om dom, men som sagt, lite bättre borde dom ha blivit de kan man ju tycka. får som sagt hoppas på riktigt bra batterietid på de nya iaf;)

Eftersom de jobbar med intel så borde de vara på god väg iaf! Intel är duktiga på mobil hårdvara. Vi får hoppas att Steve och Intel trollar lite!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-11 13:00
Ursprungligen av gabrielp:

Eftersom de jobbar med intel så borde de vara på god väg iaf! Intel är duktiga på mobil hårdvara. Vi får hoppas att Steve och Intel trollar lite!

Ändå så har ju rykten sagt att Apple kanske har tittat på andra tillverkare just för att Intel inte ville tillmötesgå dom helt o hållet på att gå till än strömsnålare utan mer mot kraft. Undrar om de stämmer liksom...

Ja, men är nVidia som ett av ryktena säger så duktiga på just strömbesparande kretsar? De gör grafikkretsar och biffa sådana! Har inte riktigt fått det intrycket att de är lika duktiga som intel.

Två gissningar om "nya" grejer som får MBP att sticka ut i jämförelse med konkurrenterna:

• FireWire 1600 el 3200 som nyligen blivit antagna standarder.

• Integrerat/Inbyggt 3G-modem. Det är därför de (ännu) inte officiellt går att använda att iPhone som modem till en bärbar. Apple vill att man ska köpa en ny bärbar först (liksom man först skulle få möjlighet att köpa en TimeCapsule innan de lät öppnade för att använda Time Machine trådlöst).

Ursprungligen av M. Sundbom:

• FireWire 1600 el 3200 som nyligen blivit antagna standarder.

Är inte det lite tidigt ännu? Jag tycker det vore riktigt trevligt om det kom, men jag tänker mig att det där blev standard så pass nyss att det dröjer innan det är ute i massproduktion.

Annars skulle jag gärna se eSATA som anslutning, skulle vara bra till externa hårddiskar för att få bättre hastigheter redan idag (dock kan inte eSATA ge ström som FW kan ge om jag förstått det rätt, så det är förstås en nackdel).

Ursprungligen av Adrian B:

Är inte det lite tidigt ännu? Jag tycker det vore riktigt trevligt om det kom, men jag tänker mig att det där blev standard så pass nyss att det dröjer innan det är ute i massproduktion.

Jo, det är tidigt men det är det som är poängen. Om en populär dator kommer med en ny superanslutning brukar tillbehören inte dröja särskilt länge (om nu priserna går att pressa). Och kanske är FW1600/3200 en anledning till ryktena om att Apple överväger andra chipset än Intel's. Om jag minns rätt saknade första upplagan av MBP FW800 p.g.a. att Intel's chipset tidigare inte stödde det.

Men jag har en känsla av att det måste ligga något mer i potten än uppdaterad FW om Apple ska bemöda sig med att byta chipset-leverantör av. Därav mina spekulationer om integrerat mobil-modem, som förslagsvis automatiskt växlar till WiFi beroende på täckning.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jo, det är tidigt men det är det som är poängen. Om en populär dator kommer med en ny superanslutning brukar tillbehören inte dröja särskilt länge (om nu priserna går att pressa).

Jag tänkte mera praktiskt, dvs om tillverkarna ens fått dessa nya kretsar i massproduktion. Om Apple ska välja en sådan lösning behöver dom ju kunna köpa in någon miljon kretsar och då behöver det vara något som är i fullskalig produktion ute hos underleverantörerna, så det inte uppstår komponentbrist. Jag är inte alls insatt i hur det ligger till för just dessa kretsar, men jag tänkte bara att standarden är så ny att underleverantörerna kanske inte hunnit sätta det i massproduktion ännu.

jag hoppas verkligen pa ett starkt grafik kort i macbooken - eller quad core i macbook pro...

Jag tror inte att Apple kommer att byta processortillverkare nu, pågrund av en sak. När Snow Leopard lanseras så har man slopat PPC arkitekturen och varför skulle man då genast gå över till en ny arkitektur? Då skulle det inte ha någon betydelse i prestanda att man slopar PPC.

Sedan tror jag inte att Apple kommer att sätta in en vassare grafikkrets i MacBook, just för den enkla anledning att Apple inte riktar in sig på spel. Även om Snow Leopard kommer att dra nytta av prestandan ifrån grafikkortet så finns modeller som MacBook Pro för dem som behöver bättre grafikkort.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-08-11 14:47
Ursprungligen av Felix.Thalen:

Jag tror inte att Apple kommer att byta processortillverkare nu, pågrund av en sak. När Snow Leopard lanseras så har man slopat PPC arkitekturen och varför skulle man då genast gå över till en ny arkitektur? Då skulle det inte ha någon betydelse i prestanda att man slopar PPC.

Det finns verkligen ingen logik i det du säger. Det har aldrig sagts att de skulle byta processortillverkare

Det har väl visst gått rykten om att de ska byta?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-08-11 15:08
Ursprungligen av Felix.Thalen:

Det har väl visst gått rykten om att de ska byta?

Nej, bara chipset.

Mina förhoppningar

- Multi touch-pekskärm istället för pekplatta (som en iPhone-skärm istället för pekplatta helt enkelt) där man kan se close-ups av vad man redigerar/pular med. Funkar med fingrar och med pekpenna. Detta enbart på MBP.

- Smalare design, alá MacBook Air på hela linjen av bärbara.

- Aludesign för MB.

- Inbyggda turbo-3G-modem i alla bärbara (så att man slipper Dongeln)

- 7200RPM-diskar som standard i MBP

- LED-skärmar standard i MB

- Mer lagringsutrymme - främst på MBA som även får större och billigare SSD

- SSD som tillval till MBP

- 4 kärnor i MBP

- MB 13,3", MBA 13,3", MBP 14", 15,4", 17".

- Högre upplösning i MB och MBA

- Magnetisk lucka istället för hasp (om ni hajjar) till MBP

- Grafikkort i MB!

*Hoppas*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 19:11

Intressant henkebarn! Jo, det låter ju bra! En 14" MBP hade ju varit något helt klart.

Inbyggt turbo 3g-modem är ju något som börjat dyka upp som tillval på dells XPS-modeller. Det hade ju varit rätt bra tajmat också med tanke på i vilken utsträckning som mobilt bredband expanderar. Hade varit GULD!

16/9 skärmar har det ju pratats om också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 20:51
Ursprungligen av Chaosstar:

16/9 skärmar har det ju pratats om också.

Vad innebär det?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-08-11 21:01
Ursprungligen av zAjben:

Vad innebär det?

Snäppet mer widescreen än nu.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-11 21:02
Ursprungligen av zAjben:

Vad innebär det?

Förhållandet mellan bredden och höjden.

Ursprungligen av Chaosstar:

16/9 skärmar har det ju pratats om också.

Är inte Macbooks skärmar det redan? Eller vilket bildförhållande har en vanlig standard-widescreen skärm nuförtiden? Förhållandet på min skärm är visst 8/5 (1440/900 förenklat).

För att jämföra, TV-widescreen är som sagt 16:9, och min skärm (1440*900) blir 14,4:9.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-08-11 21:17
Ursprungligen av Ajohansson:

Är inte Macbooks skärmar det redan? Eller vilket bildförhållande har en vanlig standard-widescreen skärm nuförtiden? Förhållandet på min skärm är visst 8/5 (1440/900 förenklat).

För att jämföra, TV-widescreen är som sagt 16:9, och min skärm (1440*900) blir 14,4:9.

16:10 med andra ord

Ursprungligen av MacBro:

16:10 med andra ord

Enklast att jämföra om nämnaren är detsamma, trots att det är himla osnyggt med decimaler i bråktal..

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-08-12 07:28
Ursprungligen av Ajohansson:

Enklast att jämföra om nämnaren är detsamma, trots att det är himla osnyggt med decimaler i bråktal..

Eh, va? Har en inte 16:9 och 16:10 en lika nämnare? Dessutom är det oftast de siffrorna man använder. Det är inte jag som bestämt det

Ursprungligen av MacBro:

Eh, va? Har en inte 16:9 och 16:10 en lika nämnare? Dessutom är det oftast de siffrorna man använder. Det är inte jag som bestämt det

Nänä, ingen fara.

Fast, de har samma täljare och de säger inte lika mycket som samma nämnare.

14,4 gentemot 16, alltså vet man att det skiljer 1,6 niondelar ;).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-12 10:24

Jag ska precis börja plugga nu, bara för skojs skull, Digital Fotoredigering. O läste nu att CS4 är på "G" o att de kommer utnyttja grafikkortet som extra prestanda. Så för tillfället är de bara MBP som har de va? i bärbart utförande från Apple. eller har jag fel? Varför sätter man inte i de i MB oxå!?

Ursprungligen av Minto0:

Jag ska precis börja plugga nu, bara för skojs skull, Digital Fotoredigering. O läste nu att CS4 är på "G" o att de kommer utnyttja grafikkortet som extra prestanda. Så för tillfället är de bara MBP som har de va? i bärbart utförande från Apple. eller har jag fel? Varför sätter man inte i de i MB oxå!?

Skulle man lagt 4000:- till för att få en MBP då?

Det måste ju vara skillnader mellan de olika modellerna!

Bevaka tråden