Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helt ny design på MacBook/MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 722 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av nllub:

Jo men nu upprepade du ju vad jag skrev men kastade in fakta om vad för chip det är och hur mycket VRAM dom har eller inte har

Jag ville bara visa att Apples egna sidor styrkte din tes, för den som undrade, det var inte faktan i sig, utan likheten i presentationen.

Ursprungligen av nllub:

Jag skrev inte att det var samma sak i MB som i MBP, det är ljusår i från men kanske blev lite luddigt forumlerat. MBP har inget dedikerat grafikkort men däremot chip på logiken med minne och processor dedikerat enbart för grafik. Men det är lite skillnad mot ett löst kort och det verkar som att folk tror att den sitter ett kort som i en stationär dator och det är fel!

Precis. Men för oss som vet hur det ligger till kan det ändå fungera att tala om integrerade kretsar i MB och "riktigt" grafikkort i MBP för att uppmärksamma skillnaden.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-14 16:13

Okej det är sant.. No hard feelings

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-14 16:27
Ursprungligen av nllub:

Okej det är sant.. No hard feelings

Va bra;) Är så trist me alla som blir upprörda av disskutionerna så här på ett forum Happy Days ju... Keep on smiling! The sun is shining and birds are singing

vad dött det blev

16:9 är HD-standard - en mediastandard som vi kommer att bygga allt kring i minst 50 år. Snart är all rörlig media som produceras i hela världen 16:9. ALLT kommer att bli - eller kretsa kring - 16:9 (precis som allt kretsat kring 4:3 i 50 år).
Alltså - snart är alla datorskärmar också 16:9 och givetvis blir Apple först med att helt gå över till det (och Sony VAIO möjligtvis).

Ja, nu när de ändå gör om designen så är nog 16:9 en självklarhet. Alla TV-apparater är väl 16:9 idag?

men jag gillar 16:10 för att man kan arbeta på 16:9-yta och samtidigt ha en dock. Fast iofs, man vänjer ju sig!

Varför kan man inte ha en arbetsyta och samtidigt en dock om LCD'n är 16:9?

Ursprungligen av henkebarn:

men jag gillar 16:10 för att man kan arbeta på 16:9-yta och samtidigt ha en dock. Fast iofs, man vänjer ju sig!

Ursprungligen av Zimmerman:

Varför kan man inte ha en arbetsyta och samtidigt en dock om LCD'n är 16:9?

Man kan visst ha det, men vad jag skrev var att med nuvarande format stör inte docken arbetsytan som är 16:9.

Återigen är det dock inte ett stort problem, jag kan absolut köpa en sådan övergång.

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2008-08-19 11:49

Hmm, har läst runt lite angående dessa kommande uppdateringar, och det verkar ju som att även hårdvaran kommer att uppgraderas förutom designen.

Då är egentligen min lilla fråga till dom lite mer insatta om det är värt att vänta på det nya istället för att köpa MBP nu. grejen är att jag drar till australien den 18 september och ska plugga 1 år grafisk design, vill ha en MBP innan dess jag sticker helst så man hinner konfigurera den litegrann o lära känna den (min första mac) .

Tror ni det är så pass stora hårdvaru förändringar så att det blir en STOR skillnad i prestanda eller kanske bara ett litet snäpp bättre? Dessutom så kanske den nya versionen kommer lida av barnsjukdomar? Då är det kanske lika bra att beställa en nu och få en som garanterat funkar smidigt o fint. För jag tvivlar väl på att man blir besviken på den nuvarande MBP i prestanda, den borde hålla måttet nu och ett åt framåt väl?

well, det blev långdraget men jag vore tacksam för lite av era tankar kring ämnet, jag tror faktsikt inte den nya hinner komma ut o landa hemma hos mig innan jag sticker så det blir väl den nuvarande versionen after all..

  • Medlem
  • 2008-08-19 13:14

Tror inte att du får stora skillnader i prestanda.

Tänk dock på att köpa den innan du åker. Australien är det i särklass dyraste landet att handla Apple plylar i.

/hpe

Ursprungligen av seraki:

Hmm, har läst runt lite angående dessa kommande uppdateringar, och det verkar ju som att även hårdvaran kommer att uppgraderas förutom designen.

Då är egentligen min lilla fråga till dom lite mer insatta om det är värt att vänta på det nya istället för att köpa MBP nu. grejen är att jag drar till australien den 18 september och ska plugga 1 år grafisk design, vill ha en MBP innan dess jag sticker helst så man hinner konfigurera den litegrann o lära känna den (min första mac) .

Tror ni det är så pass stora hårdvaru förändringar så att det blir en STOR skillnad i prestanda eller kanske bara ett litet snäpp bättre? Dessutom så kanske den nya versionen kommer lida av barnsjukdomar? Då är det kanske lika bra att beställa en nu och få en som garanterat funkar smidigt o fint. För jag tvivlar väl på att man blir besviken på den nuvarande MBP i prestanda, den borde hålla måttet nu och ett åt framåt väl?

well, det blev långdraget men jag vore tacksam för lite av era tankar kring ämnet, jag tror faktsikt inte den nya hinner komma ut o landa hemma hos mig innan jag sticker så det blir väl den nuvarande versionen after all..

Man kan ju alltid gömma docken dårå

Ursprungligen av RockyMontana:

Man kan ju alltid gömma docken dårå

Jo, men det är inte intressant. Men jag är inte anti-16:9, det blir säkert bra.

Om man vill ha stor arbetsyta så kommer det bli roligt när Apple uppdaterar sina skärmar, hoppas de sätter rätt prislapp också.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-21 13:57

Köp inte en MBP nu. Deras Nvidia grafikchip pajar på löpande band. BE hårt om att Apple uppmärksammat felet och gör nåt åt det nu när det vankas stor uppdatering av MBP. Själv så sitter jag med min trasiga MBP (garantin just gått ut) och hoppas den ska hålla lite lite till, så kan jag köpa en sprajtans ny MBP med alla härliga barnsjukdomar som Apple har för tradition att skicka med när det kommer stora uppdateringa. Jag låter bitter, men OSX är för svårt för att frångå, pga dess förträfflighet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-21 14:21

En sak till att bättre vänta på ny modell är att det kanske kommer med HDMI port !

Flera PC bärbara har redan nu HDMI port.....

de nya datorerna kommer förmodligen ha en maxgräns på ramminne på 8GB då max idag är 4GB

Jag tror mer på _react_'s tes om att maxgränsen för RAM kommer öka än HDMI-anslutning. Apple kommer nog inte gå ifrån DVI då man kan få ut en HDMI-anslutning från DVI-kontakten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 18:05

Fast i DVI-signalen finns det ju inget ljud, något som jag störts på många gånger eftersom det är vanligare med HDMI än optisk ljud-in (om man nu bara vill ha digitala signaler). Dessutom är det smidigare med 1 sladd än 2.
HDMI -> DVI-adapter är väl således att föredra för att inte förlora funktionalitet.

Edit: fast nu verkar det ju som att hdmi inte stöder dual-link dvi som 30" cinema displayerna kräver så då är det väl nästan uteslutet. Sorry, blev helomvändning för mig...

Any possibility of macbook pro getting HDMI output? - Mac Forums

Senast redigerat 2008-08-21 20:01

Tanken på video och ljud på samma kabel är fantastisk. Dock så läste jag på forumet där som länkades i förra meddelandet att det är omöjligt.

HDMI är annars riktigt smidigt, små kontakter och inte allt för tjocka kablar. Gör det lätt att inte få ormbo bakom tvn.

Ursprungligen av gabrielp:

Tanken på video och ljud på samma kabel är fantastisk. Dock så läste jag på forumet där som länkades i förra meddelandet att det är omöjligt.

HDMI är annars riktigt smidigt, små kontakter och inte allt för tjocka kablar. Gör det lätt att inte få ormbo bakom tvn.

Jag tycker inte att det är fantastiskt. Det är väldigt, väldigt, väldigt sällan jag vill ha ljudet ut ur samma maskin som bilden. Men, iofs, det ena utesluter väl inte det andra.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag tycker inte att det är fantastiskt. Det är väldigt, väldigt, väldigt sällan jag vill ha ljudet ut ur samma maskin som bilden. Men, iofs, det ena utesluter väl inte det andra.

Ja, exakt, det ena behöver inte utesluta det andra. Även om det är väldigt sällan för dig så finns det nog flera som hellre vill ha en möjlighet att få båda istället för att mista den ena. Jag ser hellre att jag får möjlighet till både ljud och bild i en kabel än att ha två när jag väl måste ha bild och ljud. Sladdar är ett nödvändigt ont och ett vardagsrum med ett garnnystan bakom TVn gör det hela till ett städ-helvete.

När i september tror ni att de nya macbook:arna släpps? Blir det i slutet tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 22:54

Rent generellt är det väl inte en helt enkel fråga om det är bra att vänta på det nyaste. Nu är det ju synd, det här med grafikkortet, men annars så är det nog värt en del att ha en lite äldre, lite mer testad design om den kommande revisionen kommer att innebära stora förändringar i utseendet. Jag minns bara hur det var med introduktionen av macbook/-pro och random shutdown syndrom. Det hade väl inte direkt någonting med övergången till intel att göra utan var väl snarare en olyckligt dragen sladd till en temp-givare? Nån som kommer ihåg något liknande med PB Ti - PB Al som väl var den näst senaste "stora" designändringen hos de bärbara? Fast inre ommöblering kanske händer vid i stort sett varje revision? Jag vet att jag har ställt frågan förut men då var det väl i fel tråd mer eller mindre...

Jag pratade med en anställd på Office Store. Han sa att lagren på MacBooks börjar ta slut och att Apple har gått ut (ej officiellt) med en presskonferans nästa vecka. Spännande!

Ursprungligen av Felix.Thalen:

Jag pratade med en anställd på Office Store. Han sa att lagren på MacBooks börjar ta slut och att Apple har gått ut (ej officiellt) med en presskonferans nästa vecka. Spännande!

Säg inte så!!! Om det inte blir så kommer jag att smälla av! Är ju på gång att köpa nytt och längtar så innerligt att det ska ska komma!

Hoppas på ny design på Macbook Pro då det börjar bli dags att köpa ny laptop och jag fyller år i slutet av september... Är absolut inget fel på den nuvarande annat än att jag saknar magnetlås som på Macbooken. På min gamla PB 12 gick låset till skärmen sönder redan efter ett par månader...

Hur sannolikt tror ni det är att de uppdaterar både Macbooken och Macbook Pro samtidigt? Hur har de gjort tidigare år?

Tänkte åka och köpa en ny MB idag, men väntar isåfall ett tag om det nu verkar komma nya datorer.

Det verkar klokt.

Ursprungligen av Patrik D:

Tänkte åka och köpa en ny MB idag, men väntar isåfall ett tag om det nu verkar komma nya datorer.

Ja dom är ju här vilken dag som helst nu :D!

Det hade inte gjort mig nåt om den nya Macbook Pron såg ut såhär...

Kom igen nu Apple! Jag bryr mig snart inte bara det kommer nåt nytt så jag kan byta upp mig...

Bevaka tråden