Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D50

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-12-03 10:47

Björn, notera att jag försökte ljuslägga sambandet med att värna om sina storheter och spinna vidare på dem! Jag skrev väl aldrig att man skulle stå med en preCbs strata på scen, kanske istället en Customshop/eller vintage reissue. Det är ju faktiskt de instrumenten som musiker vill ha!(och har råd med)

Själv skulle jag aldrig ha fendermickar på, på åker EMG´s, absolut perfekta live som så pc mickar. Klassikern med modifierad med dagens tecknick, men ändå soundet och känslan. Skulle aldrig köpa en JunoX vilket jag likställer med en Ibanez som är Koreatillverkad (aint my coup of Tee(spelar ju golf )

• Medlem
  • 2004-12-03 10:59

Det roliga med Line6 är att rörpurtianerna aldrig skulle stå ofentligt med en Flextone

Men de förstärkaremuleringarna är som VA-syntar. Funkar alldeles utmärkt, framförallt om du aldrig ägt en Fender SuperReverb blackface -65. Men har du det så inser du att emuleringen inte är så klockren!

Vill inte vara otrevlig, men jag förstår givetvis det företagsekonomiska(är företagare själv) Men vissa produkter måste ju ha ett fantastiskt marknadsföringsvärde! Gämför med bilbranschen, där de ställer ut en lyxmodell i bilhallen som lockar in kunder för att drömma och provsitta. Vilket i sin tur leder till affärer av halvfräcka billigare volymbilar. Plus att de faktiskt säljer en och en annan lyxis pga av det. Roland har ju verkligen alla förutsättningar att göra samma sak, men varför inte gå hela vägen. Det kosmetiska säljer ju produkten nästan lika mkt som ljuden . Så hade JP8000 varit mer lik Jupiter 6/8 är jag övertygat av att den sålt mer (plus om den haft 5 oktaver, fattar inte hur ni kunde sätta 4 oktaver på den????)

Steve

• Oregistrerad
  • 2004-12-03 10:53
Ursprungligen av tommyc:

Gitarrister måste väl tillhöra det mest bakåtsträvande släktet!? Med tanke på hur många varianter det har gjorts på 50s Strator och Les Paul.

...& vi syntnissar är inte konservativa & bakåtsträvande - kolla hur många träffar du får på google om du söker på kombinationen synth & analog...
...& vad är mest hippt i synthvärlden idag?
Analogljudande synthar...
Progression? :hmmm:
I think NOT! :rolleyes:
Regression!

Även jag vill tacka Björn för att han tar sig tid med oss här på 99:an!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-03 11:12

(Förresten: Om du söker runt på forumet, Björn, så lär du hitta infon, men iaf: både jag och Lasselu beställde D-50-kortet så fort det kom - el rättare sagt, vi stod på kö. Jag testade det i tidningen Studio - säg gärna vad du tyckte om testet, om det var rättvist etc - ta det i ett meddelande om du vill. Jag hade en V-synth så... här på 99musik finns i alla fall syntköparna!

• Oregistrerad
  • 2004-12-03 13:54

Line 6 Variax gitarr är väl det mest nyskapande inom gitarrutveckling rent tekniskt. Många handlare pratar gott om den medan resten utav gitarrvärlden står och kliar sig i huvudet. Att den är skön och spela på råder det ingen tvekan om. Att den låter bra är däremot en jäkla lögn. Distade humbuckerljud fixar den väl ganska bra. Men i övrigt förstår jag faktiskt inte riktigt poängen med den alls. Vill man ha ett bra strataljud och ett bra Les Paul ljud är det bättre att köpa två begagnade. Det kanske kostar nån tusing mer än variax guran men det är värt det.

I övrigt håller jag inte med om att analog/vintagenissarna skulle vara en minoritet. Vem jag än har talat med som pysslar med synthar så har det varit analogt eller VA som gällt, även om många kombinerar med en Triton, Nord Electro, mjukvara etc. Gamla digitala synthar som t.ex. D50 eller DX7 ligger också högt i rang.

Annars håller jag med om att man inte bara ska vara bakåtsträvande.

Det är kanonkul att du är här och debatterar med oss Björn.

• Medlem
  • 2004-12-03 14:13

För min egen del så handlar det mycket om att analoga syntar är mer användbara än de modernarnare digitalismerna. Men så är jag lite lagom stofil också, kör mest med cv/gate och lite midi i undantagsfall. Håller mig även borta från datorbaserade sequencers så mycket jag kan.

Bulkförsäljningen borde väl vara hemkeyboards med autokomp och hela midevitten? På samma sätt som den obligatoriska 70-talsorgeln? Efter keyboards så kommer nog "bra pianoljud", och där ligger alla elpianon. Dansbandsmusiker finns det massor av i landet, och dit går nog många "workstation"-syntar i varierande prisklasser.

Någonstans härnere börjar vi väl närma oss oss själva skulle jag tro. Hemmapularen med hemmastudion. Där ändå de flesta nog nöjer sig med presets.

Efter detta kommer nog de flesta av oss. Vi som gillar att ratta ljud också.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-04 21:01

Fan att man har timing som en anka men man borde ju fixat så att Björn / Nalle / Puh på Roland fått höra den här lilla demolåten.

http://trig.com/bitley/media/song/17151

Ba' som ett exempel asså'ba äh. Skulle ju kunna göra något för Fantom 39 Berthold också. Framöver.

Self promotion mode off.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-03 15:09

Undrar också varför inte Roland eller Korg inte vågar satsa på analogt när små företag som DSI, FutureRetro eller Jomox uppenbarligen kan? Är utvecklingskostnaderna så mycket större? Marknaden verkar ju finnas, och det känns som den växer för varje år.

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-03 17:25

Hmm, inte många som skulle betala mer än vad de kostade nya för en gammal sunkig Volvo 240 från 80-talet (vilket är ofta vad som sker för gamla analoga synthar). Dagens bilar erbjuder så mycket mer än vad en gammal 240 kan erbjuda. Men kolla vad lite äldre bilar kostar, speciellet sportbilar från mindre företag så ja, jag tror det finns en marknad oxå för re-issue av gamla kvalitets- bilar men inte för sunk-volvos.

De Juno-106 som finns idag håller alla på att falla i bitar. Utan en ganska så dyr och omfattande hjärntransplantation så funkar de inget vidare. DSI och Rolands analoga synthar har väldigt lite gemensamt. De kompletterar varanadra väl, men ljudmässigt är det stor skillnad.

Om det inte fanns någon business i gamla synthar varför envisas då Roland med att skapa nya synthar som ser ut och heter som något gammalt? Tyvärr så verkar det som om Roland hellre stoppar in gamla romplers i skalet av analoga godingar än dom skapar en ny modern analog synth.

Gillar du romplers så bra för dig (jag har själv flera stycken). Men både Roland och Yamaha har tappat stinget de senatse 10 åren. Efter storheter som D50, DX7, VL1, SY77/99, An1x osv, så verkar att allt fler av deras synthar vara "more of the same" gamla rompler baserat. Roland V synth är det enda undantaget jag kan komma på och den har ett antal år på nacken oxå.

Eftersom jag är på gång och bitchar, dessa två företags hårdnackade motsånd mot VSTi är oxå konstigt. Piratkopiering borde inte vara något problem längre med de senaste programvaran som tex Cubase 4, Korgs Legacy collection (de senare versionerna), Jupiter 8V etc har klarat sig undan piratkopiering/cracking i flera år. Kanske UA komemr släppa en virtuell Roland synth snart, de lyckades ganska så bra med de effekter de gjorde åt Roland tidigare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-03 17:43

Men tror du att om Roland t ex gjorde en helt ny analog synt år 2008 att den skulle kosta mindre än en gammal från 80-talet? Den skulle väl snarare kosta som en ny V-Synth GT kan jag tänka mig.

Och så klart det finns en marknad för gamla syntar, men uppenbarligen så är ju chansen att Roland skulle börja nytillverka analoga syntar lika med obefintlig. Så jag förstår fortfarande inte gnället

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-03 18:01

Men det har väl ändå hänt lite på 25år?
- Driftsäkerhet & stabilitet
- Vikt
- Midi / USB
- Betydligt fler modulationsmöjligheter
- Inbygggda sequencers
- VST integration
- mm mm

Tycker Prophet 08 är ett bra exempel på tradition och nyskapande. Visst blir priset högt men det finns nog tillräckligt många som är villiga att betala.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-03 18:08
Ursprungligen av Jfm010:

Men det har väl ändå hänt lite på 25år?
.

Jo det är just därför jag köper nya syntar Och visst skulle det vara en dröm med en nytillverkad Jupiter-8 liknande synt med alla moderna lyx-features. Men tills dess så håller jag till godo med moderna VA syntar som jag tycker gör ett bra jobb.

Och känner jag det där suget efter en analog synt så spanar man lite i säljesavdelningen här på 99.

btw den här tråden börjar spåra ur, den handlade ursprungligen om Roland D-50.

Senast redigerat 2008-10-03 18:25
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-03 22:12

Skaffade mig för övrigt en D-550 för ett tag sen. Helt klart värd sina 200kr!

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-03 23:55
Ursprungligen av Jfm010:

Skaffade mig för övrigt en D-550 för ett tag sen. Helt klart värd sina 200kr!

200kr tala om klipp. Jag betalade runt 2000 kr för min för några år sedan. (Köpte även en ESQ-M för 1495 samtidigt.)

D-50/550 är gamla godingar. Jag jobbade en hel sommar för att få ihop nog med cash att köpa en när de var nya. Har ägt ett antal genom åren.

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2008-10-04 19:50
Ursprungligen av depulse:

Har ägt ett antal genom åren.

Dito - 13 stycken - http://www.99.se/syntar-s-nt/218909-roland-d-50-recension-igen.html

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-05 21:58

Efter 4 D-50 köpte jag en D-550 för att ha för evigt. Jag insåg att min framtid är tillsammans med denna skapelse, ett liv utan en D-50 är lite blekare och ingen ide att sälja ens bäste vän....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-05 22:14

En klassiker! D-50 = King of pads

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-10-05 23:16

Är tyvärr inte beredd att hålla med där. Jag anser att den låter för grynigt för att vara kung. Ofta när den läggs på så blir det som någon slags smet som ligger i bakgrunden och som inte går att urskilja särskilt bra ihop med gitarrer, bas och sång. Det kan ju vara trevligt med en fet ljudbild, men den är lite för lo-fi för att faktiskt kunna bidra med något enligt mitt tycke. Där det framkommer mest att den är grynig då den spelar lead. Närvaron vill inte riktigt infinna sig i ljudet och den hamnar långt bak i mixen oavsett hur högt den mixas. Det behövs externa grejer som fina kanalstrippar för att D-50 ska ploppa fram och få sin närvaro, och då tycker jag att det inte är lönt besväret faktiskt.

Jag äger dock en D-50, men den är inte till salu. Jag orkar inte sälja den och det är ett skönt midi-klaviatur. Den får stanna så till vida att det inte finns någon i Gbg som är i desperat behov av en D-50.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-06 04:28
Ursprungligen av Clase:

Är tyvärr inte beredd att hålla med där. Jag anser att den låter för grynigt för att vara kung. Ofta när den läggs på så blir det som någon slags smet som ligger i bakgrunden och som inte går att urskilja särskilt bra ihop med gitarrer, bas och sång. Det kan ju vara trevligt med en fet ljudbild, men den är lite för lo-fi för att faktiskt kunna bidra med något enligt mitt tycke. Där det framkommer mest att den är grynig då den spelar lead. Närvaron vill inte riktigt infinna sig i ljudet och den hamnar långt bak i mixen oavsett hur högt den mixas. Det behövs externa grejer som fina kanalstrippar för att D-50 ska ploppa fram och få sin närvaro, och då tycker jag att det inte är lönt besväret faktiskt.

Jag äger dock en D-50, men den är inte till salu. Jag orkar inte sälja den och det är ett skönt midi-klaviatur. Den får stanna så till vida att det inte finns någon i Gbg som är i desperat behov av en D-50.

Jag själv jobbar inte med sång och och spelar inte bas osv, så jag kan ju inte uttala mig om det. I elektronisk musik så funkar den alldeles utmärkt, i alla fall för mig. Dock så stänger jag alltid av det interna reverbet vid inspelning och använder något annat reverb.

Senast redigerat 2008-10-06 04:47
  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-10-06 21:46

Självklart stänger jag också av de interna effekterna på den. Kanske jag borde ha skrivit. Jag tänker dock ändå ge den en chans, för dess arkitektur känns spännande. Jag borde kunna göra den typ av pads som jag vill ha från den, anser jag. Bandet är ju dessutom väldigt förtjust i den också, så de gråter nog lite om jag gör mig av med den. De har inte riktigt förlåtit mig för att jag gjorde mig av med JD-800'an. Den var det riv i, dock.

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2008-10-08 22:30
Ursprungligen av Clase:

Självklart stänger jag också av de interna effekterna på den. Kanske jag borde ha skrivit. Jag tänker dock ändå ge den en chans, för dess arkitektur känns spännande. Jag borde kunna göra den typ av pads som jag vill ha från den, anser jag. Bandet är ju dessutom väldigt förtjust i den också, så de gråter nog lite om jag gör mig av med den. De har inte riktigt förlåtit mig för att jag gjorde mig av med JD-800'an. Den var det riv i, dock.

Personligen tycker jag tvärtom här, men det är ju som altid subjektivt när det handlar om ljud...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-07 10:26

Mmm JD-800 kan jag tänka mig att det var klös i padsen på den har jag alltid suktat efter själv, men en dag så ska jag ha en! Av det man sett på youtube å lite varstans så verkar den väldigt kompetent på fina evolverande pads.

Hellre en D-50 än en JD-800.
JD-800'an kan man inte särskilja från nån annan romplersynth som kom ut samtidigt förutom på de 3 mest kända presets då, men D-50 sjunger igenom en mix trots sin grynighet och 1990 karaktär.
Dessutom har nog JD-800 sämre miditrigg än D-50. Den är iaf helt värdelös på multitimbralitet och saggar som fan.

Bevaka tråden