Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon EOS 5D mark II

Tråden skapades och har fått 511 svar. Det senaste inlägget skrevs .

"senare 24-105 anses av några att vara bättre nu än när objektivet först kom, jag har inte provat ett nytillverkad under detta år men när objektivet kom för några år sedan var den inget vidare bra med kraftigt släpp ut mot kanter och hörn vad det gäller uplösning samt kraftigt ljusavfall/vinjettering med 5d."

Nja, 24-105/4L tappar skärpa endast marginellt mot kanterna vid full bländaröppning. Vinjetterar - ja. Distortion - ja, kraftig! Kuddformig i ena ändan och tunna i andra. Ändock ett bra allroundobjektiv.

"17-40 tillsammans med 5d är inte en bra kombination, ej heller 16-35MK2…"

Helt fel, 17-40/4L är skarp, t o m vid full bländaröppning. Vinjetterar endast lite och ger måttlig distortion. Ett mycket bra objektiv.

16-35/2.8L har jag inte testat, men många av de testbilder jag sett på tex PixelPeeper
tyder på att det objektivet ger ganska blurriga bilder i kanterna, även nedbländat. Knappast prisvärt.

Probemet med distortion: För er som inte testat kan jag rekommendera PT Lens som är både ett fristående program (Mac + PC) men framför allt finns det som plugin till Aperture. Det tar bort distortionen helt för massor av objektiv och även några kompaktkameror som tex Canon G9. Kostar $25 och finns som Trial-verison.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-11 23:58

vi har tydligtvis lite olika uppfatningar om vad som är bra. jag har testat samtliga objektiv och bla 3st 17-40 och alla har uppträtt mindre bra på 5d vad det gäller kant och hörnsskärpa.
24-105 testade jag för några år sedan tillsammans med 5d och inte heller det uppvisade speciellt bra kant och hörn skärpa.

Hur skall då ett extremt vidvinkel uppträda? (24-105 ej inräknat) Montera ett 14-24 Nikon på en 24x36mm stor sensor så förstår du vad jag menar.

Ursprungligen av miri:

vi har tydligtvis lite olika uppfatningar om vad som är bra. jag har testat samtliga objektiv och bla 3st 17-40 och alla har uppträtt mindre bra på 5d vad det gäller kant och hörnsskärpa.
24-105 testade jag för några år sedan tillsammans med 5d och inte heller det uppvisade speciellt bra kant och hörn skärpa.

Ja det kanske vi har!? Här är i alla fall ett färskt exempel. Utsnittet visat i 100% (motsvara mindre än 1% av hela bilden) och ligger längst ut i hörnet på bilden. EOS 5D och 17-40/4.0L med f 6.3 @ 26mm, ISO 100, stativ och RAW-format. Utsnittet ligger ca 2-3 meter framför skärpeplanet (men är skarp ändå). Bilden är något lite justerad i färg och kontrast, men inte skärpt. Tycker skärpan är god (för att ligga längst ut i hörnet), men vi har säkert olika uppfattningar. Däremot är det lite brus i de mörka partierna, det ser ut att kunna bli bättre på Mark II, det som tråden egentligen handlar om.

Vill påpeka att jag visat ett liknande exempel för miri och er andra för ca två år sedan här på 99Mac, men det vill han säkert inte kännas vid eftersom det var skarpt då också. Den gången hade miri länkat till några jättesuddiga bilder han hittat på nätet för att ge stöd för dina åsikter, inte så seriöst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 10:38

Björn och miri:
Hur mycket hjälper 5D MkII's "optikkompensation" mot felen/problemen på objektiven ni uppmärksammar i era inlägg ovan?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-13 13:31
Ursprungligen av Solid:

Björn och miri:
Hur mycket hjälper 5D MkII's "optikkompensation" mot felen/problemen på objektiven ni uppmärksammar i era inlägg ovan?

Nikons proffsigare hus kompenserar för kromatisk aberration. Vet inte hur det är med Canons topphus.

Här kan ni se skillande med och utan korrektionen, ca 1/3 ner på sidan. Till vänster är kamerans korrigering, mitten är utan korrigering och till höger är korrigering i dator m. h. a. Nikons egen mjukvara.

Edit: stavfel + länk

Senast redigerat 2008-10-13 17:09
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-21 16:43
Ursprungligen av dala:

Nikons proffsigare hus kompenserar för kromatisk aberration. Vet inte hur det är med Canons topphus.

Här kan ni se skillande med och utan korrektionen, ca 1/3 ner på sidan. Till vänster är kamerans korrigering, mitten är utan korrigering och till höger är korrigering i dator m. h. a. Nikons egen mjukvara.

Edit: stavfel + länk

resultatet blir klart bättre med Nikons i kamerans korrigering eller med Nikons egen raw konverterare vad det gäller CA från linserna.
Hasselblad var först med detta vilket visades vid förförra Photokina och sedan kom Nikon med sin liknande korrigering .

Ingenting. All optik har optikfel, det optikkompensationen gör är att man kan justera och ställa in så att man får ok. fokus med optiken och det är ju en förutsättning för skarpa bilder. Om sedan optiken dras med vinjettering, dålig kantskärpa, distortion, dålig upplösning, dålig kontrast och akromatism ja då hjälper inte ens den bästa kameran i världen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 16:00
Ursprungligen av Snoopy:

Ingenting. All optik har optikfel, det optikkompensationen gör är att man kan justera och ställa in så att man får ok. fokus med optiken och det är ju en förutsättning för skarpa bilder. Om sedan optiken dras med vinjettering, dålig kantskärpa, distortion, dålig upplösning, dålig kontrast och akromatism ja då hjälper inte ens den bästa kameran i världen

Så alla kameror utan funktionen är helt odugliga?

Ursprungligen av Solid:

Så alla kameror utan funktionen är helt odugliga?

hööö, fattar inte vad du menar. Funktionen du frågar efter tar inte bort optikfel, lika lite som motljusskydd gör att din kamera tar fler bilder/sek.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-20 00:47

jag kan bara återigen svara att jag har testat 3 st 17-40 inget har varit bra tillsammans med 5d ut mot kanter och hörn.
och Björn , ditt bildexempel säger ingenting.Gör en jämförelse med 14-24 på vidvinkelområdet och återkom med resultatet.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-10-20 13:09

Tråden handlar om 5Dmk2, starta en egen tråd och kriga i den är ni bussiga.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-21 00:39

håller med, kameran har jag snart för test och jag kommer att visa en jämförelse med exakt samma exponerade bilder från den och gamla 5d , rawfiler kommer att läggas upp som sedan alla som är intresserade själva kan ta ner för att evaluera , exv upplösning, brusbild etc
plats. Fotosidan.se - Sveriges strsta mtesplats fr fotografer - Fotosidan

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-10-21 00:49

Canon säger ju (in)officiellt att det är leverans i slutet på November - början på December. Tror du att du kommer få den innan dess? Det vore kul, men jag håller inte det som troligt.

/M

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-21 01:29

jag jobbar i sydafrika 4/11 och några veckor och fick indikation på att jag möjligen skulle få den till dess, nu har Canon flyttat fram leveransdatum, min leverantör vet ingenting i dagsläget.Verkar som Canon inte får till ett leverans firmware som är OK, kamerorna finns redan i Europa enligt en källa

Nu tar det kanske sin lilla tid att uppdatera firmware i alla kamerorna, men att redan nu veta att man på en månad inte får till firmware låter oroväckande. Låter som något major fel som måste fixas till, kan gissa att Canon är lätt stressade då Nikon kommit starkt på slutet och AF-strulet med Mark III är väl det sista Canon vill hända med nya 5D. Hoppas också att fototidningar verkligen testar kritiskt och inte en massa menlösa parkbilder + toppbetyg för den typ av tester är det hyperinflation på.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-10-21 14:07

Att kamerorna finns i Europa och väntar på ny firmware kan väl lika gärna vara en skröna som ett trovärdigt rykte. Det var väl Mikael som lanserade ryktet från början. En källhänvisning skulle kanske ge lite mer substans till det ryktet. Jag tror dock inte på det.

De har ju dessutom inte gjort något åt AFen på den kameran så ett nytt Mk3 fiasko lär vi väl inte se.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-21 16:14

det kan vara en skröna, men jag har fått uppgifterna från en vanligtvis mycket välinformerad person.De ligger i Holland och väntar på slutgiltligt firmware enligt honom.

Du kan köpa det eller inte Mattias L.
Nu är vi dock några som sedan 80talet har varit på diverse pressvisningar, inbjudna till träffar/pressvisningar på ett antal Photokinor osv, jag tror mina kontaktytor och känningar är något större än gemene mans på fotosidan och även på 99mac.

mvh Mikael

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-10-21 16:46
Ursprungligen av miri:

det kan vara en skröna, men jag har fått uppgifterna från en vanligtvis mycket välinformerad person.De ligger i Holland och väntar på slutgiltligt firmware enligt honom.

Du kan köpa det eller inte Mattias L.
Nu är vi dock några som sedan 80talet har varit på diverse pressvisningar, inbjudna till träffar/pressvisningar på ett antal Photokinor osv, jag tror mina kontaktytor och känningar är något större än gemene mans på fotosidan och även på 99mac.

mvh Mikael

Haha, vad blygsamt! Hur kan du veta det? Har du koll på alla som skriver här? Det kan ju vara så att kamerorna ligger i holland, men ett rykte är ett rykte tills någon tar det för en sanning och för det vidare. Därför är det viktigt med källor.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-21 20:36
Ursprungligen av Mattias L:

Att kamerorna finns i Europa och väntar på ny firmware kan väl lika gärna vara en skröna som ett trovärdigt rykte. Det var väl Mikael som lanserade ryktet från början. En källhänvisning skulle kanske ge lite mer substans till det ryktet. Jag tror dock inte på det.

De har ju dessutom inte gjort något åt AFen på den kameran så ett nytt Mk3 fiasko lär vi väl inte se.

Det är detta jag vänder mig emot, du vet inte ett skit. En källanvisning skulle kanske ge mer substans, Jag tror inte på det osv. Vem är du? jag har aldrig mött dig i ett officiellt sammanhang.

Eftersom det nu ligger på fotosidan så är det Magnus Fröderberg som har information om att kamerorna ligger i Holland. Magnus är redaktör för tidningen Kamera&Bild och har en långvarig bra kontakt med Canon.

Vem är DU Mattias som ger utryck för så mycket spekulerande om ditten och datten och kan ifrågasätta så mycket?Var får du din information från?

PS snoopy jag är fortfarande lugn.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-10-21 20:50
Ursprungligen av miri:

Det är detta jag vänder mig emot, du vet inte ett skit. En källanvisning skulle kanske ge mer substans, Jag tror inte på det osv. Vem är du? jag har aldrig mött dig i ett officiellt sammanhang.

Eftersom det nu ligger på fotosidan så är det Magnus Fröderberg som har information om att kamerorna ligger i Holland. Magnus är redaktör för tidningen Kamera&Bild och har en långvarig bra kontakt med Canon.

Vem är DU Mattias som ger utryck för så mycket spekulerande om ditten och datten och kan ifrågasätta så mycket?Var får du din information från?

PS snoopy jag är fortfarande lugn.

Varför sa du inte det från början? Varför så hemlighetsfull? Om nu ingen på Canon vet som du skrev innan, hur skall då Magnus veta. Du är motstridig MIkael, och lättretad.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-10-21 20:55
Ursprungligen av miri:

Det är detta jag vänder mig emot, du vet inte ett skit. En källanvisning skulle kanske ge mer substans, Jag tror inte på det osv. Vem är du? jag har aldrig mött dig i ett officiellt sammanhang.

Eftersom det nu ligger på fotosidan så är det Magnus Fröderberg som har information om att kamerorna ligger i Holland. Magnus är redaktör för tidningen Kamera&Bild och har en långvarig bra kontakt med Canon.

Vem är DU Mattias som ger utryck för så mycket spekulerande om ditten och datten och kan ifrågasätta så mycket?Var får du din information från?

PS snoopy jag är fortfarande lugn.

Tycker bara att det är lustigt att när jag säger att jag får min information direkt från Canon, så vet dom ingenting, men när du får din information via Magnus som får sin via Canon såär det sanning. Märkligt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-21 16:46

Jisses
du sitter och spekulerar själv i 5dmk2 AF, ingen vet mer om det än Canon, och du ifrågasätter mina källor.
Jag har just beskrivit att jag känner folk från hela branchen genom att ha deltagit i bla pressvisningar de senaste 6 Photokinorna.Träffat ledningen för Pentax. Nikon, Canon , Leaf, Kodak, Hasselblad mfl mfl

Inte bara jag utan vänner från SFF, Radeko, Foto, Bild&Ljud, Photodo mfl
När såg jag dig?

Senast redigerat 2008-10-21 17:02
  • Avstängd
  • International user
  • 2008-10-21 17:36
Ursprungligen av miri:

Jisses
du sitter och spekulerar själv i 5dmk2 AF, ingen vet mer om det än Canon, och du ifrågasätter mina källor.
Jag har just beskrivit att jag känner folk från hela branchen genom att ha deltagit i bla pressvisningar de senaste 6 Photokinorna.Träffat ledningen för Pentax. Nikon, Canon , Leaf, Kodak, Hasselblad mfl mfl

Inte bara jag utan vänner från SFF, Radeko, Foto, Bild&Ljud, Photodo mfl
När såg jag dig?

På en direkt fråga till Per Karlsson på Canon som visat kameran för mig 2 gånger så svarade han att AFen är samma som på MK1. På en ytterligare direkt fråga så svarade han att leveranserna kommer igång i slutet på November början på December. Det är inga rykten och det är en öppen deklarering av min källa och ingen spekulering alls. Vad har du att komma med förutom att skryta om dig och ditt ofantligt stora kontaktnät?

Jag har respekt för ditt kunnande, du borde ha respekt för att andra också kan och vet.

Ditt största problem, som jag tycker att du skall ta tag i, är att om någon ifrågasätter det du säger eller kommer fram till en divergerande slutsats så slår du bakut och blir skogstokig. Det fungerar inte på diskussionsforum, varken här eller på Fotosidan.

Vänligen
Mattias

miri: respekt

Mattias L: Det behöver ju inte vara AF som strular det kan ju vara precis vad som helst.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-21 17:02

jag skall ta det lugnt
mvh

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-21 19:38

Varken Per eller någon annan kan med säkerhet säga att autofokusen är samma, det vet endast Canons ingenjörer. Per hade ingen aning om exv 1dmk3 problem med sub spegel, det var Rob G som visade problematiken .
Om du talar med Per igen så kan han bekräfta hur lite information han eller någon annan får av Canon.

Jag blir klart irriterad över att du ifrågasätter min källa till att kamerorna redan finns i Europa och Holland men i väntan på "final firmware" så skeppas inga ut.
Vem som har sagt detta har du därför inte med att göra, lika lite som att du behöver tro på dessa uppgifter. Det är upp till var och en att bedömma sanningshalten, själv ifrågasätter jag inte personen ifråga då han är mycket initsierad av vad som pågår..
Själv är jag bara intresserad av - får jag kameran innan jag sticker på min arbetsresa
Mikael

Mikael

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-10-21 20:14

Det är trist att du inte kan höra något annat än vad du själv säger. Du får gärna bli irriterad, det skiter jag högaktningsfullt i.

Om du får kameran innan den 4 November så blir jag jätteglad, för det innebär att jag också för den runt den tidpunkten, jag är dock lite mer pessimistisk och tror att vi alla får vänta ungefär en månad till. Nu är det ju ingen som vet säkert förrän vi har dem i handen så det känns meningslöst att diskutera detta vidare.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-21 20:57

Och det förefaller som du har vissa svårigheter att förstå.
läs nu igenom texten igen, det är en jävla diskrepans att uttala sig om AF eller om några kameror som ligger i Holland och väntar.

lättretad kan jag hålla med om

förstår du varför?

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-10-21 21:11

Som jag sagt tidigare, det är totalt meningslöst att diskutera. Du vet ju inte heller till 100%. Eller hur!

Vi får ta upp diskussionen om AF när kameran har levererats. Känns det ok för dig?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-21 22:23

det är väl rimligt. eller hur

Bevaka tråden