Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop: Är du en switcher?

Tråden skapades och har fått 1711 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av KaRo:

Välkomna hit jac, Crilles123 och haenns !
Hoppas att ni ska trivas här på 99.se. Här har kommit många nya, unga och duktiga medlemmar det sista halvåret. Fråga gärna om det som ni undrar över. Goflorp och andra kunniga kan svaret på de flesta frågorna som brukar dyka upp här. Jag har haft Mac i ett år och lär mig något nytt varje dag. Älskar min iPod Touch också och allt roligt man kan stoppa i den ! Alla här på 99.se (även moderatorerna) hjälper till oavlönat och på fritiden. Vi ses ute i trådarna ! Ha det bra. KaRo

Pöss på däjj mi lella tuta!

• Medlem
  • Höganäs
  • 2008-11-05 16:57
Ursprungligen av Goflorp:

Kan du synca Adressboken med Touch ? Eller har man bara det i iPhone ?

Touch synkar adressboken ja

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-04 19:14

Beställde en MacBook imorse från Dustin, och här sitter jag med den Är helt överlycklig, allt med den känns så "lyxigt" liksom. Iofs fattar jag inte ens hälften, men jag skulle tro att jag lär mig. "Allt om Mac" blir min sängkamrat ikväll

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 06:54

Jag är en switcher..nja nästan 70% mac 30% pc ungefär. Fick macen för 4 dar sen. Men det kommer ändras när jag tar an bootcamp så jag kan köra mina spel på macbooken
Anledning varför jag bytte var när jag skrev flera viktiga dokuments på pc:n men av någon anledning så sparades dem inte. Nästa dag kunde jag inte hitta dem. Hörde att os x använder sig av timemachine och jag fick upp ögonen direkt. Plus att dem är skitsnygga ^^

Välkommen till 99.se nitzer ! Snygg katt du har på din avatar.
Javisst är Macarna snygga och så fungerar dom så bra också. Inget virus eller annat otyg att oroa sig för. Ang bootcamp ska man se till att använda licensierat exemplar av Windows XP/Vista, "fulkopior" kan krångla till livet för dig...

Jag köpte min macbook för några dagar sedan, jag är hel NÖJD! Jag har haft dator sedan jag var 10 år, alltså nästan i 10 år. Men så satt jag och fundera på hur dummt windows är te.x Tänk att de är första gången du sitter vid en dator du surfar osv, sedan när du ska stänga av datorn vet du inte hur man gör. Det sista man skulle göra är nog trycka på "start". Så fruktansvärt dummt! Men det var bara en av alla anledningar till att jag bytte till mac. Datorerna är stilrena, kompletta och mycket väl portabla. Jag är verkligen hel nöjd, ska bli jätte kul att lära sig detta operativ systemet.
Men jag är inte helt porta när de gäller Apple, har haft nästan alla ipods, och nu har jag även iPhone sedan ett år tillbaka.

jo, bytte för ett år sedan en iMac 24... köpte en Macbook 2.4 häromdagen som komplement (suverän burk fö).. nu ska allt windows ut... Rekommenderar TimeCapsule också - trådlösa backups, router samt skrivare delning. Plug&play även här och igång på ingen tid alls...

PS: Skulle blåtands ihopkoppla min N95 med Macbooken.. gick på 15 sek att komma ut på internet mha mobilen - på frugans Acer med XP gav jag upp efter 20min....

Ursprungligen av jonpatron:

PS: Skulle blåtands ihopkoppla min N95 med Macbooken.. gick på 15 sek att komma ut på internet mha mobilen - på frugans Acer med XP gav jag upp efter 20min....

Oj, nu blev jag nyfiken. Jag har också en N95 men har inte hunnit pröva att använda den ihopkopplad med en av mina Mac-datorer för att komma ut på internet. Hur gör man ? Jag har kontantkort i min N95, hur mycket kostar det att använda internetuppkopplingen ? Har prövat att använda blåtand med både Nokian och datorerna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 17:28

Sådär. Då är jag också en switcher ^^

Har bekantat mig med macen i några timmar och det går förvånansvärt bra det här. Något som jag har stört mig på är att det inte verkar gå att klippa ut och klistra in saker? Hur gör jag t.ex. om jag vill flytta en .avi fil från downloads till movies på ett bekvämt sätt? Inte kan jag väl behöva öppna två finderfönster och dra den över?

Vackert är det också.. Jag ar en switcher (tänk gammal festisreklam)

Är sedan några dagar tillbaka en nyfiken switcher. Har i princip aldrig rört en Mac tidigare, men jag tröttnade på att strula runt med bråkiga PC-apparater som blev dubbelt så slöa efter bara några veckor från inköpsdatum. Köpte en MacBook och är, om än förvirrad, mycket nöjd.

Får se hur länge den håller sig pigg!

Ursprungligen av HappyPancake:

Är sedan några dagar tillbaka en nyfiken switcher. Har i princip aldrig rört en Mac tidigare, men jag tröttnade på att strula runt med bråkiga PC-apparater som blev dubbelt så slöa efter bara några veckor från inköpsdatum. Köpte en MacBook och är, om än förvirrad, mycket nöjd.

Får se hur länge den håller sig pigg!

Välkommen!

Jag köpte min första mac för lite över ett år sedan. Jag var lite småförvirrad i början, men efter 2 veckor hade man vant sig.

Den är fortfarande väldigt pigg, även om jag använder tunga applikationer och ibland pressar systemet. Det blir inte lika ihopkleggad i systemet som en pc blir!

HappyPanncake ➽

Grattis till ditt första inlägg ! Du har ju varit här ett tag så du vet lite om hur det fungerar här. Visst är din MacBook fin ? Förvirringen brukar försvinna när du upptäcker hur enkelt det är att använda en Mac-dator.:D

henkebarn>
KaRo>

Tackar!

Jo, allt börjar klarna mer och mer. Redan försöker jag spontant tvåfingerscrolla när jag använder andras bärbara PC...

Det är många fina grejer inbakade i burken: är bl.a. helt kär i mina widgets. Vem behöver iGoogle?

Eftersom rubriken på den här gamla tråden är "Är du en switcher?" så måste man ju kunna svara "nej" på den också, annars hade rubriken lydit något i stil med "Tråden för Switchers..."

Svar: Nej! Jag såg ljuset från början. Läste en artikel i Fortune magazine som jämförde System 7 med Windows 3.1 var såld från början! Detta var 1992/93 och köpte en splitter ny LCIII med 4MB RAM och 80MB HD.

And I ain't ever looked back since!!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Eftersom rubriken på den här gamla tråden är "Är du en switcher?" så måste man ju kunna svara "nej" på den också, annars hade rubriken lydit något i stil med "Tråden för Switchers..."

Svar: Nej! Jag såg ljuset från början. Läste en artikel i Fortune magazine som jämförde System 7 med Windows 3.1 var såld från början! Detta var 1992/93 och köpte en splitter ny LCIII med 4MB RAM och 80MB HD.

And I ain't ever looked back since!!

Åh! pizzakartongen.....
Många körde med skruven i bakkant borttagen för snabbare åtkomst till insidan...
80Mb var väl "fet-option" ? Den kom väl med 40MB först ?

En sak som är fin med mac är att man får så mycket med på köpet i programvara. iLife är guld värt, alla developer tools som man får gratis och möjligheten att utan någon installerad specifik mjukvara kunna läsa dokument från excel, word, pages, numbers etc är ju helt kanon. Sånt kostar ju hur mycket pengar som helst annars. Automator är också något som är värt hundratals kronor i mina ögon. Kanske tusentals tillochmed! På så vis kan man ju tycka att mac kanske är BILLIGARE än PC

Jag har nog aldrig skruvat i en sådan skruv, varför ska man göra det ?!

Jag har en LCIII i källaren som inte heller har en skruv, fast det är inte samma LCIII som jag hade, men samma modell så det duger. Det var min first love!

Har faktiskt haft funderingar på att plocka isär en Mac Mini och stoppa in den i LCIII:an och köra med iMate och ADB keyboard och mus, men är lite sugen på att göra samma sak med en Plus och skaffa en passande TFT skärm.

Problemet är bara att jag inte behöver en sådan Mac, fast det har ju aldrig stoppat mina impulser förut...

Jag vill gärna få en något bättre G4 än min Sawtooth som jag kan bygga in i mitt Macintosh II låda, för det behöver jag! Har försökt byta in en mot min Fujitsu SiemensPentium 4 3,2GHz PC men ingen vill byta en 800GHz G4...

Där kan vi snacka devalvering (av PCn), 4x högre processor hastighet, 1GB RAM, 320GB HD men ända kan jag inte få en gammal G4 för den...

I rest my case...

Varför vilar du din väska?

Den är trött efter att ha burit min Macintosh portable...

Annat var det innan jag uppgraderade från min Apple ][c, den var lättare och min väska orkade mycket mer...

jag switchade till mac för cirka 6 månader sen. jag har kört windows sen 3.1 men har under de senaste 5 åren varit sugen på en mac vid varje nytt datorköp. men nu tog jag äntligen tag i det o kommer aldrig köra windows igen. har en macbook nu och kommer skaffa en imac när jag flyttar hem från norge och min iphone är på väg nu i dagarna. ipod har jag haft i flera år. tack apple

Jag har hela mitt Mac-liv försökt att frälsa folk, men för ett par år sedan så tröttnade jag på att tjata och kom på att folk får väl skylla sej själva...

Vad händer ? Jo, Micro$oft gör det åt mej, de lanserar Vista och nu köper fler och fler av de jag känner (och har tjatat på) Mac, och flera data-tekniska killar motiverar övergången med just Vista. T.o.m. Apple själva använder detta som en av punkterna i sina presentationer varför det gått så bra.

Welcome!

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-10 16:23
Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag har hela mitt Mac-liv försökt att frälsa folk

Det var faktiskt sådana som du som höll mig borta från Mac under många, många år...

Ursprungligen av planB:

Det var faktiskt sådana som du som höll mig borta från Mac under många, många år...

Och vem förlorade på det ?!?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-10 01:55

I nästa vecka är det dags för min switch, en alu-macbook skall inhandlas och just idag kan livet inte bli bättre. Kalmar FF bäst i Sverige och snart slipper man windows.

Forza!

Ursprungligen av Stenelo:

I nästa vecka är det dags för min switch, en alu-macbook skall inhandlas och just idag kan livet inte bli bättre. Kalmar FF bäst i Sverige och snart slipper man windows.

Forza!

Välkommen hit Stenelo ! Ja, har man en Macdatorn kan man inte annat än må bra. Såg den nya MacBook i en affär i em. Snyggare än jag trodde den skulle vara när jag tittat på bilder.Är inte idrottsintresserad så jag vet inte om Kalmar FF är ett fotbollslag eller ? Men om du vill så kan jag också heja på dom !;)

Jaha, då var man en switcher då...

Synd bara att jag inte får mitt USB-klaviatur (M-audio Radium 61) att funka ihop med min nya fina MacBook. Drivrutiner och allt är på plats ändå får jag inte ett enda mini-input att nå varken Reason eller Garageband. Någon som har liknande problem eller kan hjälpa?

Jag vill ju att det roliga ska börja NU!

Annars verkar det ju inte vara så svårt. Gillar speciellt fyr-finger-kommandona för styrplattan!

Tacksam för hjälp.

Grattis till MacBooken ! Switchade själv för ett år sedan.
Vad kan du göra med fyra fingrar ?

Ursprungligen av KaRo:

Vad kan du göra med fyra fingrar ?

jag rodnar.....:)

Ursprungligen av Goflorp:

jag rodnar.....:)

Du är uppenbarligen mer känslig än jag. Finns mycket roligt
man kan göra med fyra fingrar...

Var inte ledsna nu killar för att ni behöver fyra fingrar för att ha kul.
För mig går det hur bra som helst med ett finger.....

Bevaka tråden