Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pwnage Tool 2.1 (Uppdaterad) Guide för iPhone 2G

Tråden skapades och har fått 245 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 17:47

Har en iPhone 2G som jag låste upp i våras med iPlus.
version 1.1.4
Jag har Installer och använder programmet Boss Prefs.
Dessutom har jag installerat svenska ordlistor (Kias lista), ej Swephone alltså.

Om jag uppdaterar med den i tråden publicerade tydliga guiden (tack för den!), finns det motsvarande Boss Prefs för Cydia? Jag uppskattar möjligheten att kunna stänga av EDGE helt osv.

Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-13 18:59
Ursprungligen av mirydh:

Har en iPhone 2G som jag låste upp i våras med iPlus.
version 1.1.4
Jag har Installer och använder programmet Boss Prefs.
Dessutom har jag installerat svenska ordlistor (Kias lista), ej Swephone alltså.

Om jag uppdaterar med den i tråden publicerade tydliga guiden (tack för den!), finns det motsvarande Boss Prefs för Cydia? Jag uppskattar möjligheten att kunna stänga av EDGE helt osv.

Tack!

BossPrefs finns i Cydia. Var ett av dom första programmen jag installerade på min iPhone.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 19:22

Bör jag avinstallera allt i Installer, tex Kias ordlista och de få små program jag har, innan jag kör pwnage?

Kanske försvinner de helt enkelt i processen?!

Senast redigerat 2008-10-13 21:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 21:38
Ursprungligen av Robo-X:

BossPrefs finns i Cydia. Var ett av dom första programmen jag installerade på min iPhone.

//Rob

Var hittar jag BossPrefs? Den finns inte med i listan "Download packages" i Pwnage 2.1.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-14 16:01
Ursprungligen av mirydh:

Var hittar jag BossPrefs? Den finns inte med i listan "Download packages" i Pwnage 2.1.

Det finns i Cydia under Featured Packages.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 19:58
Ursprungligen av Robo-X:

Det finns i Cydia under Featured Packages.

//Rob

A, ok - tack!

har hört att om man har en hackad 2g iphone med 2.0.2 å kan man uppdatera allt via itunes utan att den låser sig, stämmer detta? Eller måste man gå vi Pwnage eller liknande?

Ursprungligen av vipsitall:

har hört att om man har en hackad 2g iphone med 2.0.2 å kan man uppdatera allt via itunes utan att den låser sig, stämmer detta? Eller måste man gå vi Pwnage eller liknande?

Söka?

en liten fråga bara.
Måste man ha ipod touch g2, funkar inte den första modellen?

Ursprungligen av The big Q:

en liten fråga bara.
Måste man ha ipod touch g2, funkar inte den första modellen?

för att jailbreaka? det funkar med första också

Vill bara tacka Robo-X, Adrian B & theplague.
Jag gick över och och testade med QuickPwn (i stället för Pwnage Tool), då fick jag till min polares iPhone.
(se tråd: Hjälp med aktivering av iPhone som låst sig)

Hej!
tar ett djupt andetag innan jag börjar skriva! Kommer säkert få massa svar där folk ber mig läsa äldre trådar, men jag har läst och läst och jag är smått efterbliven!
Jag har gjort allt, försökt med pwnage, ziphone yadayada.
har en iphone 2g. den var upplåst och fixat, när jag fick denna, hade cydia i den. av någon anledning ville jag installera installer.app då försvann ALLT på mobilen. den gick tillbaka till fabriks modus och nu är det bara en ikon på skärmen som visar en usb kabel som ska in i itunes, har installerat om den flera gånger, och följt alla hänvisningar som angetts ovan. Får fran fel 1600, youtubat på detta, men kan inte fixa det ändå, snälla. är det någon som kan hjälpa en helt oteknisk människa jag får hjärnblödning, det går inte!!!!!!
har verkligen provat med allt, det ska ju vara så simpelt...... SNÄLLLLLLAAAAA är det någon vänlig själ som har tålamod!
mvh

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-10 15:52
Ursprungligen av masaalaa:

Hej!
tar ett djupt andetag innan jag börjar skriva! Kommer säkert få massa svar där folk ber mig läsa äldre trådar, men jag har läst och läst och jag är smått efterbliven!
Jag har gjort allt, försökt med pwnage, ziphone yadayada.
har en iphone 2g. den var upplåst och fixat, när jag fick denna, hade cydia i den. av någon anledning ville jag installera installer.app då försvann ALLT på mobilen. den gick tillbaka till fabriks modus och nu är det bara en ikon på skärmen som visar en usb kabel som ska in i itunes, har installerat om den flera gånger, och följt alla hänvisningar som angetts ovan. Får fran fel 1600, youtubat på detta, men kan inte fixa det ändå, snälla. är det någon som kan hjälpa en helt oteknisk människa jag får hjärnblödning, det går inte!!!!!!
har verkligen provat med allt, det ska ju vara så simpelt...... SNÄLLLLLLAAAAA är det någon vänlig själ som har tålamod!
mvh

Först och främst ta bort ziphone från datorn och använd det aldrig igen.
Återställ till 2.1 firmware från Apple.
Använd senaste verisonen av QuickPWN eller WinPwn för att jailbreaka din iPhone.
Installera om alla programmen. Det är cydia som gäller nu. Installer har inget som cydia inte har.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-10 16:03
Ursprungligen av Robo-X:

Först och främst ta bort ziphone från datorn och använd det aldrig igen.
Återställ till 2.1 firmware från Apple.
Använd senaste verisonen av QuickPWN eller WinPwn för att jailbreaka din iPhone.
Installera om alla programmen. Det är cydia som gäller nu. Installer har inget som cydia inte har.

//Rob

Använder han QuickPwn eller WinPwn så kan han väl inte ringa med den sedan? Jag skulle därför rekommendera Pwnage Tool i detta fall (iPhone 2G) - men jag kanske har missat något?

Masaalaa: Vilket fel får du och i vilket steg i guiden?: "Får fran fel 1600" ger oss inte så mycket vägledning. Mitt tips är antingen att söka på "iphone 1600". Alternativt följa guiden i första inlägget i denna tråd till punkt och pricka. Om du fortfarande får problem - skriv mer detaljerat så blir det lättare att hjälpa.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-10 17:59
Ursprungligen av kia2:

Använder han QuickPwn eller WinPwn så kan han väl inte ringa med den sedan? Jag skulle därför rekommendera Pwnage Tool i detta fall (iPhone 2G) - men jag kanske har missat något?

Masaalaa: Vilket fel får du och i vilket steg i guiden?: "Får fran fel 1600" ger oss inte så mycket vägledning. Mitt tips är antingen att söka på "iphone 1600". Alternativt följa guiden i första inlägget i denna tråd till punkt och pricka. Om du fortfarande får problem - skriv mer detaljerat så blir det lättare att hjälpa.

Klart går det att ringa med den. Men quickpwn verkar inte låsa upp basebandet. Men man kan installera bootneuter med cydia och låsa upp basebandet med det. Fungerar klockrent.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Klart går det att ringa med den. Men quickpwn verkar inte låsa upp basebandet. Men man kan installera bootneuter med cydia och låsa upp basebandet med det. Fungerar klockrent.

Antingen det eller - om man kör Mac - så återställer man till ett firmware skapat med PwnageTool efter man kört QuickPwn (inte via DFU utan bara vanlig alt-Återställ). Båda sätten är krångliga på olika sätt, men tyvärr är det enda lösningen ibland eftersom enbart QuickPwn inte räcker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-15 14:09

Uppgraderade just från 1.1.1 till 2.1 med Pwnage Tool. Inga problem. Men jag får meddelandet "An update to your carrier settings for your iPhone is available. Would you like to download it now?" meddelande när jag ansluter till iTunes. Vad är det? Finns det risk att jailbreak eller upplåsning påverkas om jag accepterar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-15 14:48

Ber om ursäkt om detta är en trivial fråga men jag hittade inget svar när jag sökte.

Det verkar som om jag har engelsk ordlista oavsett vilket språk jag väljer. Är den svenska ordlistan något man måste installera separat? Kan man ha engelskt UI och svensk ordlista?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-15 15:48
Ursprungligen av bertilt:

Ber om ursäkt om detta är en trivial fråga men jag hittade inget svar när jag sökte.

Det verkar som om jag har engelsk ordlista oavsett vilket språk jag väljer. Är den svenska ordlistan något man måste installera separat? Kan man ha engelskt UI och svensk ordlista?

Självklart kan man ha både och. Du måste välja alla tangentbord du vill använda för att aktivera ordlistorna.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-15 16:30

Tack Rob. Inser nu vad globen på tangentbordet är till för. Klockrent!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-15 16:56

Googlade lite på meddelandet om carrier settings. Insåg att det var ofarligt och uppdaterade. Inga problem. Men det är fortfarande oklart exakt vilka settings som ändrades.

Okej. Människor som är duktiga. Det här kan gå.

Hej. Jag heter Daniel Eyre och kan absolut ingenting om sånt här. Vilket är olyckligt, då jag naturligtvis försökt uppdatera min iPhone nyligen. Vilket i sin tur, förstås, resulterade i att telefonen nu verkar skapligt avliden.

Detta har hänt:

Jag köper min brors USA-köpta iPhone 2G, som låsts upp via något program (vet ej vilket) för en hel massa månader sedan. Jag känner att jag vill uppdatera telefonen med nya, roliga program och så vidare, då den i dagsläget mest innehåller bajs och kiss (i programform, då förstås).

Laddar hem Pwnage Tool 2.0 (sitter på en MacBook Pro inköpt sommaren -07) och alla nödvändiga filer. Kopplar in telefonen till iTunes, trycker UPDATE. Sedan vet jag inte riktigt vad som händer. När jag ska starta upp Pwnage Tool och via den skapa en ny ipsw-fil åt telefonen, vill Pwnage Tool inte känna igen de filer jag redan laddat hem för att använda som grunder. Filerna är absolut legitima, har även provat med uppdaterings-ipsw:n som iTunes själv laddade hem inför att uppdatera telefonen. Pwnage Tool vägrar röra vid någon av filerna. Så, jag blir rädd. I min panik tror jag att jag lyckades restore:a iPhonen till något elakt default-läge (via iTunes, då), varpå alla filer på den förstås försvinner. Nu kan jag inte längre starta telefonen. Kommer till USB-sladd-skärmen (varifrån man kan ringa nödnummer, ni vet), men sedan aldrig vidare. Har jag i mitt svenska SIM-kort säger iTunes att kortet inte stödjs, och jag kan inte utforska telefonen vidare. Har jag inte i något SIM-kort alls, säger iTunes förstås att jag måste sätta i ett. Ibland säger iTunes också att det inte kan connecta till min iPhone alls, då telefonen saknar nödvändiga filer. Det var ungefär här som jag blev ledsen och började gråta på allvar.

Har jag haft sönder min iPhone, helt och hållet? Har provat att starta telefonen i recovery-mode och allt det där, har provat allt, känns det som. Men så är jag som bekant inte alls särskilt bra på sånt här, har aldrig sysslat med något liknande förut.

Jag skulle vara helt brutalt tacksam om någon kunde hjälpa mig. Ni anar inte. Ni anar inte...!

Kära vänner,

på återseende.

Ursprungligen av Daniel Eyre:

Har jag haft sönder min iPhone, helt och hållet?

Nej, det är ytterst osannolikt, det går att göra rätt mycket utan att de går sönder pga hack och liknande.

Det låter som om du din telefon helt enkelt är återställd och då är jailbreak och upplåsningen borta. Du behöver alltså låsa upp telefonen på nytt. Men först måste du komma förbi aktiveringen och sedan utföra jailbreak.

Ett sätt är att köra QuickPwn, det kan ta dig förbi aktiveringen och utföra jailbreak, men tyvärr fungerar upplåsningen sisådär. Då får man installera Bootneuter i efterhand och köra det för att låsa upp telefonen.

(Om det jag sagt låter som grekiska i dina öron, kolla runt lite på nätet och i trådarna här, allt finns förklarat.)

Tack så mycket för svaret.

En sak bara - QuickPwn, fungerar det verkligen för Mac? Laddade hem programmet (långt innan allt gick åt helvete, för övrigt), men fick direkt känslan av att det var en PC-only-app. Med tanke på filtyperna, och så. Var väl bat-scripts och sådant, som åtminstone min Mac inte ville öppna.

Eller laddade jag hem fel version, kanske?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-16 15:53
Ursprungligen av Daniel Eyre:

Tack så mycket för svaret.

En sak bara - QuickPwn, fungerar det verkligen för Mac? Laddade hem programmet (långt innan allt gick åt helvete, för övrigt), men fick direkt känslan av att det var en PC-only-app. Med tanke på filtyperna, och så. Var väl bat-scripts och sådant, som åtminstone min Mac inte ville öppna.

Eller laddade jag hem fel version, kanske?

Det finns för både Mac och PC. Alltid använd den senaste versionen!

Det hjälper att läsa på forumet först också eftersom det har tagits upp flera gånger.

QuickPwn 1.1 Guide för iPhone 2G

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det finns för både Mac och PC. Alltid använd den senaste versionen!

Det hjälper att läsa på forumet först också eftersom det har tagits upp flera gånger.

QuickPwn 1.1 Guide för iPhone 2G

//Rob

Underbart. Följde guiden och jävlars jävlar - det fungerade! Telefonen lever igen! Tack så mycket för hjälpen, verkligen. Nu ska jag börja kika runt efter roliga saker att ladda hem!

Jag köpte min Iphone i USA i mars detta året. Jag var då bunden till operatören at and t men låste upp den själv. Jag har sedan kunnat använda mitt svenska kontantkort till Iphone tills idag när jag bestämde mig för att uppdatera den nyaste programvaran 2.1, eller vad det nu var.

Detta meddelande kommer upp så fort jag sätter i mitt svenska comviq kontantkort:

"the sim inserted in this iphone does not seem to be supported".

När jag sätter in mitt gamla amerikanska kontantkort kan den inte registrera det nummret heller utan vill att jag ska ringa at and t och skaffa ett nytt konto.

Har jag hamnat i en omöjlig situation att lösa nu? Är detta slutet för min kära Iphone?

Skulle uppskatta hjälp!!!

Det gick inte att få min iphone att fungera med hjälp av pwnage tool. Antar att man måste ha ngn kontakt med itunes för att få det att funka. I slutfasen av pwnage tool när man ska hålla in home och start knappen får den ingen kontakt.

När jag kopplar in min iphone med mitt svenska kontantkort kommer alltid samma meddelande: "the sim inserted in this iphone does not seem to be supported".

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-24 18:53

Din iPhone är inte aktiverad. Det är det enda som fattas. Är den inte upplåst så står det uppe till vänster no valid sim eller liknande. Kör quickpwn eller pwnage tool och se till att den aktiverar din iPhone. Med QuickPwn kan man inte göra något fel. Har nu låst upp minst 10 iPhones med QuickPwn.

//Rob

Hej!

När det gäller uppdatering 2.2... kan man använda denna guiden då, eller finns det någon lika bra någon stans?... Fixade denna hur lätt som helst, men blir lite nervös nu när det gäller 2.2... Can anyone help me?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2008-12-04 16:40
Ursprungligen av swedishmanc:

Hej!

När det gäller uppdatering 2.2... kan man använda denna guiden då, eller finns det någon lika bra någon stans?... Fixade denna hur lätt som helst, men blir lite nervös nu när det gäller 2.2... Can anyone help me?

Här har du en perfekt guide som hjälper dig låsa upp och updatera din telefon med 2.2 iClarified - iPhone - How to Unlock/Jailbreak Your 2.x.x 2G iPhone Using QuickPwn (Windows) Det finns även länkar till allt som du behöver tanka hem till att göra det.

Bevaka tråden