Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Å jag har iställlet blivit förvirrad med ac/dc grundvalarna på skakig mark..:confused:

Hur ere nu.. AC e väl AC... symmetrtiskt eller ej?

Nja, symmetriskt var kanske fel ord, men medelvärde noll får signalen om den AC-kopplas.

Men det är väl en definitionsfråga hur man menar. En godtycklig signal har både en AC-komponent och en DC-komponent (medelvärdet). Jag tror bara vi använder orden på olika sätt.
Visst, spänningen i vägguttaget kan väl t.ex. fortfarande kallas AC även om den skulle råka få en DC-offset pga nåt elfel nånstans.

Om man definierar AC som att strömmen cykliskt byter riktning så blir AC så som du definerar den. Jag vill nog bara dela upp i AC och DC om det handlar om kraftöverföring. Annars är det bättre att prata om AC-kopplat (medelvärdet försvinner) och DC-kopplat (medelvärdet bevaras).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-25 20:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-27 10:24

Igår etsades det kretskort! Det blev en Bergfotron Phaser.

Eller, jag skrev ut på overheadfilm, skruvade loss 4 skruvar, drack en öl och tittade på när dar303 hade fingrarna i alla kemikalier som gjorde jobbet . I helgen ska jag borra fina hål!

Återkommer med bild på resultatet sen

Och ljud om ett halvår när jag fått dit alla komponenter!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-27 22:32

CGS06 avancerar i backlog kategorierna...

• Medlem
  • 2008-11-28 08:44

Ojojoj, den här topicen var intressant, alla som hinner bygga så mycket! Har en massa saker (ASM-2, EFM, CGS, egen design etc.) hemma som bara väntar på att byggas men hur fasen får man tid för allt sånt här? Ända sedan jag började jobba med elektronik har jag inte haft tid att hålla på med det själv
Byggde dock ett labbagg åt mig själv igår (+/-15V & +5V) och kom på att jag faktiskt tycker om att bygga väldigt mycket och att jag gör det för sällan. Så nu jäklar blir det kraftansträngning!

zthee: Blev din SEKU bra? Har du några bilder och/eller kretskortslayouter? Jag funderar på att bygga en och har en massa pottar som skräpar hemma...(ELFA-rean är ju en guldgruva ). Annars kan jag väl köra allt på labbkort, men det är inte lika kul (och tar en sjuklig massa tid)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 08:47

VCO, Här är den hel tråd om SEKUn.. Jag byggde hela på labbkort - men det var enkelt.. Känns som om det skulle vara roddigt att mecka ihop ett helt kort till den

• Medlem
  • 2008-11-28 08:48
Ursprungligen av zthee:

VCO, Här är den hel tråd om SEKUn.. Jag byggde hela på labbkort - men det var enkelt.. Känns som om det skulle vara roddigt att mecka ihop ett helt kort till den

Tackar för länk! Den blev ju fin den där!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 09:13

Tackar!

Fast det är något med den som gör att jag inte anvädner den - förmodligen är det de dåliga pottarna som gör det svårt att hitta "sweet-spots" när man försöker göra melodier med den. Det låter lite ostämt precis hela tiden, tycker jag. Men att sequenca andra saker gör den ju galant!

• Medlem
  • 2008-11-28 09:48

Jag vill egentligen bara ha en utbyggbar trigsequencer för trumljud och sånt så isåfall är det ju lugnt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 09:54
Ursprungligen av VCO:

Jag vill egentligen bara ha en utbyggbar trigsequencer för trumljud och sånt så isåfall är det ju lugnt

kan det här vara ngt för dig?
Ken Stone's Modular Synthesizer

• Medlem
  • 2008-11-28 10:10
Ursprungligen av Dego:

kan det här vara ngt för dig?
Ken Stone's Modular Synthesizer

Har redan den (ligger hemma och väntar i högen ) men som sagt är den bara 8-stegs. Inte lika kul om man vill göra feta breakbeats

med 4067 är det väl bara att chaina flera om man vill ha fler än 8-16 steg? Isåfall kan man ju göra en 32-stegssequencer! Det har jag alltid velat ha. Flest steg vinner!:cool:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 09:58

Annars är det ju bara att köra en 4067:a per kanal så har du en 16-kanalers trig-seku..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 10:16

Det finns idéer i SEKU-tråden om hur man kan chaina ihop flera stycken - det är ju lite logik på inhibit-pinnen, så är det bara att tuta och köra! Borde du kunna chaina hur många som helst - en 196 pinnar på en bar kanske inte är så dåligt?

• Medlem
  • 2008-11-28 10:37

Hahah psykedeliska taktarter - här kommer jag
Skämt åsido så är det ju najs att kunna programmera mer än en takt i taget per kanal. Tar lite mer plats och kräver dubbelt så mycket panelkomponenter, men smakar det så kostar det

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 10:58

Det vore ballt att klura ut något som gör att man får lite roliga trumtakter med t.ex. 2st 4017 och en multiplexer eller något sånt - så att man får 2x8 och 1x16 steg

Så att den läser A1, B1, A2, B2, A3, B3, A4, B4.. osv. Eller om man kan flippa det så att den läser A1, B1, B2, A2, A3, B3, B4, A4.. ja ni fattar..

• Medlem
  • 2008-11-28 13:56
Ursprungligen av zthee:

Det vore ballt att klura ut något som gör att man får lite roliga trumtakter med t.ex. 2st 4017 och en multiplexer eller något sånt - så att man får 2x8 och 1x16 steg

Så att den läser A1, B1, A2, B2, A3, B3, A4, B4.. osv. Eller om man kan flippa det så att den läser A1, B1, B2, A2, A3, B3, B4, A4.. ja ni fattar..

Det där med exotiska sequencerriktningar är störtkul. SQ-10 tycker jag hade bra möjligheter med det, fast det finns ju fler sätt. 1 till 16 och sen tillbaka till 1 är lite begränsande när man kan gå fram och tillbaka, 1-16 2-15 3-14 osv kan ju också va kul etc. ARPs sequencer är ju också smart i det att man kan köra slumpat. Man matar in de värdena man vill använda och sen slumpar den ifrån de värdena - otroligt bra om man vill ha slumpade old-school body-basar som ändå följer samma tonart och så.

Men det är en annan historia nu vill jag bara trigga trummor och knastriga effekter (som TRIG)

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-28 20:34

Gick katten med på att du satte älghorn på den?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 20:38
Ursprungligen av Heualia:

Gick katten med på att du satte älghorn på den?

Den var en ren i ett tidigare liv...

CGS04, klurig

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 21:04

Ska du köra en pot där *100K sitter?

Själv har jag precis lött mina CGS bandpass filtren. Saknar 8 x TL072 då - sen är det bara tuta och köra.

Har även fixat kort för att styra frequency med vaktrol (http://zthee.vantage.ch/cgs30_cv.pdf) - ska etsa ett och sätta ihop och se om det fungerar - annars får jag göra något annat

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 22:22
Ursprungligen av zthee:

Ska du köra en pot där *100K sitter?

Jag har inte bestämt om jag ska göra det än men det lutar åt det. Behöver en kondning som jag saknar då så jag väntar med så länge

Ska se om jag har delar så jag kan börja bygga andra porrigare grejer...:cool:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 21:15

<- (fast den är 0.100")

Ni som vet - 0.156" kontakter - vad f-n heter det på svenska? Helst ska de vara i vinkel också! Elfa har ungefär 200 olika flikar under kontakter (Jag kommer förmodligen klicka på varenda en, men jag kan ju fråga först).

Woho! Hittade

Stiftlist vinkl typ 2420 hette de visst på Elfa.
Bra att de iaf kostade 15:- + moms... ..om jag köper 100:- *doh!*

Äh. Den som var rak kostade ju bara 7:- + moms om jag köper 50st - känns ju värdare - även fast det kanske gör lådan lite större.. får fundera lite på det.

Senast redigerat 2008-11-28 21:26
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 22:51

Det går nog bra med en 22pf, 68pf eller något åt de hållet också..

Den kondingen sitter ju bara där om du får problem med att kretsen oscillerar..

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-29 00:18
Ursprungligen av zthee:

Den kondingen sitter ju bara där om du får problem med att kretsen oscillerar..

Var sitter den annars?

Skämt åsido, kul att se era mer eller mindre färdiga etskort,
det värmer ett lödsvultet hjärta! Mer sånt!

Senast redigerat 2008-11-29 01:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-29 12:48
Ursprungligen av /mr:

Var sitter den annars?

Ah, men det är ju en sån där sublimeringskonding! Den ångar bort så snart den inte används - och sen byggs den upp igen av överblivna frekvenser från ev. bas som finns med i kretsen

Ska se om det blir lite fler klara kort idag

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 23:18

Jag avvaktar i brist på komponenter och solklart användingsområde. CGS58 så längt mina komponenter räckte... Sen hittade jag socklarna vi prata om idag 24 pins till klee Hade hemma (sick)...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-29 08:21

Ja det är lite kul och se pcberna som blir byggda Gillar sånt med. Nu när man har börjat designa paneler med så ser det ju ut som det blir saker klara snart med. Modularen kommer bli stooooor....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-29 14:40

Men åh!

Multimetern har ju fått tuppjuck. Försöker matcha motstånd. Men det är svårt när den bara fladdrar mellan 100.7 och 100.9 - blir inte så bra precision då

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-29 20:58

CGS58 (inte samma som igår) och CGS64. Sen tog komponenter slut...

Undrar om man kan bygga till pwm på CGS58... Vakna med den tanken imorse...

Upptäckte att jag hade beställt massa komponenter till ngt bygge. Kom på vad det var för ngt sen, inte så upphetsande: Foniks Att mixer. Ett måste men kanske inte det roligaste bygget...

Bevaka tråden