- freddp
- Medlem ●
Nja, symmetriskt var kanske fel ord, men medelvärde noll får signalen om den AC-kopplas.
Men det är väl en definitionsfråga hur man menar. En godtycklig signal har både en AC-komponent och en DC-komponent (medelvärdet). Jag tror bara vi använder orden på olika sätt.
Visst, spänningen i vägguttaget kan väl t.ex. fortfarande kallas AC även om den skulle råka få en DC-offset pga nåt elfel nånstans.
Om man definierar AC som att strömmen cykliskt byter riktning så blir AC så som du definerar den. Jag vill nog bara dela upp i AC och DC om det handlar om kraftöverföring. Annars är det bättre att prata om AC-kopplat (medelvärdet försvinner) och DC-kopplat (medelvärdet bevaras).
http://www.simple-answer.com/291.pdf
291
electro-music.com :: View topic - Scott Stites/Buchla 291 adaptation
Bra om man har en massa vactroler liggandes....
Igår etsades det kretskort! Det blev en Bergfotron Phaser.
Eller, jag skrev ut på overheadfilm, skruvade loss 4 skruvar, drack en öl och tittade på när dar303 hade fingrarna i alla kemikalier som gjorde jobbet . I helgen ska jag borra fina hål!
Återkommer med bild på resultatet sen
Och ljud om ett halvår när jag fått dit alla komponenter!
Ojojoj, den här topicen var intressant, alla som hinner bygga så mycket! Har en massa saker (ASM-2, EFM, CGS, egen design etc.) hemma som bara väntar på att byggas men hur fasen får man tid för allt sånt här? Ända sedan jag började jobba med elektronik har jag inte haft tid att hålla på med det själv
Byggde dock ett labbagg åt mig själv igår (+/-15V & +5V) och kom på att jag faktiskt tycker om att bygga väldigt mycket och att jag gör det för sällan. Så nu jäklar blir det kraftansträngning!
zthee: Blev din SEKU bra? Har du några bilder och/eller kretskortslayouter? Jag funderar på att bygga en och har en massa pottar som skräpar hemma...(ELFA-rean är ju en guldgruva ). Annars kan jag väl köra allt på labbkort, men det är inte lika kul (och tar en sjuklig massa tid)
Tackar!
Fast det är något med den som gör att jag inte anvädner den - förmodligen är det de dåliga pottarna som gör det svårt att hitta "sweet-spots" när man försöker göra melodier med den. Det låter lite ostämt precis hela tiden, tycker jag. Men att sequenca andra saker gör den ju galant!
Jag vill egentligen bara ha en utbyggbar trigsequencer för trumljud och sånt så isåfall är det ju lugnt
kan det här vara ngt för dig?
Ken Stone's Modular Synthesizer
kan det här vara ngt för dig?
Ken Stone's Modular Synthesizer
Har redan den (ligger hemma och väntar i högen ) men som sagt är den bara 8-stegs. Inte lika kul om man vill göra feta breakbeats
med 4067 är det väl bara att chaina flera om man vill ha fler än 8-16 steg? Isåfall kan man ju göra en 32-stegssequencer! Det har jag alltid velat ha. Flest steg vinner!:cool:
Det finns idéer i SEKU-tråden om hur man kan chaina ihop flera stycken - det är ju lite logik på inhibit-pinnen, så är det bara att tuta och köra! Borde du kunna chaina hur många som helst - en 196 pinnar på en bar kanske inte är så dåligt?
Det vore ballt att klura ut något som gör att man får lite roliga trumtakter med t.ex. 2st 4017 och en multiplexer eller något sånt - så att man får 2x8 och 1x16 steg
Så att den läser A1, B1, A2, B2, A3, B3, A4, B4.. osv. Eller om man kan flippa det så att den läser A1, B1, B2, A2, A3, B3, B4, A4.. ja ni fattar..
Det vore ballt att klura ut något som gör att man får lite roliga trumtakter med t.ex. 2st 4017 och en multiplexer eller något sånt - så att man får 2x8 och 1x16 steg
Så att den läser A1, B1, A2, B2, A3, B3, A4, B4.. osv. Eller om man kan flippa det så att den läser A1, B1, B2, A2, A3, B3, B4, A4.. ja ni fattar..
Det där med exotiska sequencerriktningar är störtkul. SQ-10 tycker jag hade bra möjligheter med det, fast det finns ju fler sätt. 1 till 16 och sen tillbaka till 1 är lite begränsande när man kan gå fram och tillbaka, 1-16 2-15 3-14 osv kan ju också va kul etc. ARPs sequencer är ju också smart i det att man kan köra slumpat. Man matar in de värdena man vill använda och sen slumpar den ifrån de värdena - otroligt bra om man vill ha slumpade old-school body-basar som ändå följer samma tonart och så.
Men det är en annan historia nu vill jag bara trigga trummor och knastriga effekter (som TRIG)
Ska du köra en pot där *100K sitter?
Själv har jag precis lött mina CGS bandpass filtren. Saknar 8 x TL072 då - sen är det bara tuta och köra.
Har även fixat kort för att styra frequency med vaktrol (http://zthee.vantage.ch/cgs30_cv.pdf) - ska etsa ett och sätta ihop och se om det fungerar - annars får jag göra något annat
Jag har inte bestämt om jag ska göra det än men det lutar åt det. Behöver en kondning som jag saknar då så jag väntar med så länge
Ska se om jag har delar så jag kan börja bygga andra porrigare grejer...:cool:
<- (fast den är 0.100")
Ni som vet - 0.156" kontakter - vad f-n heter det på svenska? Helst ska de vara i vinkel också! Elfa har ungefär 200 olika flikar under kontakter (Jag kommer förmodligen klicka på varenda en, men jag kan ju fråga först).
Woho! Hittade
Stiftlist vinkl typ 2420 hette de visst på Elfa.
Bra att de iaf kostade 15:- + moms... ..om jag köper 100:- *doh!*
Äh. Den som var rak kostade ju bara 7:- + moms om jag köper 50st - känns ju värdare - även fast det kanske gör lådan lite större.. får fundera lite på det.
Den kondingen sitter ju bara där om du får problem med att kretsen oscillerar..
Var sitter den annars?
Skämt åsido, kul att se era mer eller mindre färdiga etskort,
det värmer ett lödsvultet hjärta! Mer sånt!
Ah, men det är ju en sån där sublimeringskonding! Den ångar bort så snart den inte används - och sen byggs den upp igen av överblivna frekvenser från ev. bas som finns med i kretsen
Ska se om det blir lite fler klara kort idag
CGS58 (inte samma som igår) och CGS64. Sen tog komponenter slut...
Undrar om man kan bygga till pwm på CGS58... Vakna med den tanken imorse...
Upptäckte att jag hade beställt massa komponenter till ngt bygge. Kom på vad det var för ngt sen, inte så upphetsande: Foniks Att mixer. Ett måste men kanske inte det roligaste bygget...