Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Legaliserad fildelning ?!

Tråden skapades och har fått 1146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av akerstrom:

Så det du säger är att alla som arbetar med elektroniska produkter ska byta jobb om de vill få betalt för sitt arbete?

nej
Du frågade vad jag skulle göra… Kan du komma på en annan lösning är det fritt fram. Bara du inte blandar in mig mot min vilja.

Sälj T-shirtar eller nåt

Ursprungligen av Laseranders:

nej
Du frågade vad jag skulle göra… Kan du komma på en annan lösning är det fritt fram. Bara du inte blandar in mig mot min vilja.

Sälj T-shirtar eller nåt

Bra svar, de sammanfattar ganska bra plattformen som fildelarna står på.

Ursprungligen av akerstrom:

Bra svar, de sammanfattar ganska bra plattformen som fildelarna står på.

Att det inte är vårt ansvar hur du tjänar pengar?
För det är ungefär det jag menar.

Ursprungligen av Laseranders:

Att det inte är vårt ansvar hur du tjänar pengar?
För det är ungefär det jag menar.

Det är nog tyvärr så att du i dagsläget inte kan förstå hur verkligheten ser ut. Argumentation blir omöjlig då du kategorisk frånsäger dig ansvar. I samhället behöver var och en ta ansvar för sitt liv och sina handlingar, åtminstone om man vill ha ett fungerande samhälle.

Vi kommer sannolikt alltid att ha individer som väljer att leva utanför vår demokratis regler, det är nog ingen som tror något annat. Förhoppningsvis blir de inte fler än att vi andra även fortsättningsvis klarar att bära dem på våra axlar. Ju fler som väljer att endast utnyttja utan att tillföra något desto svårare blir det för oss andra. Jag håller tummarna för att alla vi som tar ansvar orkar fortsätta, en annan framtid ser mörk ut.

Ursprungligen av akerstrom:

Det är nog tyvärr så att du i dagsläget inte kan förstå hur verkligheten ser ut. Argumentation blir omöjlig då du kategorisk frånsäger dig ansvar.

Nej, det är du som inte förstår hur verkligheten ser ut. Hur är det att ta ansvar att skjuta över ansvaret på nån annan? Vem tycker du ska ha ansvaret för din försörjning, du eller jag?

Ursprungligen av Laseranders:

Nej, det är du som inte förstår hur verkligheten ser ut. Hur är det att ta ansvar att skjuta över ansvaret på nån annan? Vem tycker du ska ha ansvaret för din försörjning, du eller jag?

Jag bär ansvaret för min försörjning, och du bär ansvaret för att betala mig om du använder min produkt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-05 10:24

Diskussionen står och hackar.

Problemet är inte att upphovsmannen får acceptera att det är marknaden som sätter priset, utan att det är någon annan som sätter produkten på marknaden, och gör det för noll kronor.

Ursprungligen av planB:

Diskussionen står och hackar.

Problemet är inte att upphovsmannen får acceptera att det är marknaden som sätter priset, utan att det är någon annan som sätter produkten på marknaden, och gör det för noll kronor.

Precis, det är inte att folk inte vill köpa utan att pirater
gör saker tillgängliga gratis och därför väljer folk det
istället för att köpa. Human nature, men fel.

Det finns obegränsad tillgång och folk kan enkelt göra sina kopior själva. Det är en förändrad verklighet. Jag kan inte se det som nåt moraliskt problem.

Problemet blir förstås att producenter ser att Sverige inte är någon marknad och helt enkelt lämnar den. Svenska utvecklare väljer att "sälja t-shirts" istället för programvaror vilket gör att vi hamnar i en negativt utvecklingsläge.

Som fildelarna här säger, -Vi tänker utnyttja det du tar fram, men vi tänker inte betala för det. Resultatet blir uppenbart.

Ursprungligen av akerstrom:

Som fildelarna här säger, -Vi tänker utnyttja det du tar fram, men vi tänker inte betala för det. Resultatet blir uppenbart.

Yup!!

När marknadens förutsättningar förändras uppstår nya sätt att tänka och det finns inget som säger att Sverige skulle hamna i ett negativt utvecklaingsläge. Det skulle lika gärna kunna bli ett positivt utvecklingsläge eftersom tankesättet förändras i grunden. Eller inte. Det är det ingen som vet.

Ursprungligen av Laseranders:

När marknadens förutsättningar förändras uppstår nya sätt att tänka och det finns inget som säger att Sverige skulle hamna i ett negativt utvecklaingsläge. Det skulle lika gärna kunna bli ett positivt utvecklingsläge eftersom tankesättet förändras i grunden. Eller inte. Det är det ingen som vet.

Vi får hoppas att de som parasiterar inte blir fler, så att vi producenter kan överleva på dem som tar ansvar för att ersätta dem vars arbete de utnyttjar.

Jag och mina kunder har en bra relation, sen får jag väl ta och programmera in en spärr som gör det omöjligt att använda produkten om man inte betalat. Synd att man ska behöva lägga ner tid på att stoppa parasiter, men det är väl bara att anpassa sig till de kriminellas utveckling och se till att ligga steget före.

Ursprungligen av akerstrom:

Vi får hoppas att de som parasiterar inte blir fler, så att vi producenter kan överleva på dem som tar ansvar för att ersätta dem vars arbete de utnyttjar.

Jag och mina kunder har en bra relation, sen får jag väl ta och programmera in en spärr som gör det omöjligt att använda produkten om man inte betalat. Synd att man ska behöva lägga ner tid på att stoppa parasiter, men det är väl bara att anpassa sig till de kriminellas utveckling och se till att ligga steget före.

Men då verkar du ju klara dig. Vad är skillnaden mellan att ha 100 kunder och inga "parasiter" och att ha 100 kunder och 100 "parasiter"?
Om du sen minksar antalet kunder för att de också måste dras med dina spärrar kanske det bara än en gång visar på din skicklighet som affärsman, men det är upp till dig. Ingen annan.

Ursprungligen av Laseranders:

Men då verkar du ju klara dig. Vad är skillnaden mellan att ha 100 kunder och inga "parasiter" och att ha 100 kunder och 100 "parasiter"?
Om du sen minksar antalet kunder för att de också måste dras med dina spärrar kanske det bara än en gång visar på din skicklighet som affärsman, men det är upp till dig. Ingen annan.

Det är lugnt, jag kan lägga in spärrar som inte påverkar betalande kunder men som stoppar parasiterna.
Det kan vara en idé för sig, att ta fram bättre skydd som sedan kan säljas till andra producenter. Jag får lägga ner lite tankekraft och se om det kan vara något att sälja till kolleger i branschen. "Exterminator 2.0" känns som ett säljande namn, nu blev jag på riktigt gott humör!

Ursprungligen av akerstrom:

Det är lugnt, jag kan lägga in spärrar som inte påverkar betalande kunder men som stoppar parasiterna.
Det kan vara en idé för sig, att ta fram bättre skydd som sedan kan säljas till andra producenter. Jag får lägga ner lite tankekraft och se om det kan vara något att sälja till kolleger i branschen. "Exterminator 2.0" känns som ett säljande namn, nu blev jag på riktigt gott humör!

Frågan är bara varför…
Men tror du att nån vill betala för sånt önskar jag dig lycka till. Kom inte och gnäll sen när det visar sig inte fungera, bara.

Ursprungligen av Laseranders:

Frågan är bara varför…
Men tror du att nån vill betala för sånt önskar jag dig lycka till. Kom inte och gnäll sen när det visar sig inte fungera, bara.

Nej då, jag klarar mig bra här så det är ingen fara. Jag gnäller kanske lite när folk bryter överenskommelser men som sagt, den typen av individer blir vi nog aldrig av med.

Ursprungligen av akerstrom:

Nej då, jag klarar mig bra här så det är ingen fara. Jag gnäller kanske lite när folk bryter överenskommelser men som sagt, den typen av individer blir vi nog aldrig av med.

ok, nu får vi ta och reda ut detta lite grand… vilken överenskommelse pratar du om? Om nån piratkopierar en produkt har han troligtvis aldrig ingått nån överenskommelse med dig, så vad är det för överenskommelse han bryter mot?

Ursprungligen av Laseranders:

ok, nu får vi ta och reda ut detta lite grand… vilken överenskommelse pratar du om? Om nån piratkopierar en produkt har han troligtvis aldrig ingått nån överenskommelse med dig, så vad är det för överenskommelse han bryter mot?

Den överenskommelse som följer med produkten och som man ger sitt godkännande till innan man börjar använda den.

Ursprungligen av akerstrom:

Den överenskommelse som följer med produkten och som man ger sitt godkännande till innan man börjar använda den.

Att klicka ok på nåt man inte läst igenom för att det annars inte går att göra nåt med programmet räknar inte jag som ett avtal.

Ursprungligen av Laseranders:

Att klicka ok på nåt man inte läst igenom för att det annars inte går att göra nåt med programmet räknar inte jag som ett avtal.

Oj, så förvånad jag blir!

Ursprungligen av akerstrom:

Oj, så förvånad jag blir!

Kom hem till mej och prata med min vägg! Du får bättre svar

Ursprungligen av SkrotNisse:

Kom hem till mej och prata med min vägg! Du får bättre svar

Jag vet!

Ursprungligen av akerstrom:

Jag vet!

Ta inte fel på väggen och skrotnisse bara…

Ursprungligen av Laseranders:

Ta inte fel på väggen och skrotnisse bara…

Nog sjutton kan jag se skillnad på en korkad vägg och Skrotnisse, han har ju skägg. Det tar det lång tid innan väggen kan skaffa sig.

Ursprungligen av akerstrom:

Jag och mina kunder har en bra relation......

Det är nåt som inte stämmer i din argumentation. Vi har haft fildelning väldigt länge nu och DU HAR FORTFARANDE KUNDER? Ditt resonemang säger att alla borde välja TPB och ladda ner gratis. Kan du förklara lite mer tydligt vad det är som gör att du fortfarande har kunder? Du borde ju vara utdöd ( inget illa menat ) om dina resonemang stämmer. Märkligt att ni inte tar åt er fakta som det stinky skriver om.

Ni som tröttnat på resonemang som det akerstrom står för får hemskt gärna göra som jag gjort och gå med i Piratpartiet
/ Midmus

Ursprungligen av Midmus:

Det är nåt som inte stämmer i din argumentation. Vi har haft fildelning väldigt länge nu och DU HAR FORTFARANDE KUNDER? Ditt resonemang säger att alla borde välja TPB och ladda ner gratis. Kan du förklara lite mer tydligt vad det är som gör att du fortfarande har kunder? Du borde ju vara utdöd ( inget illa menat ) om dina resonemang stämmer. Märkligt att ni inte tar åt er fakta som det stinky skriver om.

Ni som tröttnat på resonemang som det akerstrom står för får hemskt gärna göra som jag gjort och gå med i Piratpartiet
/ Midmus

Jag vet inte om du missuppfattar med flit, men jag säger inte att alla borde välja TPB. Däremot har jag ställt upp frågeställningar och använt den typen av jämförelser som exempel.

Det resonemang jag står för är att människor som arbetar ska få betalt för sitt arbete av de människor som väljer att utnyttja det som producerats.

Ursprungligen av akerstrom:

Det resonemang jag står för är att människor som arbetar ska få betalt för sitt arbete av de människor som väljer att utnyttja det som producerats.

Om antipiratsidan kunde hålla sig till detta resonemang skulle debatten kunna ta sig lite framåt. Det är ett steg i rätt riktning från "jag kan inte leva på min hobby för tjuvar hatar mig!!".
Det är dock inte perfekt. Det är nämligen inte alls säkert att alla som utnyttjar din produkt EGENTLIGEN vill betala för den. Ditt resoneamng om att du måste få betalt från alla som utnyttjar din produkt håller alltså inte. Du måste inte få betalt av folk som inte vill köpa din produkt, även om de utnyttjar din produkt eftersom det inte finns nån koppling mellan nyttjande och betalningsvilja.

Ursprungligen av Laseranders:

Ditt resoneamng om att du måste få betalt från alla som utnyttjar din produkt håller alltså inte. Du måste inte få betalt av folk som inte vill köpa din produkt, även om de utnyttjar din produkt eftersom det inte finns nån koppling mellan nyttjande och betalningsvilja.

DU tycker så, men jag delar inte den uppfattningen så jag bortser från din syn på saken. Du är inte en av mina kunder.

Ursprungligen av akerstrom:

DU tycker så, men jag delar inte den uppfattningen så jag bortser från din syn på saken. Du är inte en av mina kunder.

Jaha, ja, då var det väl klart då…

Bevaka tråden