Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-22 16:33

Gran Turismo Omologato - GTO!

• Medlem
  • International user
  • 2009-05-22 16:40

dar³°³ patina e dock grymmast .. moder av allt grus har tuggat på den påten

Men vill ju inte anklaga.. då din e fabrixNy, haha

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-22 21:12

Hehe.

Jag tycker helt ärligt att det inte blev någon katastrof. Nu har jag petat i alla bananjack + switchar och nästan alla potar. Det ser faktiskt sjukt bra ut! Ska bli så jävla roligt att patcha fram ljud ur den! Helt galet när jag tänker på det.

Men det känns konstigt att den inte har någon sequencer. Funderar på vilken panel som ska komma härnäst... Måste ev. möblera om lite i framtidsplanerna.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-05-22 22:42

Snyggt zhtee!

själv lyckades jag nyss hitta det stora felet med mina 281or
En felvänd 78L10 var det :doh:

nu är det bara lite småfel kvar på dem. den ena vill inte stanna i sustain t ex

btw, måste man trigga dem en gång för att få dem att svänga själva i repeat-läget, eller ska de börja på en gång när man väljer det läget? mina måste triggas först...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-22 22:50

Tackar!

De behöver triggas. Eftersom end out är låg när du flippar över till cycle...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-05-22 23:03

gôtt! då är allt i sin ordning, nästan
sen blir det envylopes!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-22 23:41

Att den stannar i sustain så beror det förmodligen på logiken. Så det är nog kopplingen mellan korten - eller prova en annan psu.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-05-23 00:12
Ursprungligen av zthee:

Att den stannar i sustain så beror det förmodligen på logiken. Så det är nog kopplingen mellan korten - eller prova en annan psu.

nope, jag hittade felet. ett 100k-motstånd (R35?) på panelen hade lossnat. får byta ut det, sen ska allt skruvas ihop bara

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-23 13:38

Argh, vad jag hatar när databladet säger en sak och det står något annat på själva kretskortet. Lita på databladet mer än något annat iofs. Men jobbigt ändå.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-23 23:37

Bitkrossarmodulen kommer nog inte att bli en modul utan en fristående låda har det visat sig, många LEDs, jack, potar, displayer... En juste blinkenlights-processor helt enkelt.

I dag blev det mesta klart på prototypen utom ljud /in/ut och samplingsfrekvensmoduleringen(fast den är i princip klar). Inga switchar för bitarna finns på plats heller.

På bilden ser man klockan(500Hz - 500kHz) med modulering på den orangea prototypbrädan uppe till höger. Frekvensräknare med display på stora brädan till höger och på brädan till vänster sitter det A/D, D/A, bitdjupsmodulering, audio in/ut samt en LED per bit som visar statusen för den.

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-05-24 00:18
Citat:

Quelle Catastrophe!

Oui! Jag kommer inte kunna sova inatt....ser bättre än ny ut!!! Ujujujuj
Måste sova och drömma lite nu:)

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-05-24 01:58
Ursprungligen av Frebrik:

Bitkrossarmodulen kommer nog inte att bli en modul utan en fristående låda har det visat sig, många LEDs, jack, potar, displayer... En juste blinkenlights-processor helt enkelt.

I dag blev det mesta klart på prototypen utom ljud /in/ut och samplingsfrekvensmoduleringen(fast den är i princip klar). Inga switchar för bitarna finns på plats heller.

På bilden ser man klockan(500Hz - 500kHz) med modulering på den orangea prototypbrädan uppe till höger. Frekvensräknare med display på stora brädan till höger och på brädan till vänster sitter det A/D, D/A, bitdjupsmodulering, audio in/ut samt en LED per bit som visar statusen för den.

Kul med en te som gör labbplatte musak!:)
Men............ ja måst fråga (med Pistvakts accent) de verkar vara
många kömponenter för att hacka nått i bitar? Vad är det tänkt
att den ska ha för funktioner?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-24 09:20
Ursprungligen av Heualia:

Men............ ja måst fråga (med Pistvakts accent) de verkar vara
många kömponenter för att hacka nått i bitar? Vad är det tänkt
att den ska ha för funktioner?

Audio in: 1/4" jack
Audio ut: 1/4" jack
Samplingsfrekvens, ställbar: 500Hz - 500kHz
Samplingsfrekvensmodulation: 1/4" jack
Samplingsfrekvensmodulation, ratt för attenuering-förstärkning
Extern klocka: 1/4" jack
Frekvensräknare för samplingsfrekvensen (6 siffror)
Switch för antialiasingfilter på/av
Bitdjupsmodulation: 1/4" jack
Bitdjupsmodulation, ratt för attenuering-förstärkning
Bitdjupsmodulation, ratt för multiplikator (-1 - +1)
Bitdjupsmodulation, ratt för bias (0 - 5V)
12 switchar, en per bit med funktionerna: släpp igenom, lås på 1, lås på 0
12 LEDar som visar status per bit

Jag tror att det var allt... Den kommer att hamna i egen låda bland annat för att det blir mycket panleutrymme och den kommer att dra en del kräm. Som mest kommer det att vara 53 LEDar tända samtidigt(om man räknar med 7-segmentsdisplayerna).

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-05-24 11:07
Citat:

Joks, Fast tänk på att det här är min egna, och inte det som kommer bli själva "Best of" - panelen. (Då borde det varit en sub osc mellan VCOn och VCAn )

Ojdå, det stämmer ju...men....nu snurrar det i huvudet....hur många paneler har du på gång?! För visst ska du också bygga en "best of"? Ser hursomhelst helt grymt ut:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-24 13:50
Ursprungligen av joks:

För visst ska du också bygga en "best of"?

Nej, jag hade faktiskt inte tänkt det. Jag har nog med mina egna planerade paneler

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-26 07:43
Ursprungligen av Frebrik:

Audio in: 1/4" jack
Audio ut: 1/4" jack
Samplingsfrekvens, ställbar: 500Hz - 500kHz
Samplingsfrekvensmodulation: 1/4" jack
Samplingsfrekvensmodulation, ratt för attenuering-förstärkning
Extern klocka: 1/4" jack
Frekvensräknare för samplingsfrekvensen (6 siffror)
Switch för antialiasingfilter på/av
Bitdjupsmodulation: 1/4" jack
Bitdjupsmodulation, ratt för attenuering-förstärkning
Bitdjupsmodulation, ratt för multiplikator (-1 - +1)
Bitdjupsmodulation, ratt för bias (0 - 5V)
12 switchar, en per bit med funktionerna: släpp igenom, lås på 1, lås på 0
12 LEDar som visar status per bit

Jag tror att det var allt... Den kommer att hamna i egen låda bland annat för att det blir mycket panleutrymme och den kommer att dra en del kräm. Som mest kommer det att vara 53 LEDar tända samtidigt(om man räknar med 7-segmentsdisplayerna).

Var är ljudklippen!?!?!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-05-26 07:49
Ursprungligen av Dego:

Var är ljudklippen!?!?!

och schema?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-26 23:29
Ursprungligen av Pehr:

och schema?

Schema? Jag postade ju ett foto, bara att detaljstudera och klona...

Den är som sagt inte färdigdebuggad än så schemat är såklart inte klart heller. Vi har tänkt att ha kretskortsmonterade panlekomponenter också så det kommer också att ta lite tid att få till.

Ljudklipp däremot skall vi försöka få ur den nästa gång.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-24 00:48

Joks, Fast tänk på att det här är min egna, och inte det som kommer bli själva "Best of" - panelen. (Då borde det varit en sub osc mellan VCOn och VCAn )

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-05-24 11:10

och hur ser fortsättningen på den där panelen ut?! Vill se!! (och höra såklart, hehe)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-25 08:37

Lyckades köra paneldragning för båda VCOerna igår.
Kommer behöva 2 förstärkarsteg efter sinus och saw-to-sine utgångarna. Eftersom de är löjligt låga. Sen verkar saw to sine inte alls vara saw to sine - utan mer mongo-såg till sinus. Ska se om det går att tweaka till på något sätt.

Fortsätter med VCAer och annat spex i kväll! Borde nog hinna allt förutom FS-1An.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-25 23:39

Klar med 4 moduler! 4 kvar!

Fast det känns som om det kommer ta lång tid att tweaka in hela smeten! Har bleed thru mellan oscillatorerna. Fast det kan bero på att jag kör med krokodilklämmor mellan korten för ström? Hoppas det iaf.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-26 07:49

Man inser att man är sjuuuk när man kollar i den här tråden det första man gö rpå morgonen.

Byggde MFOS s/h-lfo igår, men körde fast på att jag beställt för lite komponenter som vanligt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-26 08:09
Ursprungligen av kroffe:

Man inser att man är sjuuuk när man kollar i den här tråden det första man gö rpå morgonen.

Jag har slutat kolla andra trådar. Reloadar bara den här.

Jag vill hem och dra mer kabel nu! Nu!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-26 08:27

Du får snabba dig Zthee om du ska visa din nya modular imorgon.

Jag vill eg bara dricka öl idag. För bra väder för att jobba. De borde finnas VAM = Vård Av Modular. Ska skriva till min politiker. Dags att jobba lite... Vore kul om Ken blev klar med VCS snart

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-26 08:36
Ursprungligen av Dego:

Du får snabba dig Zthee om du ska visa din nya modular imorgon.

Jag lär inte komma i morgon. Eftersom jag måste bygga modular på riktigt.

Skulle iofs behöva sno lite schims (eller vad det nu heter). Så ev. tittar jag förbi en snabbis.

Ska försöka bli klar med 3 moduler ikväll. Men jag hinner förmodligen bara 2. Frekvens skiftaren räknar jag med att den tar en hel dag bara den. Och sen kommer det nog dröja ytterligare en dag innan den ens fungerar..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-26 08:40

Jag har vild bleed through mellan oscillatorerna också! Verkligen helt galen. Får se om det ska lösas med shielded kabel eller om det är strömkällan. Känns värdelöst att felsöka det nu, under rådande förhållanden.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-26 14:47

Stabba upp med lite kondingar, eller ligger du på gränsen av vad strömkällan klarar av?
Mät både på + och -.
Kabeldragning kan ju vara bra att ha ren också i detta fall.
Störningar och signaler kan vandra rätt så duktigt i det mesta som leder så det kan ju vara lite lurigt att isolera.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-26 16:39

Jag kör med labb-agg nu. Tänkte bygga klart allt och köra igång med riktiga PSUn och se om problemet finns kvar. Gör det det så tar jag tag i det då! I värsta fall får jag börja isolera saker och ting.

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-05-26 16:54

ni håller på och håller på.. jag vill oxå!!

Bevaka tråden