Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Quicktime har ju det snyggare HUD fönster varför appliceras det inte på fler program, eller svarta kanter osv!
Är riktigt besviken på att gränssnittet inte blivit omgjort och vi fortfarande skall dras med Aquaknappar..

Finns ingen som helst chans nu att det nya "marble" kommer appliceras innan OSX släpps eller vad tror ni som är experter på området ?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 10:53
Ursprungligen av @ndreas:

Quicktime har ju det snyggare HUD fönster varför appliceras det inte på fler program, eller svarta kanter osv!
Är riktigt besviken på att gränssnittet inte blivit omgjort och vi fortfarande skall dras med Aquaknappar..

Finns ingen som helst chans nu att det nya "marble" kommer appliceras innan OSX släpps eller vad tror ni som är experter på området ?

Knappast. Aqua är vad som kommer att finnas. Jag tror inte att en så viktigt detalj inte presenterades på WWDC. Snow Leopard ska släppas om några månader och nu är det finslipning som gäller.

Själv tycker jag inte om svarta GUI. Allt blir så dystert. Köp Candy Bar om du vill ha ett annat utseende.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Knappast. Aqua är vad som kommer att finnas. Jag tror inte att en så viktigt detalj inte presenterades på WWDC. Snow Leopard ska släppas om några månader och nu är det finslipning som gäller.

Själv tycker jag inte om svarta GUI. Allt blir så dystert. Köp Candy Bar om du vill ha ett annat utseende.

//Rob

Candybar ändrar ju inte GUI!
Däremot Shapshifter men det är inte kompatibelt i dagsläget med 10.5

Senast redigerat 2009-06-23 14:31
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-23 10:55

Fast kritikerna har ju rätt i att GUI'et haltar nu med blandningen aqua/marble. De får liksom bestämma sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 11:42

Jag ser inga problem med att de kan byta ut all Aqua innan 10.6 släpps. Har grafiken bara samma mått så behövs bara mindre justeringar av utvecklarna.

Hoppas att all Aqua försvinner snarast. Lite väl mycket blandras som det är nu tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 12:40

Jag tycker Apple ska släppa det som var tänkt till 10.2 så att man får ha egna themes. Då kan man ha det som man vill. Men det kanske kommer i 10.7.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 13:03
Ursprungligen av Robo-X:

Jag tycker Apple ska släppa det som var tänkt till 10.2 så att man får ha egna themes. Då kan man ha det som man vill. Men det kanske kommer i 10.7.

//Rob

Va fanns det snack om det i och med 10.2? Intressant, kommer inte jag ihåg. Har du någon källa på det så man kan läsa på?
Jag tror aldrig det kommer hända. Vill man så kan man ju redan idag ändra utseendet med olika program. Tror inte Apple kommer lägga 1 min på att prioritera detta ens om det tar en jobbdag att fixa.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 14:34
Ursprungligen av acke:

Va fanns det snack om det i och med 10.2? Intressant, kommer inte jag ihåg. Har du någon källa på det så man kan läsa på?
Jag tror aldrig det kommer hända. Vill man så kan man ju redan idag ändra utseendet med olika program. Tror inte Apple kommer lägga 1 min på att prioritera detta ens om det tar en jobbdag att fixa.

Jag har för mig det var också då Apple experimenterade med att kunna spara hem mappen på en externa medium t ex på iPod. Men det kunde vara ännu tidigare innan 10.0 kom ut.

Ursprungligen av @ndreas:

Candybar ändrar ju inte GUI!
Däremot Shapshifter men det är inte kompatibelt i dagsläget med 10.5

Du har rätt. Det var shapeshifter jag menader.
Vad gäller programmet för Mac classic så hette det kaleidoscope.

//Rob

Ursprungligen av acke:

Va fanns det snack om det i och med 10.2? Intressant, kommer inte jag ihåg. Har du någon källa på det så man kan läsa på?
Jag tror aldrig det kommer hända. Vill man så kan man ju redan idag ändra utseendet med olika program. Tror inte Apple kommer lägga 1 min på att prioritera detta ens om det tar en jobbdag att fixa.

Jag kan också erinra mig att det var tal om en "theme engine". Å andra sidan så var det långt kommna planer på att man kunde köra Win32 applikationer direkt i os:et utan windows...yellow någonting eller var det blue,red? Så från 10:ans ursprung har inte så mycket realiserats än...jag tror dock inte att apple inte har det.. De väntar på rätt tidpunkt att släppa en mogen version bara. Sannolikt inte i SL.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-12 15:29
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Jag kan också erinra mig att det var tal om en "theme engine". Å andra sidan så var det långt kommna planer på att man kunde köra Win32 applikationer direkt i os:et utan windows...yellow någonting eller var det blue,red? Så från 10:ans ursprung har inte så mycket realiserats än...jag tror dock inte att apple inte har det.. De väntar på rätt tidpunkt att släppa en mogen version bara. Sannolikt inte i SL.

Yellow Box = Cocoa
Blue box = Classic
Red Box = Kunna köra Windows-program. Som jag kommer ihåg mest bara var ett rykte.

Tror inte det någonsin kommer en "theme engine" i Mac OS X. Hade Apple velat ha det så hade det funnits sedan lång tid tillbaka. Samma med Red Box-stöd. Det skulle inte MS ta hur som helst utan skulle sätta käppar i hjulen tillräckligt mycket för att det skulle vara en dålig lösning. Dessutom, vi har ju redan Boot Camp och Parallels. Tror inte Apple lägger ned mer tid på en sådan idé.

Ursprungligen av acke:

Yellow Box = Cocoa
Blue box = Classic
Red Box = Kunna köra Windows-program. Som jag kommer ihåg mest bara var ett rykte.

Tror inte det någonsin kommer en "theme engine" i Mac OS X. Hade Apple velat ha det så hade det funnits sedan lång tid tillbaka. Samma med Red Box-stöd. Det skulle inte MS ta hur som helst utan skulle sätta käppar i hjulen tillräckligt mycket för att det skulle vara en dålig lösning. Dessutom, vi har ju redan Boot Camp och Parallels. Tror inte Apple lägger ned mer tid på en sådan idé.

å andra sidan var det nog inte många som trodde på en intelmac heller Men jag tackar för infon - redbox var det alltså som jag fikade efter. Ser fram emot att läsa vad folk kommer att tycka om SL. Windows 7 är ju annars allternativet med bootcamp (jag skämtar..)

Ursprungligen av Robo-X:

Jag tycker Apple ska släppa det som var tänkt till 10.2 så att man får ha egna themes. Då kan man ha det som man vill. Men det kanske kommer i 10.7.

Är det inte 8.5 du tänker på? Det var tal om att det skulle ha ett ordentligt stöd för det, men det hela rann ut i sanden. Det hade förvisso stöd för teman men skeppades i slutet med bara ett enda.

Jag hoppas verkligen dom får bort Aqua helt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-23 15:48

Ni vill ha något sån't här eller?

https://www.nada.kth.se/nada/handledning/handledare4/img/desktop-cde.png

nej... Aqua forever.

Ursprungligen av planB:

Ni vill ha något sån't här eller?

https://www.nada.kth.se/nada/handledning/handledare4/img/desktop-cde.png

nej... Aqua forever.

Kanske dags att uppdatera cert?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 16:25
Ursprungligen av planB:

Ni vill ha något sån't här eller?

https://www.nada.kth.se/nada/handledning/handledare4/img/desktop-cde.png

nej... Aqua forever.

Ojojoj... tidig 90 tal.

Tyvärr så ser flera linux distributioner fortfarande så.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Ojojoj... tidig 90 tal.

Tyvärr så ser flera linux distributioner fortfarande så.

Det var länge sedan Fvwm och c:o var stora. De vanligaste distributionerna har standardiserat på GNOME och KDE. Det är bara de större UNIX-systemen som fortfarande håller om dem, även om vissa av dem har börjat gå över till andra alternativ.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 22:17
Ursprungligen av Marcus K:

Det var länge sedan Fvwm och c:o var stora. De vanligaste distributionerna har standardiserat på GNOME och KDE. Det är bara de större UNIX-systemen som fortfarande håller om dem, även om vissa av dem har börjat gå över till andra alternativ.

Jag skulle nog säga window manager istället för linux distro. Men du har rätt gnome och kde ser bättre ut men jämfört med Apple ligger de åratal efter om inte nästan årtionde. T o m Windows ser bättre ut och mer genomtänkt än Gnome eller KDE.

//Rob

Ursprungligen av planB:

Ni vill ha något sån't här eller?

https://www.nada.kth.se/nada/handledning/handledare4/img/desktop-cde.png

nej... Aqua forever.

Ja verkligen.. duh!
Se bara hur grymt snyggt nya Quicktime är ger verkligen en helt ny fräsch känsla!
Tror Apple kunde gjort ett riktigt najs GUI baserat på transparent och Svarta toner.

Alla nyanser mellan grått och svart är okej.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-06-23 23:44

CDE is da shit!

Tror ni man kan uppdatera till Snow som en vanlig update typ 10.5.6 till 10.5.7 eller är det clean installering som gäller?

Ursprungligen av Firechild:

Tror ni man kan uppdatera till Snow som en vanlig update typ 10.5.6 till 10.5.7 eller är det clean installering som gäller?

alla andra osx versioner har kunnat uppdatera den befintliga systemmappen så jag gissar på att man kan göra det nu igen.

Ursprungligen av poseidon84:

alla andra osx versioner har kunnat uppdatera den befintliga systemmappen så jag gissar på att man kan göra det nu igen.

Det går förmodligen, men inget att rekommenderas.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-01 01:58
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Det går förmodligen, men inget att rekommenderas.

Varför inte?

//Rob

Tidigare hände det att man kunde få problem när man uppdaterade mellan olika versioner av OS X, men det gällde främst upp till 10.2/10.3. Jag tror att det fortfarande sitter i ryggmärgen på många Mac-användare att inte uppdatera mellan systemversioner.

Ursprungligen av Marcus K:

Tidigare hände det att man kunde få problem när man uppdaterade mellan olika versioner av OS X, men det gällde främst upp till 10.2/10.3. Jag tror att det fortfarande sitter i ryggmärgen på många Mac-användare att inte uppdatera mellan systemversioner.

Även övergångar till 10.5 som skapade den så kallade blåskärmen för många.

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Även övergångar till 10.5 som skapade den så kallade blåskärmen för många.

Det var inte något fel i Mac OS X utan inkompatibilitet hos en redan då gammal version av Application Enhancer, ett tredjepartsprogram för att med svart magi modifiera beteendet hos existerande program. Den typen av program är lite speciella och använder man dem bör man kontrollera att de är kompatibla innan man installerar.

Tvärtom - en sann Macare uppdaterar utan att blinka - det är Win-världen som håller på med clean install och skit :-D. Jag har aldrig gjort en clean istall (vilket onödigt merarbete det skulle bli - har enorma kluster med proffsapps i burkarna) på någon av mina 6 Macar (4 på jobbet). No problemos. Det är det som är Mac.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag tror att det fortfarande sitter i ryggmärgen på många Mac-användare att inte uppdatera mellan systemversioner.

Ursprungligen av Zimmerman:

Tvärtom - en sann Macare uppdaterar utan att blinka - det är Win-världen som håller på med clean install och skit :-D. Jag har aldrig gjort en clean istall (vilket onödigt merarbete det skulle bli - har enorma kluster med proffsapps i burkarna) på någon av mina 6 Macar (4 på jobbet). No problemos. Det är det som är Mac.

Jo jag vet och håller med. Men det är ändå förvånansvärt ofta som man hör dem som säger att man ska arkivera och installera eller ännu hellre radera och installera, och det var säkert helt okej när 10.1 var hett och gjorde sina dumheter men sedan dess har ju saker faktiskt blivit bättre.

Bevaka tråden