Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigon MobileNavigator Europe släppt för iPhone

Tråden skapades och har fått 587 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Verkar fortfarande vara samma priser på Navigon på appstoren, fast det är den 1:a juli nu...

//Everlast

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-07-01 11:10

Passade på att slå till nu ska bli intressant och se om priset fortfarande blir 699kr även fast jag köpte idag, borde ju bli det då det stod det som pris.

Nu har jag provat min Navigon app som tog nästan en halv timma att ladda ner och som inte gick att installera i min Iphone 16G pga brist på plats fast jag hade 2,5 G ledig. Var tvungen att tömma ytterligare en giga innan den gick att installera.
På morgonen här uppe i Norrbotten var det lite molnig och navigon fungerade jätte dålig, den tappade kontakten med satelliterna fast jag befann mig i Luleå centrum. Men vid lunchen då var det klar himmel och den fungerade precis lika bra som min frus Navigon. Jag har iphonen kopplat till min stereo via Bluetooth och när ett samtal kom då tappade jag kontakten med radion och gick inte att återställa den, bara tills jag stängde av radion. Men rösten var precis som alla andra har påstått, mjuk och fint. Jag undrar om någon vet hur man byter språket, skulle vilja ha den på engelska

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-07-01 21:29
Ursprungligen av bozzman:

Jag undrar om någon vet hur man byter språket, skulle vilja ha den på engelska

Du får ändra språk till Engelska för din iPhone för att få Engelska i Navigon också.

Nu har Navigon höjt priset till 949:- för Europakartorna o 659:- för Nordenkartorna. Ska bli intressant och se var TomTom kommer lägga sej..

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-02 08:47

Vad hindrar Navigon/TomTom från att ta in TMC informationen från internet?

Då är vi åter igen att om man är utomlands så kan de bli mindre kul vad de gäller surfräkningen eller?

Ursprungligen av westerlu77:

Då är vi åter igen att om man är utomlands så kan de bli mindre kul vad de gäller surfräkningen eller?

Som jag förstår det så kan man stänga av all data i sin iPhone och Navigon ska fungera precis som vanligt utan datatrafik..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-02 10:52
Ursprungligen av Pain Reaper:

Som jag förstår det så kan man stänga av all data i sin iPhone och Navigon ska fungera precis som vanligt utan datatrafik..

Ja men då har du inte TMC om Navigon skulle använda internet för att häma info.

//Rob

Kanske både bäst och billigast att hålla hastigheten då? ;o)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-02 12:20
Ursprungligen av Larsal:

Kanske både bäst och billigast att hålla hastigheten då? ;o)

Fast TMC har inget med fartkameror att göra (om det var det du menade).

"I kombination med navigationsutrustning kapabel till TMC mottagning kan man få navigatorn att föreslå omvägar där så skulle vara fördelaktigt. Systemet baseras på numrerade geografiska referenspunkter i kombination med text och tidsuppgifter."
http://sv.wikipedia.org/wiki/TMC

Edit: Verkar som Destia kan leverera trafikinformation till mobila enheter:
http://www.destiatraffic.se/site/index.php?lan=se

Citat:

Vad hindrar Navigon/TomTom från att ta in TMC informationen från internet?

Tomtom gör det i sina enheter som inte har inbyggd TMC via Tomtom Traffic. Denna tjänst kostar dock pengar att ha aktiverad samt drar viss mängd data som kanske inte är roligt utomlands. "Vanlig" TMC sänds via FM-bandet och tas emot av en RDS radiomottagare och är gratis och i det ögonblicket man hör trafikvarningen på bilradion så finns den i GPS:en.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-02 12:50
Ursprungligen av gauntman:

Tomtom gör det i sina enheter som inte har inbyggd TMC via Tomtom Traffic. Denna tjänst kostar dock pengar att ha aktiverad samt drar viss mängd data som kanske inte är roligt utomlands. "Vanlig" TMC sänds via FM-bandet och tas emot av en RDS radiomottagare och är gratis och i det ögonblicket man hör trafikvarningen på bilradion så finns den i GPS:en.

I de flesta länder är TMC gratis. I Frankrike och England måste man köpa en abo. I alla fall så var det så på min Garmin.

//Rob

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-07-02 13:20

Tmc

Ursprungligen av Robo-X:

I de flesta länder är TMC gratis. I Frankrike och England måste man köpa en abo. I alla fall så var det så på min Garmin.

//Rob

Det kommer att kosta i Sverige också Vägverket har låtit ett Finskt företag ta över TMC......

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-02 13:36
Ursprungligen av Trued:

Det kommer att kosta i Sverige också Vägverket har låtit ett Finskt företag ta över TMC......

Stämmer, det är Destia, som jag länkade till några inlägg upp.

Men betyder det nödvändigt att det kommer bli en direkt kostnad för konsumenten? Är det inte vägverket som betalar?

Ursprungligen av Trued:

Det kommer att kosta i Sverige också Vägverket har låtit ett Finskt företag ta över TMC......

Det kan ändå vara att föredra att betala en slant för TMC via RDS om det är en årskostnad med tanke på vad de tar betalt per Mb nedladdad internetdata (utomlands givetvis).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-07-03 14:52
Ursprungligen av Macaddict:

Men betyder det nödvändigt att det kommer bli en direkt kostnad för konsumenten? Är det inte vägverket som betalar?

Du kommer att få betala för något som Vägverket varit med och byggt upp, men tyvärr har det inte fungerat riktigt bra. Det krävs att systemen ständigt uppdateras med data från senorer och rapportörer. Dessutom skall det avrapporteras när ex det är sanerat efter en olycka och trafiken skall släppas på igen.
Jag är tveksam om Destia skall kunna lösa detta bättre än Vägverket/SR.
Jag var med och utvecklade systemen redan 1997, men saken är den att fortfarande är det bara några procent som har TMC mottagare i sina bilar så det är kanske en väl lyxig information som samhället skall tillhandahålla dessa få!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-03 14:59

Samt i Sverige är trafiken så glest att det inte spelar någon roll om man har TMC eller inte.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Samt i Sverige är trafiken så glest att det inte spelar någon roll om man har TMC eller inte.

//Rob

Prata skit.
I Göteborg håller hela stan på att få trafikinfarkt. Köer överallt.

Om man kan se på skärmen var det INTE är köer är det väldigt bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-03 15:15
Ursprungligen av Goflorp:

Prata skit.
I Göteborg håller hela stan på att få trafikinfarkt. Köer överallt.

Om man kan se på skärmen var det INTE är köer är det väldigt bra.

I storstäderna kanske men vad har man för möjlighet att ta en annan väg? Lika med 0.

//Rob

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-03 17:31
Ursprungligen av Robo-X:

I storstäderna kanske men vad har man för möjlighet att ta en annan väg? Lika med 0.

//Rob

Har du någonsin kört bil i en storstad? Det ofta andra vägar man kan ta dock brukar dom ta längre tid när det INTE är köer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-05 15:52

Köpte Navigon iPhone i fredags.
Installerade den på både min och tjejens 3G 16G.

Måste bara konstatera att denna app faktiskt suger big time.
Jag bor mitt på Södermalm och det är ytterst struligt att få kontakt, om det ens går över huvud taget.

Med en iPhone i varje hand så är det roulette om någon funkar, ingen linje i något, m a o så suger mjukvaran då det är helt random om någon funkar. Ibland funkar den ena i 10 min ibland den andra.
Men vad är tanken, ska man sitta i bilen i tjugo minuter innan man kan tänkas åka?

Ovanpå den miserabla mjukvaran så har jag inte ens lyckats hitta en manual till tusenkronorsappen.
Hjälp mig gärna om jag letat dåligt...

Man får hoppas på en rejäl uppdatering inom en snar framtid...

Ringer Navigon i morgon.

/m

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-05 18:24
Ursprungligen av zelari:

Köpte Navigon iPhone i fredags.
Installerade den på både min och tjejens 3G 16G.

Måste bara konstatera att denna app faktiskt suger big time.
Jag bor mitt på Södermalm och det är ytterst struligt att få kontakt, om det ens går över huvud taget.

Med en iPhone i varje hand så är det roulette om någon funkar, ingen linje i något, m a o så suger mjukvaran då det är helt random om någon funkar. Ibland funkar den ena i 10 min ibland den andra.
Men vad är tanken, ska man sitta i bilen i tjugo minuter innan man kan tänkas åka?

Ovanpå den miserabla mjukvaran så har jag inte ens lyckats hitta en manual till tusenkronorsappen.
Hjälp mig gärna om jag letat dåligt...

Man får hoppas på en rejäl uppdatering inom en snar framtid...

Ringer Navigon i morgon.

/m

Jag hoppas du inte testar inomhus?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-07-05 21:10
Ursprungligen av zelari:

Köpte Navigon iPhone i fredags.
Installerade den på både min och tjejens 3G 16G.

Måste bara konstatera att denna app faktiskt suger big time.
Jag bor mitt på Södermalm och det är ytterst struligt att få kontakt, om det ens går över huvud taget.

Med en iPhone i varje hand så är det roulette om någon funkar, ingen linje i något, m a o så suger mjukvaran då det är helt random om någon funkar. Ibland funkar den ena i 10 min ibland den andra.
Men vad är tanken, ska man sitta i bilen i tjugo minuter innan man kan tänkas åka?

Ovanpå den miserabla mjukvaran så har jag inte ens lyckats hitta en manual till tusenkronorsappen.
Hjälp mig gärna om jag letat dåligt...

Man får hoppas på en rejäl uppdatering inom en snar framtid...

Ringer Navigon i morgon.

/m

jag vet inte vad problemet är men jag har GPS-mottagning ca 3 sekunder efter att programmet startat. Kan det vara så att du möjligtvis inte har fri sikt till sateliterna. Du bör inte befinna dig för nära höga byggnader eller liknande när Navigon startar upp. Hur det är med Navigon app till iPhone vet jag inte men min 8110 behöver signal från minst tre sateliter för att kunna navigera.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-07-05 21:44
Ursprungligen av zelari:

Köpte Navigon iPhone i fredags.
Installerade den på både min och tjejens 3G 16G.

Måste bara konstatera att denna app faktiskt suger big time.
Jag bor mitt på Södermalm och det är ytterst struligt att få kontakt, om det ens går över huvud taget.

Med en iPhone i varje hand så är det roulette om någon funkar, ingen linje i något, m a o så suger mjukvaran då det är helt random om någon funkar. Ibland funkar den ena i 10 min ibland den andra.
Men vad är tanken, ska man sitta i bilen i tjugo minuter innan man kan tänkas åka?

Ovanpå den miserabla mjukvaran så har jag inte ens lyckats hitta en manual till tusenkronorsappen.
Hjälp mig gärna om jag letat dåligt...

Man får hoppas på en rejäl uppdatering inom en snar framtid...

Ringer Navigon i morgon.

/m

Funkar Maps (Kartor) på samma ställe, kan du hitta din position då?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-07-06 09:09
Ursprungligen av zelari:

Köpte Navigon iPhone i fredags.
Installerade den på både min och tjejens 3G 16G.

Kan man installera samma "licens" på flera telefoner? Eller köpte du två stycken program?

Ursprungligen av tardwe:

Kan man installera samma "licens" på flera telefoner? Eller köpte du två stycken program?

Du kan auktorisera upp till fem telefoner för dina iTunesinköp (om jag inte missminner mig). Så du kan köra dina program på fem telefoner

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-07-07 09:57
Ursprungligen av BlackSmp:

Du kan auktorisera upp till fem telefoner för dina iTunesinköp (om jag inte missminner mig). Så du kan köra dina program på fem telefoner

Såg någon igår på MacWorlds-forum som skrev att det var upp till programtillverkaren om hur många ställen man får installera det på. Men det känns ju lite skumt om det är så, isf borde det ju vara tydligt utmärkt så man vet vad man betalar för.

Det verkar att om man återställer iphonen då fungerar Navigon bättre, det tar ca 2 timmar och sedan synkroniserar man telefonen från sekerhetskopian tar ca halv timma (det är klar att det beror på vad man har för program och innehåll), har gjort det idag så i morgon ska prova att se om det bli nån skillnad...

Bevaka tråden