Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för nya iPhone 3GS

Tråden skapades och har fått 983 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-08 13:41
Ursprungligen av h.cewers:

Säker på att det är sänkt? Är rätt säker på att den alltid kostat så mycket.

Ganska säker. Jag har nämligen själv Telenor och irriterade mig över att deras kontantpris var så mycket högre än Telias 5995 kr. nu skiljer det bara 173 kr.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-07-09 14:57

Fick just SMS av Telia här i Borås att de inte får hålla förhandsbokningar, så det blir till att vara där tidigt på lanseringsdagen.
Intressant att se om det är 3GS som Telenor har förhandsbokning eller inte på, med tanke på att Telia inte verkar få ha detta. Eller om de har gissat hej vilt igen (med tanke på deras pressrelease om den 9:e Juli).

Ursprungligen av Drakfot:

Fick just SMS av Telia här i Borås att de inte får hålla förhandsbokningar, så det blir till att vara där tidigt på lanseringsdagen.
Intressant att se om det är 3GS som Telenor har förhandsbokning eller inte på, med tanke på att Telia inte verkar få ha detta. Eller om de har gissat hej vilt igen (med tanke på deras pressrelease om den 9:e Juli).

Det där ska nog bara tolkas som att Telia centralt ser till att deras butiker gör på samma sätt, dvs: inga förhandsbokningar i butikerna. Vi ska nog inte tolka det som att Telia inte kommer att erbjuda förhandsbokningar överhuvudtaget. Det är fortfarande osagt (även om jag personligen är tveksam till att de kommer att erbjuda det)

  • Medlem
  • Motala
  • 2009-07-09 17:00

Skulle det vara möjligt att skicka någon, annan än mig själv för att köpa en iPhone kopplat till mitt abonnemang? Är ju myndig, men vet att det finns risk att jag inte kommer vara hemma pga festival. Har ingen lust att bli utan för det

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-09 19:25
Ursprungligen av qom:

Skulle det vara möjligt att skicka någon, annan än mig själv för att köpa en iPhone kopplat till mitt abonnemang? Är ju myndig, men vet att det finns risk att jag inte kommer vara hemma pga festival. Har ingen lust att bli utan för det

Knappast troligt, kanske med en fullmakt. men du får nog höra med din Telia-butik innan i såfall. Det ä väl det mest logiska, istället för att ställa frågan här.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-09 19:08
Ursprungligen av Drakfot:

Intressant att se om det är 3GS som Telenor har förhandsbokning eller inte på, med tanke på att Telia inte verkar få ha detta.

Ehh jo, de lär ju inte ha förhandsbokning av 3G eller hur?

Som BlackSmp säger, telia kommer förmodligen inte att erbjuda detta, då de kanske redan nu känner av att det kommer bli svårt att hålla. Telenor kanske struntar i om några som förhandsbokat blir utan och kör med standardsvar 1A: "Tyvärr så översteg antalet bokningar den mängd telefoner som vi blev tilldelade. Vi beklagar detta och kommer att kunna leverera iPhone 3Gs till de som bokat inom kort"
Eller så blir det ett sådant saftigt abonnemang som de redan har på 3G som gör Telenor föga intressant för mig som ringer lite.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-07-09 22:39
Ursprungligen av Jeppe_E:

Ehh jo, de lär ju inte ha förhandsbokning av 3G eller hur?

Som BlackSmp säger, telia kommer förmodligen inte att erbjuda detta, då de kanske redan nu känner av att det kommer bli svårt att hålla. Telenor kanske struntar i om några som förhandsbokat blir utan och kör med standardsvar 1A: "Tyvärr så översteg antalet bokningar den mängd telefoner som vi blev tilldelade. Vi beklagar detta och kommer att kunna leverera iPhone 3Gs till de som bokat inom kort"
Eller så blir det ett sådant saftigt abonnemang som de redan har på 3G som gör Telenor föga intressant för mig som ringer lite.

Jo det är nog sant. Gissningsvis är det nog mer en koll på hur åtråvärd den nya telefonen egentligen är och om de kan få in minst så många som är "bokade" vid releasen. Skulle dock inte förvåna mig om det skulle visa sig vara så att de inte har tillräckligt med telefoner att de kommer erbjuda 3G istället.
Den som lever får se

  • Medlem
  • Motala
  • 2009-07-09 19:51

Givetvis, tänkte om någon hade koll på såna grejer bara.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-09 23:12

Personligen är det en sån grej som kan göra mig skogstokig. Om jag förhandsbokar något, så förväntar jag få det på det utlovade datumet (i detta fallet den 31/7). Om jag sedan väljer en vit 32GB eller en svart 16GB är inte mitt problem. De ska leverera, annars är det napalmbomb på telenor och de kan glömma framtida inkomster från mig.

- Men du, vi kan erbjuda dig en 3G. Med nya iPhone 3.0 är det i princip samma telefon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-10 00:14

är det på lördag 11 eller 12e man kan låsa upp telen hos telia??

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-10 00:22
Ursprungligen av ekaan:

är det på lördag 11 eller 12e man kan låsa upp telen hos telia??

Fel tråd!

Enligt en artikel i MW-uSA så blir det 7.2MBit Download på 3GS - men upload går bara halva farten (3,6)

Ngt om HSDPA för Download, med HSUPA för Upload.

iPhone 3GS limited to 384 Kbps upstream | Phones | iPhone Central | Macworld

Försöker bena ut artikeln, men ngn av ni rävar får gärna kika på det här.

Är det här bara USA-specifikt, eller har vi likadant här? Beror det på nätet eller är det en begränsning i luren?

Ursprungligen av Goflorp:

Enligt en artikel i MW-uSA så blir det 7.2MBit Download på 3GS - men upload går bara halva farten (3,6)

Ngt om HSDPA för Download, med HSUPA för Upload.

iPhone 3GS limited to 384 Kbps upstream | Phones | iPhone Central | Macworld

Försöker bena ut artikeln, men ngn av ni rävar får gärna kika på det här.

Är det här bara USA-specifikt, eller har vi likadant här? Beror det på nätet eller är det en begränsning i luren?

Mycket riktigt är det en begränsning i Iphonens hårdvara och Apple har återigen gjort en fuling och inte sagt något om 3GS riktigt specar. Inget nätverks/USA-specifikt utan förmodligen ett sätt att hålla nere tillverkningskostnaden utan att väcka allt för stor uppmärksamhet.

Jag läste någonstans (men hittar inte dit nu) att 3G/GSM kretsen som används bara har HSUPA för upload (upplänken) och då är det hårdvaran i luren som begränsar.

  • Medlem
  • 2009-07-11 11:04

Vad har ett normalt usb-modem för upphastighet? Jag tänkte ju använda 3GS som modem också, men om det är en stor skillnad, så vet jag inte längre...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-07-11 12:47
Ursprungligen av jac:

Vad har ett normalt usb-modem för upphastighet? Jag tänkte ju använda 3GS som modem också, men om det är en stor skillnad, så vet jag inte längre...

Huawei E220 USB Modem är nog ett av de vanligare USB 3G modemen idag, har ett sådant själv. Dock gick det att uppgradera till 7,2Mbps downstream, dock verkar upstream hålla sig runt 0,3Mbps fortfarande (har dessvärre inga mer exakta siffror).
Sen är det ju det klassiska att modemet kan ösa på mycket, men nätet i sig inte klarar av det. Om jag inte missminner så har man börjat testa upp till 10Mbit/s i storstäder (Stockholm och Malmö?), men det lär nog ta ett tag innan det blir mer spritt

Jaja, det är ju ändå Downstream som jag behöver farten...

*trivialt ord för avföring* också.

  • Medlem
  • Motala
  • 2009-07-14 16:21

Var inne hos Telia idag och frågade om man kunde förboka en telefon hos dem. Tydligen kunde man det, men nu hade de så många förbokningar att de trodde att det skulle räcka till första lasten. Trist att de inte har gått ut med det på något sätt

Förra året fick de in 57 enheter. Det var 30 på plats och köade och alla de fick varsin, så om inte Telia kommer erbjuda förhandsbokning på hemsidan så ser det ganska klippt ut för mig iom att jag antagligen inte kommer vara hemma den 31:a

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-07-14 18:16

Lustigt. själv var jag inne och gjorde en "bokning" för att några dagar senare få ett SMS som säger att de inte fick hålla förhandsbokningar (se mitt tidigare inlägg i denna tråden).
Dock kanske det är olika för olika butiker?

Ursprungligen av qom:

Var inne hos Telia idag och frågade om man kunde förboka en telefon hos dem. Tydligen kunde man det, men nu hade de så många förbokningar att de trodde att det skulle räcka till första lasten. Trist att de inte har gått ut med det på något sätt

Förra året fick de in 57 enheter. Det var 30 på plats och köade och alla de fick varsin, så om inte Telia kommer erbjuda förhandsbokning på hemsidan så ser det ganska klippt ut för mig iom att jag antagligen inte kommer vara hemma den 31:a

Ursprungligen av qom:

Var inne hos Telia idag och frågade om man kunde förboka en telefon hos dem. Tydligen kunde man det, men nu hade de så många förbokningar att de trodde att det skulle räcka till första lasten. Trist att de inte har gått ut med det på något sätt

Förra året fick de in 57 enheter. Det var 30 på plats och köade och alla de fick varsin, så om inte Telia kommer erbjuda förhandsbokning på hemsidan så ser det ganska klippt ut för mig iom att jag antagligen inte kommer vara hemma den 31:a

Det är på den nivån att jag skulle rekommendera en kontakt med någon högre upp i säljorganisationen. Det där verkar inte ok och det vore läge att "outa" butiken ifråga

För övrigt så tillåter Sonera i Finland förhandsbokningar via webben nu och priserna är också offentliggjorda.

Så de ändrade på sidan...

Jo, jag noterade nu att länken (och titeln på sidan) säger pre-order/förhandsboka men texten säger intresseanmälan. Känns som typiska misstag som man lätt gör så jag ska låta bli att säga något spydigt om Telenor:)

Jag är iofs mest fundersam över de Teliabutiker som verkar ta upp förhandsbeställningar. Jag sitter ute i skärgården just nu men har en "agent" som kommer att söka upp butiken i vår stad i morgon för att reda ut vad de säger där.

Vi var ju bara nummer 006 och 007 i kön ifjol

Nåväl.. dagarna går och snart blir det dags...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-07-14 23:30

Återkom gärna med info vad som sades i butiken vad gäller förhandsbokning hos dem. Kan de ta emot sådana bokningar så skall jag ställa frågan igen till den lokala Teliabutiken här i Borås och se vad de säger (eftersom de redan återkopplat till mig att de inte får ta sådana bokningar så vore det intressant att se om det visar sig att andra Teliabutiker kan så att säga).

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är iofs mest fundersam över de Teliabutiker som verkar ta upp förhandsbeställningar. Jag sitter ute i skärgården just nu men har en "agent" som kommer att söka upp butiken i vår stad i morgon för att reda ut vad de säger där.

Vi var ju bara nummer 006 och 007 i kön ifjol :cool:.

Ursprungligen av Drakfot:

Återkom gärna med info vad som sades i butiken vad gäller förhandsbokning hos dem. Kan de ta emot sådana bokningar så skall jag ställa frågan igen till den lokala Teliabutiken här i Borås och se vad de säger (eftersom de redan återkopplat till mig att de inte får ta sådana bokningar så vore det intressant att se om det visar sig att andra Teliabutiker kan så att säga).

Kommer så snart som jag vet något i morgon. Vårt syfte är nog mest att säkra upp att inte någon jämrans typ lyckas komma före oss..:)

Ursprungligen av Drakfot:

Återkom gärna med info vad som sades i butiken vad gäller förhandsbokning hos dem. Kan de ta emot sådana bokningar så skall jag ställa frågan igen till den lokala Teliabutiken här i Borås och se vad de säger (eftersom de redan återkopplat till mig att de inte får ta sådana bokningar så vore det intressant att se om det visar sig att andra Teliabutiker kan så att säga).

Rapporten från Teliabutiken i Luleå är densamma, inga förhandsbokningar. Detta gör att jag tycker at qom borde rapportera den butiken som säger att de har tagit upp förhandsbokningar. Varför inte ge Telias iphone blogg ett tips. Hon verkar riktigt bra. Om jag bara visste vilken butik det var frågan om så skulle jag tipsa direkt:)

Luleå-butik

Ursprungligen av BlackSmp:

Rapporten från Teliabutiken i Luleå är densamma, inga förhandsbokningar. Detta gör att jag tycker at qom borde rapportera den butiken som säger att de har tagit upp förhandsbokningar. Varför inte ge Telias iphone blogg ett tips. Hon verkar riktigt bra. Om jag bara visste vilken butik det var frågan om så skulle jag tipsa direkt:)

Hej BlackSmp,
Vi lär träffas i kön den 31 juli hos lule butiken, hoppas att det inte är många fler:'(:'(
Jag håller på att längta ijhäl mig!!! Kan de inte lägga ut priset??

Det blir trädgårdsstol från Jysk för 199:- och parkera röven i den kl 03:00 utanför en Teliabutik.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-07-14 23:22
Ursprungligen av Goflorp:

Det blir trädgårdsstol från Jysk för 199:- och parkera röven i den kl 03:00 utanför en Teliabutik.

Glöm inte laptopen med trådlöst bredband!

För min del känns det som att Telenor har brännt en del broar redan; först säger de ett gissat datum, sedan har de förhandsbokning som sedan ändras till intresseanmälan (utan någon info skickas till dem som redan "förhandsbokat" eller står något på sidan om att de inte har fler lurar kvar, utan man bara kan anmäla sitt intresse).

Ursprungligen av Goflorp:

Det blir trädgårdsstol från Jysk för 199:- och parkera röven i den kl 03:00 utanför en Teliabutik.

Det låter ungefär som min planering fast jag tar nog stolen vi fick som sommarpresent ifjol av företaget.

Skulle man inte kunna skapa någon form av twitter topic för oss som sitter i kön så att vi har något roligt?

Jag är inte så hemma på det där med Twitter men det finns säkert någon som kan förklara hur man gör

Ursprungligen av BlackSmp:

Det låter ungefär som min planering fast jag tar nog stolen vi fick som sommarpresent ifjol av företaget.

Skulle man inte kunna skapa någon form av twitter topic för oss som sitter i kön så att vi har något roligt?

Jag är inte så hemma på det där med Twitter men det finns säkert någon som kan förklara hur man gör

Tror mera på Termos med kaffehalv i...
Frun kan komma hämta eller så blir det spårvagn hem ändå...

Fick idag min 3g S , kan ba säga att jag är supernöjd , Men den är fan i mig inte dubbelt så snabb , Snabb är den och snabbare än 3Gn men inte dubbel så snabb , ba så ni vet...

Bevaka tråden