Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av specialdelivery:

Iförsig. Men vi har ju högre skatt i Sverige:tveksam:. Jag ringer tullverket imorgon.

Men fortfarande kvarstår dessa frågetecken:

- Vad är skillnaden mellan en Iphone 3GS i Italien och Sverige (bortsett från upplåst)?

- Hur blir det med supporten, i Sverige ska vi ringa operatören som vi köpte telefonen ifrån om den skulle knasa?

Tack på förhand;)

Ingen tull eller pålagd moms mellan EU-länder. Om säljaren säljer mycket till ett annat EU-land så ska säljaren sälja med det landets momssats om man säljer dit. (Exempelvis så får du betala svensk moms om du köper från amazon.co.uk) så du behöver inte kolla med tullverket om det

Hårdvarumässigt så är det ingen skillnad och programvaran är den samma även om en italiensk iPhone lär ha italienska som grundinställning. Det är dock inga problem att byta till svenska.

Vid trassel så måste du kontakta säljaren i Italien. Där här du ett stort krux och det är tillräckligt stort för att få mig att avstå

Ursprungligen av BlackSmp:

Ingen tull eller pålagd moms mellan EU-länder. Om säljaren säljer mycket till ett annat EU-land så ska säljaren sälja med det landets momssats om man säljer dit. (Exempelvis så får du betala svensk moms om du köper från amazon.co.uk) så du behöver inte kolla med tullverket om det

Hårdvarumässigt så är det ingen skillnad och programvaran är den samma även om en italiensk iPhone lär ha italienska som grundinställning. Det är dock inga problem att byta till svenska.

Vid trassel så måste du kontakta säljaren i Italien. Där här du ett stort krux och det är tillräckligt stort för att få mig att avstå

Någon som vet vad en olåst Iphone 3GS har för marknadsvärde i Sverige, 9-10.000?

Senast redigerat 2009-07-21 10:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-21 17:28

min nya italienska 3GS

har anlänt från en 99medlem i Italien:)
Allt fungerar som det ska

hälsnigar
//Peter

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-22 03:53
Ursprungligen av specialdelivery:

Någon som vet vad en olåst Iphone 3GS har för marknadsvärde i Sverige, 9-10.000?

Det skulle jag inte tro. Skulle inte betala mer än 8 tusen vilket jag gjorde för en 16gb olåst. Skulle inte få för mig att sälja en för 9 tusen då jag inte direkt gillar att blåsa folk på pengar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-23 12:13
Ursprungligen av specialdelivery:

Någon som vet vad en olåst Iphone 3GS har för marknadsvärde i Sverige, 9-10.000?

Ett café nära Fridhemsplan som även ägnar sig åt Mac och iphone säljer italienska 3GS för tiotusen plus moms. De säger sig även ha kontaktnät för garanti och rekalmationsåtgörder. Möjligen intressant för momsade företagare.

Även jag fick en rappare telefon från scoterbabe, italien. Tack än en gång. Funkar felfritt.

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-07-24 09:33

Hej!

Jag kommer att åka till Frankrike nästa vecka, tänkte kanske passa på att köpa Iphone 3G 16GB där.

När jag kollar på orange's hemsida, så står det att den säljs för "559.00 € avec mobicarte".

Innebär det att den säljs med kontantkort, och att den är olåst i sådana fall?
Nedan är länken till Orange's hemsida:

Apple iPhone 3G S 16Go noir - Téléphone mobile - mobicarte - Orange.fr

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-25 00:25
Ursprungligen av Samie:

Hej!

Jag kommer att åka till Frankrike nästa vecka, tänkte kanske passa på att köpa Iphone 3G 16GB där.

När jag kollar på orange's hemsida, så står det att den säljs för "559.00 € avec mobicarte".

Innebär det att den säljs med kontantkort, och att den är olåst i sådana fall?
Nedan är länken till Orange's hemsida:

Apple iPhone 3G S 16Go noir - Téléphone mobile - mobicarte - Orange.fr

De är låsta hos alla operatörer i Frankrike, men går att låsa upp via operatören. Hur det fungerar är det nog säkrast att fråga just operatören om.

Ursprungligen av Xitac:

Hej jag skall bege mig till sydost asien om någon vecka (för att plugga) och undrar om man kan få tag på olåst iPhone 3GS till ett hyfsat pris i tex Singapore, Malaysia, Hong Kong eller nått annat land?

http://support.apple.com/kb/HT1937

Där ser du var de säljs låst/olåst.

  • Medlem
  • 2009-07-24 10:42

Hej jag skall bege mig till sydost asien om någon vecka (för att plugga) och undrar om man kan få tag på olåst iPhone 3GS till ett hyfsat pris i tex Singapore, Malaysia, Hong Kong eller nått annat land?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-24 14:13
Ursprungligen av Xitac:

Hej jag skall bege mig till sydost asien om någon vecka (för att plugga) och undrar om man kan få tag på olåst iPhone 3GS till ett hyfsat pris i tex Singapore, Malaysia, Hong Kong eller nått annat land?

Hej och välkommen Xitac. Det hade gått utmärkt att söka i diskssionen för att hitta information om vilka länder smo säljer olåsta iPhone 3GS. Denna gång kan jag dock bespara dig det, en polare beställde en olåst 3GS när han var i Hong Kong förra veckan och skall hämta den i dagarna så det skall fungera finfint.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2009-07-25 22:00

Just hemkommen från en biltur genom Belgien. Media Markt där har helt slut på alla 3Gs modeller och Mobistars butiker säger att det är c:a en månads leveranstid på 3Gs.

/Sven

Ursprungligen av Leaper:

Just hemkommen från en biltur genom Belgien. Media Markt där har helt slut på alla 3Gs modeller och Mobistars butiker säger att det är c:a en månads leveranstid på 3Gs.

/Sven

Måste kännas surt om du hade ställt in dig på en sådan. Jag hade vart dyngsur....

Senast redigerat 2009-07-26 21:38
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2009-07-29 18:57
Ursprungligen av Leaper:

Just hemkommen från en biltur genom Belgien. Media Markt där har helt slut på alla 3Gs modeller och Mobistars butiker säger att det är c:a en månads leveranstid på 3Gs.

/Sven

Hoppas det kommer finnas när jag ska ner på lördag!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-30 20:06

3GS i Luxemburg olåst men endast med abonnemang

Hos Luxgsm och Voxmobile från den 31 juli. Vet ej vad som är billigast abonnemang.

Ska till London i helgen. Såg att en 3GS 16GB med O2 pay and go bara gick på ca 5400kr. Någon som köpt det? Inga problem för en ickebritt?

Ursprungligen av h.cewers:

Ska till London i helgen. Såg att en 3GS 16GB med O2 pay and go bara gick på ca 5400kr. Någon som köpt det? Inga problem för en ickebritt?

Är inte det samma pris som Telia tar för den i Sverige? Känns enklare att köpa den här då...

Är inte säker, men jag tror det priset bara är för kunder med telia-abbonemang. Kostar ju 6800kr hos Telenor, tror inte det skiljer så mycket mellan operatörerna i Sverige.
Någon som är säker får gärna säga till.

Ursprungligen av h.cewers:

Ska till London i helgen. Såg att en 3GS 16GB med O2 pay and go bara gick på ca 5400kr. Någon som köpt det? Inga problem för en ickebritt?

Fem hundra spänn till för att få ngt som garanterat funkar, som du kan gå in och smälla i den SVENSKA disken om den inte funkar.

Skall man göra sig omaket att köpa den i LDN, så får det ju vara större skillnad.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-31 13:42
Ursprungligen av Goflorp:

Fem hundra spänn till för att få ngt som garanterat funkar, som du kan gå in och smälla i den SVENSKA disken om den inte funkar.

Skall man göra sig omaket att köpa den i LDN, så får det ju vara större skillnad.

Skall man överhuvudtaget köpa den utomlands skall det ju vara för att få en olåst isåfall. Fördelen med olåst är ju att allt funakr som det skall med push platstjänster osv.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2009-07-26 08:22

Närå, jag var ändå på genomresa i en biltävling, så jag hade egentligen inga förväntningar på att få tag i nån, bara lite förhoppningar...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-26 12:04
Ursprungligen av Leaper:

Närå, jag var ändå på genomresa i en biltävling, så jag hade egentligen inga förväntningar på att få tag i nån, bara lite förhoppningar...

Det är inte så lätt för massor med belgare försöker också få tag i telefonen. De tipsar varandra via bl a belgium-iphone.com/forumså fort det dyker upp några, En del forumdeltagare jobbar dessutom i distributionen eller försäljningen av iphones och de tipsar forumet om när det kommer in några stycken, t ex till FNAC i Liège.

Den som råkar hitta en iphone 3GS i en butik och köper en brukar fråga om det finns fler och skriver sedan direkt om det på forumet.

När det gäller Flandern så kan man räkna med att södra Nederländerna ligger på för att köpa olåst 3GS också.

Situationen borde lätta efter sommaren.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-29 11:58

Kinesiska iphone får inte wifi

Apple insider via belgium-iphone.com: Kinesiska operatören Unicom har ingått ett treårsavtal med Apple om att sälja iPhone. Den kommer inte att ha wifi. Orsaken är naturligtivis kontroll över informationsspridning. Unicoms iphones kommer att ha särskild logo. Bra att veta för hågade shoppare.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-30 14:11
Ursprungligen av soma:

Problemet är att telefonen är i Frankrike och mitt sim är i sverige

Finns väll mer än en operatör i frankrike att prova med eller?

5985:- för en kontanttelefon 16GB på Telia OM du har ett bundet abbonemang med längre än 3 månaders bindningstid kvar. Telefonen är bunden till Telias nät (fungerar med Halebopkort)

1000:- mer för en 32GB

Jag hade fel... du får 400 i rabatt som privatkund. Kontantpriset är 5495 för 16GB

Senast redigerat 2009-08-05 20:54

jag funderar på att köpa den i sverige och låsa upp. men jag har möjlighet att köpa olåst i norge...blir nog det - så slipper man allt framtida jailbreak etc

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-31 15:05
Ursprungligen av el gringo:

jag funderar på att köpa den i sverige och låsa upp. men jag har möjlighet att köpa olåst i norge...blir nog det - så slipper man allt framtida jailbreak etc

Aktiveringen slipper du ju bara inte jailbreak om du vill komma åt cydia hehe

jag vill inte nödvändigtvis åt cydia - mest köra den på tele 2 och slippa hack etc

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-03 18:52

Alright, australienska posten tog tre veckor på sig för att skicka min iphone men eftersom den klarade sig genom tullen kan jag acceptera det
Glad som en liten pojk på julafton nu..

Bifogar en liten bild..

arne123 - vad är vinsten? enligt apple store kostar den 1040 aus dollar? den är operatörsobunden? ha en kompis som skall till australien i september - funderar på att lägga en beställning via honom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-03 22:52

Se mina inlägg längre bak i tråden.. den är inte operatörsbunden

Bevaka tråden