Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigon MobileNavigator Europe släppt för iPhone

Tråden skapades och har fått 587 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-07-30 09:12
Ursprungligen av zappee:

Den GPS som finns i iPhonen är av typen A-GPS. Vad det är kan du wikipedia.

Det kommer fungera utan data också men kommer ta mycket längre tid att få signal.

Tackar för infon, men har provat att köra utan data och hade på telefonen i ca 30 minuter utan resultat, det låter lite länge tycker jag?

Här är länk till wikipedia om någon vill läsa Assisted GPS - Wikipedia

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-30 13:58
Ursprungligen av Robban B:

Tackar för infon, men har provat att köra utan data och hade på telefonen i ca 30 minuter utan resultat, det låter lite länge tycker jag?

Här är länk till wikipedia om någon vill läsa Assisted GPS - Wikipedia

Jag har en jailbreakad telefon och när jag startat GPS:en med data på öppnar jag SBSsettings för att stänga av data när jag har kontakt, så jag behöver inte stänga av GPS:en vilket gör att den inte tappar kontakten men kan sega ur lite men ger man den någon minut funkar det fint. Men självklart lite seg ibland.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-30 19:16
Ursprungligen av Robban B:

Tackar för infon, men har provat att köra utan data och hade på telefonen i ca 30 minuter utan resultat, det låter lite länge tycker jag?

Här är länk till wikipedia om någon vill läsa Assisted GPS - Wikipedia

Har tyvärr ingen aning om hur lång tid det ska ta, men kolla med Navigon annars.

Hittar inget info ang licensen i app store. Är själva användandet av navigon begränsad till en viss till eller kan man använda programmet (med uppdateringar) i flera år?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-02 16:47
Ursprungligen av Phat^Trance:

Hittar inget info ang licensen i app store. Är själva användandet av navigon begränsad till en viss till eller kan man använda programmet (med uppdateringar) i flera år?

Den borde följa med MobileMe-kontot, oavsett om man byter telefon.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-02 18:33
Ursprungligen av kenjon:

Den borde följa med MobileMe-kontot, oavsett om man byter telefon.

Mobileme-konto?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-02 22:44
Ursprungligen av zappee:

Mobileme-konto?

Eller det konto du har angett i iTunes Store.

så navigon är låst till endast itunes? vissa gps program till andra telefoner är ju så att man måste "förnya" licensen varje år osv. gäller det navigon också?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-03 16:32
Ursprungligen av Phat^Trance:

så navigon är låst till endast itunes? vissa gps program till andra telefoner är ju så att man måste "förnya" licensen varje år osv. gäller det navigon också?

Eftersom den bara (mej veterligt) går att köpa via AppStore borde reglerna gälla.
Men maila Navigon och fråga...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-08-06 14:05

Hej!
Efter några inlägg här så vill jag vara helt säker...
Om jag köper en 3GS och Navigons GPS-kartor och -program, kommer jag då kunna använda det med datatrafik avstängt? Jag kommer helst inte skriva in APN eller någonting för att inte slösa pengar.
GPS-signaler är alltså gratis i övrigt?

MvH,
Katana

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-06 14:33
Ursprungligen av Katana:

Hej!
Efter några inlägg här så vill jag vara helt säker...
Om jag köper en 3GS och Navigons GPS-kartor och -program, kommer jag då kunna använda det med datatrafik avstängt? Jag kommer helst inte skriva in APN eller någonting för att inte slösa pengar.
GPS-signaler är alltså gratis i övrigt?

MvH,
Katana

Problemet ligger i att få första trianguleringen eftersom det ä A-GPS som tar hjälp av masterna för triangulering. Men har du väll fått det är det inga som helst problem att stänga av data och köra på endast GPS. Det handlar inte om några MB här det är väldigt liet data som kommer skickas och kommer nog inte kosta många kr alls.

Jag har försökt leta i tråden men hittar inget svar - vad kostar Navigon för tillfället? Såg bara att det kostade 699:- innan den 30:e juni.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-07 01:49
Ursprungligen av Thompy:

Jag har försökt leta i tråden men hittar inget svar - vad kostar Navigon för tillfället? Såg bara att det kostade 699:- innan den 30:e juni.

Enklast är väll ändå att kolla appstore själv för att få en upp to date pris koll? Tar ju dig lika lång tid att kolla igenom hela tråden om inte mer än vad det tar att söka i appstore själv.

Om jag har inte har en iPhone då? Jag hittar ingenstans på apples hemsida där man kan kolla det. Hade jag haft tillgång till Appstore hade jag ju självklart inte frågat!

Ursprungligen av Thompy:

Om jag har inte har en iPhone då? Jag hittar ingenstans på apples hemsida där man kan kolla det. Hade jag haft tillgång till Appstore hade jag ju självklart inte frågat!

Du behöver ingen iPhone för det - bara ladda ner iTunes, gå in i iTunes store och kolla. Du kan t.om. köpa det utan att ha en iPhone.

Ursprungligen av Leftrustle:

Du behöver ingen iPhone för det - bara ladda ner iTunes, gå in i iTunes store och kolla. Du kan t.om. köpa det utan att ha en iPhone.

Kanon, tack för hjälpen. 659:- kostar det nu om det är någon annan än jag som är intresserad av det.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-08-06 14:38

Kommer det gå, om än ta lång tid, att finna position utan trianguleringen?

MvH,
Katana

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-07 11:06

Inga problem med att köra Navigon med datatrafik avstängd. Funkade kalas när jag var i Danmark för några veckor sedan. Snabbt och bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-03 22:51

1.2.0 är submitad till Apple. Ska förhoppningsvis innehålla TMC

Det kommer även att komma ett car kit till Navigon.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-05 10:24

Flickr: NAVIGON_'s Photostream

Laddning via separat cig laddare. Pris ca 40 €. Det är en hållare utan anslutningar.

  • Medlem
  • City
  • 2009-09-05 10:59

Riktigt snygg!
Däremot känns det lite surt att man inte kan dra ut armen då det blir en del långa avstånd i Saab 9-3 men man kan inte få allt, design går alltid före funktion ;).
Lite synd på kabel tänkte jag först men man kan ju faktiskt köra på det man redan har Griffin Technology: AutoPilot - Charge/control/play your iPod through your car's AUX-in port.

Frågan är om man måste ha en antennförstärkare ala Tomtom eller inte, behöver GPS så snart det går.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-05 16:39

Navigons bilhållare ser bra ut men har två nackdelar. Den har ingen anslutning för ström och har ingen extra gps antenn. Det är två saker som TomTom har och som kan installeras mer eller mindre permanent i bilen så att man slipper fula kablar överallt. Extern GPS är förmodligen starkare än den inbyggda samt kommer att fungera även med 2G modellen. Läste att TomTom navigation kommer att fungera med 2G modellen om man använder TomToms bilhållare vilket är ett extra plus.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-05 21:56

Jag har testat några dar med återutsändande GPS antenn RA 45 till iphone. Sätter sändande antennstaven utmed iPhonens vänstra sida.

enligt den här instruktionen sitter 3GS antennen för GPS i baksida ovankant bakom sim-hållaren.

GPSen tappar aldrig positionen men å andra sidan är Öland, bron och Kalmar inga krävande miljöer. Positionen släpar ca 10-15 m efter när man kör 40-50 km/t vilket inte är så mycket. Verkar släpa mindre när man har hög upplösning på kartan. Ju större grafikbelastning, desta mer eftersläp.

Fick problem med all GPS användning i min iPhone, Eniro, Google Earth, GPS Motion och Navigon.
Gjorde en total återställning, dvs säkerhetsbackup i iTunes sedan radera allt innehåll (tog typ 2 h) sedan återställning i iTunes.

Nu verkar den funka igen

  • Medlem
  • City
  • 2009-09-07 19:39

Kom till jobbet idag efter kl 8, kl 9 hade jag ett möte som jag glömt bort. Irrade in på Appstore med iPhone och köpte Navigon på chans (hade för mig det låg en 10MB gräns på att ladda ner program direkt i telefonen) men hela köpet gick väldigt smärtfritt och jag lyckades ta mig till mötet utan problem

Telefonen låg i mugghållaren och fungerade alldeles utmärkt. Först släpade grafiken efter lite men blev bättre ju mer man körde och röstanvisningarna vägde upp då dom var klockrena.
Något "robotik" röst men det får duga tills att man pluggar in i stereon.

Var lite rädd att man var tvungen att köpa Tomtoms hållare med GPS-förstärkare men så länge man inte är taxichaffis så klarar man sig absolut med telefonens GPS.

Det som navigon kan förbättra är,

1. Slippa skriva ortsnamn (man är ju lat)
2. Ge förslag på gator när man skriver fel/annorlunda
3. Kunna knappa in gatunummer lite mer specifikt, visst har alla gator samlingsnummer i samma hus osv men det hade känts säkrare om inte annat att verkligen få rätt

Är glad över mitt val och Navigon är trevligare att titta på än Tomtoms kartor. Nu är det bara att välja mellan vindrutehållare eller Griffin Tuneflex...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-09-10 07:20

Nu finns 1.2 ute, bland nyheterna är:
- Text-to-Speech voice guidance
- Automatic Day/Night adjustment
- Integrated iPod control
- Location sharing via Email

Funkar riktigt bra med Text-to-Speech!

Ursprungligen av Jetwash:

Nu finns 1.2 ute, bland nyheterna är:
- Text-to-Speech voice guidance
- Automatic Day/Night adjustment
- Integrated iPod control
- Location sharing via Email

Funkar riktigt bra med Text-to-Speech!

Den där uppdateringen hittar inte jag. Varken i iPhone eller i iTunes.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-09-10 12:57

Är verkligen 1.2:an för iPhone?

Den som är uppdaterad är för Norden.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-10 23:43
Ursprungligen av heiko:

Den som är uppdaterad är för Norden.

Inte riktigt, men Europa har inte kommit ut än medans i stort sett alla andra har.

Bevaka tråden