Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-16 22:25
Ursprungligen av Anders Båth:

Förklara gärna.. När den skarpa versionen kommer, ska man hålla nere 64 för att starta i 64-bit? Varför gör den inte det automatiskt?

Efter att ha läst lite till så har jag förstått det så här: Snow Leopard skeppas med 32 bit som standard eftersom en 32 bit kernel bara kan använda 32 bitars kernel extensions och drivrutiner (och 64 bit kör bara 64 bit KEXT & drivrutiner). Eftersom Snow Leopard och en full 64 bitars kernel officiellt inte är släppt än så har utvecklare inte hunnit uppdatera sina kernel extensions till 64bit.

Därmed hade en hel del program som använder 32 bitars KEXTs (tex Ciscos VPN mjukvara som jag själv behöver) inte fungerat out-of-the-box på Snow Leopard, en dealbreaker för många. Antagligen kommer Apple i framtiden (förhoppningsvis i en .1 uppdatering men antagligen i 10.7) byta helt och hållet till en ren 64 bitars kernel när utvecklarna har kommit ikapp.

För övrigt fungerar 64 bitars program på en 32 bitars kernel, med en ytterst marginell prestandaförlust och vice versa.

Så, om du inte behöver några 32 bitars kernel extensions så kan du manuellt köra på en 64 bitars kernel hela tiden och därmed köra alla 64 bitars program på full fart.

Som jag har förstått det iaf

Är det bara jag som hoppas att Apple har ett kort i rockärmen när det gäller GUIt?
Kanske naivt att tro mkt ska förändras så här nära launch, men vad hände egentligen med "Marble"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-16 22:44
Ursprungligen av martin wijk:

Är det bara jag som hoppas att Apple har ett kort i rockärmen när det gäller GUIt?
Kanske naivt att tro mkt ska förändras så här nära launch, men vad hände egentligen med "Marble"?

Jo jag med, lugnt!
Men det låga priset tycker jag talar för att det är det här GUIt vi får.
Nån som vet när keynoten är by the way?

Ursprungligen av Maxwell:

Nån som vet när keynoten är by the way?

Det kommer nog att vara en presskonferens - en s.k. "Apple Media Event" - i september för att presentera nya iPods.

Och det blir säkert ett par "Apple Media Events" till under vinter och vår.

Men nästa "keynote" blir nog inte förrän vid WWDC 2010, vilket troligtvis är i juni.

Blanda inte ihop begreppen "Apple produktlansering" och "keynote". Det är inte samma sak.

En keynote är ett inledningstal till en mässa eller konferens. Man "sätter tonen" för det som ska visas eller diskuteras.

"...the keynote address or keynote speech is delivered to set the underlying tone and summarize the core message or most important revelation of the event..."
Keynote - Wikipedia, the free encyclopedia

Edit:
Men betydelsen på ordet "keynote" är kanske på väg att ändras. Jag såg nu att t.o.m MacRumors kallar september-presskonferensen för en "keynote".

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-17 08:13

Måhända detta är en fråga som redan blivit besvarad i denna tråden (kikade snabbt, men såg inget) eller på annat sätt.
Någon som vet hur det är för de som förhandsbeställt en uppgradering av SL via Apple's sida om den kommer levereras hem samma dag som SL släpps via post eller via bud?

Ursprungligen av Drakfot:

Måhända detta är en fråga som redan blivit besvarad i denna tråden (kikade snabbt, men såg inget) eller på annat sätt.
Någon som vet hur det är för de som förhandsbeställt en uppgradering av SL via Apple's sida om den kommer levereras hem samma dag som SL släpps via post eller via bud?

Nej, den är inte besvarad, eftersom ingen vet svaret.

De brukar väl försöka få ut post- och budleveranserna samma dag som det släpps. Men det kan också bli någon eller några dagar efter. Och har man tur så kan det kanske t.o.m bli någon dag före.

Ännu så länge vet vi ju inte ens vilken dag det släpps i butik.

Ursprungligen av martin wijk:

Kanske naivt att tro mkt ska förändras så här nära launch, men vad hände egentligen med "Marble"?

Marble var ett rykte som Apple inte brydde sig om att implementera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-16 23:28

Annan sak som är vääääldigt trevlig är bootcamp drivrutinerna. Kör Win 7 64bit och allt fungerar direkt med drivers. Bara klicka så är allt igång och då dessutom även skriv och läsning av mina htfs drivers där os x är istallerat. Mums!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-17 08:45

Min Leopard kom med bud vill jag minnas. Det kanske beror lite på var man bor.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-17 08:48

Samma för mig när jag beställde uppgradering till Leopard (ingick eftersom jag köpte min Mac inom månadsgränsen) och därav undrade om det möjligen / troligen är samma rutin denna gång, så man får försöka ordna så att man är hemmavid när det väl blir dags för leverans

Ursprungligen av Konrad:

Min Leopard kom med bud vill jag minnas. Det kanske beror lite på var man bor.

@Jesper: Tackar för informationen

Ursprungligen av Drakfot:

...om den kommer levereras hem samma dag som SL släpps...

Ursprungligen av Drakfot:

@Jesper: Tackar för informationen

Ja, jag tolkade ju frågan som att den gällde när leveransen kommer. Men jag ser att Konrad tolkade frågan som hur leveransen kommer. Vilket menade du egentligen? Eller gällde frågan både och?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-17 08:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, jag tolkade ju frågan som att den gällde när leveransen kommer. Men jag ser att Konrad tolkade frågan som hur leveransen kommer. Vilket menade du egentligen? Eller gällde frågan både och?

Jag tolkade det som två frågor, den ena kan ingen svara på den andra svarade jag på, baserat på mina egna empiriska kunskaper.:)

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-17 09:03

Ah, ursäkta min otydlighet. Frågan gällde hur uppgraderingen troligast kommer att levereras
När den levereras så är det som du nämde; att ingen vet ännu.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, jag tolkade ju frågan som att den gällde när leveransen kommer. Men jag ser att Konrad tolkade frågan som hur leveransen kommer. Vilket menade du egentligen? Eller gällde frågan både och?

Man fick ju välja leveranssätt när man förbeställde. Bud eller post. Jag valde post.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-17 12:48
Ursprungligen av Tobias Bergius:

Man fick ju välja leveranssätt när man förbeställde. Bud eller post. Jag valde post.

Helt korrekt, jag hade helt missat det. Jag kollade bekräftelsen (köpte en uppgradering för 99kr via Apples sida) och där står att jag har valt "Postal" som levereansmetod (man kanske går postal om det tar för lång tid att få den efter att den släppts ).

Jovisst, det sägs så.

Kommer väl andra veckan i September, tros det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-20 23:28

Macworld klargör angående Snowleaopards 64 bitars vara eller inte.
Klargörande: Så funkar Snow Leopards 64 bitar - MacWorld

Macrumors har mer rykten, verkar som mer pekar mot 28:e augusti. Schysst, då kanske man har en fin låda när man kommer hem från Umeå.

Apple Begins Training Support Staff for Mac OS X Snow Leopard - Mac Rumors

Och är "Golden Master" den färdiga versionen eller?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och är "Golden Master" den färdiga versionen eller?

Ursprungligen av Tobias Bergius:

Det är väl typ som Release Candidate vad jag förstått.

Ja, Gold Master är den färdiga versionen. Det är den version som skickas iväg till fabrikerna för CD-/DVD-tillverkning.

Mac OS X Snow Leopard Build 10A432 Designated 'Golden Master'? - Mac Rumors
"...Golden Master status, meaning that it has been finalized and is ready to be released to manufacturing for the public launch..."

Är det någon fler än jag som beställt Up to date-uppdateringen av Snow Leopard och fått "Avbruten - Ersatt av ny produkt"?

Ursprungligen av Adrian B:

Är det någon fler än jag som beställt Up to date-uppdateringen av Snow Leopard och fått "Avbruten - Ersatt av ny produkt"?

Japp, samma här.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-08-21 09:06

Det verkar som de har ändrat min beställning på nåt sätt. Nån som vet vad ZML och UTD står för? Tycker helt klart att SWE lät tryggare, bara jag inte får någon version från Zambia eller Zaire eller nåt... :S

Är jag ensam om detta?

EDIT: Haha, tydligen inte ensam då Adrian...

Ursprungligen av zippe8:

Är jag ensam om detta?

EDIT: Haha, tydligen inte ensam då Adrian...

Humor! Två inlägg efter varandra och två likadana skärmbilder, oberoende av varandra, inom 5 minuter, hur stor är chansen?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-08-21 10:00
Ursprungligen av Adrian B:

Humor! Två inlägg efter varandra och två likadana skärmbilder, oberoende av varandra, inom 5 minuter, hur stor är chansen?

Humor, indeed.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

UTD måste vara "Up-To-Date"

Ah, självklart. Nu är bara frågan vad ZML står för. Jag tror de har förväxlat alla Sveriges beställningar med Zimbabwes. Vi kommer att få bläddra i finder på Swahili...

Ursprungligen av zippe8:

...Vi kommer att få bläddra i finder på Swahili...

Det finns inga olika språkversioner av OSX. Det enda som skiljer är texten på kartongen, och på det tryckta materialet som ligger i kartongen - och kanske texten på DVD-skivan också. Men själva programvaran är samma över hela världen - alla språk medföljer.

Ursprungligen av zippe8:

Nån som vet vad ZML och UTD står för?

UTD måste vara "Up-To-Date"

Ursprungligen av zippe8:

Det verkar som de har ändrat min beställning på nåt sätt. Nån som vet vad ZML och UTD står för? Tycker helt klart att SWE lät tryggare, bara jag inte får någon version från Zambia eller Zaire eller nåt... :S

...beställde i tisdags och fick bekräftelse på UTD FULLFIL-ZML-versionen. Att det rasslar
till nu tyder förhoppningsvis på att "något" är på gång

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, Gold Master är den färdiga versionen. Det är den version som skickas iväg till fabrikerna för CD-/DVD-tillverkning"

Och 10A432 är då alltså denna GM-version?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och 10A432 är då alltså denna GM-version?

Ja, så säger ryktet.

Photos of Snow Leopard Disc and Retail Packaging? - Mac Rumors

Bevaka tråden