Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är väl typ som Release Candidate vad jag förstått. Men jag vet inte om Macworld klargjorde så mycket för mig i alla fall. Det spelar alltså ingen roll om systemet är startat i 32 eller 64 bitar? Programmen kommer ändå att köras i 64-bit så länge dom har stöd för det och då ge utdelning i rapphet? Men borde inte det ge ännu kvickare system om man startar systemet i 64-bit också? Nya Macböckerna stöder 64 bit, va?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-21 04:52

Ännu mer som pekar åt Augusti 28 som releasedag för Snow Leopard: Apple's UK Online Store Lists August 28th Ship Date for Snow Leopard Up-to-Date Program - Mac Rumors

Det pratas ju mycket om 28 augusti, det vore ju inte helt fel om Apple skickar iväg UTD-skivorna så att de anländer den 28 augusti, fast det kanske är lite för mycket att hoppas på.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-21 12:21

Är jag helt ute och cyklar nu, men kan vem som helst boka en kopia av Snow Leopard nu? Eller gäller de för de som har köpt en Mac från juni i år..? Hm.

Ursprungligen av dayweed:

...kan vem som helst boka en kopia av Snow Leopard nu? Eller gäller de för de som har köpt en Mac från juni i år..? Hm.

Nej, det är fortfarande bara via "Up-to-date"-programmet som man kan beställa Snow Leopard.

Går man till "vanliga" Apple Store, så är det fortfarande bara Leopard som finns till försäljning.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-21 13:18

Kikade snabbt på min beställning och såg att även jag hade fått min produkt "utbytt".

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-21 15:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det är fortfarande bara via "Up-to-date"-programmet som man kan beställa Snow Leopard.

Går man till "vanliga" Apple Store, så är det fortfarande bara Leopard som finns till försäljning.

Aha! Så när kan vi vanliga dödliga som inte har köpt en Mac från och med juni 2009 få köpa Snow Leopard då? När det släpps, jo.. Men inte för samma pris? Antar att det är så.

Ursprungligen av dayweed:

När det släpps, jo.. Men inte för samma pris? Antar att det är så.

Detta har diskuterats tidigare i tråden!

Ingen vet vad det svenska priset blir.

Men det reducerade "Up-to-date"-priset är $9.95 i USA, och detta blev 99 kr i Sverige.

Det ordinarie priset i USA är $29, och då kan man väl gissa att detta blir 295 kr i Sverige.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-21 17:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Detta har diskuterats tidigare i tråden!

Ingen vet vad det svenska priset blir.

Men det reducerade "Up-to-date"-priset är $9.95 i USA, och detta blev 99 kr i Sverige.

Det ordinarie priset i USA är $29, och då kan man väl gissa att detta blir 295 kr i Sverige.

Har det säkert, orkar inte gå igenom 13 sidor bara

Ah trevligt.. 295 kr är inte alls farligt. Nu är det bara att vänta då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-21 17:37

Hm... Lite sent i tråden kanske, men måste inte Leopard fortsätta säljas ett rätt så bra tag efter att Snow Leopard lanseras? 10.6 är väl inget "stand alone OS" utan mer en uppdatering av Leopard? Alla intel macar som inte kom med 10.5 (och som inte har uppgraderat till det heller) kommer ju inte kunna uppgraderas till 10.6 annars, om man inte får tag på en skiva på annat sätt. Möjligen att de så småning om ändrar SL till att inkludera Leopard.
Eller tänker jag fel nu?

Edit: iofs visade väl Apple någon statistik om att merparten av användarna redan efter några månader efter släppet hade gått över till Leopard. Jag känner dock ett antal personer som inte har gjort det än...

Ursprungligen av sodemus:

Hm... Lite sent i tråden kanske, men måste inte Leopard fortsätta säljas ett rätt så bra tag efter att Snow Leopard lanseras? 10.6 är väl inget "stand alone OS" utan mer en uppdatering av Leopard? Alla intel macar som inte kom med 10.5 (och som inte har uppgraderat till det heller) kommer ju inte kunna uppgraderas till 10.6 annars, om man inte får tag på en skiva på annat sätt. Möjligen att de så småning om ändrar SL till att inkludera Leopard.
Eller tänker jag fel nu?

Edit: iofs visade väl Apple någon statistik om att merparten av användarna redan efter några månader efter släppet hade gått över till Leopard. Jag känner dock ett antal personer som inte har gjort det än...

Jag vet inte riktigt hur du får ditt resonemang att gå ihop.
De användare som av olika anledningar inte kan uppgradera till 10.6 så får väl helt enkelt köpa fullversionen av 10.6 och installera den på sin dator. Nya 10.6 (Snow Leopard) är såleds ett "stand alone operating system" som alla personer med en Intel-Mac kan installera utan problem.

Jag betvivlar dock att Apple kommer att säljstoppa 10.5 eftersom att det är den sista versionen av Mac OS som de gamla PPC-burkarna kan uppgradera till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-21 21:21
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag vet inte riktigt hur du får ditt resonemang att gå ihop.
De användare som av olika anledningar inte kan uppgradera till 10.6 så får väl helt enkelt köpa fullversionen av 10.6 och installera den på sin dator. Nya 10.6 (Snow Leopard) är såleds ett "stand alone operating system" som alla personer med en Intel-Mac kan installera utan problem.

Jag betvivlar dock att Apple kommer att säljstoppa 10.5 eftersom att det är den sista versionen av Mac OS som de gamla PPC-burkarna kan uppgradera till.

Men fullversionen är väl bara Leopard+Snow Leopard. Då har dom ju inte slutat sälja Leopard än.

Edit: fast alla skivor har kanske Leopard+Snow Leopard helt integrerat och då skiljer sig väl inte den här "uppgraderingen" sig principiellt så mycket från uppgraderingen från Tiger till Leopard, Jaguar-Tiger osv...

Edit2: erhm... bortsett från det slopade PPC-stödet förstås.

Senast redigerat 2009-08-21 21:34
Ursprungligen av sodemus:

Men fullversionen är väl bara Leopard+Snow Leopard. Då har dom ju inte slutat sälja Leopard än.
Edit: fast alla skivor har kanske Leopard+Snow Leopard helt integrerat och då skiljer sig väl inte den här "uppgraderingen" sig principiellt så mycket från uppgraderingen från Tiger till Leopard, Jaguar-Tiger osv...
Edit2: erhm... bortsett från det slopade PPC-stödet förstås.

Snow Leopard är en lika stor blandning som Windows 7 - dvs. ingen. Det må vara sant att den nya versionen av Mac OS är ser nästan likadan ut som Leopard. Detta betyder ju dock inte att det är någon blandning av Leopard och Snow Leopard. Apple har satsat på att verkligen stärka operativsystemet inför framtiden istället för att hosta upp innovativa grafiska förändringar.

Jag förstår verkligen inte ditt resonemang. Leopard och Snow Leopard är egentligen helt två skilda operativsystem även de som ser likadana ut i stora drag, och fungerar nästan likadant. Det är inte alltid som man verkligen måste ha synbara förändringar för att förstå att det är två helt skilda versioner.

Att man sedan har slopat stödet för PPC ser jag bara som yttligare en styrka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 20:15
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag förstår verkligen inte ditt resonemang...

Ledsen om jag uttryckte mig otydligt förut, men förstår du vad jag menade nu?

Jag säger inte att jag hade rätt på något sätt (för det vet jag inte än) men tycker bara att jag inte var ute och cyklade!

Senast redigerat 2009-08-25 02:23
  • Medlem
  • 2009-08-21 12:45

Min är fortfarande MAC OS X10.6 SNOWLEOPARD UTD FULLFIL-ZML
MC204ZM/A, konstigt att era har ändrats men inte min.

Ursprungligen av Swift:

Min är fortfarande MAC OS X10.6 SNOWLEOPARD UTD FULLFIL-ZML
MC204ZM/A, konstigt att era har ändrats men inte min.

Du har nog missförstått.

Våra beställningar är ändrade från "SWE" till "ZML". Vi har alltså samma som du har.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har nog missförstått.

Våra beställningar är ändrade från "SWE" till "ZML". Vi har alltså samma som du har.

Jag gjorde (begick?) faktiskt samma missförstånd också, fast nu när jag kollar igen förstår jag inte hur, kanske för att man förväntar sig att det nyare är längre ned?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-08-21 13:45

Vet inte vad ZML står för, men jag beställde ett sådant här för ett tag sedan:

EVGA NVIDIA GTX 285 MAC EDITION-ZML

Det var ingen Swahili på kartongen iaf så det har nog någon annan betydelse.

Det står fortfarande september som leveransdatum i alla fall.

Ursprungligen av Tobias Bergius:

Det står fortfarande september som leveransdatum i alla fall.

IDG har en artikel idag om att lansering kan ske redan nästa fredag; "Snow Leopard släpps på fredag" - IDG.se. Återstår att se om Apple bara har klantat sig två gånger, eller om det verkligen kommer redan då!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-08-21 14:48

ZML=international english/multi language... som alltid förr

  • Medlem
  • 2009-08-21 15:40

Ponera att Snow Leopard släpps till försäljning den 28 augusti. Om man beställer en ny Mac den dagen, kan man då vara säker på att den kommer med Snow Leopard förinstallerat?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-21 15:43

Konstigt om dom släpper 10.6 280809 när dom har meeting 090909.
Men jag hoppas självklart.

Yes!!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-21 16:01
Ursprungligen av Yes:

Konstigt om dom släpper 10.6 280809 när dom har meeting 090909.
Men jag hoppas självklart.

Yes!!

9 September borde väl bara ha med musik att göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-21 16:29
Ursprungligen av joakimo:

9 September borde väl bara ha med musik att göra?

Du har nog rätt i det.
Men 10.6, är inte det ljuv musik så vet inte jag

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Konstigt om dom släpper 10.6 280809 när dom har meeting 090909.

Som joakimo är inne på så handlar det om musik. Det är Apples återkommande september-event för iPod/iTunes-uppdateringar och är helt skiljt från uppdateringar av operativsystemet ur Apples synvinkel.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-22 01:24

En väldigt vild gissning från min sida är isåfall att de kanske släpper något musikrelaterat (läs iTunes 9 mm) som kanske mår bäst om det används på SL, eller kanske bara kan användas på SL. Därav ger de användarna lite tid att hinna köpa det och uppgradera.
Som sagt en vild gissning såhär i natten

Ursprungligen av Adrian B:

Som joakimo är inne på så handlar det om musik. Det är Apples återkommande september-event för iPod/iTunes-uppdateringar och är helt skiljt från uppdateringar av operativsystemet ur Apples synvinkel.

Ursprungligen av Drakfot:

En väldigt vild gissning från min sida är isåfall att de kanske släpper något musikrelaterat (läs iTunes 9 mm) som kanske mår bäst om det används på SL, eller kanske bara kan användas på SL. Därav ger de användarna lite tid att hinna köpa det och uppgradera.
Som sagt en vild gissning såhär i natten

Njae, jag tror inte de kommer att använda iTunes eller något annat för att driva användare till att upgradera till SL. Apple vill antagligen ha ut iTunes 9 till så många som möjligt och då behövs stöd för 10.5 (och Windows för den delen).

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-21 18:10

SL är en uppgradering utav Leopard och det är väldigt få funktioner som de flesta användare kommer att märka först. Det mesta har ändrats i systemet. Bara så att ingen bygger upp otroliga förväntningar och blir total besviken efter installationen och ser ingen direkt förändring.

Det är kanske därför Apple har legat rätt lågt med SL.

//Rob

Visst. Förändringarna är inte lika stora som i bytet mellan Tiger och Leopard. Till saken hör väl att sodemus utgick ifrån att Snow Leopard inte är ett så kallat "stand alone operating system".

Ursprungligen av Robo-X:

SL är en uppgradering utav Leopard och det är väldigt få funktioner som de flesta användare kommer att märka först. Det mesta har ändrats i systemet. Bara så att ingen bygger upp otroliga förväntningar och blir total besviken efter installationen och ser ingen direkt förändring.

Det är kanske därför Apple har legat rätt lågt med SL.

//Rob

Bevaka tråden