Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har precis installerat. Fick faktiskt inget mer ledigt diskutrymme alls, tror nästan det försvann lite. Jaja, skitsamma.
Första 5 minuterna är jag mycket nöjd! Härlig fart på OSet och Findern, känns väldigt fräscht, bara en sån grej som att när man drar en markeringsruta på skrivbordet t ex så fadas den bort när man släpper. Bygger upp till helheten! Det är också det enda jag hunnit märka än. Om nån undrar något så är det bara att fråga..

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2009-08-28 13:52

Installerade SL idag och har stött på problem med mitt mobila bredbandsmodem från Telia (Option Icon 505). Datorn tokhänger när man kopplar in modemet och jag har nu fått bekräftat via Telia att nuvarande version av programvaran inte stödjer 10.6. Telia kan inte lämna besked angående datum för release av ny drivrutin, hoppas bara att det går snabbare än förra gången

Bara att backa då...

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-08-28 14:02

Nu är min uppdaterad med. Allt gick snabbt och smidigt, många extra gig ledigt efter installationen. Dock några program som slutat fungera. iStat menus, Vuze, iWow (tror jag det hette, ljudförbättrare till iTunes). Men kommer säkert updates snart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 15:09
Ursprungligen av Pascoe:

Nu är min uppdaterad med. Allt gick snabbt och smidigt, många extra gig ledigt efter installationen. Dock några program som slutat fungera. iStat menus, Vuze, iWow (tror jag det hette, ljudförbättrare till iTunes). Men kommer säkert updates snart.

Vuze har kommit i ny version som funkar på Mac OS X 10.6
Ser mörkt ut för iWow som inte uppdaterats sedan slutet av 2006.
iStat kommer mycket snart med en uppdatering.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-08-28 22:33
Ursprungligen av frejan:

Installerade SL idag och har stött på problem med mitt mobila bredbandsmodem från Telia (Option Icon 505). Datorn tokhänger när man kopplar in modemet och jag har nu fått bekräftat via Telia att nuvarande version av programvaran inte stödjer 10.6. Telia kan inte lämna besked angående datum för release av ny drivrutin, hoppas bara att det går snabbare än förra gången

Bara att backa då...

Detsamma gäller för Telenors 3G modem (usbsticka) GIO225, tokhäng & omstart.
Sitter i Win 7 & skriver detta

Ursprungligen av frejan:

Installerade SL idag och har stött på problem med mitt mobila bredbandsmodem från Telia (Option Icon 505). Datorn tokhänger när man kopplar in modemet och jag har nu fått bekräftat via Telia att nuvarande version av programvaran inte stödjer 10.6. Telia kan inte lämna besked angående datum för release av ny drivrutin, hoppas bara att det går snabbare än förra gången

Bara att backa då...

Tokhänger sig var bara mellannamnet... Totalkrasch och OsX motsvarighet till BSOD...

  • Medlem
  • 2009-08-28 14:07

Nu har jag fått min Snow Leopard levererad :D

Nu har min Snow Leopard kommit Delar med mig av lite foto

Snow Leopard - a set on Flickr

Hoppas era fina install dvd också ankommer snarast.

Bör man vara orolig för sin Vista installation som körs via boot camp vid uppgradering till SL?

H/Sampe

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-28 14:42
Ursprungligen av Sampeleh:

Bör man vara orolig för sin Vista installation som körs via boot camp vid uppgradering till SL?

H/Sampe

Undrar jag med fast med XP här.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-08-28 14:43

Upptäckte att när jag kör exposé där fönsterna radas upp brevid varandra så får jag ett stort tomt område som blir blått när jag för muspekaren över det. Precis som om det fanns ett osynligt fönster där. Verkar inte som att det ska vara så.

Fick min skiva, drog igång installationen. Sen gick jag och satte mig med en kopp kaffe i trädgården. När jag kom tillbaka stod datorn på inloggningsskärmen. Jag loggade in, noterade att allt såg ut som förut. Det var så likt det förra att när jag klickade på "Om min Mac" så stod det version 10.5.8!!!!. WTF!!!???
Kör om installationsskivan nu så får vi se vad som händer.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-08-30 11:59
Ursprungligen av Arimos:

Upptäckte att när jag kör exposé där fönsterna radas upp brevid varandra så får jag ett stort tomt område som blir blått när jag för muspekaren över det. Precis som om det fanns ett osynligt fönster där. Verkar inte som att det ska vara så.

Avinstallerade programmet Main Menu och få försvann den blå rutan...

hade faktiskt ett likande problem med det där blåa "fönstret" för några veckor sedan i Leopard. ska jag vara helt ärlig vet jag inte hur det försvann men plötsligt fanns det inte där

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-08-28 15:24

Märklig bugg - airportstatusen i menyraden rapporterar att jag inte har ngt kort installerat på MBPn... dock fungerar det som det ska.

Annars funkar allt som det verkar - BankID också!

Ursprungligen av Wiberg:

Märklig bugg - airportstatusen i menyraden rapporterar att jag inte har ngt kort installerat på MBPn... dock fungerar det som det ska.

Annars funkar allt som det verkar - BankID också!

Råkade också ut för det, men det löste sig av sig självt efter ett tag. Nu är allt som det ska igen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-08-28 17:54
Ursprungligen av DistantHoller:

Råkade också ut för det, men det löste sig av sig självt efter ett tag. Nu är allt som det ska igen.

Samma grej dök även upp på en annan maskin jag uppgraderade, men en reparation av rättigheterna löste detta på bägge burkarna!

Ursprungligen av Wiberg:

Annars funkar allt som det verkar - BankID också!

Hur gör du för att få bank-id att fungera? Kör bank-id på fil, och Nexus Personal vägrar starta.

Det var som tusan. Jag har fått ett mail från Nexus - som gör Personal - att dom är medvetna om att det INTE funkar och att dom jobbar på en update. Du har verkligen en unik maskin :-).

Ursprungligen av Wiberg:

Annars funkar allt som det verkar - BankID också!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-08-28 17:52
Ursprungligen av Zimmerman:

Det var som tusan. Jag har fått ett mail från Nexus - som gör Personal - att dom är medvetna om att det INTE funkar och att dom jobbar på en update. Du har verkligen en unik maskin :-).

Jo, den har sina sidor.

Nåväl, jag har kört den mot test.bankid.com och Privatperson - Försäkringskassan och det lirar! Förklaringen kan vara att jag förra veckan hade ett hårt pass med just BankID som hade totalt dött. Passet slutade med ett samtal med skandiabankens bankidsupport, en riktigt bra snubbe för övr, som efter att vi kontrollerat att jag hade färskt certifikat och senaste Nexus, gav mig en inofficiell länk till https://test.bankid.com/bisp

Där testar de nämligen en ny integration av BankID/Nexus som min bank skall tillämpa inom kort.

Nåväl, när jag väl kört den, så funkade även Nexus för den vanliga test.bankid.com och andra siter där jag vill använda lösningen.

Så, med en disclaimer för att mitt certifikat kommer från just SKB, kan jag konstatera att det verkar lira nu även efter snöleoparden.

snow leopard

Ska man vänta med att installera Mac OS X Snow Leopard?
Göran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-09 10:33
Ursprungligen av goranann:

Ska man vänta med att installera Mac OS X Snow Leopard?
Göran

Vilken slutsats drar du själv efter att ha läst den här tråden?

Min läsning, kombinerat med egna erfarenheter, säger att du lugnt kan installera nu. Det är bara vissa speciella program eller tillägg som inte fungerar som de ska. I övrigt blir allt något rappare och systemet tar upp mindre plats på hårddisken.

Ursprungligen av goranann:

Ska man vänta med att installera Mac OS X Snow Leopard?
Göran

Jag installerade samma dag som det kom och tycker att det har fungerat mycket bra. Naturligtvis kan det finnas buggar så är det något speciellt du behöver bör du kontrollera att det fungerar först.

Nu har jag kört om installationsskivan och nu verkar det ha funkat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-28 15:46

Plex funkar inte så bra då fjärrkontrollen styr både itunes och plex samtidigt .. lär fixas snart dock.

Dessutom vart är inställningarna för Quicktime X player? .. finns tex ingenstans att ställa in att den ska spela upp öppnade filmer automatiskt..

Finns det inga möjligheter att ändra på saker och ting?
Är det någon idé att lägga in version sju och pro på nytt? Ska man ladda ner/köpa något annat program för att konvertera filer?

Hittade nu QT 7 i "Verktygsprogram", med min Pro licens kvar..

Ursprungligen av jopo:

Dessutom vart är inställningarna för Quicktime X player? .. finns tex ingenstans att ställa in att den ska spela upp öppnade filmer automatiskt..

Senast redigerat 2009-08-29 21:38

Fungerar, men som vanligt när jag uppgraderar systemet krävs det två försök. Första försöket startade datorn om och matade ut dvd-skivan och jag startade upp i 10.5.8, sen för varje nytt operativ apple uppdaterar går fläkten mer och högre på min macbook.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2009-08-28 16:50

Gah, batteriikonen i menyraden har fått en text som berättar nuvarande batteristatus och min är "byt ut nu", känns som en typisk funktion som på känt Apple maner kommer att missbrukas av nämnda män.

Iaf, körde uppdateringen på ett gammalt skitigt Leopard som varit installerat i 1.5 år, bör jag installera från scratch eller?

Dessutom tål jag inte dom svarta högerklicksmenyerna i docken, går det att få dom vita igen?

Ursprungligen av x-per:

Gah, batteriikonen i menyraden har fått en text som berättar nuvarande batteristatus och min är "byt ut nu", känns som en typisk funktion som på känt Apple maner kommer att missbrukas av nämnda män.

Min säger: Kontrollera batteriet. Den inbyggda hjälpfunktionen utvecklar meddelandet:

Citat:

Kontrollera batteriet: Batteriet fungerar inte normalt trots att det kanske inte märks och det kan fortfarande laddas upp som det brukar. Låt ett auktoriserat Apple-serviceställe (AASP) kontrollera datorn. Du kan fortsätta att använda datorn innan du fått den kontrollerad, utan att den tar skada.

Ursprungligen av Mikael E:

Min säger: Kontrollera batteriet. Den inbyggda hjälpfunktionen utvecklar meddelandet:

Mac OS X v10.6: About the Battery menu bar extra for portable Macs

Verkar som man skall testa en smc reset eller kolla batterianslutningarna för att se om detta tar bort meddelandet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-28 18:54

Fick problem med Plex efter 10.6. Varje gång man använder Apple-fjärren startar Itunes. Lite irriterande. Tycker också .mkv-filer blir lite ryckiga. Kommer väl snart en uppdatering.

Bevaka tråden