Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 11:47
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Du kan installera Quicktime 7, finns på skivan som extra installation.

Japp, men den lösningen känns väldigt konstig och som tur är, även temporär.

Ursprungligen av gabriela:

hur mycket bös hade du redan plockat bort i den gamla leopard-installationen? (språkfiler, skrivarrutiner etc)

Ganska mycket så det är inte så konstigt att jag bara fick tillbaka 6GB.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-01 13:31
Ursprungligen av acke:

Japp, men den lösningen känns väldigt konstig och som tur är, även temporär.

Knappast temporar tyvärr. Jag antar att de som ska redigera film inte kommer att få göra det i QT mera. Det blir iMovie eller annan film redigerare. Tråkigt ja eftersom QT kunde klippa ihop film snuttar som inte var DV format.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 14:18
Ursprungligen av juanito:

Knappast temporar tyvärr. Jag antar att de som ska redigera film inte kommer att få göra det i QT mera. Det blir iMovie eller annan film redigerare. Tråkigt ja eftersom QT kunde klippa ihop film snuttar som inte var DV format.

Jaså, det tror inte jag. Jag tror att många saker kommer komma tillbaka till Quicktime X. Men vi får väl se.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-01 14:53
Ursprungligen av juanito:

Knappast temporar tyvärr. Jag antar att de som ska redigera film inte kommer att få göra det i QT mera. Det blir iMovie eller annan film redigerare. Tråkigt ja eftersom QT kunde klippa ihop film snuttar som inte var DV format.

Lägga ned QT som vi känner den idag? Det vore ett STORT misstag. QT är nästan lika appelskt som apple-loggan. Det vore som om Microsoft lade ned Office.

jag antar att ni menar QuickTime PLAYER. QuickTime som sådant kan man inte ta bort, då funkar inte Macen och större delen av världens videoproduktion stannar av.

Nå - QT kommer snart som pro, men man kanske inte kan köpa den separat. QT blir QTpro när man installera ett pro-app från Apple. Så tror jag det blir.

Ursprungligen av planB:

Lägga ned QT som vi känner den idag? Det vore ett STORT misstag. QT är nästan lika appelskt som apple-loggan. Det vore som om Microsoft lade ned Office.

Ursprungligen av acke:

Allt gick utan problem för mig. Fick 6GB mer utrymme. Känns snabbare och väldig väldigt stabilt.
Några småsaker jag hittat:

8. Klockan står inte på 00.15 utan på 0.15

Kan du inte ändra det där i datuminställningarna? Det har jag gjort i vanliga Leopard (har inte fått SL än), så det står 21:27 istället för 21.27. Lade även till veckonumret på menyn som dyker upp om man klickar på klockan.

Systeminställningar > Internationellt
Klicka på fliken Format.
Klicka sen på Anpassa... till höger om Tid (den undre knappen alltså) för att rätta till klockan. Klicka på den övre Anpassa... för att justera det datum som syns överst i menyn när du klickar på klockan.

Installationen gick väldigt smidigt och helt utan problem.

Jag fick cirka 19 Gb utrymme tillbaka. Jag tycker det verkar väldigt mystiskt, nåt måste ju ha försvunnit. Papperskorgen innehåller fortfarande lite gammalt junk så det är inte bara den som blev tömd.

Jag är dock väldigt nöjd med dessa 19 gig...

//Irre

Ursprungligen av ihrelius:

Jag fick cirka 19 Gb utrymme tillbaka. Jag tycker det verkar väldigt mystiskt, nåt måste ju ha försvunnit.

Snow Leopard är bara för intel, så all gammal ppc-kod är borta. Men den stora grejen är att SL inte installerar drajvers för varenda skrivare som existerar på planeten.

Senast redigerat 2009-08-28 14:54

Håller just nu på att uppdatera en MacBook Air utan egen dvd. Den rullar på men tar rätt lång tid gick från dryg timme till att hoppa upp mot tre timmar. Nu kört ca 25% och det är 2.54h kvar.

Får se hur det går.

Har ni som får flera GB extra ledigt räknat med att Finder i 10.6 beräknar fel och använder basen tio så att 1 kB är 1000 byte istället för att som normalt använda basen 2? 19 GB känns alldeles för mycket. Du får anstänga dig om du ska få Leopard att ta upp så mycket.

Ursprungligen av Marcus K:

Har ni som får flera GB extra ledigt räknat med att Finder i 10.6 beräknar fel och använder basen tio så att 1 kB är 1000 byte istället för att som normalt använda basen 2? 19 GB känns alldeles för mycket. Du får anstänga dig om du ska få Leopard att ta upp så mycket.

Ja, jag läste precis artikeln på macworld.idg.se angående hur 10.6 räknar och då förstår jag bättre hur jag "fått tillbaka" 19 gig.

//Irre

Ursprungligen av Marcus K:

Har ni som får flera GB extra ledigt räknat med att Finder i 10.6 beräknar fel och använder basen tio så att 1 kB är 1000 byte istället för att som normalt använda basen 2? 19 GB känns alldeles för mycket. Du får anstänga dig om du ska få Leopard att ta upp så mycket.

Faktum är att jag skulle hellre uttrycka det som att tidigare releaser räknar fel och äntligen så räknar man med basen 10 som alla vettiga människor gör.

Givetvis så blir det strul i början när vi jämför men i längden så är det vettigare att använda basen 10...

Ursprungligen av BlackSmp:

Faktum är att jag skulle hellre uttrycka det som att tidigare releaser räknar fel och äntligen så räknar man med basen 10 som alla vettiga människor gör.

Joooo , MEN

alla vettiga datorer räknar väl ändå med basen 2

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2009-09-02 20:40

nätverks problem

Hej jag har sen jag uppdaterade till snow leopard fått problem med att det tar väldigt lång tid för min dator att kommunicera över nätverket här hemma till en windows vista dator.
Det verkar som om den laddar/skapar tumnaglar och det tar jätte lång tid. finns det några bra inställningar för att snabba upp det eller hoppa över tumnagel skapandet.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-02 21:37

Prova att sätta Findern till listvy istället för att visa stora ikoner så torde den skippa att skapa tumnaglar.

Ursprungligen av anneli76:

Hej jag har sen jag uppdaterade till snow leopard fått problem med att det tar väldigt lång tid för min dator att kommunicera över nätverket här hemma till en windows vista dator.
Det verkar som om den laddar/skapar tumnaglar och det tar jätte lång tid. finns det några bra inställningar för att snabba upp det eller hoppa över tumnagel skapandet.

SHB och Personal.app fungerar inte

Installationen av Snow Leopard gick smärtfritt men idag märkte jag att Personal.app startar inte upp med SHB? Någon som har samma problem? Hur löser man det?

Personal.app bara blinkar till och stängs direkt!:(

Ursprungligen av Mc Tommy:

...men idag märkte jag att Personal.app startar inte upp med SHB? Någon som har samma problem?

Om du hade skummat igenom tråden innan du ställde din fråga, så hade du sett att det är fler som har samma problem...

/Mod

Senast redigerat 2009-09-03 07:31

SHB och Snow Leopard

Senaste nytt om systemkrav

MacOs X 10.6 - Snow Leopard
2009-08-24

För närvarande fungerar det enbart att använda Handelsbankens inloggningssätt Kortläsare utan sladd och Handelsbankens Användarnamn tillsammans med MacOs X 10.6.

Bankernas IDtjänst (BankID) håller för närvarande på att undersöka problemet tillsammans med leverantören för att även kunna använda Handelsbankens inloggningssätt Kortläsare med sladd och Handelsbankens e-legitimation.

2009-09-02
Problemet med BankID säkerhetsprogram Nexus Personal är lokaliserat. En rättad version av programmet beräknas finnas tillgängligt under vecka 38.

Workaround
Tills vidare finns följande workaround för inloggningen för inloggning med Kortläsare med sladd.Nexus Personal fungerar i FireFox och 32-bitars Safari.

Safari
Om du vill använda Safari behöver du starta den i 32-bitarsläge, eftersom Snow Leopard levereras med 64-bitars Safari, enligt följandei:
Öppna Finder och gå in i Program-mappen.
Högerklicka (Ctrl-klicka) på Safari och välj Visa Info.
Bocka för alternativet Öppna i 32-bitarsläge.
Stäng Info-dialogen.
BankID på kort
Problemet med Nexus Personal 4.10.2.24 i Mac OS X 10.6 är att programmet inte startar när det finns ett BankID tillgängligt. Den tillfälliga lösningen är att inte sätta in sitt kort i kortläsaren förrän Personal redan har startat.
Gör så här:
Starta Personal utan att sätta in kortet i kortläsaren.
Sätt in kortet i kortläsaren.
Använd ditt BankID som vanligt.
När du har avslutat Personal måste du ta ut kortet ur kortläsaren innan du startar Personal på nytt. När programmet väl är startat sätter du in kortet och då kommer ditt BankID upp som vanligt.

Ursprungligen av Mc Tommy:

Senaste nytt om systemkrav

Detta har då som sagts redan postats...

Adobe CS3?

Är det någon som har erfarenhet om det funkar bra med CS3?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-07 15:04
Ursprungligen av iMaria:

Är det någon som har erfarenhet om det funkar bra med CS3?

http://blogs.adobe.com/jnack/2009/09/a_few_problems_found_with_ps_sl.htm

Andra rapporterar att det är ok.

  • Medlem
  • 2009-10-28 13:31

Problem med aktiveringen från CS3

Ursprungligen av iMaria:

Är det någon som har erfarenhet om det funkar bra med CS3?

Jag hade ett problem vid flytt av CS3 från gamal 10.5 iMac till min nya iMac som givetvis kommer med snöleopard. Det tog flera timmar att lösa. Först på egen hand och senare även med råd från Adobe tekniska support. Efter några sk*ttråkiga om-, av- och nyinstallationer komm de senare äntligen med rätt svar:

Launching Adobe products on Mac OS X 10.6 results in error "Licensing for this product has stopped working"

Irriterande enkelt lösning att radera FLEXnet mappen…

Hejhopp. R

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-28 18:58
Ursprungligen av ralp:

Jag hade ett problem vid flytt av CS3 från gamal 10.5 iMac till min nya iMac som givetvis kommer med snöleopard. Det tog flera timmar att lösa. Först på egen hand och senare även med råd från Adobe tekniska support. Efter några sk*ttråkiga om-, av- och nyinstallationer komm de senare äntligen med rätt svar:

Launching Adobe products on Mac OS X 10.6 results in error "Licensing for this product has stopped working"

Irriterande enkelt lösning att radera FLEXnet mappen…

Hejhopp. R

Och jag som trodde det faktiskt var min "Windows" licens som blivit uppenbarad som ej giltig på mac....

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-09-20 21:16

Seg trådlöst nätverk

Har installerat Snowleopard. Har ett rejält segare trådlöst nätverk.
Även prorammen tar längre tid att starta. Vad kan detta bero på?

Ursprungligen av lillkung:

Har installerat Snowleopard. Har ett rejält segare trådlöst nätverk.
Även prorammen tar längre tid att starta. Vad kan detta bero på?

Har du startat om? Har du uppdaterat till 10.6.1?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-10 10:35
Ursprungligen av Capeman:

Har du startat om? Har du uppdaterat till 10.6.1?

Kasta ditt migrerade konto i pappers korgen. Och skapa ett nytt användar konto. Migrera viktiga filer manuellt från backup, inte via assistenten.

Nu har även jag uppgraderat.
Synd att jag har glocalnet mobilt bredband som passande nog gör att datorn låser sig.
Inget internet på macen o ett jävla glocalnet som inte vet när det kommer ordna sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-09 13:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Faktum är att jag skulle hellre uttrycka det som att tidigare releaser räknar fel och äntligen så räknar man med basen 10 som alla vettiga människor gör.

Givetvis så blir det strul i början när vi jämför men i längden så är det vettigare att använda basen 10...

Jo jag gillar det inte alls men visst är det bättre att det följer standarden. Bara jobbigt att nu börja snacka om GiBi, MiBi, kiBi, kib etc etc istället för GB, MB, kB, kb.

Inget nätverkskort installerat......

Installationen är naturligtvis smidig och går snabbt. Mer ledig space.....men något har jag tappat...nätverkskortet. Det är inte instllerat .Efter iskylan som spred sig gick jag till nätverk i inställningar och naturligtvis(?) fanns alla tre nätverken där. Detta är besynnerligt. Jag gjorde detta för 4 veckor sedan -ringde supporten som efter ca 45 minuter och 4 olika gubbar förklarade att sannolikt var det fel på mjukvaran och ville sända en ny installationsskiva. (jag hade då fått samma påstående från en 1 mac. 1 17" mac book pro, en sprillans ny oanvänd 13" macbook och en air. Det tog tre veckor innan posten nådde mig från Irland..... Startade om installationerna-men samma resultat.
Jag kan inte heller längre byta iconer på ex.vis I tunes och mail. Sedan har hela mitt mediabibliotek på 4 Tb havererat ...men det blir visst ett annat forum.
Nu vågar jag inte installera på resten av maskinerna. Efter nästan 25 år med Apple har jag kört fast rejält med nätverk, rättigheter och AV/Apple tv.
Det blev mycket på en gång..........

kfhakan:'(

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-11 19:36

Kan du beskriva i detalj hur du gjorde din första installation samt hur du har förfarit efter det.

Om du kollar i tråden så hade jag en massa konto relaterade problem. Kunde du göra en manuell migration? Själv är jag på 10.6.1 fortfarande. Jag har idag en fungerande installation men hade en massa konstiga problem. Hur är det med backup på 10.5 systemet?

Bevaka tråden