Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya iMac (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 274 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-29 12:05

Jasså vid import också. Jag det är ju bra om den klarar att jobba integrerat med iMovie och liknande. Men allt som allt betalar man ett högt pris i tid (och pengar - om man behöver ny hårdvara) med att filma i Full HD.

Ursprungligen av Kermit:

Nu sitter jag här på min gamla tok-swappande windowsburk och hon sitter 2 meter bort med sin sprillans nya core2duo.. Börjar ångra mig lite lätt, kommer att bli en VÄLDIGT tung månad

Håll ut, Kermit! Tänk på att lidandet adlar konsten. Ju längre man sitter i bastun desto skönare att komma ut. Den som väntar på något gott, blabla... Etc etc.

Min beräknade leverans är 7 december och det är jag rätt glad över. Har inte skrapat ihop pengar att betala burken med ännu. Jaja det löser sig.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-05 17:10

Har använt min iMac 27" nu ett par dagar och kan inte vara annat än mäkta imponerad. Vilken maskin! En fråga bara. Varför kan jag inte minimera fönster genom att dubbelklicka på dem högst upp? Är det en inställningsfråga eller vad gör jag för fel? Fungerar bara om jag klickar på gula pluppen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-11-05 17:19
Ursprungligen av imported_Badanka:

Har använt min iMac 27" nu ett par dagar och kan inte vara annat än mäkta imponerad. Vilken maskin! En fråga bara. Varför kan jag inte minimera fönster genom att dubbelklicka på dem högst upp? Är det en inställningsfråga eller vad gör jag för fel? Fungerar bara om jag klickar på gula pluppen.

Systeminställningar -> Utseende -> "Minimera genom att dubbelklicka ett fönsters namnlist"

  • Oregistrerad
  • 2009-11-05 17:27
Ursprungligen av joakimo:

Systeminställningar -> Utseende -> "Minimera genom att dubbelklicka ett fönsters namnlist"

Tack från en switcher!

Nytt problem!
Airporten tappar kontakt med routern efter att datorn varit i vila och inga andra nätverk syns till heller :-/
Enda lösningen har hittills varit omstart. Någon som känner till detta, eller vad jag borde göra?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-11-10 22:19
Ursprungligen av daniels:

Nytt problem!
Airporten tappar kontakt med routern efter att datorn varit i vila och inga andra nätverk syns till heller :-/
Enda lösningen har hittills varit omstart. Någon som känner till detta, eller vad jag borde göra?

Jag har samma problem med min 27", dock räcker det för mig att stänga av Airporten och sätta på den igen. Men felet kommer inte varje gång som datorn varit i vila utan bara ibland. Förslag?

Ursprungligen av fogfi:

Jag har samma problem med min 27", dock räcker det för mig att stänga av Airporten och sätta på den igen. Men felet kommer inte varje gång som datorn varit i vila utan bara ibland. Förslag?

Stämmer, bara ibland, inte varje gång.
jag har försökt att stänga av/på airporten, men utan resultat, så det har blivit att starta om hela fabriken ist. Ska söka djupare på detta på Apples forum och se vad som skrivs där.

Ursprungligen av daniels:

Ska söka djupare på detta på Apples forum och se vad som skrivs där.

Ni med Airport-problem - har ni uppdaterat till 10.6.2?

Enligt vad som skrivits tidigare, så ska 10.6.2 innehålla en Airport-fix för de nya iMacarna.

"...it contains fixes for AirPort performance issues on the newly released iMacs..."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-09 21:32

Det verkar som att leveranserna av i5 kan ha påbörjats.

Intel Core i5 Quad-Core iMac Begins Shipping - Mac Rumors

Lutar åt en 21,5 " med det bättre grafikkortet för mig. Funderar på om det finns någon poäng med att stoppa i mer RAM från början?

sitter just nu med min macbook (unibody) har senaste veckan suttit och dreglat ner hela tangentbordet på en iMac 27", med studentrabatten går den loss på 14 845. Jag behöver den inte egentligen, men jag måste ha den. Ska fundera i en vecka till, sen får vi se om det blir ett köp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-11 08:52
Ursprungligen av J.Dredd:

Kanske inte så dumt! Men det känns ju liiite onödigt
Man kanske kan hoppas på att LG släpper själva displayen i en egen skärm framöver. Men det kanske Apple sätter stopp för?

Förhoppningsvis kommer stora saker hända framöver vad det gäller miniDisplayPort som ni blir standard

Apples Mini Displayport är nu officiell standard - IDG.se

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-11-12 16:28

Två dagar med ny Core 2 Duo 27''

Efter två dagar med nya iMacen är jag fortfarande begeistrad även om starten var lite knölig. Migration Assistant fullföljde inte överföringen via Ethernet från min gamla maskin med Leoparden på. Kunde inte använda Firewire då det är olika Firewireversioner på maskinerna och kontakterna också ser olika ut. Ethernetöverföringen hängde sig med en minut kvar (av ursprungliga 6 h). Lite surt mao. Men med hjälp av SuperDuperklonade backupen på en USB-hårddisk gick det helt komplikationsfritt och allt, absolut allt, verkar fungera direkt. Imponerande var ordet.
Nu ska jag bara importera en Virtuell maskin till Parallells och via Parallells från MB'n. Sedan är jag helt uppe på banan igen.
Skärmen go'vänner - jag säger bara skärmen............

Hittade denna test nyss, alltid nåt Kan vara värt att kolla efter uppdateringar i den tråden närmaste dagarna. Geekbench score för i7: 8156

Core i7 vs Core i5 performance discussion - Mac Forums

EDIT: Kollade mer på geekbench. Sökte på "iMac i7", och fick följande resultat: http://browse.geekbench.ca/geekbench2/search?q=imac+i7

Där finns liknande score för nya iMacen, men jag får även flera träffar på "iMac8,1" med "Intel core i7 920 @ 3.33Ghz." som ligger kring 12 000. Vad är det för maskin?? Nån hackintosh-variant?

EDIT2: Verkar som att man med 64-bitars versionen av geekbench ligger på ca 9500, ovanstående resultat var med 32-bit versionen.

Senast redigerat 2009-11-13 10:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-13 12:04
Ursprungligen av Kermit:

Där finns liknande score för nya iMacen, men jag får även flera träffar på "iMac8,1" med "Intel core i7 920 @ 3.33Ghz." som ligger kring 12 000. Vad är det för maskin?? Nån hackintosh-variant?

Dessa maskiner har även 6.00 GB 1600 MHz DDR2 SDRAM. Jämför med 1066 MHz som levereras med "vanliga" Macar.

Ser ju bra ut för i7:an tycker jag:

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-11-14 15:47
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ser ju bra ut för i7:an tycker jag:

Skönt att i7 verkar såpass snabb i testet.
Blev lite orolig att min Mac Pro 1.1 2x2,66 med 6152p skulle vara snarlik men i7an presterar mycket bättre.
För övrigt kommer min i7a på tisdag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 11:22

Är det värt 2160kr extra för att få 3,33Ghz CPU i den bättre 21,5" iMacen? Har svårt att göra någon bra bedömning av detta. Datorn kommer vi mest att använda till vardagsgrejer samt lite lek i Photoshop och Sims 3. Borde väl vara bättre att lägga pengarna på 4GB extra RAM och då köpa det någon annanstans?

Ursprungligen av odelsteken:

Är det värt 2160kr extra för att få 3,33Ghz CPU i den bättre 21,5" iMacen? Har svårt att göra någon bra bedömning av detta. Datorn kommer vi mest att använda till vardagsgrejer samt lite lek i Photoshop och Sims 3. Borde väl vara bättre att lägga pengarna på 4GB extra RAM och då köpa det någon annanstans?

Utan att vara någon typ av expert skulle jag definitivt råda dig till att ta RAM-minnet framför CPU-hastigheten.

Å andra sidan är minnet något du lättare kan uppdatera i efterhand.

Min röst landar ändå på minnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 13:57
Ursprungligen av Gods_machine:

Utan att vara någon typ av expert skulle jag definitivt råda dig till att ta RAM-minnet framför CPU-hastigheten.

Å andra sidan är minnet något du lättare kan uppdatera i efterhand.

Min röst landar ändå på minnet.

Lutar åt det, kan inte se att den snabbare CPU:n skulle göra datorn så pass mycket bättre att det motiverar 2160kr extra. För den summan kan jag få AppleCare via ebay, 4GB RAM till och en femhundring över till annat.

Ursprungligen av odelsteken:

Är det värt 2160kr extra för att få 3,33Ghz CPU i den bättre 21,5" iMacen? Har svårt att göra någon bra bedömning av detta. Datorn kommer vi mest att använda till vardagsgrejer samt lite lek i Photoshop och Sims 3. Borde väl vara bättre att lägga pengarna på 4GB extra RAM och då köpa det någon annanstans?

En så snabb processor som möjligt är bara bra, från 3.06 till 3,33 är ändå ett steg!
Jag märkte själv skillnad på en iMac 2,8 vs 3,06 men vill du hålla i pengarna så är det inte värt, dock är det ju lättare att sälja en BTO fetare dator när den dagen väl kommer.

Jag hade kört på 3.33 minnen kan du köpa senare

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-16 18:46

I7, 2.8Ghz, 4.00 GB 1067 MHz DDR3
Geekbench (32-bit).

Resultat 8291

Photoshop prestandatest enl Photoshop - prestandatest - Fotosidans Forum

11.0 Sekunder.

/kim

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Skulle gärna se lite benchmarksporr av er som får en 2.8 i7. Siktar själv på den i slutet av året.

Ha det så skoj...

Ursprungligen av 33_cl:

I7, 2.8Ghz, 4.00 GB 1067 MHz DDR3
Geekbench (32-bit).

Resultat 8291

Photoshop prestandatest enl Photoshop - prestandatest - Fotosidans Forum

11.0 Sekunder.

/kim

Verkar ligga i linje med de andra jag sett.. Testa köra 64-bit-versionen av geekbench, då bör du hamna på ca 9500

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-11-16 21:48

De kliar verkligen i fingrarna att lägga en order på en I7 nu!

Ursprungligen av Kermit:

Har fortfarande lite svårt för musen, det kanske är en vanesak.. Jag stör mig hemskt mycket på att den även på högsta inställningen känns för seg. Tycks minnas att det finns ett program för att boosta det över max-settingen, någon som vet vad det är?

Kommer inte ihåg på rak arm, men det finns information om programmet i tråden om Magic Mouse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 14:46
Ursprungligen av Kermit:

...även på högsta inställningen känns för seg. Tycks minnas att det finns ett program för att boosta det över max-settingen, någon som vet vad det är?

MZoom är programmet du söker.

Senast redigerat 2009-11-17 14:59

Hej moderator och ni andra!

Jag följer denna tråden eftersom jag ser fram emot information om nya iMacen. Funderar själv på en sån och eftersom det är ett nytt format är det kul att höra vad folk som redan fått den tycker.

Däremot är jag inte så intresserad av att veta vilken user som beställde sin när, vad dennes leveransstatus är, samt när dennes leverans utfördes.

Ibland skapas trådar som "vi som beställt nya iMac". Kunde det vara en lösning? Denna tråden handlar ju om datorn i första hand och inte om "vi som..."

Skulle man kunna moderera ut leveransinläggen i en egen tråd? Jag förstår att den informationen kan vara intressant för de som ligger inne med en beställning och som vill ha koll på läget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-18 16:09
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Skulle man kunna moderera ut leveransinläggen i en egen tråd? Jag förstår att den informationen kan vara intressant för de som ligger inne med en beställning och som vill ha koll på läget.

Det är en bra idé. Även om folket inte hunnit att testa sina datorer än för att skriva om intrycket. Efter ett tag när fler och fler får sina burkar minskar antalet inlägg med leveranstider i och med de blir meningslösa och ökar antalet inlägg om själva datorer.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ibland skapas trådar som "vi som beställt nya iMac". Kunde det vara en lösning? Denna tråden handlar ju om datorn i första hand och inte om "vi som..."

Fixat! Leveransinläggen har nu flyttats till en egen tråd:
http://www.99.se/emac-imac/272520-vi-har-bestaellt-nya-imac-oktober-2009-a.html

Men tänk på till nästa gång:
När du vill meddela moderatorerna något - skriv inte ett inlägg om det i tråden, utan klicka på "Rapportera" i stället. Nu var det en ren tillfällighet att jag fick syn på ditt inlägg och ditt önskemål här.

Klicka gärna på Rapportera om ni hittar något inlägg som jag har missat att flytta, eller om jag har flyttat något inlägg för mycket.

/Mod

Bevaka tråden