Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya iMac (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 274 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

När du vill meddela moderatorerna något - skriv inte ett inlägg om det i tråden, utan klicka på "Rapportera" i stället.

Tackar så mycket!

Och det med rapporterna är noterat. Gör det i fortsättningen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-19 09:10

Packade upp min 27-tummare igår. Första intryck:

Snyggt förpackad!
Som vanligt med Apple produkter.

Stort!
Man måste skruva upp accelerationen på musen reellt för att kunna förflytta pilen från ett hörn till ett annat med ett svep. Vilket kräver hög precision med musarbetet. Hög upplösning men menyerna känns inte för små för den skull. Det är ju mycket för upplösningen jag köpt denna maskin.

Ljust!
Man får nästan ont i ögonen om man jobbar med ljusa applikationer. Går att justera till en mer behaglig nivå.

Blankt!
Med en vanlig takbelysning (inget ljus från fönstret) ser jag min spegelbild (och hela rummet ) om skärmen visar en mörk bild. Vid ett vanligt arbete (med mycket vitt på skärmen) märker man knappt det. Mycket tack vare just den starka ljusheten.

Tyst!
Härligt! Äntligen en dator som inte hörs! Man kan knappt höra att den är på! Fantastiskt! Har dock inte fått den jobba ordentligt än så att fläktarna drar igång. Men även om det kommer att höras då gör det inte mycket för att den är helt tyst vid "vanligt" arbete.

Icke justerbar!
Eftersom det är min första iMac blev häpnad över att det inte går att justera skärmen i höjdled! Hur hade Apple egentligen tänkt? Att alla har samma längd? Eftersom skärmen är såpass hög riskerar jag få en gamnacke om jag sitter framför datorn för länge. För att inte tala om mina barn som inte nått till min längd än.

Kort tangentbordssladd
Behöver ett fullstort tangentbord som inte finns i en trådlös utföring. Beställde ett med sladd. Sladden är på tok för kort för att kunna föra den under bordskivan så att den ansluts till datorn bakifrån. Nu ligger den ovanpå bordskivan vilket är rätt fult. Måste reda ut om det finns USB förlängningssladdar.

Hastighet och sådant
Som sagt har inte kört något tungt än men datorn svarar snabbt på de "vanliga" uppgifterna. Stor skillnad mot min 1,5 års gamla MacBook (som blev segare och segare med tiden i och för sig).

Senast redigerat 2009-11-19 09:55
Ursprungligen av timofej:

Kort tangentbordssladd
Behöver ett fullstort tangentbord som inte finns i en trådlös utföring. Beställde ett med sladd. Sladden är på tok för kort för att kunna föra den under bordskivan så att den ansluts till datorn bakifrån. Nu ligger den ovanpå bordskivan vilket är rätt fult. Måste reda ut om det finns USB förlängningssladdar.

Följer det inte med en förlängning till tangentbordet? Det gjorde det i alla fall med den gamla sortens trådbundna tangentbord. Om inte annat har säkert någon en sådan sladd över, om du vill ha en Appledesignad kabel. Annars funkar vilken förlängning som helst från Kjell eller Classe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-19 09:26
Ursprungligen av Capeman:

Följer det inte med en förlängning till tangentbordet? Det gjorde det i alla fall med den gamla sortens trådbundna tangentbord. Om inte annat har säkert någon en sådan sladd över, om du vill ha en Appledesignad kabel. Annars funkar vilken förlängning som helst från Kjell eller Classe.

Säger du det? Ok, ska kolla i kartongen en gång till när jag kommer hem men det känns så olikt Apple att gratis inkludera sladdar som absolut inte nödvändiga för funktionalitet.

Att köpa en förlängningskabel är inga problem. Men det är ju inte det man vill hålla på när man fått en splitterny dator att trassla med kabelskarvning. Dessutom blir det inte lika "rent". Men men något måste man ju offra. Allt kan inte fungera perfekt.

Ursprungligen av timofej:

Säger du det? Ok, ska kolla i kartongen en gång till när jag kommer hem men det känns så olikt Apple att gratis inkludera sladdar som absolut inte nödvändiga för funktionalitet.

Att köpa en förlängningskabel är inga problem. Men det är ju inte det man vill hålla på när man fått en splitterny dator att trassla med kabelskarvning. Dessutom blir det inte lika "rent". Men men något måste man ju offra. Allt kan inte fungera perfekt.

Jovisst är det dåligt, om det nu inte följer med. Det gjorde det som sagt förr och när jag tänker efter så tror jag det ligger med en sådan kabel med mitt trådbundna alutangentbord av full storlek. Kolla igen. Anledningen till att jag sade att du kunde köpa förlängningar var eftersom det verkade som om du inte visste att det fanns:

Ursprungligen av timofej:

Måste reda ut om det finns USB förlängningssladdar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-19 10:02
Ursprungligen av Capeman:

Jovisst är det dåligt, om det nu inte följer med. Det gjorde det som sagt förr och när jag tänker efter så tror jag det ligger med en sådan kabel med mitt trådbundna alutangentbord av full storlek. Kolla igen. Anledningen till att jag sade att du kunde köpa förlängningar var eftersom det verkade som om du inte visste att det fanns:

Tack för svaret Capeman! Som sagt kollar kartongen igen när jag kommer hem.

Förlängningskablarna har jag redan kollat. Finns att köpa på ebay från 0,99$ inkl frakt.

Ursprungligen av timofej:

Tack för svaret Capeman! Som sagt kollar kartongen igen när jag kommer hem.

Förlängningskablarna har jag redan kollat. Finns att köpa på ebay från 0,99$ inkl frakt.

Det följer med en USB-förlängning i paketet för de fullstora tangentborden. Jag vet, för jag köpte själv ett förra veckan. Sen om det är tillräckligt långt för dina behov återstår att se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-19 11:17
Ursprungligen av Jernberg:

Det följer med en USB-förlängning i paketet för de fullstora tangentborden. Jag vet, för jag köpte själv ett förra veckan. Sen om det är tillräckligt långt för dina behov återstår att se

Tack Jenberg! Glädjande att höra det! Köpte du tangentbordet separat eller följde det med en dator? Kan vara viss skillnad i vad som följer med. Men som sagt sex timmar återstår tills jag kan verifiera det.

Ursprungligen av timofej:

Tack Jenberg! Glädjande att höra det! Köpte du tangentbordet separat eller följde det med en dator? Kan vara viss skillnad i vad som följer med. Men som sagt sex timmar återstår tills jag kan verifiera det.

Tror inte det är någon skillnad om den följer med en dator. Du har nog helt enkelt missat det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-19 17:54
Ursprungligen av Capeman:

Tror inte det är någon skillnad om den följer med en dator. Du har nog helt enkelt missat det.

Nu är det bekräftat - ingen förlängninssladd med i paketet.

Ursprungligen av timofej:

Tack Jenberg! Glädjande att höra det! Köpte du tangentbordet separat eller följde det med en dator? Kan vara viss skillnad i vad som följer med. Men som sagt sex timmar återstår tills jag kan verifiera det.

Jag köpte mitt löst, rakt över disk.

Om jag har en jäkla flax kommer burken imorgon

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-11-19 16:13

Jag har de gamla vita tangentbordet kvar nånstans, de kanske blir bättre än de lilla fjuttiga trådlösa man får med

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-11-19 19:23

Beställde via elgiganten, Och den skulle komma till centrallagret på måndag, men det hade blivit uppskjutet 2 dagar sa dom till mig igår. Lite trist men vad ska man göra.. Någon som fråga om det va värt det extra 3000 för att få ett bättre grafikkort. säger jag helt klar att det är mycket bättre grafikkort och 500 gb minne extra man får så det är definitivt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-11-21 16:30

Skulle den minsta iMac'en kunna räcka till för att spela upp video i full HD? Vad jag förstår så har den samma grafikkrets som Mac Mini (och det verkar som att rätt många använder just denna maskin som sitt Media Center).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-11-22 16:38
Ursprungligen av lensv:

Skulle den minsta iMac'en kunna räcka till för att spela upp video i full HD? Vad jag förstår så har den samma grafikkrets som Mac Mini (och det verkar ju som att rätt många använder just denna maskin som sitt Media Center).

Kompletterar bara här med att det framför allt är .mkv-filer som ska spelas upp (vilket kanske kan kräva lite extra "arbetskraft").

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-11-30 07:56
Ursprungligen av lensv:

Skulle den minsta iMac'en kunna räcka till för att spela upp video i full HD? Vad jag förstår så har den samma grafikkrets som Mac Mini (och det verkar ju som att rätt många använder just denna maskin som sitt Media Center).

Citat:

Kompletterar bara här med att det framför allt är .mkv-filer som ska spelas upp (vilket kanske kan kräva lite extra "arbetskraft").

Någon som har en uppfattning om huruvida den lilla iMacen kan funka som "video-maskin"?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-21 21:00
Ursprungligen av lensv:

Skulle den minsta iMac'en kunna räcka till för att spela upp video i full HD? Vad jag förstår så har den samma grafikkrets som Mac Mini (och det verkar ju som att rätt många använder just denna maskin som sitt Media Center).

Citat:

Kompletterar bara här med att det framför allt är .mkv-filer som ska spelas upp (vilket kanske kan kräva lite extra "arbetskraft").

Citat:

Någon som har en uppfattning om huruvida den lilla iMacen kan funka som "video-maskin"?

Testat & klart! Denna lilla goding tycks inte ha några större problem att spela upp högupplöst video... Den känns riktigt pigg faktiskt

Klistrar in mitt inlägg här istället då jag så mkt riktigt fått påpekande om att jag postat en hel del fel första gången, hoppas det blir en smula bättre nu...

Hallå allihopa!
Är ny här, men ska ge mig på en fråga ändå

Jag har idag en macbook pro3,1 med 2,2 ghz c2d och 2 GB ram, men hade tänkt byta upp mig till en 27" imac.
Främst pga skärmen och lite mer datorkraft...

Det jag inte kan bestämma mig för är om man ska ta standardprocessorn eller en i5. Jag är riktigt dålig på att tyda "prestandatester" och vet inte vad det gör för datorn i vanlig drift.

Iaf, jag håller mest på med ps4 RAW-bildbehandling som det krävande och undrar då om jag kommer märka skillnad på de två alternativen eller om man ska ta den billigare.
Jag tycker att mbp hänger med bra här, men ska man ändå byta upp sig så vill man ju få det som funkar bäst och snabbast för tillfället.

Det här blev visst en riktig "wall-of-text", hoppas ändå ngn orkar traggla sig igenom det, som kanske till och med testat både c2d och i5 och kan svara på om det är såpass skillnad att det är värt att gå upp på i5...

Tack på förhand, Johan

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-11-21 21:37

Hur vida du får nytta av i5 mot en C2D har och göra med hur de program du använder hanterar flera CPU-kärnor.
Gizmodos test visar att i7:an inte alls är märkvärdigt bättre än den billigare processorn på program som bara använder en kärna. iMac Benchark Charts (Small Performance Differences) - Gallery

Ok och hittills så är det inte så många program som kan utnyttja det då eller?
Isåfall får det nog bli den billigare, den prestandan borde ju räcka till och bli över för mig eg, bara att man blir lite prylsjuk emellanåt :-)...
Nu är det ju bara och vänta på att de kan börja leverera också.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-11-27 11:51

Hej!

På tal om leveranstider, verkar de ha kommit i kapp. I alla fall om man skall tro AppleStore. Jag pratade med dem i morse och frågade om den beställning jag har liggande men inte har skickat iväg. Vill helst ha burken innan jul. Jag frågade om remote och det skulle tydligen inte heller vara några dimmor. De tidigare leveransproblemen var tydligen lösta genom att man nu hade remote på lager...

Har för övrigt en beställning liggande på en i7 med 2Tb, 8Gb ram, Apture och Final Cut förinstallerat. Snacka om julklapp! Jag sitter nämligen med en G4 PB 12" på 1,5GHz med 1.25 ram osv. Tror ni det blir ngn skillnad?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-11-27 14:08

Aktuell leveranstid för fjärrkontrollen är 3-5 arbetsdagar enl. telefonsamtal med Apple idag.

Ni som har fått era datorer, fungerar de som de ska?

Jag drabbades av detta problem:
Apple - Support - Discussions - New iMac 27inch screen ...
43 sidor lång tråd med 630 svar, och alla upplever samma problem.

Har fått en ny iMac i7 skickad till mig, men just nu känns det som att alla iMacs med ATI-kort lider av detta.

Vore kul o höra från någon som har fått en fullt fungerande dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-27 18:14
Ursprungligen av radaradam:

Ni som har fått era datorer, fungerar de som de ska?

Jag drabbades av detta problem:
Apple - Support - Discussions - New iMac 27inch screen ...
43 sidor lång tråd med 630 svar, och alla upplever samma problem.

Har fått en ny iMac i7 skickad till mig, men just nu känns det som att alla iMacs med ATI-kort lider av detta.

Vore kul o höra från någon som har fått en fullt fungerande dator.

Jag har förvisso bara 21,5" modellen men dock med ATI grafikkortet. Jag har inte märkt något alls, skärmen är helt perfekt och sköter sig så här långt. Har haft den i fyra dagar.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-11-27 19:57
Ursprungligen av odelsteken:

Jag har förvisso bara 21,5" modellen men dock med ATI grafikkortet. Jag har inte märkt något alls, skärmen är helt perfekt och sköter sig så här långt. Har haft den i fyra dagar.

Phu... skönt att höra, väntar nämligen på en 21.5" med ATI grafikkort så jag blev lite orolig..

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-27 17:36

Men det är ju inte 630 st som har fel på sina skärmar.

Det har jag inte påstått, jag säger att ingen i den tråden säger att de har fått en ny iMac som fungerar tillfredsställande. Jag vill inget mer än att höra att det finns de som har fått en fungerande dator som inte lider av dessa problem, då kan jag kanske få lite hopp om att min dator de skickat för att ersätta min nuvarande fungerar som den ska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-27 20:14
Ursprungligen av radaradam:

Det har jag inte påstått, jag säger att ingen i den tråden säger att de har fått en ny iMac som fungerar tillfredsställande. Jag vill inget mer än att höra att det finns de som har fått en fungerande dator som inte lider av dessa problem, då kan jag kanske få lite hopp om att min dator de skickat för att ersätta min nuvarande fungerar som den ska.

Då kan jag meddela att min 27" i5 fungerar helt utan problem, för att inte säga fantastiskt bra!

Ursprungligen av maca:

Då kan jag meddela att min 27" i5 fungerar helt utan problem, för att inte säga fantastiskt bra!

Skönt att höra, problemet uppstår efter ca en timmes användande för mig, försvinner om jag stänger av och drar ur strömsladden och väntar 15 sec. Men återkommer tyvärr efter någon timme igen.

Hoppas verkligen att min kommande dator ska fungera som det är tänkt, för utöver skärmproblemen för mig så är datorn helt otroligt bra.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-27 18:00

Jo jag tycker nog att du ville påskina att det var väldigt många (630) som hade fel, men så var det ju inte, bara ett fåtal.

När jag skummade igenom tråden så fick jag det intrycket av att det håller på att lösa sig, jag är inte så orolig för min i7 som kommer snart. Dessutom verkar det mest som ett mjukvaruproblem.

Bevaka tråden