Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya iMac (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 274 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MatsOlov:

Jo jag tycker nog att du ville påskina att det var väldigt många (630) som hade fel, men så var det ju inte, bara ett fåtal.

När jag skummade igenom tråden så fick jag det intrycket av att det håller på att lösa sig, jag är inte så orolig för min i7 som kommer snart. Dessutom verkar det mest som ett mjukvaruproblem.

Få är en underdrift, är ju flertalet på varje sida som upplever samma problem. Och efter 43 sidor, (jag har läst alla) så är det bara spekulationer om lösningar.

Men man verkar ha kommit fram till att felet ligger hos grafikkortet, mjukvaru eller hårdvarumässigt vågar jag inte svara på dock. (När jag kopplar in min externa Cinema Display 24" LED så uppstår samma fenomen).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-11-28 22:27
Ursprungligen av MatsOlov:

Jo jag tycker nog att du ville påskina att det var väldigt många (630) som hade fel, men så var det ju inte, bara ett fåtal.

När jag skummade igenom tråden så fick jag det intrycket av att det håller på att lösa sig, jag är inte så orolig för min i7 som kommer snart. Dessutom verkar det mest som ett mjukvaruproblem.

och jag tolkar det helt annorlunda. Jag tolkar hans inledning som att det finns en tråd med en hel massa inlägg som behandlar detta bedrövliga problem. Fy vad hemskt om jag får hem en sådan maskin! För en del av er här är 25tkr inte något att hänga upp sig på, men jag är student. Det skulle vara mycket olyckligt. Usch!

Har någon pratat med svenska store om det här?

i5 funkar perfekt hittills, inga problem med skärm, DOA eller något annat heller

Jag fick ju en ny dator skickad till mig direkt, så visst ska det inte vara så här. Tycker ändå att Apple löser det snyggt, men jag hade nog hellre sett att de drog in alla beställningar och undersökte problemet istället för att skicka ut defekta datorer hit och dit. Nu vet jag ju inte exakt hur utbrett problemet är mer än att jag följt liknande forumtrådar som den hos apple, men jag hoppas att det inte är så illa som jag befarar.

Just nu är jag lite pessimistisk till det hela, känns som att de som påstår sig ha fungerande maskiner bara inte har upptäckt det ännu. För mig uppstår det först efter några timmars hårt användande. Jag hoppas självklart att jag har fel.

Ställer frågan igen, är det någon som fått sin i5/i7 levererad som INTE är beställd från AppleStore utan hos någon ÅF ?

En vän till mig beställde en i5a den 21a oktober och den kom till kullanders i Malmö nu i torsdags.

Ursprungligen av radaradam:

En vän till mig beställde en i5a den 21a oktober och den kom till kullanders i Malmö nu i torsdags.

Ok, undrar om min i7 var med också då.

Ursprungligen av radaradam:

En vän till mig beställde en i5a den 21a oktober och den kom till kullanders i Malmö nu i torsdags.

Det kan inte stämma, jag ringde Kullanders i Malmö i torsdags på eftermiddagen och då sa de att i5:orna inte kommer in förräns måndag eller tisdag nästa vecka.

Ursprungligen av Westerberg:

Det kan inte stämma, jag ringde Kullanders i Malmö i torsdags på eftermiddagen och då sa de att i5:orna inte kommer in förräns måndag eller tisdag nästa vecka.

Fast så är det, var själv med och hämtade den i fredags. Enda beviset jag har är en smått oseriös video från hans blogg Rare, inget som visar att det är en i5 men jag garanterar att så är fallet.

Ursprungligen av radaradam:

Fast så är det, var själv med och hämtade den i fredags. Enda beviset jag har är en smått oseriös video från hans blogg Rare, inget som visar att det är en i5 men jag garanterar att så är fallet.

Aha ja, alright! Då är det ju goda nyheter, då borde jag få min på måndag..
Fattar inte vad han kullander jiddrade om isåfall

Ursprungligen av Westerberg:

Aha ja, alright! Då är det ju goda nyheter, då borde jag få min på måndag..
Fattar inte vad han kullander jiddrade om isåfall

Ingen VET när de kommer, de har prel. leveransbesked och vad jag vet så har dem datumen redan passerat!

i7 är nog försenade med några veckor p.ga alla fel som varit!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-11-29 19:32
Ursprungligen av @ndreas:

i7 är nog försenade med några veckor p.ga alla fel som varit!

Ja det var väl av den anledningen jag valde en beprövad C2D.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-29 09:49

Annars finns det en tråd om leveranser av nya iMac. http://www.99.se/emac-imac/272520-vi-har-bestaellt-nya-imac-oktober-2009-a.html

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-08 00:16

Ingen i7:a på ingång? Någon?

Ursprungligen av Ricard:

Ingen i7:a på ingång? Någon?

en i7 hemma nu - allt fungerar ( inga flimmer eller spräckt skärm) men jag har ett irriterande ljud sannolikt från fläkten. ett knackande ljud. för övrigt så är den snabb tyst (utan knackandet då alltså) och magic mouse är verkligen bra. Skärmens bildkvalitet är toppklass.

har kontaktat apple om det "knackande" ljudet. återkommer med svar.

Ville ge en uppdatering på detta, Ljudet är borta av sig själv så nu är allt tiptopp!
Vet inte vad det var, men problemet är borta.

Senast redigerat 2010-01-27 15:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 11:10
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

en i7 hemma nu - allt fungerar ( inga flimmer eller spräckt skärm) men jag har ett irriterande ljud sannolikt från fläkten. ett knackande ljud. för övrigt så är den snabb tyst (utan knackandet då alltså) och magic mouse är verkligen bra. Skärmens bildkvalitet är toppklass.

har kontaktat apple om det "knackande" ljudet. återkommer med svar.

Får min nya i7a imorrn. Hoppas de inte är massa fel på den :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 11:11
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

en i7 hemma nu - allt fungerar ( inga flimmer eller spräckt skärm) men jag har ett irriterande ljud sannolikt från fläkten. ett knackande ljud. [...]

har kontaktat apple om det "knackande" ljudet. återkommer med svar.

Knackande ljud är inget bra tecken. Har haft ett sådant själv, fick byta hårddisken.

Ursprungligen av timofej:

Knackande ljud är inget bra tecken. Har haft ett sådant själv, fick byta hårddisken.

tack för länken!
Det påminner inte om dessa ljud, jag tror det är en fläkt som är trasig eller i obalans. Jag hoppas det inte är disken men har inget uttalande från apple än. Får väl skynda på det hela.

Någon som vet var man kan se innehållet i datorn (27" i7 ) typ bilder på komponenternas placering med mera?

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

tack för länken!
Det påminner inte om dessa ljud, jag tror det är en fläkt som är trasig eller i obalans. Jag hoppas det inte är disken men har inget uttalande från apple än. Får väl skynda på det hela.

Någon som vet var man kan se innehållet i datorn (27" i7 ) typ bilder på komponenternas placering med mera?

Jag svarar på min fråga

http://s1.guide-images.ifixit.com/igi/TLfSqZEZWnTwKylR.large

samt
iMac Intel 27" Teardown - Page 2 - iFixit

Här kan jag då se att det knackande ljudet verkar härstamma från en fläkt men jag låter vara osagt förräns apple har kollat på det.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-11 16:04

Min i7 spelar 8 st full HD (1080p) samtidigt utan att visa några tecken på att knäa. Laddade hem dem från Apples trailersida. Dubbelt mot den MacPro som står på jobbet

Ursprungligen av MatsOlov:

Min i7 spelar 8 st full HD (1080p) samtidigt utan att visa några tecken på att knäa. Laddade hem dem från Apples trailersida. Dubbelt mot den MacPro som står på jobbet

Det är ju väldigt bra. Kanke inte relevant men tänk på att Apples trailers inte går att jämföra med exempelvis Blu-ray (läs "riktig" HD). Visst, det är samma upplösning men Apple har dragit ner rejääält på bitraten. En Blu-ray ligger på 40Mbps medan en trailer är mellan 8-25Mbps. Bara en passus i diskussionen.

Edit: Ska vara 8-25Mbps för Apple trailers.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-13 14:53
Ursprungligen av frosse:

Det är ju väldigt bra. Kanke inte relevant men tänk på att Apples trailers inte går att jämföra med exempelvis Blu-ray (läs "riktig" HD). Visst, det är samma upplösning men Apple har dragit ner rejääält på bitraten. En Blu-ray ligger på 40Mbps medan en trailer troligtvis ligger runt 5Mbps. Bara en passus i diskussionen.

Jag jämförde ju med en MacPro som spelar samma filer. Så det spelar ingen roll vad Apple gjort med filerna eller hur?

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag jämförde ju med en MacPro som spelar samma filer. Så det spelar ingen roll vad Apple gjort med filerna eller hur?

Nej det har du rätt i, ville bara göra klart att en Apple trailer i 1080p inte är lika med blu-ray kvalitet, verkar finnas många som har den uppfattningen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-15 11:00

Idag har min 27" i5 verkligen freakat ur, blir svart och blinkar till mest hela tiden. Skit.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-13 11:23

Kalibrerna färger i iMac (late 2009)

Hej.
Har nu fått min i5 och vill kalibrera skärmen. Har sedan tidigare en eye one, men vet inte om den går att använda nu eftersom skärmen har ju inga manuella knappar att ställa in färger med? (Dessutom kändes det lite "B" att behöva installera Rosetta för att kunna köra deras program)
Har också läst i någon tråd att det går att använda eyeone hårdvaran med annan (bättre?) mjukvara.
Så frågan är, hur har ni andra som har fått era imacar gjort?
//a

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-15 12:09

"Idag har min 27" i5 verkligen freakat ur, blir svart och blinkar till mest hela tiden. Skit"

Min med, återkommande ränder över skärmen, på olika ställen. Pratade med supporten och återställde P-ram, något bättre ett tag men sedan samma visa. Har haft den sedan i fredags.
Dom skickar en ny, fast nu skulle det visst dröja ett tag..:'(

Ursprungligen av andersn:

"Idag har min 27" i5 verkligen freakat ur, blir svart och blinkar till mest hela tiden. Skit"

Min med, återkommande ränder över skärmen, på olika ställen. Pratade med supporten och återställde P-ram, något bättre ett tag men sedan samma visa. Har haft den sedan i fredags.
Dom skickar en ny, fast nu skulle det visst dröja ett tag..:'(

Surt!
Jag själv som beställde min I7 den 26 okt från ÅF tackar nu i efterhand att den aldrig kom, orka med alla dessa problem!
Beställde idag en ny från Apple Store som kommer i början av Jan hoppas då att dem fått bukt på de problem som de första köparna verkar blivit varse om

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-16 09:52

andersn - vilken mardröm!
Beställde min för ett par veckor sedan men man kan väl glömma före nyår ...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-16 11:35

"andersn - vilken mardröm!
Beställde min för ett par veckor sedan men man kan väl glömma före nyår ..."

Ja, lite trist är det. Samtidigt är man ju tacksam så länge support och service fungerar som det ska. Om jag skulle vara tvungen att krångla med en trilskande support hade jag blivit riktigt sur. Nu verkar dom väldigt tillmötesgående.
Nu vill jag bara ha en fungerande maskin, spelar ingen roll om det dröjer några veckor, det viktiga är att den är OK så man slipper göra installationer och anpassningar igen.

PS
En "kul" grej i sammanhanget är att detta var mitt tredje köp från applestore och min tredje retur! Mini: byte av moderkort, macbook: helt utbytt pga ej fungerande airport och så denna.... DS

PPS
Kanske inte skulle mata "trollen " med den senare infon:) DDS

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-17 00:38

hehe,,, Nu håller vi tummarna. Jag hade faktiskt tänkt att avstå med tanke på min väldigt heltäckande hemförsäkring men med alla inlägg här och på andra ställen får det nog bli Apple Care. hujja!

Bevaka tråden