Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 21:02

Superkul... faktiskt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 22:21

Jäkla Jobs. Såg inte keynoten förrens nu. Min skepsis vände helt plötsligt.

Nu ska jag ha en tablet!

Fan vilken bra säljare han är! Kunder, investerare.... han har något åt alla... alla smälter som smör.

Edit: fast jag tycker nog fortfarande att den inte har differentierat sig tillräckligt från macbook och iPhone... än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 23:47

Men satans skämt om bindor hela tiden då. Jag blir så trött. Massor av saker heter "pad".

Keypad, gamepad, launch pad, helipad, knee pad, pressure pad, synth pad, drum pad, notepad, mousepad ...
Pad - Wikipedia, the free encyclopedia

Varför skulle det vara så jävla skojigt med "iPad"? Hur kan hälften av all kritik mot iPad överallt i media och på nätet fokusera enbart på det?

Och gällande den övriga kritiken i den där videon - visst har Apple till synes gjort en och en annan miss med iPad och visst är det vissa funktioner man hade velat ha kanske, men det är verkligen precis som iPhone-diskussionen det här. Apple presenterar en fantastisk produkt som skiljer sig så markant från sina konkurrenter att den egentligen inte kan sägas tillhöra det segement den konkurrerar med, utan i själva verket är en helt ny sak. Och folk dömer ut den direkt och säger att Apple kommer att gå i konkurs, bara 800 pers i hela världen vill ha denna ... eftersom den har för låg upplösning på skärmen eller saknar den och den porten, inte har stöd för det och det filformatet ... Lär sig folk aldrig av historien?

Inser man vad denna produkt är för något och vad den innebär - att den är en ny plattform för framtiden - ja då har man all rätt att ta upp alla de förbättringar som behöver göras fortsättningsvis för att den ska bli riktigt användbar för fler. Man har definitivt anledning att peka ut ett antal besvikelser som gör att man ännu inte kan använda den till just det man personligen hade hoppats. Men det är så felaktigt och okunnigt att döma ut hela produkten och hela plattformen p.g.a. att någon fjantig teknisk specifikation som i dag finns i helt annan kategori av produkter, saknas i denna produkt. Det är inte de små specifikationerna som är grejen - det är plattformen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-30 00:30
Ursprungligen av Rajje:

Men satans skämt om bindor hela tiden då. Jag blir så trött. Massor av saker heter "pad".

Keypad, gamepad, launch pad, helipad, knee pad, pressure pad, synth pad, drum pad, notepad, mousepad ...
Pad - Wikipedia, the free encyclopedia

Varför skulle det vara så jävla skojigt med "iPad"? Hur kan hälften av all kritik mot iPad överallt i media och på nätet fokusera enbart på det?

Ja men i USA så är det vanligt att säga pad till bindor. Så det är klart att många hoppar på det.

Men i stort sett håller jag med dig. De flesta skriker utan att ens ha sett den. Den är inte för alla men det har ingen Apple produkt varit. Vi får se om den kommer att gå i samma fotspår som iPhonen eller som Cuben. Men det får vi veta först om något år.

//Rob

Jag kom plötsligt på en sak som jag skulle önska i en iPad.

Byta användare.

För min tanke var att man skulle ha en iPad hemma som en gemensam mediadator. Men man vill inte att ens mail ska läsas av alla, eller msn eller Facebook.

I en mobil har detta ingen vikt eftersom den är mer knuten till en person. iPaden däremot känns mer som något man gärna kan dela med flera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 22:40

ja, draags - smart - tänkte inte på det

Bra idé med multianvändare i iPad. Då kan jag och min familj ha varsitt konto i iPad.

Gillar idén med ePub. Några funderingar dock. Skulle vilja ha möjlighet att markera ord, rader med 'elektronisk' överstrykningspenna, samt kunna lägga till notiser.

Man köper en bok, t.ex. "How to lurk the cat". Laddar ner filen How_to_lurk_the_cat.epub och så fort man använder överstrykningspennan och/eller lägger till notiser skapar iPad en ny fil How_to_lurk_the_cat.notes och sparar alla markeringar och notiser. Då kunde man med en knapptryckning visa och dölja markeringarna. Båda filerna följer med tillsammans när man flyttar den köpta boken till andra produkter via iTunes.

Denna finess skulle passa utmärkt med utbildningsböcker och vetenskaplig litteratur böcker.

Bara en idé, som skulle kunna vidareutvecklas…

Har inte orkat läsa alla 100 inlägg som har kommit in efter att jag var inne här senast, men tyckte mig se att någon gärna ville använda iPad som en kontroll till sin Mac/Apple TV.

Och det kommer att gå, lösningen heter Apple Remote som redan finns i App Store idag, då kan du styra ditt iTunes-library. Programmet kommer väl antagligen att anpassas till iPad också.

Och när det gäller iBooks så skriver Elib följande:
"Ipad stödjer enligt uppgift Epub-formatet, vilket gör att då vi på Elib nu under vintern lanserar vattenmärkt Epub så kommer dessa förmodligen att gå att läsa på Ipad. Det är också beroende av vilken möjlighet man kommer att ha för att överföra sina egna filer. De e-böcker som Elib distribuerar för utlån kommer fortfarande att vara Adobe-krypterade och det är i dagsläget oklart om dessa kommer att fungera i Apple Ipad."

Elib

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-29 23:24
Ursprungligen av Patrik D:

De e-böcker som Elib distribuerar för utlån kommer fortfarande att vara Adobe-krypterade och det är i dagsläget oklart om dessa kommer att fungera i Apple Ipad."

Elib

Jaha så Adobe rackar ner på iBooks DRM skydd och sen har de själv krypterade e-books. Snacka om att kasta sten i glashus Adobe!

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-01-30 00:44

Spännande att alla försöker jämföra den med diverse andra manicker. "jämfört med Macbook"... "stor ipod...""iphone utan telefon...""som en netbook..."

Här tror jag att Apples största uppgift ligger; Förklara för oss att det INTE är nåt av ovanstående. Det är en iPad. Vad man gör med den?

Det som man gör med en iPad, såklart.

Använda som central hubb för film och musik, photoshoppa, ringa är inget som funkar (eller funkar bra) på en iPad. Eftersom det inte SKA funka bra. Det finns redan maskiner för sånt, det behöver vi väl inte en till som kan göra?
"Som en stor ipod...". Tja utseendet är ju det, förvisso. Men för att lyssna på musik HAR man ju redan en ipod. Dåså. "Ersättning för en netbook...". Jo, delvis - med den skillnaden att ALLA netbooks jag har sett har tangentbord och trackpad som vilken laptop som helst. Bara det att de är mindre och sämre.

Ska man lyssna på musik köper man en ipod. Ska man photoshoppa köper man förslagsvis en stationär dator med fet skärm. Etc.
När jag ser paden tänker jag huvudsakligen "läsa". I andra hand tänker jag "presentation". Och i tredje hand "mail/surf/musik/youtube" - men det känns mest som kul features än som nåt jag måste ha. Jag vill ha en att läsa på. Och visa genomgångar för mina elever på.
Kanske kunna lyssna på nån låt då och då. Kunde vara kul att ha som fjärrkontroll också.

Det gör den ju. Jag är nöjd. Möjligen väntar jag en generation tills vaddetnukanvara har blivit bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-30 01:12

troligtvis sista gången jag författar ett inlägg om denna iPad tills jag själv har fått hem den (vilket jag hoppas blir snart), men spontana tankar kommer här.

*fjärrkontroll tror jag personligen är fel användningsområde. Det ser ju bara förjävligt ut, det är ju nästan som om att använda iPaden som telefon. Det känns liksom inte rätt. Men med en bra app för detta (tycker remote.app är för omständlig) så kanske även jag brukar den som fjärris. Men bara kanske.

*mail, surf, youtuba, läsa böcker, surfa, lyssna på musik, se på filmer, enkla redigering av foton osv och jobba med keynotes, det är ju för dessa saker den är skapad. det är inte tänkt att den skall ersätta din vanliga dator, vilket många verkar tro. jag vågar nästan skriva att dessa enkla saker är typ 75 % av användningsområden på internet, det är detta man gör. då är denna manick helt. jävla perfekt för dessa saker? eller? om man inte har en bärbar dator och söker efter ett sådant alternativ (vilket det är många som gör, därav netbook-begreppet), då är den väl som GJUTEN för dessa ändamål? vem fan vill gå tillbaka till 90-talet och använda tangentbordet? står man i butiken och ser dessa IRL och skall bestämma sig för en produkt (samma pris, prestanda osv) så tror jag 9 av 10 väjer just iPaden. för det är något nytt.

*för mig har användarupplevelsen absolut mest betydelse. även om det skulle komma en pryl från PC-världen som är dubbelt så bra, för samma pengar, så skulle jag aldrig köpa den. varför? för denna användarupplevelse skulle vara helt åt eftersom det troligtvis skulle vara Windows installerat. visst finns Linux som ett ganska (nåja) alternativ, men jag vill ha en sak som bara fungerar ur boxen.

OSX (oavsett om det är iPhone OS eller OS X till Mac) så är det grundstenen i förälskelsen. i iPhone är man ju helt galen, så varför skulle inte samma koncept fungerar, fast på en större device? i hemmet? på tågresan? på jobbet? i skolan? exakt samma användningsområden som en bärbar dator har, fast MYCKET roligare att använda.

*varför är alla så sjukt intresserade kring det Apple skapar? är det Apples marknadsteam som är det bästa i hela världen på att just marknadsföra saker och reta upp var och en? är det Apple som gör alla förväntar sig hjältedåd varje gång det är event? innan eventet hade en jävla massa redan köpt denna iPaden/iSlate (bestämt sig för det, snare), men blev så jävla besvikna när den väl lanserades. nu har den totalsågas som aldrig förr, och pojkarna har inte ens testas denna i verklighet. varför är det så? är det enbart PC-världen som vill visa sitt agg gentemot Apple? varför denna hotbild?

*flash är ett helvete. silverlight eller vad det heter, är ett helvete. HTML5 är framtiden. även om typ 70% av alla rörligt material är flash, så är det skit samma för mig. ingen saknar Flash på iPhonen, som har REVOLUTIONERAT surfandet på mobil enhet. jag har aldrig haft en bättre upplevelse på nätet än vad jag har med iPhonen - och detta sker utan FLASH. tackar för detta, Jobs.

Senast redigerat 2010-01-30 01:36
  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-01-30 10:20

Hur som helst så känns det som att det redan etablerade smeknamnet på den här saken har blivit "Paddan"...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-30 11:21

eller bara usb-kittet och en iPodkabel....

Jag tror att USB-kitten och Kamera-kittet är samma kit men det blir nog ett sådant kit och så får vi hoppas att iPhonen fungerar med det (det borde den göra)

Synd bara att min "seriösa" kamera är en Canon 20D med CF kort:)

Tror modbook gör jobbet Bättre än en ipad faktiskt.

Ursprungligen av Ollebro:

Tror modbook gör jobbet Bättre än en ipad faktiskt.

Veckans bästa skämt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-30 14:31
Ursprungligen av draags:

Veckans bästa skämt.

hah, ja. verkligen veckans bästa skämt.

Ursprungligen av Ollebro:

Tror modbook gör jobbet Bättre än en ipad faktiskt.

Jag håller med. Väljer hellre en Modbook varje dag i veckan än det skämt som iPad är.

Ursprungligen av Papperskatt:

Jag håller med. Väljer hellre en Modbook varje dag i veckan än det skämt som iPad är.

Ja för det är verkligen samma prisklass och samma teknik (multitouch vs stylus)

Ursprungligen av Papperskatt:

Jag håller med. Väljer hellre en Modbook varje dag i veckan än det skämt som iPad är.

Helt klart är att alla lusers till sammans med windowsanhängarna har fullt upp i alla (andra) forum och kommentarer med att göra ner paddan... med kommentarer såsom att "den går inte ner i bakfickan..."

PS: Jag anklagar inte dig för att vara några av dessa, det är bara en reflektion som jag gjorde borta på feber.se

Ursprungligen av BlackSmp:

Helt klart är att alla lusers till sammans med windowsanhängarna har fullt upp i alla (andra) forum och kommentarer med att göra ner paddan... med kommentarer såsom att "den går inte ner i bakfickan..."

PS: Jag anklagar inte dig för att vara några av dessa, det är bara en reflektion som jag gjorde borta på feber.se

För tablets/modbook går ner i bakfickan?

Ursprungligen av Papperskatt:

Jag håller med. Väljer hellre en Modbook varje dag i veckan än det skämt som iPad är.

Hittade på ett annat forum en länk till en annan diskussion. Intressant att se hur lik den diskussionen är dagens iPad diskussion:)
Apple's New Thing (iPod) - Mac Forums

" This isn't revoltionary!
I still can't believe this! All this hype for something so ridiculous! Who cares about an MP3 player? I want something new! I want them to think differently!
Why oh why would they do this?! It's so wrong! It's so stupid! "

" OH NO! Just checked Apple Store - they want $399.00 for this thing...Ouch!!! "

"All that hype for an MP3 player? Break-thru digital device? The Reality Distiortion Field™ is starting to warp Steve's mind if he thinks for one second that this thing is gonna take off. "

Ursprungligen av BlackSmp:

" This isn't revoltionary!
I still can't believe this! All this hype for something so ridiculous! Who cares about an MP3 player? I want something new! I want them to think differently!
Why oh why would they do this?! It's so wrong! It's so stupid! "

Väldigt likt dagens diskussion.

Ursprungligen av BlackSmp:

Hittade på ett annat forum en länk till en annan diskussion. Intressant att se hur lik den diskussionen är dagens iPad diskussion:)
Apple's New Thing (iPod) - Mac Forums

Såg den med, fruktansvärt kul att läsa såhär med facit i hand

Det är ju det här som är så fantastiskt med marknadsekonomi - valfrihet! En del gillar den inte för att den saknar en massa funktioner de vill ha, en del gillar den helt enkelt inte för att det är Apple som gjort den medans andra ser att den kan fylla ett tomrum där hemma och bli ett intressant komplement till den befintliga maskinparken.

Jag minns hur många skrattade åt den första iPhonen men det gick ju rätt bra ändå...Jag tror inte att iPaden får det lika lätt då den i dagsläget är en smalare produkt men framtiden får utvisa.

Det enda som jag dock är helt säker på är att jag kommer köpa en så snart de går att beställa från Apples hemsida och jag kommer ha en massa kul med den, inte minst att kunna plugga in den i projektorn och köra Keynote när jag har mina lektioner (är lärare). Hemma blir den en perfekt brygga mellan de stationära och bärbara enheterna och kommer att ligga fint på ett soffbord, redo för lite surf eller musiklyssnande.

just my two cents

Lasse

Jag är glad att jag inte köpte första iPhonen (import) som en del polare gjorde :-D. 3G-modellen köpte jag och den har jag till nästa modell kommer - detta eftersom en vän vill ha min 3G (annars hade jag fortsatt med min 3G ett par år till).
Samma gäller iPad. OM jag köper den (den är ju inget för mig, men latjolajban kan vara kul och många köper onödiga bilar för 300 00 kr...så...) så köper jag absolut inte denna första modell. Nästa modell ha hårdvarutillägg som gör denna första modell lika obsolet som första 2G-iPhonen blev när 3G kom :-D. Andrahandsvärdet förintas också i samma sekund som tvåan kommer om ett år. Men detta vet alla så det drabbar ingen oskyldig.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag är glad att jag inte köpte första iPhonen (import) som en del polare gjorde

Annars kan man göra som jag gjorde med första iPhonen- inte köpa en, utan 6 upplåsta och klara

Sen sålde jag fyra, så att jag och mina käraste fick var sin gratis. Det funkar ju också!?

Jo - så klart men jag är inte en som orkar hålla på med krämeri...eller har tid för det. Är man en närig person med gott om tid så kan man göra som du med många grejer - man kan ta sig fram här i livet och bara spendera 50% av vad vanliga slöa/upptagna (som jag) konsumenter spenderar.
Det jag personligen sparar in stora pengar på är att jag aldrig behöver en hantverkare - jag fixar nästan allt som går att fixa själv Är både skolad i en miljard hantverk och uppvuxen i norra norrland där varje man med värdighet fixar allt själv. En man som inte kan fixa bilen, moppen, tapeterna, måla, bygga sommarstuga, dränera mark, etc, själv är en kärring.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Annars kan man göra som jag gjorde med första iPhonen- inte köpa en, utan 6 upplåsta och klara

Sen sålde jag fyra, så att jag och mina käraste fick var sin gratis. Det funkar ju också!?

Bevaka tråden