Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Zimmerman:

En man som inte kan...

Hehe... jo, i hantverk finns pengar att tjäna, det är helt klart.

Ursprungligen av Zimmerman:

Samma gäller iPad. OM jag köper den (den är ju inget för mig, men latjolajban kan vara kul och många köper onödiga bilar för 300 00 kr...så...) så köper jag absolut inte denna första modell. Nästa modell ha hårdvarutillägg som gör denna första modell lika obsolet som första 2G-iPhonen blev när 3G kom :-D.

Vilka hårdvarutillägg saknas i iPad för dig?

Chatkamera, och SD-kortläsare. Chatkamera och GPS kommer på nästa modell. Då slår jag till. Kanske. Om jag har stålar kvar på egna firman som jag kan kvitta - ty, jag behöver den givetvis inte.

Fast å andra sidan...har den GPS? Då är den ju klockren i båten som plotter! Då behöver jag en iPad.

Ursprungligen av draags:

Vilka hårdvarutillägg saknas i iPad för dig?

Ursprungligen av Zimmerman:

Chatkamera och SD-kortläsare. Det kommer på nästa modell. Då slår jag till. Kanske. Om jag har stålar kvar på egna firman som jag kan kvitta - ty, jag behöver den givetvis inte.

Ja SD kortläsare och kamera hade inte suttit fel, det håller jag med om. Det skulle vara perfekt att kunna plocka in bilderna direkt.

I 3G versionen finns GPS.

Ursprungligen av Zimmerman:

Chatkamera, och SD-kortläsare. Chatkamera och GPS kommer på nästa modell. Då slår jag till. Kanske. Om jag har stålar kvar på egna firman som jag kan kvitta - ty, jag behöver den givetvis inte.

Fast å andra sidan...har den GPS? Då är den ju klockren i båten som plotter! Då behöver jag en iPad.

Den har A-GPS.

Vad jag har förstått så är A-GPS en vanilg GPS (sattelitmottagare) som DESSUTOM har assistans av andra nätverk OM dessa finns i närheten (WiFi, GSM). Har jag fattat rätt? Många verkar tro att A-GPS inte funkar utanför WiFi/GSM-nät, men så har jag inte fattat det - utanför dessa nät finns ju fortfarande satteliterna och då är iPhonen/iPaden en vanlig GPS. Jag har tagit akurat position ute på Ålands hav med min iPhone - lååångt borta från WiFi/GSM-nät.

Ursprungligen av PeeMaN:

Den har A-GPS.

Ursprungligen av Zimmerman:

Vad jag har förstått så är A-GPS en vanilg GPS (sattelitmottagare) som DESSUTOM har assistans av andra nätverk OM dessa finns i närheten (WiFi, GSM). Har jag fattat rätt? Många verkar tro att A-GPS inte funkar utanför WiFi/GSM-nät, men så har jag inte fattat det - utanför dessa nät finns ju fortfarande satteliterna och då är iPhonen/iPaden en vanlig GPS. Jag har tagit akurat position ute på Ålands hav med min iPhone - lååångt borta från WiFi/GSM-nät.

Skulle tro det. Telefonen hittar mig på kartan fast jag inte har 3G eller edge mottagnig.

Ursprungligen av Zimmerman:

Har jag fattat rätt?

Ja det har du. Den går efter GPS och sedan gör det "bättre" med wifi/3G om det är tillgängligt annars får du "bara" GPS.

Ursprungligen av poseidon84:

JDen går efter GPS och sedan gör det "bättre" med wifi/3G om det är tillgängligt annars får du "bara" GPS.

Jag tror att den tänkta fördelen med Assisted GPS är att den första positionsbestämningen (som kan ta riktigt lång tid med billigare GPS:er) går snabbare än om bara GPS:en skall kalibrera sin position.

När GPS:en väl hittat sin position kan man dock utesluta att WiFi eller 3G-master skulle kunna bidra med särskilt mycket- då fungerar den som en vanlig GPS.

Med det sagt så är det ju en hel del skillnad på GPS och GPS. Både min QStarz-tracker och min Garmin 310XT är betydligt bättre än min iPhone 3GS.

iPhone GPS:en anser jag vara i stort sätt oanvändbar för all typ av seriös tracking. Däremot så fungerar ju vanlig positionsbestämning ganska bra.

Den avgörande fördelen med AGPS är nog att man kan få position trots att man inte har kontakt med satteliter eller bara få satteliter - vilket man sällan har i stadsmiljö och inomhus. AGPS är för urban miljö helt enkelt.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag tror att den tänkta fördelen med Assisted GPS är att den första positionsbestämningen (som kan ta riktigt lång tid med billigare GPS:er) går snabbare än om bara GPS:en skall kalibrera sin position.

När GPS:en väl hittat sin position kan man dock utesluta att WiFi eller 3G-master skulle kunna bidra med särskilt mycket- då fungerar den som en vanlig GPS.

Med det sagt så är det ju en hel del skillnad på GPS och GPS. Både min QStarz-tracker och min Garmin 310XT är betydligt bättre än min iPhone 3GS.

iPhone GPS:en anser jag vara i stort sätt oanvändbar för all typ av seriös tracking. Däremot så fungerar ju vanlig positionsbestämning ganska bra.

Ursprungligen av Zimmerman:

Den avgörande fördelen med AGPS är nog att man kan få position trots att man inte har kontakt med satteliter eller bara få satteliter - vilket man sällan har i stadsmiljö och inomhus. AGPS är för urban miljö helt enkelt.

Tja, jag håller mig till min version, som även är argumentet som Wikipedia för tillfället deklarerar:

Ursprungligen av Wikipedia:

Assisted GPS, generally abbreviated as A-GPS, is a system which can improve the startup performance of a GPS satellite-based positioning system.

Mitt argument mot det du säger, är att man inte får något position med hjälp av master dylikt. Noggrannheten är alldeles för dålig.

Men visst, trianguleringen finns ju där, så det är möjligt att olika personer upplever olika fördelar som "den viktigaste".

Du har rätt - jag har läst på nu. En trevlig bieffekt av motivet till att utveckla AGPS är dock att man kan få en position över huvud taget där sattelitstöd är uselt eller obefintligt.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Tja, jag håller mig till min version, som även är argumentet som Wikipedia för tillfället deklarerar:

Mitt argument mot det du säger, är att man inte får något position med hjälp av master dylikt. Noggrannheten är alldeles för dålig.

Men visst, trianguleringen finns ju där, så det är möjligt att olika personer upplever olika fördelar som "den viktigaste".

Ursprungligen av Zimmerman:

Du har rätt - jag har läst på nu. En trevlig bieffekt av motivet till att utveckla AGPS är dock att man kan få en position över huvud taget där sattelitstöd är uselt eller obefintligt.

Jag skulle snarare se det som positioner där mottagningen från GPS sateliterna är svag såsom inomhus. Jag tror att satelitstödet är alldeles tillräckligt på de flesta platser på vår jord och definitvt bättre än GSM/UMTS täckningen

Men efter vad jag förstår så kräver GPS positionsbestämning att du har fri sikt till sateliterna och det är det som ställer till det.

Brasklapp: jag kan vara helt ute och simma;)

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Tja, jag håller mig till min version, som även är argumentet som Wikipedia för tillfället deklarerar:

Mitt argument mot det du säger, är att man inte får något position med hjälp av master dylikt. Noggrannheten är alldeles för dålig.

Men visst, trianguleringen finns ju där, så det är möjligt att olika personer upplever olika fördelar som "den viktigaste".

Du får ingen position som går att använda för navigering men du får en position om än med låg noggrannhet.

Annars så går det kanske att se som en kvarleva från första generationens iPhones som bara hade denna triangulering att tillgå.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-30 21:23

Ju mer jag läser och funderar på vad jag kan ha den till, desto mer vill jag ha den. Dessutom, har jag just läst in mig på programmering för iPhone och får en massa idéer, kanske någon till och med är bra

Ursprungligen av MatsOlov:

Ju mer jag läser och funderar på vad jag kan ha den till, desto mer vill jag ha den. Dessutom, har jag just läst in mig på programmering för iPhone och får en massa idéer, kanske någon till och med är bra

Ser en del goa saker för mig som komemr vara i fastighetsbranschen, inom Teknik där.

Datainsamling, se ritningar,kartor, översiktsplaner.
Schematiska styrsystem, fjärravläsning av givare (fukt/temp), kolla upp larm.
Som tekniker har man väldigt mycket "fastighetsdokumentation" som man måste springa och slå upp i pärmar (inte ovanligt med en hyllmeter pärmar för en normalstor kommersiell fastighet).

Grymt kunna ha hela skiten i en ipad....

Någon som vet hur de löst olika användare? För inte kan det väl vara meningen att alla i hushållet ska ha varsin...?

Ursprungligen av Leftrustle:

Någon som vet hur de löst olika användare? För inte kan det väl vara meningen att alla i hushållet ska ha varsin...?

Det är inget de har sagt än dessvärre. Kameralösningen hade varit fin tycker jag.

Ursprungligen av draags:

Trevlig genomgång.

Ja, bra för de som inte vill/orkar/kan titta på hela keynoten.

Highspeed recap!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-31 09:55
Ursprungligen av draags:

Nu kommer jag ihåg varför jag hatar, hatar, hatar spegelskärmar. Kommer inte att köpa iPad förrän detta går att fixa på ett snyggt sätt.

Ursprungligen av pesc:

Nu kommer jag ihåg varför jag hatar, hatar, hatar spegelskärmar. Kommer inte att köpa iPad förrän detta går att fixa på ett snyggt sätt.

Iofs så tror att det där problemen i mångt och mycket berodde på alla starka lampor som var runt omkring för att skapa tillräckligt bra ljus för att filma och fota utan blixt. Och då krävs mycket ljus...

Men vi får väl se hur stort problemet i verkliga livet när den kommer.

Jag kommer stå först i kön:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-31 14:17
Ursprungligen av draags:

Ja verkligen va skönt att höra någon som bara sakligt går igenom produkten och dess data utan att tvångsmässigt behöva skjuta in "den har inte flash" "den har ingen multitasking" o s v.

Tycker det är kul att debattera men det är ju också ganska out att en produkt kan väcka så mycket känslor. "Jag ska inte köpa den" fine kul för dig hoppas att du hittar någon annan produkt du gillar bättre.
Man skulle kunna tro att apple för sex månader sen gick ut och lovade att ipaden skulle ha multitasking, kamera och flash och sen svek hela alla, när verkligheten är den att dom helt enkelt har presenterat en produkt som dom tror på med dom möjligheter och begränsningar det innebär.
Jag kanske inte köper första generationens ipad, men jag kan lugnt se mig äga en i framtiden.

  • Medlem
  • Boston
  • 2010-01-31 14:38

Jag förstår helt varför man inte har Flash i iPhone men ju mer jag tänker på det så blir det en ganska rejäl brist för mig i iPad. Min tanke har varit en surfplatta i soffan/sängen och det är rätt många sajter som jag besöker som använder Flash.

Jag vill verkligen ha en iPad men just nu låter det åt att jag springer ut och köper en Dell Mini 10v och gör en hackintosh...så länge iallafall...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-31 16:06
Ursprungligen av Gurra:

Jag förstår helt varför man inte har Flash i iPhone men ju mer jag tänker på det så blir det en ganska rejäl brist för mig i iPad. Min tanke har varit en surfplatta i soffan/sängen och det är rätt många sajter som jag besöker som använder Flash.

Jag vill verkligen ha en iPad men just nu låter det åt att jag springer ut och köper en Dell Mini 10v och gör en hackintosh...så länge iallafall...

Flash har sina fördelar men som har sagts flera gånger tidigare inte på alla plattformer. iPhone/iPod Touch/iPad är en rätt stor marknad som tvingar många att erbjuda andra former istället för Flash. Det är svårt att föreställa sig nu men vänta 2 år så kan vi se hur många sidor inte har ett alternativ lösning för iPhone/iPod Touch/iPad.

Vad gäller Hackintosh så tror jag att det strular så ofta och har fler begränsningar än en iPad.

//Rob

  • Medlem
  • Boston
  • 2010-02-01 12:25
Ursprungligen av Robo-X:

Flash har sina fördelar men som har sagts flera gånger tidigare inte på alla plattformer. iPhone/iPod Touch/iPad är en rätt stor marknad som tvingar många att erbjuda andra former istället för Flash. Det är svårt att föreställa sig nu men vänta 2 år så kan vi se hur många sidor inte har ett alternativ lösning för iPhone/iPod Touch/iPad.

Vad gäller Hackintosh så tror jag att det strular så ofta och har fler begränsningar än en iPad.

//Rob

Jag tror dig absolut, men det är om två år. Nu har lite för många sidor menyer i Flash etc. Jag är helt med på att Flash stinker, speciellt under Mac OS, men jag kan tycka att Apples motstånd börjar bli lite löjeväckande.

Citat:

Dell´s netbook, hmm för mig låter det som du väljer att kunna köra flash framför alla andra försämringar du faktiskt får i jämförelse med iPad.

Förutom den för lilla skärmen så tycker jag ända att just Dell:en är rätt OK som netbook, 92% tangentbord, bra pris. Och med Mac OS blir det enkelt att integrera den med resten av min datorvärld hemma.

Ursprungligen av Gurra:

Förutom den för lilla skärmen så tycker jag ända att just Dell:en är rätt OK som netbook, 92% tangentbord, bra pris. Och med Mac OS blir det enkelt att integrera den med resten av min datorvärld hemma.

Nåväl.

Detta är också intressant.

Windows 7 coming to iPad (via Citrix client) | 9 to 5 Mac

Ursprungligen av Gurra:

Jag vill verkligen ha en iPad men just nu låter det åt att jag springer ut och köper en Dell Mini 10v och gör en hackintosh...så länge iallafall...

Dell´s netbook, hmm för mig låter det som du väljer att kunna köra flash framför alla andra försämringar du faktiskt får i jämförelse med iPad.

Nja, tvärtom.. GPS nätet har bättre noggrannhet än GSM/UMTS nätet så det finns ingen extra noggrannhet att få via GSM/UMTS nätet.

Det du vinner är snabbhet vid uppstart då telefonen kan använda information från mobilnätet innan den har mätt in sig på GPS sateliterna. Samt att du kan få en ungefärlig positionsangivelse inomhus där du inte har GPS-täckning.

Se följande beskrivning från Wikipedia:
När GPS-mottagaren startar upp tar den hjälp av information som sänds ut i mobilradionätet för att då få en ungefärlig position om var den befinner sig och kan då söka enbart efter vissa satelliter, vilket går mycket snabbare än om den ska söka bland alla satelliter runt hela jorden.

Funktionen kan även användas då GPS-enheten har svårt att få signaler från satelliterna. A-GPS hjälper då till likt triangulering för att få en ungefärlig position.

I stand corrected.

Så först går den efter wifi/3G och sen GPS? låter ju mysko om nu GPS är bättre :S

Men min 3GS har svårt att hitta mig här i norr iaf oavsett hur den gör

Bevaka tråden