Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av poseidon84:

I stand corrected.

Så först går den efter wifi/3G och sen GPS? låter ju mysko om nu GPS är bättre :S

Men min 3GS har svårt att hitta mig här i norr iaf oavsett hur den gör

Konstigt att GS:en har problem att hitta dig. Min GS fungerar så gott som perfekt såväl vid min hemmabas i Luleå samt när jag är ute på "äventyr"

Det är inte så mysko som du kan tro. Du kan se effekten på telefonen om du slår på kartan. Först så ser du en ganska stor cirkel som visar att du befinner dig någonstans inne i cirkeln, det är triangulering med mobilnätet. Sedan så minskar cirkeln ner till en knappnål - då har GPS:en hittat din position.

Ursprungligen av BlackSmp:

Konstigt att GS:en har problem att hitta dig. Min GS fungerar så gott som perfekt såväl vid min hemmabas i Luleå samt när jag är ute på "äventyr"

Det är inte så mysko som du kan tro. Du kan se effekten på telefonen om du slår på kartan. Först så ser du en ganska stor cirkel som visar att du befinner dig någonstans inne i cirkeln, det är triangulering med mobilnätet. Sedan så minskar cirkeln ner till en knappnål - då har GPS:en hittat din position.

Men varför inte bara köra GPS då? Den borde väl fungera på fler platser än wifi och är mer säker?

Inomhus så hittar min GPS mig i grannhuset Den är lite hoppig om jag är utomhus, MotionX är lite bättre så är kanske inte GPS hårdvarans fel. Men i södra Sverige går det bättre.

Ursprungligen av poseidon84:

Men varför inte bara köra GPS då?

Den kör GPS hela tiden.

Du får se det som en hierarki där GPS:en är överordnad WiFi och 3G.

Så fort du startar den börjar GPS:en leta satelliter. Men det kan ta tid, lite beroende på, innan den känner sig tillfreds med signalen.

Att dra nytta av triangulering är som en liten bonus, kan man säga. Det hindrar inte GPS:ens sökande och kan ge en fingervisning (och kanske börja ladda rätt karta) medan du väntar på din GPS-position.

Du förlorar alltså inget på A-GPS, samtidigt som du har möjligheten att tjäna lite grand. Not a bad deal, ey?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Den kör GPS hela tiden.

Du får se det som en hierarki där GPS:en är överordnad WiFi och 3G.

Så fort du startar den börjar GPS:en leta satelliter. Men det kan ta tid, lite beroende på, innan den känner sig tillfreds med signalen.

Att dra nytta av triangulering är som en liten bonus, kan man säga. Det hindrar inte GPS:ens sökande och kan ge en fingervisning (och kanske börja ladda rätt karta) medan du väntar på din GPS-position.

Du förlorar alltså inget på A-GPS, samtidigt som du har möjligheten att tjäna lite grand. Not a bad deal, ey?

Okej så helt enkelt en funktion för folk utan tålamod

Ursprungligen av poseidon84:

Okej så helt enkelt en funktion för folk utan tålamod

Inte enbart, den kan hjälpa dig när du befinner dig inomhus och fånen inte ser GPS-sateliterna. Då kan du få en ungefärlig placering med några kilometers noggranhet

Och Aftonbladet har hittat en global proteststorm mot iPad (Global kritik mot nya Ipad | Pryl | Aftonbladet).

Det är bara att inse att Apple är bra på att skapa buzz kring sina produkter.

Ursprungligen av BlackSmp:

Och Aftonbladet har hittat en global proteststorm mot iPad (Global kritik mot nya Ipad | Pryl | Aftonbladet).

Det är bara att inse att Apple är bra på att skapa buzz kring sina produkter.

Vad dom hittar på.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-31 13:28

Haha, japp. Aftonbladet, tidningen där läsare alltid rasar mot något

Ursprungligen av Aftonbladet:

Tekniken som används i Ipaden heter DRM.

Ja den tekniken är ju unik för iPad, den har ju aldrig diskuterats i något annat sammanhang samt måste vara uppfunnen av Apple därav =P

Som jag förstår det så handlar det om prenumerationer/abboneringar. Då är detta inte konstigare än att t.ex. Comhem slutar krana ut vissa kanaler om man inte pyntar - eller skickar ut kod som gör att krackade kort inte funkar eller att demoversioner av program slutar funka efter ett visst datum. Som jag ser det.
Om Apple generellt skannar datorn och har admin-konto - root - på den så är det en skandal. Då rekomenderar jag alla människor på jorden att bojkotta monstret. Detta är isåfall nytt i datorns världshistoria. En skrämmande Sience Fiction rakt av.

Ursprungligen av BlackSmp:

Och Aftonbladet har hittat en global proteststorm mot iPad (Global kritik mot nya Ipad | Pryl | Aftonbladet).

Det är bara att inse att Apple är bra på att skapa buzz kring sina produkter.

Steve Jobs at Apple Town Hall Meeting on Google, Adobe, Next iPhone, 2010 Macs and More - Mac Rumors

Jag tror vi kommer få se riktigt trevliga nyheter i vår som även gagnar iPad.

Sorry såg nu att det fanns en tråd om detta.

Ha Ha, Stephen Colbert på Grammy Awards....

Colbert pulls out iPad at the Grammys | Todays iPhone

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-01 18:20

Något liknande "iMag Store" som det pratas om här skulle jag vilja se i iPad.
Where's the iMag store?

Ursprungligen av joakimo:

Något liknande "iMag Store" som det pratas om här skulle jag vilja se i iPad.
Where's the iMag store?

Ja, detta var ju en av mina "stora" punkter, som jag var rätt säker på skulle presenteras.

Jag är fortfarande säker på att det kommer, men jag blev förvånad att de inte presenterade en lite cool, färgglad samling tidskrifter som redan är klara.

Sen är ju förlängningen på min vision att de öppnar den här "pressbyrån" för "hemmapublicister" så att man kan publicera sig själv där, precis som på AppStore.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ja, detta var ju en av mina "stora" punkter, som jag var rätt säker på skulle presenteras.

Jag är fortfarande säker på att det kommer, men jag blev förvånad att de inte presenterade en lite cool, färgglad samling tidskrifter som redan är klara.

Sen är ju förlängningen på min vision att de öppnar den här "pressbyrån" för "hemmapublicister" så att man kan publicera sig själv där, precis som på AppStore.

Håller helt med, har skrivit om min önskan tidigare. Detta borde verkligen komma. Fast kanske distributionsleden är problemet.

IPad skulle annars fungera PERFEKT för detta. Jag skulle även vilja se serier. Jag säger bara JAPAN. Samt i förlängningen som jag sagt tidigare en möjlighet att kunna publicera sina egna magasin. (Fast här kan det finnas ett problem hur de skulle granskas)

Steve måste tänkt på detta, för det kan inte vara en större deal att skapa, varken för Apple eller för förläggaren. Det handlar mer eller mindre om inscannat material - till en början.

Allt sedan många år behöver väl inte ens skannas - det är digitalt redan från början - t.o.m. färdiga PDF :-).

Ursprungligen av draags:

Det handlar mer eller mindre om inscannat material - till en början.

Ursprungligen av Zimmerman:

Allt sedan många år behöver väl inte ens skannas - det är digitalt redan från början - t.o.m. färdiga PDF :-).

Smart, tänkte faktiskt inte på det

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-01 18:53
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ja, detta var ju en av mina "stora" punkter, som jag var rätt säker på skulle presenteras.

Jag är fortfarande säker på att det kommer, men jag blev förvånad att de inte presenterade en lite cool, färgglad samling tidskrifter som redan är klara.

Sen är ju förlängningen på min vision att de öppnar den här "pressbyrån" för "hemmapublicister" så att man kan publicera sig själv där, precis som på AppStore.

Förhoppningsvis så kommer det framöver men det är antagligen inte det lättaste att komma överens med förlagen osv.
Vore trevligt om allt som erbjuds på interpress skulle komma till iPad men de priser som skrivs om i artikeln lät som drömpriser.

Manga... Det vore något...

Ursprungligen av BlackSmp:

Manga... Det vore något...

Exakt.

Finns det någon anledning till varför tidningar inte kan säljas via iBooks? ePub passar väl utmärkt även till magasin?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-01 22:31

IPad verkar vara riktigt riktigt bra men lite besviken är jag allt. Jag vill videochatta, en iPad skulle vara perfekt till det, och det kommer nog lite längre fram. Men då jag inte klarar av att vänta så har jag bestämt mig för att köpa den billigaste modellen nu (till min man typ) och sedan, när det kommer en iPad med kamera, så köper jag den till mig själv. Det blir så bra så.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-02 14:35
Ursprungligen av Eva:

IPad verkar vara riktigt riktigt bra men lite besviken är jag allt. Jag vill videochatta, en iPad skulle vara perfekt till det, och det kommer nog lite längre fram. Men då jag inte klarar av att vänta så har jag bestämt mig för att köpa den billigaste modellen nu (till min man typ) och sedan, när det kommer en iPad med kamera, så köper jag den till mig själv. Det blir så bra så.

Bra tänkt
Tycker också att det borde vara kamera i från start.

Yes!!

Jag ramlade på en ganska intressant analys/artikel på Twitter om varför iPad verkar skapa så upprörda känslor hos många.

iPad Snivelers: Put Up or Shut Up - Engineers - Gizmodo

Ursprungligen av draags:

Vad är det för formfaktor?

Och det är en viss skillnad på en animering och att kunna visa en på Grammygalan tre dagar efter produktpresentationen

Ursprungligen av BlackSmp:

Vad är det för formfaktor?

Och det är en viss skillnad på en animering och att kunna visa en på Grammygalan tre dagar efter produktpresentationen

Självklart. Jag påstår inte att det som kommer därifrån på något sätt är bra men självfallet kan Google påverka försäljningen för Apple.

Ursprungligen av draags:

Självklart. Jag påstår inte att det som kommer därifrån på något sätt är bra men självfallet kan Google påverka försäljningen för Apple.

Den kommer väl funka lite halvbra, inte synca fullt ut med en Mac, ha en store med 1000 appar eller så. Främst kommer den tilltala Stalinskäggen eftersom den troligen kommer kunna köra Linux, 17 000 sneda dialogrutor och gå en timme på batteritiden...
Den kommer ha 17 knappar och ett hårdvarutangentbord.

Den kommer om två år och alla kommer kalla den iPad-killer

Ursprungligen av draags:

Självklart. Jag påstår inte att det som kommer därifrån på något sätt är bra men självfallet kan Google påverka försäljningen för Apple.

Givetvis och det är väl ett syfte som Google har med att presentera det nu.

Det är rätt kul att läsa alla som klagar på hur mycket "täckning" olika siter ger iPad. På iPad Feber så klagar vissa men samtidigt så har deras iPadartiklar upp emot 100 kommentar medan en annan artikel på PC Feber om en Windows7 baserad tablet hela fem kommentarer...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-02 22:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Givetvis och det är väl ett syfte som Google har med att presentera det nu.

Det är rätt kul att läsa alla som klagar på hur mycket "täckning" olika siter ger iPad. På iPad Feber så klagar vissa men samtidigt så har deras iPadartiklar upp emot 100 kommentar medan en annan artikel på PC Feber om en Windows7 baserad tablet hela fem kommentarer...

Apple har lyckats att skapa en till super hype kring en produkt. Om den kommer att bli så stor som jag tror att den blir så med rätta.

Vad gäller Google Chrome tablet som många medier skriver om och många prisar som en iPad killer är ett dåligt skämt. Den finns ju inte ens. iPad kommer inom några månader (och det med 100% säkerhet) medan många medier prisar saker som inte ens finns i en tidig prototyp utan endast som koncept som en iPad killer. Precis som när iPhone lanserades och alla mobil tillverkare skämtade och media skrev (och skriver fortfarande) att nästa model utav Nokia/SE/Motorolla/LG är en iPhone Killer fast den finns inte ens på ritbordet.

//Rob

vad roligt! Starta kriget mot rosa NetBooks med en tvåkilos trafo ....

det där är inte krig draags, det kallas efterapning.

Mindre talangfulla bolags sätt försöka få en bit av kakan

Senast redigerat 2010-02-02 14:09
Bevaka tråden