Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad: Överhypad flopp eller brilliant design?

Tråden skapades och har fått 473 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Åh, missade att du till och med satt pengar på detta. Spännande. Jag sätter emot!

Jag spelar dock aldrig om stora pengar, men jag sätter en symbolisk summa på 50 kr eftersom jag tror du har fel.

Ser fram emot att återkomma till detta och jag tror inte det tar fem år ens.

Kolla min länk, är väl redan på gång? Så lätta pengar för dig Adrian

Ursprungligen av poseidon84:

Kolla min länk, är väl redan på gång? Så lätta pengar för dig Adrian

Jag såg precis länken efter att jag hade skrivit och skulle precis skriva att pengarna redan var mina. Men när jag läste närmare så stod det att de tänkte koppla det till mobilnumret och om de väljer en sådan lösning kommer det inte att fungera från iPad (eller iPod touch för den delen). Dock tror jag fortfarande att det kommer bredare lösningar som inte kräver mobilnummer. Bara kanske inte just tack vare denna planerade iPhone-lösning.

Aha! Då står mitt vad fast! 1000 kr. om det finns Bank-ID till iPad år 2015. (som funkar via internet allena alltså - som det funkar i en PC/Mac).

Ursprungligen av Adrian B:

Jag såg precis länken efter att jag hade skrivit och skulle precis skriva att pengarna redan var mina. Men när jag läste närmare så stod det att de tänkte koppla det till mobilnumret och om de väljer en sådan lösning kommer det inte att fungera från iPad (eller iPod touch för den delen). Dock tror jag fortfarande att det kommer bredare lösningar som inte kräver mobilnummer. Bara kanske inte just tack vare denna planerade iPhone-lösning.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag såg precis länken efter att jag hade skrivit och skulle precis skriva att pengarna redan var mina. Men när jag läste närmare så stod det att de tänkte koppla det till mobilnumret och om de väljer en sådan lösning kommer det inte att fungera från iPad (eller iPod touch för den delen). Dock tror jag fortfarande att det kommer bredare lösningar som inte kräver mobilnummer. Bara kanske inte just tack vare denna planerade iPhone-lösning.

Men om dom istället länkar till IMEI numret då? Det kommer iaf iPad 3G ha så då är det bara iPad wifi och iPod Touch kvar att lösa det till.

Ursprungligen av kainen:

Jag kör bank-id till både Skandiabanken och SBAB.

Lägg till Handelsbanken;)

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-02-04 12:25

Bank-id och internetdelning

Ursprungligen av kainen:

Jag kör bank-id till både Skandiabanken och SBAB.

Jag kör bank-id på länsförsäkringar.

Jag kommer definitivt att köpa en Ipad till svärföräldrarna i framtiden... men för att de ska kunna kommunicera lite mer "live" med sin dotter på andra sidan atlanten hade en kamera varit att föredra.

Det här är kanske fel tråd för en teknikfråga, men jag testar i alla fall. Jag vill gärna kunna använda min framtida Ipad utanför hemmet, men är inte vidare sugen på att skaffa ett till 3g-abonnemang (eller i framtiden ett 4g). Är det någon som sett om det går att dela internet via sin Iphone till sin Ipad via Blåtand? Denna lilla detalj kan ur köpsynpunt vara avgörande för egen del.

Ursprungligen av andas:

Det här är kanske fel tråd för en teknikfråga, men jag testar i alla fall. Jag vill gärna kunna använda min framtida Ipad utanför hemmet, men är inte vidare sugen på att skaffa ett till 3g-abonnemang (eller i framtiden ett 4g). Är det någon som sett om det går att dela internet via sin Iphone till sin Ipad via Blåtand? Denna lilla detalj kan ur köpsynpunt vara avgörande för egen del.

Fel tråd, men ska svara iaf. Ingen vet än så länge. Via USB lär det inte gå utan det är isf via blåtand. Det som talar emot är att du inte kan dela med en iPod Touch. Det som talar för är att iPad inte kräver abb vilket borde betyda att Apple är öppna för att tillåtna andra anslutningar än inbyggd 3g.

Jag tror iofs att Bank-ID också kan ersättas av något annat, exakt vad det heter spelar mindre roll. Men att på något sätt kunna logga in hos myndigheter och banker från iPhone OS tror jag kommer.

Jag tror att iPaden kan få datorer/teknik att slå igenom på ett bredare plan. För ni vet väl att det fortfarande finns människor som inte har en dator hemma? Samt så finns det MASSOR med folk som har en dator men som knappt kan använda den för att gå ut på internet. En iPad underlättar för dessa människor och kan därför med ett billigt pris få "vanligt" folk att använda datorer. De som jag läst som klagar är "ovanligt" folk, alltså tekniknördar som mäter speccs över användarvänlighet.

Kom på en person till förutom mig själv som vill ha en iPad trots tekniknörderi, det är min flickvän. Jag känner mig lyckligt lottad som har en flickvän som inte bara tillåter mig köpa prylar utan köper dom själv före mig om jag är för långsam

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-04 13:48

Det som attraherar mej mycket med iPad (jag gillade den inte heller först) är att nu kommer äntligen det digitala hemmet!
Jag har försökt länge att hitta prylar för det (har bl a ca 40 X10-prylar) förutom webbkamera, och visst finns det, men de är bara gjorda för oss nördar. Man får inget mervärde av dem förutom att de är "häftiga". Allt detta tror jag kommer att ändras nu. Det första jag ska göra är att köra Indigo (Macintosh Home Automation and Control Server) i min iPad, ha den som en stor fjärrkontroll för belysning, dörrlås etc. Skärmen är såpass bra att jag kan digitalisera planritningen på huset och ha den som bakgrund, och placera ut lampor etc, som touchikoner, på den
Jag håller helt med Adrian, Eva mm, vad gäller de som inte har datorer. Min mor tillhör den gruppen.... eftersom jag jobbar mycket utomlands kommer hon att gilla att kunna maila för första gången i sitt liv!

Jag kan slå vad om att vi kommer skratta åt hur vi använder datorn idag. Även om Apple inte uppfunnit Multi-touch kommer det vara Apple som förärändrar synsättet. Det är bara att se på iPhone.

Om det inte händer i år så kommer vi snart se en stationär multi-touch dator från Apple. Detta är enbart början på något MYCKET större.

På sikt är både iPhone och framförallt iPad en milstolpe. Många kommer att i början beklaga sig över avsaknaden av det gamla - "skrivbordet" - mappar i det oändliga med mera med mera.

Man hör och läser nästan dagligen de som önskade att Apple skapade en iPad med hela Snow Leopard, detta hade varit helt fel väg att gå. Det är som när höjdhopparna bytte från att saxa över till "floppa". En teknik alla trodde skulle floppa. I början hoppade troligtvis många sämre med denna teknik men när man väl tränat bort det gamla tankesättet började man hoppa högre. Jag tror att det är precis så med denna nya teknik.

Att iPaden idag saknar en del funktioner från dagens operativ system är enbart en övergångsfas.

Om några år kommer man inte vilja sitta med en mus för att förflytta en pil över en skärm. Alltså helt ärligt. Vi kommer garanterat se det som förlegad teknik där tanken måste gå genom ett pekdon istället för direkt.

Ursprungligen av draags:

Om några år kommer man inte vilja sitta med en mus för att förflytta en pil över en skärm. Alltså helt ärligt. Vi kommer garanterat se det som förlegad teknik där tanken måste gå genom ett pekdon istället för direkt.

Jag har kommit på mig med att försöka göra swipe med musen för att ta bort mail:)

Ursprungligen av draags:

Jag kan slå vad om att vi kommer skratta åt hur vi använder datorn idag. Även om Apple inte uppfunnit Multi-touch kommer det vara Apple som förärändrar synsättet. Det är bara att se på iPhone.

Om det inte händer i år så kommer vi snart se en stationär multi-touch dator från Apple. Detta är enbart början på något MYCKET större.

På sikt är både iPhone och framförallt iPad en milstolpe. Många kommer att i början beklaga sig över avsaknaden av det gamla - "skrivbordet" - mappar i det oändliga med mera med mera.

Man hör och läser nästan dagligen de som önskade att Apple skapade en iPad med hela Snow Leopard, detta hade varit helt fel väg att gå. Det är som när höjdhopparna bytte från att saxa över till "floppa". En teknik alla trodde skulle floppa. I början hoppade troligtvis många sämre med denna teknik men när man väl tränat bort det gamla tankesättet började man hoppa högre. Jag tror att det är precis så med denna nya teknik.

Att iPaden idag saknar en del funktioner från dagens operativ system är enbart en övergångsfas.

Om några år kommer man inte vilja sitta med en mus för att förflytta en pil över en skärm. Alltså helt ärligt. Vi kommer garanterat se det som förlegad teknik där tanken måste gå genom ett pekdon istället för direkt.

Jag tror också att det är början på ett nytt sätt att arbeta med maskiner. Dagens GUI kommer på sikt att ersättas med iPads GUI. Vi har just sett början på det och det är nog därför Steve Jobs sa att det är de viktigaste de har gjort (inte iPad utan gränssnittet).

I tidigare tråd skrev jag lite om Marble (det kanske heter något annat nu): http://www.99.se/aktuella-rykten/274454-marble-graenssnittet-titt-pa-framtiden.html

Vi får väl se hur det blir, men jag känner på mig att vi ser början på en ny revolution av GUI.

Ursprungligen av draags:

Om några år kommer man inte vilja sitta med en mus för att förflytta en pil över en skärm. Alltså helt ärligt. Vi kommer garanterat se det som förlegad teknik där tanken måste gå genom ett pekdon istället för direkt.

Jag kan tänka mig att jag fortfarande använder mus av gammal vana, men visst är pekgränssnitt framtiden för de flesta uppgifter.

Jag har grävt upp en gammal iBook för min dotter. Hon är bara drygt ett år ännu, men hon ser att vi sitter mycket vid datorerna så hon vill också göra det. UR har en del roliga Flash-spel som hon tycker om att titta på.

Men hur försöker hon interagera med datorn? Jo, genom att peka på skärmen. Det är det absolut mest naturliga man kan tänka sig. Jag har försökt visa styrplattan och knappen men hon är förstås alldeles för liten för det.

iPhone däremot är en helt annan femma. Det är inga problem för ettåringar att lära sig hur man bläddrar mellan bilder genom att dra med fingret.

När jag ser henne sitta och trycka fingrarna på iBook-skärmen kan jag inte låta bli att tänka på hur perfekt en iPad hade varit. (Ja, förutom att den inte kan visa nämnda Flash-spel )

Ursprungligen av draags:

Jag kan slå vad om att vi kommer skratta åt hur vi använder datorn idag. Även om Apple inte uppfunnit Multi-touch kommer det vara Apple som förärändrar synsättet. Det är bara att se på iPhone.

Om det inte händer i år så kommer vi snart se en stationär multi-touch dator från Apple. Detta är enbart början på något MYCKET större.

På sikt är både iPhone och framförallt iPad en milstolpe. Många kommer att i början beklaga sig över avsaknaden av det gamla - "skrivbordet" - mappar i det oändliga med mera med mera.

Man hör och läser nästan dagligen de som önskade att Apple skapade en iPad med hela Snow Leopard, detta hade varit helt fel väg att gå. Det är som när höjdhopparna bytte från att saxa över till "floppa". En teknik alla trodde skulle floppa. I början hoppade troligtvis många sämre med denna teknik men när man väl tränat bort det gamla tankesättet började man hoppa högre. Jag tror att det är precis så med denna nya teknik.

Att iPaden idag saknar en del funktioner från dagens operativ system är enbart en övergångsfas.

Om några år kommer man inte vilja sitta med en mus för att förflytta en pil över en skärm. Alltså helt ärligt. Vi kommer garanterat se det som förlegad teknik där tanken måste gå genom ett pekdon istället för direkt.

Det är ju inte så många som säger att de saknar sela på hästen nuförtiden

Så visst, som jag sa, Apple designar om "Boxen" och om två år kommer alla jobba så här, med gester på en skärm, vrida, vända, ruska för att sudda? etc etc.

Men jag tycker just nu att jag ser honom, den där gubben som fanns med när posten bytte ut sina kontor mot bensinstationer, som hade öppet 06-24 ...
Han stod på utsidan och svor över att "det här var ju ingen riktig post! tvi!

För vanliga konsumenter kommer givetvis datorergonomi att förändras. För proffs är det lite annorlunda; sitter man med två 30-tummare ett par meter bort så är det svårt att nå skärmarna med fingrarna när man ska ändra klippet i Final Cut Pro :-D.
Våra genetiska begränsningar är ju dom enda begränsningarna. Vi är dock apor med en viss fysik och våra händer och fingrar - i full duplexkoppling med hjärnan - är designade att fungera bäst med en viss typ av respons i material - detta vid vissa typer av motoriska uppgifter. Jag tror att detta t.ex. gör att vi nog får acceptera att tangentbordet är här för att stanna - när det gäller att skriva större mängder text (allt utom foruminlägg, mail och sms egentligen :-). Det har med vår nevrologi att göra. Naturen sätter gränserna - så har det alltid varit med teknik och detta gäller givetvis också data/IT-teknik.

(med tangentbord menar jag anordning där varje tecken har en egen zoon/yta/knapp som fysiskt rör på sig)

Vi får väl se Zimmerman om cirka tio-20 år om dina teorier stämmer. Jag tror du bitvis har rätt men jag tror också att du har helt fel. Vi har i alla tider varit riktigt usla att förutse tekniska förändringar.

Ursprungligen av draags:

Jag tror du bitvis har rätt men jag tror också att du har helt fel.

Helgardering :-D. Verkligen tryggt och säkert :-D.

Ja man får inte vara dum Zimmerman

Bank-ID kräver väl en fil?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-02-05 20:53
Ursprungligen av rikard.agren:

Bank-ID kräver väl en fil?

Eller nån form av Smartcard. Eller ett speciellt SIM-kort till telefonerna, sådana SIM-kort som Finansiell ID-Teknik använder för sitt stora test med BankID på iPhone.

Sitter just nu och läser lite huvudlösa inlägg gjorda av 14-åringar i iPhone-delen.
"Min telefon dööde ju nu, va ska jag göra änna?"
Så full tmed dåligt språk och sanslösa kommentarer att man börjar tappa hoppet om att homo sapiens en dag skall ta sig mot stjärnorna - fan trot...

Är iPad "datorn för resten av oss" undrar jag hur det skall bli möjligt använda det här communityt för att ge ngn form av hjälp/service...

Känner mig nog bättre imorrn...

Det finns ett par saker som folk i såna här diskussioner brukar ha svårt att särskilja, och det är användarvänlighet, respektive användbarhet.

Är ett touch-gränssnitt användarvänligt? – Absolut

Har det hög användbarhet för alla arbetsuppgifter – Absolut INTE.

Till exempel finns det inget touchgränssnitt som är ens i närheten av den användbarhet som kombinationen tangentbord mus/wacom-penna ger för t.ex. bildredigering, eller, låt säga ett layoutprogram.

Pekgränssnitt kommer såklart att vara det bästa alternativet i många fall, många fler än idag, men det kommer aldrig att bli det bästa alternativet för alla uppgifter, och i vissa fall kanske inte ens för en minoritet.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns ett par saker som folk i såna här diskussioner brukar ha svårt att särskilja, och det är användarvänlighet, respektive användbarhet.

Är ett touch-gränssnitt användarvänligt? – Absolut

Har det hög användbarhet för alla arbetsuppgifter – Absolut INTE.

Till exempel finns det inget touchgränssnitt som är ens i närheten av den användbarhet som kombinationen tangentbord mus/wacom-penna ger för t.ex. bildredigering, eller, låt säga ett layoutprogram.

Pekgränssnitt kommer såklart att vara det bästa alternativet i många fall, många fler än idag, men det kommer aldrig att bli det bästa alternativet för alla uppgifter, och i vissa fall kanske inte ens för en minoritet.

Helt riktigt och något annat har väl Apple inte påstått men många som är "ryggmärgskritiska" mot saker såsom avsaknaden av USB portar tror jag missar detta. (Ok, USB portar och pekgränssnitt hör inte ihop men... )

Jag personligen föredrar en tunn platta framför en tjockare med USB portar. Det kan vara så att du är "fast" i ett gammalt tänkande när du saknar USB-portar, jag ser hellre en utveckling av Bluetooth (exempelvis) och hoppas att paddan är första steget i att göra USB lika utdött såsom floppdrivar för vem saknar floppydriven numera?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Till exempel finns det inget touchgränssnitt som är ens i närheten av den användbarhet som kombinationen tangentbord mus/wacom-penna ger för t.ex. bildredigering, eller, låt säga ett layoutprogram.

Pekgränssnitt kommer såklart att vara det bästa alternativet i många fall, många fler än idag, men det kommer aldrig att bli det bästa alternativet för alla uppgifter, och i vissa fall kanske inte ens för en minoritet.

Men alla som ritar skulle troligtvis gärna vilja rita direkt på skärmen som tex wacom's ritbräda/skärm än att använda en mus för att rita. Layoutprogram - vad jag vet är att en del som arbetar med layout gärna arbetar med papper, penna och sax. Då kan man lätt föra runt sina delar med fingrarna.

Jag vet inte hur ett klippprogram skulle fungera för touch-teknik men jag ser en del trevliga fördelar. Däremot inte för en liten skärm som iPad, möjligtvis för ett enklare iMovie.

Jag skulle hellre kunna dra i ett ljudreglage på skärmen än behöva dra runt en mus som styr en pil för att dra reglaget upp och ner. (Fast det överlägset bästa är ändå externa riktiga mixerbord.)

Jag skulle dessutom gärna se en digital whiteboard för denna teknik. Skriv med penna, dra runt lappar - rita linjer - cirklar - precis som om det vore en fysisk whiteboard. Det vore perfekt för brainstorming, vart man vill - när som helst.

Det största problemet för denna teknik är ergonomi, inget annat - jo en sak till, den inbitna vanan att man måste använda en mus. Ett fysiskt tangentbord är också svårslaget - mycket mer svårslaget än ett pekdon.

Ursprungligen av draags:

....

Jag skulle dessutom gärna se en digital whiteboard för denna teknik. Skriv med penna, dra runt lappar - rita linjer - cirklar - precis som om det vore en fysisk whiteboard. Det vore perfekt för brainstorming, vart man vill - när som helst.

Det största problemet för denna teknik är ergonomi, inget annat - jo en sak till, den inbitna vanan att man måste använda en mus. Ett fysiskt tangentbord är också svårslaget - mycket mer svårslaget än ett pekdon.

Håller med, en Imagination Cubed fast för iPad hade ju vart kanon...

Ursprungligen av Goflorp:

Håller med, en Imagination Cubed fast för iPad hade ju vart kanon...

Precis.

Nja, Wacom har ju haft sina produkter länge och de har haft kombinerade skärmar och pekplattor länge men så stor spridning har de ändå inte fått, trots att de funkar jäkligt bra, och jag tror inte bara att det beror på priset.

Mer är det nog att även den mest inbitne Photoshop-artist använder sin maskin till så otroligt mycket mer än "bara" retuschering och alla som använt wacom-bord vet att bara det kan vara lite besvärligt när man ska växla till andra arbetsuppgifter.

Dessutom har ju inte iPad hårdvara för att hantera den sortens arbete, annat kanske än för enkel redigering av lågupplösta semesterbilder, a la iPhoto (där jag tror det är ett utmärkt koncept)

Jag tror att iPad kommer att vara en trevlig enhet för många typer av saker, men en rätt dålig enhet för annat, och det är väl det som är grejen, hur balansen mellan de erfarenheterna blir, ställt i relation till hur samma saker upplevs på en laptop, som jag tror är det stora "hotet" mot iPad

Ursprungligen av draags:

Men alla som ritar skulle troligtvis gärna vilja rita direkt på skärmen som tex wacom's ritbräda/skärm än att använda en mus för att rita. Layoutprogram - vad jag vet är att en del som arbetar med layout gärna arbetar med papper, penna och sax. Då kan man lätt föra runt sina delar med fingrarna.

Jag vet inte hur ett klippprogram skulle fungera för touch-teknik men jag ser en del trevliga fördelar. Däremot inte för en liten skärm som iPad, möjligtvis för ett enklare iMovie.

Jag skulle hellre kunna dra i ett ljudreglage på skärmen än behöva dra runt en mus som styr en pil för att dra reglaget upp och ner. (Fast det överlägset bästa är ändå externa riktiga mixerbord.)

Jag skulle dessutom gärna se en digital whiteboard för denna teknik. Skriv med penna, dra runt lappar - rita linjer - cirklar - precis som om det vore en fysisk whiteboard. Det vore perfekt för brainstorming, vart man vill - när som helst.

Det största problemet för denna teknik är ergonomi, inget annat - jo en sak till, den inbitna vanan att man måste använda en mus. Ett fysiskt tangentbord är också svårslaget - mycket mer svårslaget än ett pekdon.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nja, Wacom har ju haft sina produkter länge och de har haft kombinerade skärmar och pekplattor länge men så stor spridning har de ändå inte fått, trots att de funkar jäkligt bra, och jag tror inte bara att det beror på priset.

Mer är det nog att även den mest inbitne Photoshop-artist använder sin maskin till så otroligt mycket mer än "bara" retuschering och alla som använt wacom-bord vet att bara det kan vara lite besvärligt när man ska växla till andra arbetsuppgifter.

Dessutom har ju inte iPad hårdvara för att hantera den sortens arbete, annat kanske än för enkel redigering av lågupplösta semesterbilder, a la iPhoto (där jag tror det är ett utmärkt koncept)

Jag tror att iPad kommer att vara en trevlig enhet för många typer av saker, men en rätt dålig enhet för annat, och det är väl det som är grejen, hur balansen mellan de erfarenheterna blir, ställt i relation till hur samma saker upplevs på en laptop, som jag tror är det stora "hotet" mot iPad

Jag pratar kanske inte om iPad utan om tekniken i stort.

Varför inte wacom med skärm blivit stor beror troligtvis precis som du säger att man också gör annat på sin dator. Dagens OS är där inte anpassat för touch, men det är iPad och kommande produkter.

Många grafiker jag känner använder wacom istället för pekdon - visserligen ingen med kombinerad skärm, men en av anledningarna är att de kan flytta pennan direkt till ett respektive område. Utan att behöva förflytta pekaren längs med skärmen.

Jo, det är lite som att jämföra tangentbord på skärmen och tangentbord som hårdvara.

Bevaka tråden