Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad: Överhypad flopp eller brilliant design?

Tråden skapades och har fått 473 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker det är synd att iPad:en inte också är en telefon, hade blivit
lite Dom Jolly (Trigger Happy TV) av det hela

YouTube - Trigger Happy TV - Giant Phone + Train

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag tycker det är synd att iPad:en inte också är en telefon, hade blivit
lite Dom Jolly (Trigger Happy TV) av det hela

YouTube - Trigger Happy TV - Giant Phone + Train

LCR

Hahaha! Fan vad jag saknar Trigger Happy TV...

Det hade kunnat bli en hörnsten i en perfekt skolmaskin.
hade den haft kamera (den kanske får...) hade man kunnat ha videosamtal med.
- och samtidigt klottra ekvationer till varann..... grymt....

Jag hade gärna sett en vidare utveckling av iChat med elektronisk wyteboard. Det hade passat utmärkt till eleverna att klotta ekvationer. Jag tror att många skulle ha användning av elektronisk wyteboard.

Jag hade även sett att iChat fått full stöd för SIP, så att den kunde användas som IP telefoni. iChat har idag delvis stöd för SIP.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag hade gärna sett en vidare utveckling av iChat med elektronisk wyteboard. Det hade passat utmärkt till eleverna att klotta ekvationer. Jag tror att många skulle ha användning av elektronisk wyteboard.

Jag hade även sett att iChat fått full stöd för SIP, så att den kunde användas som IP telefoni. iChat har idag delvis stöd för SIP.

Men då vore det väl en fördel om det fanns en Windows-version va? iChat är ju (tyvärr) helkört pga av de begränsningarna.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Men då vore det väl en fördel om det fanns en Windows-version va? iChat är ju (tyvärr) helkört pga av de begränsningarna.

iChat är som sagt baserat på delmängd av SIP. Om Apple vidareutvecklar den till fullständig SIP som är standard, så kan andra tillverkare utveckla SIP stödet och kan därmed erstätta MSN, AIM, Yahoo stängda lösningar.

Elektroniska wyteboard skulle gå över SIP också, därmed helt öppen standard, inga låsta plattformslösningar… det är t.o.m bättre än trillians lösning där man stöder flera protokoll.

Senast redigerat 2010-02-07 00:00

Jag brukar aldrig köpa nya grejer så fort de kommit ut men i det här fallet så finns det stor risk att jag gör det, men har en praktisk fundering samt en "det vore coolt om..."

När man kör Safari, går det att ha flikar ?

Sen vore det coolt om man kunde köra Apple Remote Desktop.

LCR

Senast redigerat 2010-02-07 01:05
Ursprungligen av LCR:

Jag brukar aldrig köpa nya grejer så fort de kommit ut men i det här fallet så finns det stor risk att jag gör det, men har en praktisk fundering samt en "det vore coolt om..."

När man kör Safari, går det att ha flikar ?

Sen vore det coolt om man kunde köra Apple Remote Desktop.

Det tror jag. Den nya Safari är ju anpassad för iPad, så då finns det plats för flikar, Numbers (en del av iWork) för iPad har flikar… Dessutom kan iPad köra befintliga iPhone program, t.ex. VNC programmet Jaadu. Utvecklarna kommer säkert att utveckla anpassade versioner av VNC program för iPad. Det är möjligt att Apple lanserar en egen Apple Remote Access. Citrix bekräftade att de ville göra en Citrix klient till iPad. Stora möjligheter…

Senast redigerat 2010-02-07 01:06

Cool! För där ser jag stor potential där man inte behöver ha all kraft i enheten man sitter med utan kan styra tyngre operationer på håll.

Ganska häftigt med tanke på all science fiction man vuxit upp med och nu är nästan allt verklighet, inom rimliga gränser.

LCR

Senast redigerat 2010-02-07 01:04

Läste precis detta på Engadget:

"My initial impulse is always, I have to have that. But then reality sets in: do I really need a third device? "

och då blev mitt eget svar på den att eftersom jag idag inte använder den iPod Touch jag har till mer än att lyssna på musik med så kan jag utan tvekan skaffa en ANDRA device, och ju mer folk tjatar om hur onödig den är desto mer ska jag ha en!!

LCR

Senast redigerat 2010-02-07 01:05
Ursprungligen av LCR:

Läste precis detta på Engadget:

"My initial impulse is always, I have to have that. But then reality sets in: do I really need a third device? "

och då blev mitt eget svar på den att eftersom jag idag inte använder den iPod Touch jag har till mer än att lyssna på musik med så kan jag utan tvekan skaffa en ANDRA device, och ju mer folk tjatar om hur onödig den är desto mer ska jag ha en!!

LCR

He he he, jag känner samma sak som du!

Senast redigerat 2010-02-07 01:05
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-07 08:00

Jag tror att jag inte kommer att använda min MacBook alls, det blir iPad och iPhone istället. Jag kör mycket sällan något som kräver en standalone-dator. Och då har jag iMacen.

Kommer ni ihåg att jag nämnde att Apple omdefinierat boxen, man har satt ner foten och visat att framöver är det å här vi kommer jobba....

Och hur detta upprör många, så in i bonken, för de känner ett hot, ett hot mot konsulttimmar, att vara släktens Data-guru, att vara någon betydelsefull....

Jag sa också att PC-nissarna kommer missa hela jävla tåget med halva ljusår och de kommer bli sååå nöjda med en platt skärm som kör Winows 7....

X2 intros iTablet, no relation to Apple iPad | Tablets | MacUser | Macworld

Precis... voila... iTablet (vi kallar den nåt med "i" i början, coolt va?)

"Expected to be available from April, the iTablet runs Windows 7 on a 1.6GHz Intel chip. The iTablet will have space for a 250GB hard drive, 802.11b/g Wi-fi and optional 3G mobile broadband. The device will support Flash, unlike Apple's iPad, and will have 3 USB ports and a 1.3Mp webcam.

HDMI output is offered as an optional extra.

For the fashion conscious, the 10.2-inch or 12.1-inch, 252x192x35mm tablet will be offered in a choice of black, white, blue, pink, yellow, red or grey."

Så fattar vi inget, vi konserverar det gamla sättet att jobba, med ett desktop-OS. Möjligen lite kosmetika så det ser lite sådär designat ut...
Funktionen, tja, det blir ju exakt som att ha en bärbar och köra sitt faktureringsprogram då, bateritid på 3 timmar, massa USB-sladdar till externa hårddiskar och liknande som drar ut batteriet ÄNNU fortare... en laddare på 1 kg och fyra meter sladd i var ända på den, en manual på 500sidor.
Jag gissar på fem lösa gummipluttar som lossar inom en vecka och att den i ROSA pianolack säljer mest.

Förmodligen blir den dyrare än en iPad med.

Tillåt mig apgarva.

PS. macworld.com tycker att iPad faktiskt är lite tung för att sköta med en hand..
iTablet väger 1,18kg, är 35mm tjock
iPad väger 0,73kr (tyngsta modellen), 13,4mm tjock ...
Glöm att iTablet har oleofobisk skärm dessutom ....

Senast redigerat 2010-02-07 21:17
  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-08 01:04
Ursprungligen av Goflorp:

PS. macworld.com tycker att iPad faktiskt är lite tung för att sköta med en hand..
iTablet väger 1,18kg, är 35mm tjock
iPad väger 0,73kr (tyngsta modellen), 13,4mm tjock ...
Glöm att iTablet har oleofobisk skärm dessutom ....

Precis så är det förutom en sak. Jag tror du menar 0,73kg och inte 0,73kr.

Men annars så håller jag 100% med dig. PC tillverkare försöker att bete sig som om ingenting har hänt. Precis likadant som mobitelefon tillverkare reagerade när iPhonen släpptes. Ingen innovation utan släppa produkter precis som vanligt.

//Rob

Ursprungligen av Goflorp:

For the fashion conscious, the 10.2-inch or 12.1-inch, 252x192x35mm tablet will be offered in a choice of black, white, blue, pink, yellow, red or grey."
.

Jag tyckte att detta var rolig... De fokuserar på modemedvetna... inte designmedvetna;)

Det ska bli spännande att se hur framtiden blir. Är Apple på rätt väg mot Star Treks handplattor?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tyckte att detta var rolig... De fokuserar på modemedvetna... inte designmedvetna;)

Det är ju en enorm skillnad mellan mode och design...

Förra årets mode är pasé, medan bra deisgn kommer alltid att vara aktuellt, vissa blir t.o.m. klassiska. Folk kommer aldrig att glömma iMac G3, men hur många minns alla konstiga (och innovativa?) PC skapelser från mitten på 90-talet?...

LCR

Du menar väl att det är enorm skillnad mellan mode och BRA/LYCKAD design?

Klart även mode är design - kan vara design som är omtyckt bara kort tid eller design som är omtyckt lång tid - "klassiskt" - jeans och boxershorts t.ex.). Allt av människan skapat är designat. "Design" är ett neutralt ord - varken bra eller dåligt. T.o.m. kinatillverkade plastleksaker som följer med barntidningar är designade - ofta usel deign, men designade är dom. Allt utom naturen är designat (om nu inte naturen är designad av gud/gudar vill säga).

Ursprungligen av LCR:

Det är ju en enorm skillnad mellan mode och design...

LCR

Ursprungligen av Zimmerman:

Du menar väl att det är enorm skillnad mellan mode och BRA/LYCKAD design?

Jag tror du vet vad jag menade, men för att klargöra. Det PC snubbarna siktar mot med sitt modemedvetna färgval (några år efter att Apple startade valmöjligheten med iPod) är att försöka vara lika coola och framåt som Apple, men de har liksom missat poängen.

När jag sa design menade jag så klart en väl genomtänkt kvalitetsdesign som håller längre än nästa årstids färgbyte.

Problemet när jag diskuterar sådant här är att jag skiter fullständigt i vad PC snubbarna hittar på, jag köper Apple i alla fall. Jag betalar hellre mer för en iPod som har mindre än att jag köper en Zen eller vad de heter.

Jag minns när jag flyttade hem till Sverige efter 13 år i England och kunde, om jag ville och var beredd att sköta all teknisk support, köra Mac i en PC firma (IT killen kunde inget). Detta var 2000 och Mac OS 9, alltså inte lika lätt integration som i dage.

Jag pratade med Steve Wozniak och han sa att det är lite som religion, om man tror på något så måste man ibland offra vissa saker, och på den linjen kör jag än idag, eller, det gjorde jag från början, men Woz stärkte min åsikt, och jag ångrar inget.

LCR

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-02-08 10:37
Ursprungligen av BlackSmp:

Det ska bli spännande att se hur framtiden blir. Är Apple på rätt väg mot Star Treks handplattor?

Någon kommer säkert att hacka ihop ett LCARS-interface...:)

Ursprungligen av lasselu:

Någon kommer säkert att hacka ihop ett LCARS-interface...:)

När det finns tillgängligt kommer jag garanterat att göra det som behövs för att få in det på min iPad!

NEWSFLASH

The new name is iBrick

100% recyclable = samla en massa och bygg hus i Afrika

LCR

Klockren analys Goflorp!

@Millegarden Inressant.Det är väl lika med en iPhone eller en iPod Touch? OS uppgraderingar mm. måste göras från iTunes, och det har ju inte direkt slagit hårt mot försäljningen av dessa. Men om moster måste ha en iPad. Hmmm.

Jag hoppas verkligen inte att man kommer tvingas synka den mot en dator.
Då går den helt bort för mig.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag hoppas verkligen inte att man kommer tvingas synka den mot en dator.
Då går den helt bort för mig.

Ser man iPad som en ersättare för datorn har man missat poängen!

De PC nissar jag pratat med, som så klart inte gillar den för att "den har inga portar, den har inget tangentbord o.s.v." fattar ju inte att det är ju inte en PC utan en lösning för ett segment som ingen annan fattat.

När jag ser foton av Amazon's Kindle nu skrattar jag bara...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Ser man iPad som en ersättare för datorn har man missat poängen!
LCR

Håller inte med. Kanske är du som missat poängen?
För mig ska iPaden ersätta min surfdator helt (dvs laptoppen som står på vardagsrumsbordet hela kvällarna). Hyfsat osmidigt att behöva ha ytterligare en dator förutom jobbdatorn bara för att synka iPaden med då.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-08 11:52

Kommentarer rörande religion hör inte hemma på 99.se.
Ett inlägg raderat.
/Admin

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-08 12:24

När den lanserades var man ju liksom inställd på att vad som än kommer, ska jag ha det! På äkta fanboy-manér... Men sen började man tänka efter; behöver jag verkligen den här? -Nae vad ska jag ha den till? Jag väntar nog tills nästa version...

Men nu börjar man ju upptäcka små situationer i vardagen då man tänker "Nu skulle jag ha en iPad"
T.ex. på skolan när man får PDFer av lärare, antingen skriver man ut dem eller har med laptop.
Det vore ganska sexigt att sitta och skriva med ett sånt där tangentbord-i dock.
Och när svt play-appen kan man sitta i soffan och kolla på På Spåret utan att tjejen behöver klaga och bli uttråkad

Man har ju hört om den där som nån gång sa att världen behöver bara 6 datorer eller något sånt. Men det var ju bara för att han inte komma på några andra användningsområden...gäller bara att ha lite fantasi.

Men, gossar små, det beror ju på vad ni lägger i ordet "dator"..

menar man att man gör de saker som iPad'en passar bra till - fine.
Gör man UTÖVER det också,

Enorma Excelkalkyler, Hanterar film i Final Cut Pro, Gör panoraman (49 foton á FULL-Size TIFF 16 bitars...), laddar ner 18GB film om dagen etc etc etc etc...
Då kanske man skall behålla sin Stationära/Bärbara OSX-dator....

Men som ngn sa på nån blogg "Det är den första dator jag känner mig bekväm med att kunna rekommendera till mina föräldrar"

har en underbar Moster som INTE är datavan.
Hon vill kunna se filmer, hålla på med mail, köra lite FB kanske.
Den hade ju suttit som gjuten iom att hon flyger runt Europa fler ggr i månaden.

För henne är det inte en dator, det är en karta, en kompass, ett sätt planera på, ett sätt se film.
det är prylen som med en skärmtryckning BLIR en annan pryl som den värsta kameleont.

Behöver du kolla kalendern?
behöver du läsa Mailen
Behöver du leta upp ngt på nätet?
behöver du slå upp ngt?
Ordbok ?
Visa bilder?
Anteckna?
Kolla av att göra listor?
Spana av adresser?
Använda miniräknare?
Kolla av Text-TV
Läsa en bok?
Läsa tidskrifter/tidningar/manualer etc ?
Kolla vädret. Just nu? i bangladesh?
Lyssna på Musik, podcaster, se vidcaster?
Kolla klockan?
Se på Youtube?
Spela in ljud?
Hålla koll på stjärnhimlen?
Ha en väckaklocka?
Kolla hur man reser kollektiv i storstan?
Spela spel, brädspel, patienser
Söka på Hitta,se eller eniro?
Identifiera musik som spelas (Shazam)
Kolla på SF-bioggrafer, boka biljetter.
Chatta med divere olika chattprogram.
Hitta närmaste McDonalds eller bankomat?
Presentera något. på plattan eller en projektor/Skärm.

Kort sagt den här plattan den BLIR till precis det du behöver, NÄR du behöver det.

PC-skallarna tror ju att man skall ha den till att fortsätta köra excel och Sitta och köra filtankning från Piratebay på den.

Bevaka tråden