Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-22 10:30
Ursprungligen av pgjores:

Jag funderar på att offra mig för alla. Om jag beställer en macbook pro idag så kommer den nya komma direkt när jag har fått min.

Jag gjorde det för nån vecka sen... men det hjälpte inte.

Tycker om att läsa sådant som pekar på det man själv hoppas på stämmer
Apple MacBook Pro Line Refresh Could Hit Tuesday

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-22 11:40
Ursprungligen av Ollebro:

Tycker om att läsa sådant som pekar på det man själv hoppas på stämmer
Apple MacBook Pro Line Refresh Could Hit Tuesday

Jag känner bra vibbar för i morgon - kommigennudå!

Finns de som påstår att Apple skall göra som med iMac och gå 16:9 med macbook prona, 14 och 16 tummare. En annan spännande sak är då att ett företag har börjat sälja 14tums laptop väskor, men de har stoppat väskan på macbook avdelningen och den skeppas inte förrän i mars.
Jag hade gärna köpt en 16tum full hd Macbook Pro.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-22 13:33
Ursprungligen av Ollebro:

Finns de som påstår att Apple skall göra som med iMac och gå 16:9 med macbook prona, 14 och 16 tummare.

Hoppas verkligen inte. Jag har svårt att förstå varför nån vill ha 16:9 på en datorskärm. Vad är poängen liksom?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-22 13:58

13" 4:3 tack! 16:9 får vara till desktopen, kanske till de större modellerna, men den lilla vill man ju ha för att bära med sig.

  • Medlem
  • 2010-02-22 14:52
Ursprungligen av NBK:

13" 4:3 tack! 16:9 får vara till desktopen, kanske till de större modellerna, men den lilla vill man ju ha för att bära med sig.

Gärna det, men i så fall får de se till att slänga in 1280x1024!!!

Det ENDA felet på min 13" MBP är den förb"/%t låga 800 pixlars höjden.

Vill man göra någonting annat än att slösurfa och maila är 1024 ett minimum, hör ni det Apple???

Min MBP är inte ett år ännu men jag uppgraderar direkt om jag får högre upplösning....

/hpe

Jag slrev detta då jag misstänker att en återgång till 4:3 skulle innebära 1024x768 och den upplösningen är en styggelse som aldrig ska tillåtas annat är till maskiner med skärm under 10"... (Som iPaded).

Ha det;)

16:9 är helt värdelöst. Alldeles för få pixlar på höjden.

Andra tillverkare kan höja upplösningen - dags att haka på Apple!

Vill se 1440*900 på 13" och 1680*1050 på 15".

Personligen tycker jag att 16:10 är en bra kompromiss mellan desktop och film. Min MBP har 16:10 i 1920 x 1200 och fungerar utmärkt.

Håller med om att 16:9 är för lite i höjd för desktop arbete.
4:3 ger inte så mycket plats till paletterna i vissa program.

Ursprungligen av hansfilipelo:

16:9 är helt värdelöst. Alldeles för få pixlar på höjden.

Andra tillverkare kan höja upplösningen - dags att haka på Apple!

Vill se 1440*900 på 13" och 1680*1050 på 15".

Håller med. Högre upplösning, antingen som standard eller som alternativ vore mycket uppskattat.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-22 21:26

Hoppar in här lite sent eftersom jag har just i dag börjat spekulera på att byta upp min MBP15 SR LED till en ny MBP15. Upptäckte då att det inte var läge att klicka på "köp"-knappen utan att avvakta till nån tisdag. Hade ju passat ypperligt med den tisdagen som är imorrn för de hade ju kortat ner mitt spekulerande till ca 2 dagar. Kan nån dra de troliga specarna?

Ursprungligen av c5j:

Kan nån dra de troliga specarna?

Allt vi vet finns i den här tråden...

Jag har hört jätte mycket rykten ifrån den här tråden att ny macbook pro kommer att släppas Idag! grattis allihopa! väntan är över!

Ursprungligen av guanabana:

Jag har hört jätte mycket rykten ifrån den här tråden att ny macbook pro kommer att släppas Idag! grattis allihopa! väntan är över!

Väntan är aldrig över...

Ursprungligen av guanabana:

Jag har hört jätte mycket rykten ifrån den här tråden att ny macbook pro kommer att släppas Idag! grattis allihopa! väntan är över!

[IRONI]
Jag har hört jätte mycket (sic) rykten från den här tråden att ny macbook pro släpptes förra tisdagen! grattis allihopa! väntan är över!
[/IRONI]

Här är min önskelista på hur en ny MacBook Pro skulle förbättras över dagens modell. Observera att det inte är kopplat till faktiska rykten, eller ens rimliga scenarier, utan bara min dröm. Men det tekniskt genomförbart om Apple bara skulle vilja. Detta gäller 15-tumsmodellen.

- Något högre upplösning. 1920 x 1200 är för mycket (tills vi får upplösningsoberoende) men jag tror 1680 x 1050 vore perfekt upplösning på 15 tum.

- Klipp navelsträngen och dumpa DVD:n! Superdriven tar sjukt mycket fysisk plats idag och utrymmet skulle kunna användas till en extra hårddisk och mera plats för batterier.

- Möjlighet att köpa extern Superdrive (som till MacBook Air, men som fungerar till alla Macar, gärna över FW).

- Dubbla diskar (se ovan), med möjligheten att köra SSD + HD utan att behöva hårdvaruhacka. Och man ska kunna byta båda diskarna själv utan att bryta garantin.

- USB3. Mest för att vara framtidssäker.

- Givetvis någon av Intels nya processor och ett ordentligt grafikkort.

I övrigt kommer jag inte på något speciellt, dagens modell är ju rätt komplett som den är. E-SATA-kontakt vore smidigt för externa hårddiskar, men FW800 räcker långt. Och Light Peak är väl fortfarande en bit bort innan det lanseras.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-23 10:00
Ursprungligen av Adrian B:

- Dubbla diskar (se ovan), med möjligheten att köra SSD + HD utan att behöva hårdvaruhacka. Och man ska kunna byta båda diskarna själv utan att bryta garantin..

Men att byta ut den disk som finns där (utan att röra superdriven) påverkar inte garantin, väl? Kommer göra det direkt nämligen..

Ursprungligen av Hallon:

Men att byta ut den disk som finns där (utan att röra superdriven) påverkar inte garantin, väl? Kommer göra det direkt nämligen..

Så vitt jag vet är det ok att byta vanliga hårddisken i unibody-modellerna själv utan att påverka garantin.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-02-24 15:41
Ursprungligen av Adrian B:

Så vitt jag vet är det ok att byta vanliga hårddisken i unibody-modellerna själv utan att påverka garantin.

Det skall inte vara några problem. Det är samma tillvägagångssätt som när man byter RAM, dvs man måste skruva loss hela undersidan så kommer man åt både hårddisk samt RAM direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-23 10:38
Ursprungligen av Adrian B:

Här är min önskelista på hur en ny MacBook Pro skulle förbättras över dagens modell...

Håller med om nästan varenda punkt! e-Sata är egentligen konstigt att det inte finns på fler datorer. Liten port, snabb och billig i alla avseenden. USB3 kunde jag gärna se att man skippade över huvud taget och väntade in Light-Peak istället.
Och dumpa DVD:n en gång för alla. Eller erbjud det alternativet i alla fall. Så jäkla dyrt är det ju uppenbarligen inte att ha en intern släde för möjlighet till extra hårddisk istället.

Senast redigerat 2010-02-23 10:48
Ursprungligen av sodemus:

...USB3 kunde jag gärna se att man skippade över huvud taget och väntade in LS istället...

LS? Vad är det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-23 10:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

LS? Vad är det?

Eh, fel av mig, LP menade jag.. fånig förkortning förresten... Light-Peak.

Ursprungligen av sodemus:

USB3 kunde jag gärna se att man skippade över huvud taget och väntade in Light-Peak istället.

Fast grejen är ju att USB3 gör ingen skada, det är ju samma USB-port som tidigare (för att dra nytta av SuperSpeed krävs ny kontakt/kabel, men gamla kablar påverkas inte utan fungerar som vanligt). Så jag ser inte någon poäng i att skippa det bara för att.

Så länge Macarna har USB - och det kommer dom att ha en bra tid framöver - finns det ju ingen som helst anledning att stanna på USB2. Oavsett om man ogillar USB eller inte så har jag svårt att se varför Apple medvetet skulle stanna kvar på USB2 på pin kiv när resten av industrin går vidare till USB3.

Det finns till exempel redan idag USB3-diskar ute i handeln.

Light Peak verkar ytterst lovande, men det är en ny teknik som är helt oetablerad än så länge, ja den är ju inte ens lanserad ännu. Och även om det skulle komma LP redan nu i Macar påverkar det inte på något sätt frågan om Apple bör ha USB3 istället för USB2, eller hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-24 17:48
Ursprungligen av Adrian B:

Fast grejen är ju att USB3 gör ingen skada...

Innebär USB3 inga implementeringskostnader för Apple, ja då är det ju nästan en icke-fråga. Vad jag syftar på är att USB3 förmodligen saknar/kommer att ha en rätt kortvarig nisch (i alla fall en nisch som skiljer sig från den USB 2.0 har just nu).

Är inte USB 3 i princip bara en trimmad version av 2:an som därmed lider av samma brister? Därför kommer det kanske i alla fall inte vara speciellt attraktivt att köra USB 3.0 på till exempel hårddiskar vid de hastigheter gränssnittet erbjuder om det finns andra alternativ. Idag finns inte heller speciellt många produkter som utnyttjar USB 3:s hastigheter. När det blir vanligt har Light-Peak förhoppningsvis redan kommit som ett alternativ. Jag misstänker då att förhållandet mellan USB 3 och LP kommer vara ungefär detsamma som mellan USB 2 och FW. Tangentbord och möss i 4800 Mbit känns lite overkill. Jag skulle gärna se att industrin (tvingas) enas kring en universalkontakt, där LP verkar vara en bättre kandidat än USB 3. Men det är förstås en kostnadsfråga också. Kommer LP att (för)bli svindyrt, då är det ju en annan femma.

Edit: Det är väl skäl nog!

Senast redigerat 2010-02-24 18:19
Ursprungligen av sodemus:

Vad jag syftar på är att USB3 förmodligen saknar/kommer att ha en rätt kortvarig nisch (i alla fall en nisch som skiljer sig från den USB 2.0 har just nu).

Men tror du verkligen det? USB är ju en extremt etablerad standard. Från USB-minnen och kortläsare till hårddiskar och mp3-spelare, alla använder numera USB. Du kan till och med få julgranar och koppvärmare

Lägg därtill att både PC-tillverkare eller tillbehörstillverkare är ganska konservativa, speciellt de förstnämnda. De kommer kommer att ligga i framkanten för helt nya standarder utan håller gärna kvar vid gamla varianter (se bara hur länge fossila gamla kontakter hängt med och hur svårt firewire haft att få fotfäste i PC-datorer). Så jag tror nog att de gärna tar till sig USB3 eftersom det bara är samma sak fast bättre, istället för nya tekniker.

För att stödja en ny standard behövs nya kontakter, men det finns ingen chans att sluta med USB, så det handlar om att stoppa in fler kontakter. Att stödja USB3 däremot innebär inte några fler kontakter och det underlättar stort.

Ursprungligen av sodemus:

Är inte USB 3 i princip bara en trimmad version av 2:an som därmed lider av samma brister?

Spelar det någon roll? Det har inte hindrat USB2 från att bli de facto-standard för externa diskar som säljer de stora volymerna.

Ursprungligen av sodemus:

Därför kommer det kanske i alla fall inte vara speciellt attraktivt att köra USB 3.0 på till exempel hårddiskar vid de hastigheter gränssnittet erbjuder om det finns andra alternativ.

Återigen; historien har visat tydligt att de bästa gränssnitten inte automatiskt vinner. Det är ingen tvekan om att firewire är tekniskt överlägset USB, men firewire är ändå en nisch-produkt. Att köpa en disk med FW800-kontakt idag innebär att du måste betala ett högt premiumpris (lika så om du ska köpa externa chassin osv).

Ursprungligen av sodemus:

Idag finns inte heller speciellt många produkter som utnyttjar USB 3:s hastigheter.

Näe, men standarden är rätt ung ännu, vi är precis i början bara. Det finns ju fler USB3-produkter än LP-produkter om man säger så...

Ursprungligen av sodemus:

Jag skulle gärna se att industrin (tvingas) enas kring en universalkontakt, där LP verkar vara en bättre kandidat än USB 3.

Absolut, jag håller fullt och helt med. Men jag tror det är en utopi att på kort sikt rubba USB:s utbredning. Så USB kommer att finnas kvar för en överskådlig framtid och därmed blir LP i bästa fall en väl etablerad extra kontakt utöver USB.

Men oavsett alla andra argument så är LP än så länge bara är en produkt på pappret. Ryktet säger att den ska komma i höst, men jag vet inte hur säkert det är. Än så länge har jag inte ens hört talas om några tillverkare som planerar att sätta in det. USB3 finns redan, hårddiskarna finns att köpa på Dustin.

I mina ögon har USB3 en given plats i framtiden och en MacBook Pro med USB3 skulle vara mera framtidssäker än en med bara USB2 utan några andra nackdelar (annat än möjligen aningen dyrare, men jag har svårt att tro att det rör sig om stora pengar).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-24 23:40
Ursprungligen av Adrian B:

Men tror du verkligen det? USB är ju en extremt etablerad standard. Från USB-minnen och kortläsare till hårddiskar och mp3-spelare, alla använder numera USB. Du kan till och med få julgranar och koppvärmare

Det faller alltså på julgranarna! Nä, det är inte troligt att Apple (eller någon annan tillverkare för den delen) skulle göra ett sånt drag. Inte än på ett tag i alla fall. Det var dels därför jag gjorde jämförelsen med FW vs. USB 2.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-02-23 11:55

Strålande lista, jag håller med.
DVD'n är idag ett rätt så gammalt medie egentnlige, speciellt med tanke på att man har både rymliga USB-minnen samt ofta en fast uppkoppling för att ladda ner de program osv som man behöver installera. Så ofta känns det som en extern enhet räcker mer än väl. Vad händer för övrigt om man försöker koppla in en extern DVD som är anpassad till Air'en till en MacBook alt MacBook Pro?

Ursprungligen av Adrian B:

Här är min önskelista på hur en ny MacBook Pro skulle förbättras över dagens modell. Observera att det inte är kopplat till faktiska rykten, eller ens rimliga scenarier, utan bara min dröm. Men det tekniskt genomförbart om Apple bara skulle vilja. Detta gäller 15-tumsmodellen.
<snippeth>

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-23 12:00
Ursprungligen av Drakfot:

Vad händer för övrigt om man försöker koppla in en extern DVD som är anpassad till Air'en till en MacBook alt MacBook Pro?

Airen har väl lite extra strömförsörjning i sin usb-port för att kunna driva den externa dvd:n. Men det är väl inget som säger att det inte går att bygga in i kommande MBP också...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-23 12:08
Ursprungligen av Drakfot:

Vad händer för övrigt om man försöker koppla in en extern DVD som är anpassad till Air'en till en MacBook alt MacBook Pro?

Det kommer inte att fungera utan att modifiera enheten eftersom den har en firmware som bara fungerar med Air.
MacBook Air SuperDrive for all tnkgrl Mobile

Ursprungligen av Adrian B:

Här är min önskelista på hur en ny MacBook Pro skulle förbättras över dagens modell.

WORD!

För mig som jobbar mycket med video skulle det vara guld värt att kunna köra SSD + 7200 HD med Applecare. e-sata har väl precis som blu-ray aldrig fallit Apple i smaken så jag hoppas verkligen på USB3 då FW800 är lite väl långsamt. DVD känns helt onödigt! Blu-ray är enklare att köra externt.

Bevaka tråden