- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
- 2010-03-07 23:40
Man befäster alltså USB 3:s ställning redan idag på grunder som egentligen inte finns förrän i morgon.
Två saker angående detta:
1) Jag tror inte det spelar någon som helst roll vad Apple gör i frågan då övriga PC-industrin redan tagit till sig USB3 (se länkar nedan).
2) Grunderna finns redan idag: Snabbare externa hårddiskar.
Här är ett test från förra året av USB3 hos Tom's Hardware (min markering):
While we have yet to see any device capable of defining the performance limits of USB 3.0, benchmarks prove it’s a huge step up from USB 2.0, even when using a average desktop hard drive. USB 3.0 is able to match the eSATA controller against which it initially competes, and its 5.0 Gb/s limit will continue to remain competitive, even after 6.0 Gb/s transfers are applied to eSATA.
Offering around 50% more amperage over the same power wires as the USB 2.0 interface it shares, USB 3.0 looks to become the de-facto standard for high-speed portable devices. The marketing power of the USB name, along with its shared connector and compatibility with non-ATA devices, will likely relegate the competing eSATA standard to stationary backup devices.
I morgon, när valet finns mellan USB 3 och Light Peak kan göras, finns alltså argumentet för USB3 eftersom alla tillbehör som sålts den senaste tiden är USB3.
Men vet vi ens att LP är lämpligt för alla typer av tillbehör? Är det billigt och enkelt nog att sättas in i nyckelringsminnen, möss, tangentbord, kortläsare, plojgrejer osv? Är det en standard som är tänkt att helt omfatta samma marknad som USB gör idag? För det är vad LP måste göra om det skulle kunna ersätta USB så som du vill.
Och ja, vad jag är ute efter är på sikt en utfasning av USB (om t.ex. LP visar sig vara en rimlig ersättare). Det är inget jag vill hymla om. Ett naturligt steg i utfasningsprocesser är att man fortsätter stödja äldre produkter (genom USB 2 portar i det här fallet) men utan att uppgradera.
Det hade kanske varit det om det fanns ett konsensus inom industrin att göra detta innan USB3 kom. Men USB3 är redan en boll satt i rullning och det finns inget stöd inom industrin för att aktivt fasa ut USB så vitt jag vet. Så slutresultatet blir bara att Apple-användarna får lida till ingen nytta av en sådan process om Apple skulle välja den vägen.
Eftersom användaren "inte vet bättre" (idag kan man dock inte säga vad som är bäst) måste man alltså hålla USB3 borta från masslansering för att inte befästa en sämre standard även i nästa generations datorer och produkter.
För sent. Se nedan.
Det möjligt att Apple är för litet för att åstadkomma en sån ändring men nu är det ju så att lilla Intel också skjutit USB 3 på framtiden, rykten säger väl någon gång 2011 om jag inte misstar mig.
Apple är för litet, det tror jag definitivt. Intel är förstås mycket större när det gäller hela datorindustrin, men som jag förstår det har Intels agerande inte hindrat USB3 från att börja användas.
Låt oss titta på hur världens tre största datortillverkare ser på USB3: HP har redan lanserat bärbara med USB3, Acer har bärbara med USB3 på gång och Dell har redan lanserat bärbara med USB3. Jag skulle nog påstå att USB3 redan är här.
Så även om LP borde ersätta USB3 (vilket jag inte håller med om fullt ut) är det redan för sent. Det skulle bara straffa Apples kunder, det vill säga oss, om Apple avstår USB3.
LP är en framtida oprövad teknologi som lovar mycket gott och antagligen dödar Firewire, eSATA och annan teknik om lanseringen blir lyckad, men som kommer att leva parallellt med USB under en lång tid framöver.